Gå til innhold

Syklister i veien!


Aaayla

Anbefalte innlegg

Jeg er sååå lei av syklister som tror di eier hele verden! :sur: Hva gjør dem egentlig i veibanen når det er en flott sykkelsti rett ved siden av?? For ikke å nevne voksne folk som sykler rett over gangfeltene i forykende fart, og ser seg verken til høyre eller venstre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De sykkelstiene vi har her i landet gjør mer skade enn nytte. Hva er poenget med en sykkelsti når den forsvinner i alle kryss?

Jeg tror veldig mange sure bilister hadde lært mye av å sykle en del selv. Når det er sagt, er jeg fullt klar over at det er en del syklyster som sykler som griser. Det gjør bilister aggressive, og den aggresjonen går som regel ut over lovlydige syklister som meg.

Hovedtipset: Hold god avstand til syklister!

Endret av BMD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister kan være en plage! Selv irriterer jeg meg mest over råkjøringen i marka!

Livsfarlig å gå en heilnorsk søndagstur i marka her til lands!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sååå lei av syklister som tror di eier hele verden!  :sur:  Hva gjør dem egentlig i veibanen når det er en flott sykkelsti rett ved siden av?? For ikke å nevne voksne folk som sykler rett over gangfeltene i forykende fart, og ser seg verken til høyre eller venstre...

På sykkelstiene blir man jaget av fotgjengere om man sykler ;)

Jeg som syklist irriterer meg mer over fotgjengere jeg da, som enten går midt på gangveien eller som først holder seg til høyre og plutselig skjærer ut til venstre uten å se seg tilbake :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag kommer jeg til å kjøre på en syklist som hiver seg over fotgjengerfeltet! Og da har jeg loven på min side!

En syklist skal gå av sykkelen før han krysser et fotgjengerfelt.

Like ille med scootere som kommer kjørende på siden av bilen når det er rødt lys! :sinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag kommer jeg til å kjøre på en syklist som hiver seg over fotgjengerfeltet! Og da har jeg loven på min side!

En syklist skal gå av sykkelen før han krysser et fotgjengerfelt.

Bare så synd da at bilister har objektivt ansvar... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg

Og jeg irriterer meg over bilister som irriterer seg over syklister. Jeg ser også en del dårlig sykkelkultur, det er ikke det. F.eks. så skal syklister i veibanen stoppe ved fotgjengerovergang og ved rødt lys.

Men generelt så syns jeg sykling er en så bra ting å gjøre, at man bør legge litt godvilje til, der man kjører rundt i sin forurensende bil.

Jeg syns det er veldig frustrerende å sykle i byen, fordi jeg føler bilistenes vrede når jeg sykler i veibanen, mens fotgjengerne blir irriterte når jeg sykler på fortauet. Så hvor skal jeg sykle? Skal det ikke være rom for syklister i byen?

Jeg sykler ofte på veien, fordi det er tusen ganger raskere enn å sykle på fortau (gående klarer ikke å se mer enn en meter foran seg om gangen, og virrer ofte rundt tilsynelatende uten mål og mening - og neimen om man skal flytte seg litt om man ser en syklist komme midt i mot).

Men hvis det er en sykkelsti/bredt fortau uten stadige fortauskanter, så sykler jeg heller der. Hopper også opp på fortauet om veien er veldig smal akkurat der, særlig hvis det hoper seg opp med bilder bak. Sykler selvfølgelig heller ikke to i bredden. Så jeg prøver virkelig å ta hensyn til biler og fotgjengere når jeg sykler, men det skal jammen ikke være lett. Føler at jeg er i veien uansett hvor jeg sykler, og at biler irriterer seg over syklister uansett hvor eksemplarisk man oppfører seg i trafikken.

Puh, det var godt å få det ut. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at jeg er i veien uansett hvor jeg sykler, og at biler irriterer seg over syklister uansett hvor eksemplarisk man oppfører seg i trafikken.

Helt enig!

Skulle ønske vi hadde egne sykkelfelt med rød asfalt som de har i Spania jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så synd da at bilister har objektivt ansvar... ;)

Men hva kan man gjøre da? Sett at jeg stopper for noen som skal gå over. Når jeg da begynner å kjøre igjen, kommer det en syklist i full fart på sykkelstien og kaster seg foran bilen for å krysse veien. Det er mange ganger jeg har måttet bråbremse for å unngå sammenstøt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Men hva kan man gjøre da? Sett at jeg stopper for noen som skal gå over. Når jeg da begynner å kjøre igjen, kommer det en syklist i full fart på sykkelstien og kaster seg foran bilen for å krysse veien. Det er mange ganger jeg har måttet bråbremse for å unngå sammenstøt..

Selv om du her har en form for forkjørsrett, har du ikke påkjørsrett. Det er lov til å se seg et par ganger til siden, selv om du strengt tatt har retten på din side. Hva med barn som løper ut på fotgjengerovergangen? De kan komme like plutselig som sykler. Prøver å si at man bør se seg for uansett, selv om man har rett til å kjøre i følge loven. Jeg vil da ikke ønske å ha en syklist på samvittigheten selv om h*n oppførte seg aldri så dumt i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva kan man gjøre da? Sett at jeg stopper for noen som skal gå over. Når jeg da begynner å kjøre igjen, kommer det en syklist i full fart på sykkelstien og kaster seg foran bilen for å krysse veien. Det er mange ganger jeg har måttet bråbremse for å unngå sammenstøt..

NEMLIG!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at det ikke er så lett å være syklist heller, men det er ikke dem som faktisk TAR hensyn jeg vil til livs, det er de som virrer rundt å tror de kan være både billist og fotgjenger alt etter som. Skal de først sykle i veibanen, så får de holde seg til trafikkreglene! Og det er IKKE LOV Å SYKLE OVER ET FOTGJENGER FELT!! :frustrert:

Jeg prøver å se godt etter når jeg kommer til et kryss, men de sykler jo så fort! :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler ofte på veien, fordi det er tusen ganger raskere enn å sykle på fortau (gående klarer ikke å se mer enn en meter foran seg om gangen, og virrer ofte rundt tilsynelatende uten mål og mening - og neimen om man skal flytte seg litt om man ser en syklist komme midt i mot).

om du sykler på fortau, så skal man faktisk ikke sykle fortere en at man har full kontroll i forhold til fotgjengere, og som fotgjenger så kan man ikke hele tiden gå å se seg over skulderen for å sjekke om det kommer en syklist susende i hundre og tjue, så man rekker å hoppe ut i buskene...

og ja, jeg er som du sikkert skjønner.. :ler: , en frustrert fotgjenger.

jeg er livredd syklister på fortau og tar ikke fem øre for å sende drepende blikk når noen kommer susende enten fort på ett fortau der det faktisk er fotgjengere, eller hopper opp på fortau uten å se seg om for fotgjengere, fordi de plutselig heller ville være der en i veien.

jeg har blitt nesten nedkjørt av syklister litt for mange ganger, så om det ikke er fortau som er brede nok til at syklister fritt kan passere fotgjengere uten at man trenger å sveipe borti dem... så er det sikkert at jeg ikke dytter meg ut i noen hekk for at en syklist skal få suse forbi så fort de selv ønsker.

derimot er jeg helt for at det burde vært mye bedre utbygget sykkelstier, altså ikke brede fortauer, men sykkelstier i tillegg til fotgjengefeltene. brede nok til at det ikke blir en fare for syklistene slik mange av sykkelfeltene i veibanen er idag, og gjerne med røde brodstein/asfalt slik at det er helt klart at dette er ett totalt avskilt felt fra både veibanen og fortauet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
om du sykler på fortau, så skal man faktisk ikke sykle fortere en at man har full kontroll i forhold til fotgjengere, og som fotgjenger så kan man ikke hele tiden gå å se seg over skulderen for å sjekke om det kommer en syklist susende i hundre og tjue, så man rekker å hoppe ut i buskene...

Dette er jeg selvfølgelig enig i. Det jeg snakker om er gjerne store vennegjenger, hvor alle ser at jeg kommer rett mot dem, og jeg må stoppe helt fordi de absolutt skal gå seks personer i bredden, og ingen gidde å flytte seg litt en gang. Generelt så syns jeg folk som går sammen med andre, er veldig lite interessert i å flytte seg, om det er for syklister eller andre gående. Det går an å være litt orientert i det som skjer rundt en.

Når det er sagt, så ble moren min sendt på sykehus for noen år siden etter påkjørsel av en syklist. Så jeg mener selv at jeg er veldig forsiktig i min omgang med fotgjengere.

Syns også det er veldig stor forskjell på når man som syklist kommer bakfra - forventer ikke at fotgjengere skal gå rundt og være livredde for å komme i veien for syklister. Mener bare at når de ser dem, så hadde det vært hyggelig om de gikk til den ene siden, så det er mulig å komme forbi dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På sykkelstiene blir man jaget av fotgjengere om man sykler ;) 

Jeg som syklist irriterer meg mer over fotgjengere jeg da, som enten går midt på gangveien eller som først holder seg til høyre og plutselig skjærer ut til venstre uten å se seg tilbake :sjenert:

Det er vel for å unngå dette at man har ringeklokke på sykkelen.. for å gjøre oppmerksom på at man kommer. Man går jo faktisk ikke og ser seg over skulderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG HATER SYKLISTER!!!  :frustrert:

Ikkeno mer konstruktivt å komme med enn det

Tsk, tsk, det er bare fordi du får så dårlig samvittighet fordi du burde ha vært like sprek :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg selvfølgelig enig i. Det jeg snakker om er gjerne store vennegjenger, hvor alle ser at jeg kommer rett mot dem, og jeg må stoppe helt fordi de absolutt skal gå seks personer i bredden, og ingen gidde å flytte seg litt en gang. Generelt så syns jeg folk som går sammen med andre, er veldig lite interessert i å flytte seg, om det er for syklister eller andre gående. Det går an å være litt orientert i det som skjer rundt en.

jeg er helt enig i din irritasjon ovenfor gjenger med fotgjengere, og at mange fotgjengere som er mer en en, ikke gidder å flytte seg uansett....

jeg har begynt å gå på slike jeg.... :ler:

går de to eller fler i bredden, så går jeg ut til ene kanten og flytter de seg ikke til side, så ender det rett og slett med at vi dunker borti hverandre når vi skal krysse hverandre.. og det greie for meg er jo at jeg er forberedt, så jeg ender stort sett med å dytte de til side, ikke ved å faktisk dytte, men ved å ikke flytte meg og være bevisst på at siden de heller ikke gjør det, så blir de dyttet til side når vi støter i hverandre... :sjarmor:

har fått endel stygge blikk etter at jeg begynte med det, noe jeg synes er hysterisk festlig. .. :ler: ser bare stygt tilbake jeg, også fniser jeg litt når jeg er vel forbi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...