Gjest Gjest_Maria Skrevet 31. mars 2013 #21 Skrevet 31. mars 2013 Jeg har ikke hatt mensen siden i starten av januar, og nå er det snart april! Jeg pøket i september, men brukte kondom - tok angrepille og har tatt graviditetstest (negativ) etter dette. Jeg har ikke vært stresset eller noe slikt, men har vanncyster på eggstokkene. Kan dette være grunn til at mensen har uteblitt? Har jo hatt mensen mellom september og januar, men fikk midt i et p-pillebrett en gang som gjorde at jeg sluttet med p-piller ca i desember. Kan det være at jeg reagerer på p-pillene? Setter stor pris på all hjelpen og svarene jeg kan få. Begynner å få meget panikk nå..
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #22 Skrevet 31. mars 2013 Å miste mensen i noen måneder er ikke farlig i seg selv dersom det ikke ligger alvorlige medisinske grunner bak. Men det som kan skje (dersom man da ikke går på hormonprevensjon og heller ikke har eggløsning) er at livmorslimhinnen modnes og bygger seg opp uten å bli renset ut jevnlig (også kalt menstruasjon). Dermed kan den bli veldig fortykket og i verste fall forkalkes. Går det så langt kan man slite veldig med å bli gravid. Dette skjer imidlertid ikke før det har gått minst et halvt års tid uten mens, og det er derfor det sies at man alltid skal søke lege innen det har gått et halvt år uten mens. Du bør be om gynekologisk undersøkelse, helst hos gynekolog med innvendig ultralyd, for å sjekke at alt er i orden med livmor, eggstokker, eggledere og hormoner. Hvis alt annet blir utelukket kan det hende du klarer å slappe mer av og ikke tenke så mye over at den er borte. Noen ganger kan bare det å stresse med å telle dager/måneder uten mens gjøre at den lar vente på seg. Jeg tror nok den dukker opp igjen før du vet ordet av det Anonym poster: eda57b6c025b6b73b59cdd93aa33f199
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #23 Skrevet 31. mars 2013 Jeg har ikke hatt mensen siden i starten av januar, og nå er det snart april! Jeg pøket i september, men brukte kondom - tok angrepille og har tatt graviditetstest (negativ) etter dette. Jeg har ikke vært stresset eller noe slikt, men har vanncyster på eggstokkene. Kan dette være grunn til at mensen har uteblitt? Har jo hatt mensen mellom september og januar, men fikk midt i et p-pillebrett en gang som gjorde at jeg sluttet med p-piller ca i desember. Kan det være at jeg reagerer på p-pillene? Setter stor pris på all hjelpen og svarene jeg kan få. Begynner å få meget panikk nå.. Dersom man ikke får eggløsning (f.eks. ved cyster på eggstokkene) kan mensen utebli. Hvis du i tillegg nettopp har sluttet på p-piller vil syklusen din naturlig nok være i ugjenge og mensen kan både bli borte eller være uregelmessig ei stund fremover. Men brukte du p-piller til i januar? Du sier at du hadde sex (regner med det er det "pøke" betyr) i september, men at du brukte kondom og tok angrepille etterpå. Brukte du p-piller da eller tok du pause? Eller har du brukt p-piller bare i en kort periode fra etter september frem til januar? Jeg skjønte ikke helt hva du mente. Dersom du har vært mye av og på p-piller eller noe, vil du få veldig uregelmessig mens. Anonym poster: eda57b6c025b6b73b59cdd93aa33f199
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #24 Skrevet 31. mars 2013 Til dere som går i perioder uten mens: Dere bør oppsøke lege når/dersom dette skjer. Selvsagt kan det skyldes stress, men det kan også skyldes andre ting. Kroppen har uansett ikke godt av å gå uten mensturasjonssyklus, bla. pga risiko for benskjørhet og (her er jeg ikke helt sikker, men mener å ha hørt at det også kan føre til) ufrivillig barnløshet. Helt riktig. Jeg tror det er verre bivirkninger med å gå uten menstruasjon også, uten at jeg husker hva dette innebærer foruten sterilitet. Dere som mister mensen bør gå til legen. Dere som syns det er greit å miste mensen bør ta dere en "reality check". Det er faktisk en grunn til at dere har den. Anonym poster: 5c5acddd3bad820fd72cf8c8a973cbe4 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2013 #25 Skrevet 31. mars 2013 Helt riktig. Jeg tror det er verre bivirkninger med å gå uten menstruasjon også, uten at jeg husker hva dette innebærer foruten sterilitet. Dere som mister mensen bør gå til legen. Dere som syns det er greit å miste mensen bør ta dere en "reality check". Det er faktisk en grunn til at dere har den. Anonym poster: 5c5acddd3bad820fd72cf8c8a973cbe4 Det er ikke riktig å si at man får benskjørhet av å miste mensen. Noen mister mensen på grunn av veldig lav kroppsvekt eller svært lav fettprosent, og da har de ofte for lite østrogen i kroppen. Lite østrogen kan gi benskjørhet, så dermed vil disse være i faresonen for benskjørhet. Veldig mange mister mensen på grunn av manglende eggløsning, cyster på eggstokkene, hormonforstyrrelse (faktisk ofte for mye østrogen, såkalt østrogendominans) o.l. De mangler ikke østrogen og vil dermed ikke risikere benskjørhet. Forøvrig viser jeg til det jeg tidligere skrev om livmorslimhinnen som blir fortykket dersom den bygges opp gjennom flere sykluser uten å bli renset ut via menstruasjon. Anonym poster: eda57b6c025b6b73b59cdd93aa33f199
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2013 #26 Skrevet 31. mars 2013 Hmm, har ikke hatt mensen på snart 5 år jeg... Aldri savnet den og føler meg frisk og fin, så tenker at alt er greit jeg da. Er 33 år Da kan du faktisk være ferdig med overgangsalderen allerede. Jeg begynte med overgangsalder da jeg var 29, og hadde min siste mens som 35-åring. Hvorfor har du ikke sjekket deg hos lege?
Gjest Maria Skrevet 1. april 2013 #27 Skrevet 1. april 2013 Jeg har legetime på onsdag nå, så får vel sjekket det da og blir vel videre henvist til gynekolog. Takk for alle svarene :-) Btw, gikk på p-piller fra for 2år siden til i jaunuar i år, til deg som ikke forstod det ;-)
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2013 #28 Skrevet 1. april 2013 Jeg har ikke hatt mensen på noen måneder, gått på p sprøyte, tok den siste i begynnelsen av januar- ble litt bekymret da det også kom noen dråper ut av brystet mitt MEN har tatt 2 graviditetstester som er negativ og har ellers ingen tegn.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2015 #29 Skrevet 5. januar 2015 Hei! Jeg er 23 år gammel, 164 cm høy og veier 49 kg. Jeg er generelt frisk, og har ikke opplevd store sykdommer i det siste. Ila. det siste året har jeg hatt en del stress på jobben, og derav gått ned i vekt (fra 55 kg). Nå er det et år siden jeg hadde mensen sist. Jeg var hos gynekologen og fikk høre at det kan være vanlig å ikke ha mensen i perioder. Han undersøkte meg og sa at alt så greit ut (selv om jeg noen ganger føler at eggestokkene mine kan være litt hovne eller stikke litt). Jeg ser etter flere meninger - er det noen som har opplevd noe lignende, burde jeg ta kontakt med en annen lege? Hva er de store konsekvensene av å gå uten mensen så lenge? Anonymous poster hash: 6d12a...3e8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå