Gå til innhold

Syklister i veien!


Aaayla

Anbefalte innlegg

Jeg føler at syklister sm sykler i veien sykler der med livet som innsats. Og jeg håper ikke det blir meg som kjører dem ihjel. Skal de sykle i veibanen får de holde seg inne på siden og ikke midt i kjørefeltet.

Aller helst skulle jeg ønske de kunne sykle på sykkelstiene.

Og dere syklister som bruke veibanen; vær så snill å bruke en vest i sterk farge slik at dere synes godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den plassen i Trondheim hvor jeg merker mest irriterte fotgjengere er faktisk i sykkelfeltet på Blomsterbrua. Bruen er delt i to, et felt for syklister og et for fotgjengere. Men fotgjengerne bruker begge feltene og ser stygt på syklister i sykkelfeltet :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt på å kjøre på en syklist nå i kveld. Bekmørkt, ingen gatelys eller noe - og ei gammel dame på en eldgammel sykkel midt i veien. Ikke hadde hun refleks - og ikke sykla hun på sykkelstien ved siden av veien... Jeg så henne ikke før hun var et par meter framfor meg og frontlysene mine fanga henne opp. Jeg måtte bråbremse! Heldigvis var dette i en 30-sone og jeg hadde ikke store farten, men allikevel... En skikkelig skummel opplevelse - og tror dere ikke kjerringa hyttet med knyttneven mot meg da jeg kjørte forbi henne?? Hallo ja... :frustrert:

Vær så snill dere som sykler - se til at både dere og syklene har refleks. Da er sjansen betydelig mindre for at dere blir panserpryd en vakker dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal de sykle i veibanen får de holde seg inne på siden og ikke midt i kjørefeltet.

Aller helst skulle jeg ønske de kunne sykle på sykkelstiene.

Og dere syklister som bruke veibanen; vær så snill å bruke en vest i sterk farge slik at dere synes godt.

Noen ganger er det tryggere å sykle midt i kjørefeltet enn inntil kanten. Det hender at aggressive bilister kjører forbi så tett at de sveiper klærne dine med speilet. Heldigvis ikke ofte, men selv "vanlige" forbikjøringer er ofte uforsvarlig nære.

Dessuten er veikanten også ofte full av huller, grus og anet rask man er nødt til å svinge utenom. Da er det bedre å holde seg jevnt et stykke fra kanten enn å vimse ut og inn uten forvarsel.

Det med å synes (og gi klare signaler) er jeg selvfølgelig helt enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lovegeckos

Vi billister må ta hensyn til syklistene. De er myke trafikkanter! De som er så egoistiske at de ikke gjør dette fortjener å bli fratatt sertifikatet.

Det som provoserer meg noe vanvittig er idiotiske billister som blir irritert over myke (ikke forurensende) trafikkanter og tar risikofylte forbikjøringer med andre menneskers liv som insats. :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lovegeckos

Jeg er enig i at syklister også må overholde veitrafikkloven til enhver tid.

MEN om veien ikke er bred nok til en sykklist og to biler så må jammen billistene som kjører i samme retning som syklisten ta seg bryet med å bremse ned og kjøre i syklistens tempo til møtende trafikk har passert og det er god plass til å kjøre forbi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller verste er mannkolka i kondomdrakt og sykkelbriller.

Her jeg bor har vi sykkelstier over alt nesten, men disse holder seg konsekvent midt i veien. Det er umulig å komme forbi dem og de lager lange køer i morgenrushet.

Desykler nesten hele året. Til og med når det er snø. Ettersom det sjelden legger seg snø på veiene her, så sykler de enda mer midt i veien og det er, om mulig, enda mer komplisert å kjøre forbi dem.

Egentlig synes jeg at det er veldig greit at folk sykler altså. Men sykkelstier er til for å brukes og det finnes regler for syklister også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av disse syklistene.. :sjenert: Dersom det ikke er brede, gode fortau, evt ren sykkelsti, sykler jeg i veien. Men jeg har såpass respekt for ting som er større og hardere enn meg, at jeg sykler veldig aktsomt og følger trafikkreglene til punkt og prikke. For hvem får mest vondt, liksom, bilen eller jeg? :ler:

Var i Frankrike og syklet i sommer. Og norske bilister har virkelig noe å lære av hvordan franske bilister tar hensyn til syklister, altså! Samme hvor vi var, så så du det samme. Bilistene så på oss som en helt vanlig gruppe trafikanter, og tok hensyn. Ikke én "sneie borti skjermen fordi vi ikke gidder å gjøre det ordentlig"-forbikjøring opplevde vi. Dersom det var trangt og smalt (og det ikke var plass for oss å svinge inn for å slippe bilene forbi), lå de tålmodig bak oss i kø til vi kom til et sted de uten å sette verken oss eller andre i fare kunne kjøre forbi. Jeg har aldri vært noe fan av å sykle rundkjøringer, men heller ikke flerfelts rundkjøringer på hovedveier var noe problem. Bilistene i Frankrike fortjener virkelig en :klappe: . I følge min samboer, som har syklet i mange europeiske land, er det slik overalt. Unntatt i Norge.

Det ér mange idiotsyklister. Så absolutt. Men flesteparten av oss er veldig flinke og tar hensyn til de vi omgir oss med når vi er ute på tur. Skulle bare ønske at Oslo kommune kunne utbedre gang- og sykkelveinettet sitt, slik at man slapp å klive opp og ned av fortau hver 50. meter, at bilistene begynner å respektere de få oppmerkete sykkelbanene vi har, og at fotgjengere skjønner at det ikke koster så veldig mye energi å gå et ørlite skritt til siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt livredd syklister, to ganger i mitt liv er jeg syklet rett ned. Flere ganger har jeg opplevd å stå i et gangfelt hvor jeg har fått grønn mann, og bilistene stopper for sitt røde lys mens syklisten bare feier forbi idet jeg er på vei ut i gaten. Jeg blir så :frustrert:

Og det er veldig fint at de bruker sykkelklokken når de kommer bak meg, istedet for å bli irritert og brøle "fløtt deg" og skremme hjerteattakk på meg, de er jo så stille.

Flere sykkelstier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt livredd syklister, to ganger i mitt liv er jeg syklet rett ned. Flere ganger har jeg opplevd å stå i et gangfelt hvor jeg har fått grønn mann, og bilistene stopper for sitt røde lys mens syklisten bare feier forbi idet jeg er på vei ut i gaten. Jeg blir så  :frustrert: 

Og det er veldig fint at de bruker sykkelklokken når de kommer bak meg, istedet for å bli irritert og brøle "fløtt deg" og skremme hjerteattakk på meg, de er jo så stille.

Flere sykkelstier!

Jeg hører ikke sykkelklokken i det hele tatt, hører dårlig.

Ellers er jeg livredd syklistene, noen ganger kjører de rett forbi meg fra venstre/høyre enda de kjører på rødt lys. :overrasket: Da må jeg bråbremse. Og er ikke første gangen.

Også irriterer de "dårlige" syklistene meg. De som ABSOLUTT skal kjøre på bilveien og som ikke har hjelm og som sykler KJEMPEsakte ... DE kunne i det minste ha syklet på fortauet de som sykler SÅÅ sakte. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lovegeckos

Jeg forstår ikke irritasjonen så mange føler mot syklistene. Det burde ha vært omvendt! De er ikke farlig for billistene, de forurenser ikke, og tenk om de hadde vært så late som oss billister! Da hadde vi fått enda flere biler på veien og enda flere og lengre køer i rushtrafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KOnklusjoenen må jo være at ALLE er bedre tjent med ordentlige sykkelveier slik de har nedover i Europa. Så kan biler kjøre uforstyrret, fotgjengere være trygge og syklistene komme seg fram i live..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bilist liker jeg ikke syklister som kjører "villmann", eller fotgjengere uten refleks i mørke klær på veier uten mye gatelys. Ja, jeg treffer begge deler litt for ofte.

Som syklist liker jeg ikke fotgjengere som ikke kan vise i alle fall LITT hensyn når man faktsik lager lyd om at man er på vei (ja, typsik disse som går i en gruppe, "sperrer" hele fortauet, og nekter å flytte seg. Eller de som står på busstoppet (som dessverre bare er en del av fortauet) og rett og slett nekter å flytte seg enda de ser meg komme, så jeg må gå av sykkelen og trille den i sikksakk mellom dem, om mulig, eller ut i veien fordi de rett og slett ikke flytter seg!) Også liker jeg ikke bilister som anser meg som "fritt vilt" om jeg sykler på veien. Her i bergen har vi noen sykkelveier, men der de ikke er er det da min fulle rett å sykle på veien. (ikke bare i kryss sykkelstien blir borte, men ethvert busstopp... da er der ikke sykkelsti fun, i morgenrushet, med tre busser på hvert busstopp...)

som fotgjenger liker jeg ikke syklister som ikke gir tegn/lyd om at de er på vei bak meg. Ja, jeg går sammen med min forlovede, og vi går ved siden av hverandre. (Ja, vi "leier" til og med, tenke på det, søtt når fnisene småunger står i vinduet og titter ut og ser oss og ler og roper "dere er kjærester! ;) DE liker jeg) Jeg slipper gjerne taket og går bak eller forran ham om jeg ser eller hører en sykkel, men de soim kommer uten en lyd er ikke så lett å oppdage, det er tross alt trafikk også, så jeg hører ikke nødvendigvis "sykkelen i seg selv". Ikke liker jeg bilister som ikke stopper for meg på fotgjengerovergagnen heller...

Konklusjon: Uansett hvilken rolle jeg har, så liker jeg ikke de som har en av de andre rollene og ikke respekterer de andre/reglene.

Om alle gjorde som meg så ville det gå bra ;)

(Jeg brukr nemlig refleks i mørket, bjelle på sykkelen, stopper for fotgjengere, og presser ikke syklister ;) )

Det vil nok alltid være slik, at så lenge ikke alle kan "oppføre seg pent", så vil vi mislike dem i de andre rollene. I alle fall de av dem som er "farlige".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som syklister er så provoserende for en del bilister, noe som i og for seg kan være forståelig, at det legitimerer fullstendig livsfarlige forbikjøringer. Selv om man er lei av å kjøre bak en syklist er det IKKE moro for bilen i motgående kjørefelt at du legger deg over like foran snuta vår.

Skulle ønske folk var mer tålmodige i trafikken, jeg, men merker jo selv at jeg som syklist er sint på fotgjengere, som fotgjenger på syklister og som passasjer i bil (har ikke lappen) på syklister og endel fotgjengere (særlig fulle i helgene).

Ellers enig i observasjonene rundt blomsterbrua ved Solsiden i Trondheim. Et av problemene til den brua er at den er så j**la smal at man som fotgjenger alltid blir gående i kø bak en tregere fotgjenger. Om man prøver å gå forbi havner man uti sykkelfeltet som allerede er fullt av småirriterte syklister og fotgjengere som ikke har fått meg seg at det er et sykkelfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Glemte en ting: Som fotgjenger irriterer jeg meg OGSÅ over andre fotgjengere. Disse som går sakte, og blokkerer fortauet, ved å gå flere sammen slik at det ikke er mulig å gå forbi dem.

Jepp, irriterer meg over andre i trafikken uansett hva jeg er jeg :) Men, prøver å unngå å skape fare likevel da

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting: Som fotgjenger irriterer jeg meg OGSÅ over andre fotgjengere. Disse som går sakte, og blokkerer fortauet, ved å gå flere sammen slik at det ikke er mulig å gå forbi dem.

:ler: Jeg også, pleier å hoste litt jeg da *ups akutt hosteanfall*, da flytter de seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg mer over bilister! Det er få som tar hensyn til oss fotgjengere. Det er noe som heter å stoppe ved et gangfelt, liksom :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...