Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest prestekrage
Skrevet

For å starte der sykemeldingen blir utskrevet: HOS LEGEN. Skjerp inn på rettningslinjene for utskrivning av sykemelding. For fy pokker så lett det er å få seg en sykemelding! Og ikke så veldig vanskeligere å få en laaaaangtidssykemelding heller!

Så: tettere samarbeid mellom trydeetaen og arbeidgiver til langtidssykemeldte... Gi bedre statlig informasjon om hvilke hjelpemidler en arbeidstaker kan få ved kronsisksykdom eller "truende" langtidssykmelding...

Bedre støtteordninger for bedrifter til innkjøp av hjelpemidler...

Kanskje ha "krav" om bruk av fritt sykehusvalg? Exempel: Jeg har ei venninne som har vært sykemeldt i 6 mnd nå. Hun venter på utredning på sykehus for prolaps (dog hun er frisk nok til å foreta boligbytte (uten så veldig mye hjelp)- wollyball etc...)

Men hun har altså valgt vårt lokale sykehus- hvor det er 8-10 mnd venteliste.

Prata med henne i dag- og da kunne hun fortelle at hun visste at sykehus i Akershus (bærum) hadde 6-8 uker! Men hun ville ikke det da- for det er så langt dit (1.5t)....

(nå skal det være sagt at hun vurderer å vente så lenge som mulig i håp om å få attføring- slik at hun får støtte til å få seg en utdannelse)

Blir så sint at det koker jeg.

Selv har jeg en kronisk leddgikt men jobber da fullt likevell. Hender at jeg må til behandling en gang i uka på vinterstid- men er da bare borte en time. I min tidligere jobb fikk jeg arbeidsgiver til å bygge opp en pultløsning slik at jeg kunne variere mellom sittende og stående arbeidsstillling. Har også søkt og fått innvilget heisbar kontorpult- men har i min nye jobb ikke behov for det da jeg sjeldent sitter stille lenge. Men muligheten er da der!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt forslag til hvordan en kan redusere sykefraværet vil være at det åpnes for at man en gang i blant kan kontakte jobben om morgenen og på svært kort varsel avtale en avspaseringsdag. Jeg tror at dette vil kunne redusere sykefraværet betydelig for mange

Jeg tror også at alle arbeidsplasser bør registrere hvor mange timer hver arbeidstaker jobber enten det utløser overtidsbetaling eller ikke..

Hvis man ser bort fra forklaringen om at enkelte "slyer" "tar seg en tredagers" fordi de er "slitne" og syns de "fortjener det - og derav benytter seg av ditt forslag om å kunne ringe inn en avtale om avspasering.. og så ser på det reelle sykefraværet som går på sykemelding, attføring etc tror jeg du og mange med deg vil skjønne at det ikke er reelt å tro at vi skal "bli kvitt" alt fravær - på linje mede arbeidsledighet MÅ vi ha et viss nivå av sykefravær også.. desverre..

Dessuten registrerer alle arbeidsgivere timene de ansatte har - dette er de pålagt fra arbeidstilsynet til enhver tid å kunne legge frem...

Faktum er at i dag er det et "rovkjør" på enkelte ansatte i enkelte utvalgte yrker som gjør at de det er snakk om står for majoriteten av fraværet også - så hvis man vil fraværet til livs må man sette fokus på yrkesgruppene som topper statestikkene og sette inn tiltakene der de trengs - ikke rope og skrive om penger og latskap hos både leger og pasienter..

Sykdommen er i de fleste tilfeller reel, desverre - og slike utspill som dette og andre fører bare til at de det gjelder får ennå større samvittighetsplager, drøyer lengre før de går til lege og blir lengre sykemeldt....

:forvirret:

Skrevet

en ting til - etter tre månder skal legen melde inn til trygdekontoret hva som er diagnostisert og hvordan man forsøker bedre pasientens hverdag - det er ikke sååå enkelt å sno seg unna som enkelte later til å tro - dessuten, hvordan skal det ha seg at så mange mener så meget om noe hvis det ikke er for at de selv har erfaringer? Så de som skriker høyest om hvor lett det er å være langtidssyk har nok vært der og bør vel heller rusle stille i dørene da hvis de virkelig har "snytt" til seg en "ferie" på staten og arb.givers regning på bekostning av de som virkelig er syke... :frustrert:

Skrevet

Kanskje det hadde vært en idè at alle bedrifter hadde IA avtale????

Slik det er nå er det bare de større bedriftene som har det.

Skrevet
Kanskje det hadde vært en idè at alle bedrifter hadde IA avtale????

Slik det er nå er det bare de større bedriftene som har det.

Det er ikke bare større bedrifter som har IA avtale. Mange små har også IA avtale. Det viser seg ofte at en del av de som inngår IA avtale er de som jobber godt med oppfølging fra før. De private som burde hatt avtale inngår det ikke.

Uansett er det stat og kommune som er verstingene. De har IA avtale, men jobber likevel dårlig med arbeidsmiljø.

Skrevet
Det er ikke bare større bedrifter som har IA avtale. Mange små har også IA avtale. Det viser seg ofte at en del av de som inngår IA avtale er de som jobber godt med oppfølging fra før. De private som burde hatt avtale inngår det ikke.

Uansett er det stat og kommune som er verstingene. De har IA avtale, men jobber likevel dårlig med arbeidsmiljø.

På den fabrikken jeg jobber har vi ikke IA avtale, sjefen sa at det er fordi vi er under 150 ansatte. Vi er et ganske stort firma med mange fabrikker der de fleste har IA, så egentlig er det litt merkelig at vi ikke også har den avtalen.

Vi har et skyhøyt sykefravær. Vi har fått en del "pepper" for det av sjefen. Når folk er syke en dag er de som regel hjemme i 3 dager fordi vi fortsatt har den gamle ordningen.

Gjest Fjellsippa
Skrevet (endret)
På den fabrikken jeg jobber har vi ikke IA avtale, sjefen sa at det er fordi vi er under 150 ansatte. Vi er et ganske stort firma med mange fabrikker der de fleste har IA, så egentlig er det litt merkelig at vi ikke også har den avtalen.

Vi har et skyhøyt sykefravær. Vi har fått en del "pepper" for det av sjefen. Når folk er syke en dag er de som regel hjemme i 3 dager fordi vi fortsatt har den gamle ordningen.

Det er bare tull det sjefen din sier. Det er ingen nedre grense i antall ansatte for å inngå IA avtale.

Hvis sjefen gir dere "pepper" fordi dere har sykefravær, fører det kun til dårligere arbeidsmiljø, og kanskje mer sykefravær. Dere har tydeligvis en sjef som ikke har forstått sammenhengen.

At folk som er syke en dag, er borte i tre dager, har med holdninger å gjør (og kanskje litt fandenivoldsk hevn fordi sjefen gir dere pepper når dere er syk). Slike holdninger er viktig å snu, og en IA avtale er nettopp det som skal til for å få hjelp til å snu slike holdninger.

Så bedriften du jobber i har nok mye å vinne på å inngå IA avtale, til tross for at sjefen din tror noen annet.

Her kan du lese mer om IA avtalen

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?str...de_mrarbeidsliv

Endret av Fjellsippa
Skrevet

Min bedrift er en del av et stort konsern som har grener i hele verden - alikevel er det bare et fåtall av avdelingene i norge som har IA avtale - dette begrunner de med at "vi vil se hvordan det går" før de tar "steget helt ut" og lar alle få IA avtale - fordi de ikke tror det påvirker fraværet da dette gjenspeiler konjukturene i vår hverdag - altså høyt press høyt fravær....

Skrevet
Når det gjelder private forsikringer forsikrer folk det de eier. Altså betaler en som eier en villa til ti millioner en høy forsikringssum, og får tilsvarende igjen hvis det brenner. De som bor billig i leid leilighet betaler ikke forsikring for noe de ikke eier. Pensjonsforsikringer er det kun rike som har råd til. Bare spør minstepensjonistene. Når det gjelder kroppen vår koster det samme prisen for en hjerteopperasjon uansett om man er rik eller fattig.
Er det så rart til da, når staten tar alle pengene våre? Grunnen til at det bare er "de rike" (hvem sikter du til her? De fleste nordmenn er faktisk rike) som har råd til pensjonsforsikringer i dag er fordi staten gjør det umulig for dem med lavere inntekt når den tvinger dem til å betale for stats-pensjoner. Det samme gjelder privatskoler. De færreste kan betale både for et overpriset offentlig system i tillegg til et privat.

Nå mener jeg at stat og kommuner er de som billigst og mest effektivt forvalter velferdsgodene. Vistnok kunne det ha vært bedre på enkelte hold, men privatisering har vist at tilbudene kan bli mye dårligere. I Sverige er det en del private sykehjem. Det har vært skrekkeksempler derfra på hvordan det kan gå. Minimal ufaglært bemanning og eldre som ble liggende med liggesår til det grodde mark i dem. Jeg er klar over at kvaliteten på offentlige sykehjem kunne ha vært bedre, men det er rene luksuslivet i forhold til det som kom fram om situasjonen på private sykehjem. Oppvasken med de private sykehjemmene i Sverige førte til at kommunene måtte overta. Prisen ble også høyere enn om kommunen i utgangspunktet hadde drevet sykehjemmet selv.
Det blir da ganske søkt å skulle avfeie hele det frie markedet bare ved noen sykehjem fra Sverige. Jeg er også tvilsom på at dette var en skikkelig privatisering, og ikke bare et gjennomregulert anbud slik det pleier.

Når private skal utføre velferdoppgaver er det et ekstra ledd som skal tjene penger. Det er ikke til å komme fra.
Ja, men når det er mulig å tjene penger øker inventivene til å lage et godt tilbud, i motsetning til når det er "gratis".

Du sier at velferdsstaten ikke fungerer i virkeligheten slik den fungerer i drømme. En del ting kunne selvsagt vært bedre, men totalt sett fungerer velferdsstaten bedre enn om private hadde drevet den.
Det hadde ikke vært noen velferdsstat om private hadde drevet den.

Når det gjelder utgiftene til helsevesen i USA kontra Norge viser du jo selv at et kapitalistisk helsevesen er 50% dyrere å drive, enn det som drives av det offentlige. Da burde vel valget være enkelt.

Nei. Se på Singapore.
Skrevet

Andelen eldre arbeidstakere stiger. Det er også viktig å ta med i betraktningen når man vurderer sykefraværet. Innen helsesektoren er det en del tunge yrker med større sansynlighet for belastningsskader. Dette kombinert med høyere alder tror jeg er av betydning.

Gjest Fjellsippa
Skrevet (endret)

Er det så rart til da, når staten tar alle pengene våre? Grunnen til at det bare er "de rike" (hvem sikter du til her? De fleste nordmenn er faktisk rike) som har råd til pensjonsforsikringer i dag er fordi staten gjør det umulig for dem med lavere inntekt når den tvinger dem til å betale for stats-pensjoner. Det samme gjelder privatskoler. De færreste kan betale både for et overpriset offentlig system i tillegg til et privat.

Endret av Fjellsippa
Skrevet
Hvis man ser bort fra forklaringen om at enkelte "slyer" "tar seg en tredagers" fordi de er "slitne" og syns de "fortjener det - og derav benytter seg av ditt forslag om å kunne ringe inn en avtale om avspasering.. og så ser på det reelle sykefraværet som går på sykemelding, attføring etc tror jeg du og mange med deg vil skjønne at det ikke er reelt å tro at vi skal "bli kvitt" alt fravær - på linje mede arbeidsledighet MÅ vi ha et viss nivå av sykefravær også.. desverre..

Dessuten registrerer alle arbeidsgivere timene de ansatte har - dette er de pålagt fra arbeidstilsynet til enhver tid å kunne legge frem...

Faktum er at i dag er det et "rovkjør" på enkelte ansatte i enkelte utvalgte yrker som gjør at de det er snakk om står for majoriteten av fraværet også - så hvis man vil fraværet til livs må man sette fokus på yrkesgruppene som topper statestikkene og sette inn tiltakene der de trengs  - ikke rope og skrive om penger og latskap hos både leger og pasienter..

Sykdommen er i de fleste tilfeller reel, desverre - og slike utspill som dette og andre fører bare til at de det gjelder får ennå større samvittighetsplager, drøyer lengre før de går til lege og blir lengre sykemeldt....

:forvirret:

Jeg tror at du har missforstått meg fullstendig her. Jeg mener at en del som jobber mye og har stort areidspress jobber seg syke (helt reelt syke), men jeg mener at i en del tilfeller får man noen forvarsler i form av at man kjenner seg veldig sliten, men ikke syk. Det jeg mener er at hvis man i sånne situasjoner kunne tatt seg en avspaseringsdag ikke en sykedag så kunne man slappet av, gått seg en tur i skogen eller gjort noe helt annet som kunne gitt en tilbake litt energi og en ville fått muligheten til å hente seg inn igjen. Alternativet er jo at en fortsetter i en negativspiral til tross for at kroppen har begynt å si i og så ender en opp med å bli syk. Så mitt forslag var ment som et forebyggende tiltak ikke et angrep på syke mennesker.

Du skriver at alle arbeidsgivere registerer hvor mye de ansatte jobber fordi de er pålagt å gjøre dette. Jeg beklager å måtte informere deg om at det er mulig at det er en slik forskrift, men i kun to av seks jobber jeg har hatt har det vært noen som helst registrering av hvor mye de ansatte jobber. :sjenert:

Skrevet (endret)

Eventuelt kan man kutte i sykelønnen såpass kraftig at man får et skikkelig incentiv til å gå på jobb.

For langtidssyke bør det kanskje være litt annerledes.

Endret av Christiane
Skrevet
Eventuelt kan man kutte i sykelønnen såpass kraftig at man får et skikkelig incentiv til å gå på jobb.

For langtidssyke bør det kanskje være litt annerledes.

Slike tiltak vil nok ha en midlertidig effekt, men på sikt så vil det føre til mer langtidssykefravær. Det vil f.eks. føre til at mange arbeidstakere ikke lytter til kroppens signaler om å bremse ned, f.eks. begynnende belastningsskader som kommer til uttrykk i form av smerte. Dette vil føre til at det ender med bråstopp og det vil ta mye lengre tid før den sykemeldte blir bra igjen og er tilbake på jobb. Aktiv sykemelding er et eksempel på tiltak som ikke har effekt. Det fører ofte til at sykdomstiden blir forlenget fordi den syke presser seg til å gå på jobb før det er hensiktsmessig.

Gjest Ferskvannsblekksprut
Skrevet (endret)

Jeg ble syk den dagen jeg begynte i ny jobb for en uke siden. Telefonsalg og forkjølelse og snørr og faenskap hører vel ikke sammen akkurat :-) Men jeg tenkte det ble mye bedre av å gå dit og heller se om det ble for galt. Det ble verre da jeg kom på jobb, men en må bare ha en positiv innstilling og en kopp kaffe, så går dagen rett forbi, og du føler deg mye bedre av å ha utrettet noe en dag enn å bare sitte hjemme og slaske fordi du var litt snufsen.

Endret: Men det er jo bare ønsketenking at alle skal tenke like rasjonelt som meg :Hehe:

Endret av nisse
Skrevet
Først litt on/off topic:

Det er fryktelig enkelt å redusere sykefraværet, faktisk. Det eneste man trenger å gjøre er å gjeninnføre arbeidsledigheten her i landet, samt støte noen flere ut på uføretrygd. Dermed går fraværstallene bratt nedover, og alle er lykkelige. I hvert fall økonominissene i Finansdepartementet som ikke klarer å tenke flere budsjettposter i sammenheng.

Dernest:

Vil vi ha ned sykefraværet, eller vil vi ha et inkluderende arbeidsliv? Staten har sammen med partene i arbeidslivet undertegnet en intensjonsavtale om et inkluderende arbeidsliv. Ett av målene er å redusere fraværet, de andre målene går ut på å hindre utstøting og å få flere i arbeid og aktivitet. Dersom man virkelig ønsker å få flere i arbeid og aktivitet, noe man har klart så det dundrer de siste årene (61000 flere yrkesaktivie i dag enn for et år siden), må man faktisk akseptere at fraværstallene stiger. Sånn har det vært bestandig, og sånt kan man ikke forandre gjennom enda et papirvedtak.

Så til topic; fraværsreduserende tiltak. Her er noen:

1) Fokus på forebyggende helsetiltak. Vi har treningsrom, vi gir definert "fri" i arbeidstiden til egentrening og vi har avtale med lokalt treningssenter (kjøper et antall årskort som kan brukes av alle). Dessuten har vi leid inn fysioterapeut og ergoterapeut via BHT for å lære oss både om egentreningsrutiner og forebyggende tilrettelegging i jobbsituasjoner.

2) Konstant fokus på egne rutiner i virksomheten. Fraværet, og ikke minst nærværet, er fast tema på ledermøter, tema på alle kontaktmøter med tillitsvalgte, fast sak i Arbeidsmiljøutvalget etc. Fravær er et av elementene vi som ledere blir målt på.

3) Aksept for sykdom. Det er lov å være syk, men det er ikke lov å ha et arbeidsmiljø som gjør deg syk! Det er belastende nok i seg selv å være syk, om man ikke i tillegg skal oppleve at arbeidsgiver mistenkeliggjør deg.

4) Oversikt over mulige arbeidsoppgaver. Vi har, i motsetning til mange, laget en omfattende oversikt over hvilke oppgaver som faktisk kan utføres av folk som av ymse grunner ikke kan gjøre sin vanlige jobb. Tidkrevende, men utrolig godt å ha i ettertid! Denne listen tar våre ansatte med seg til legen, og det viser seg veldig ofte at vi har oppgaver som medfører at folk kan være aktivt sykmeldt eller delvis friskmeldt i stedet for å "bare" være hjemme og sykmeldt. Dette anbefales!

5) Stille strengere krav til legene. Selv om loven ble strammet inn for to år siden, er det fortsatt mange leger som på ren rutine skriver ut sykmeldinger og som heller ikke anfører noe om mulige oppgaver, mulig tilrettelegging etc på sykmeldingsskjemaet. Jeg tar konsekvent kontakt med trygdekontoret hver gang jeg ser slike sykmeldinger, og de er faktisk flinke til å følge opp når de får sånne henvendelser!

6) Snakk sammen! Forskning viser at av den andelen fravær som faktisk skyldes jobben (10-40 %, litt avhengig av hvor bredt man definerer dette) er en stor del av fraværet grunngitt med noe så enkelt som manglende dialog mellom leder og ansatt. Det er ikke nok å snakke sammen ved den årlige medarbeidersamtalen!

7) Bruk NAV! Vi har hatt kjempeutbytte av IA-avtalen og kontaktpersonen vår på arbeidslivssenteret, hun har hjulpet oss videre i systemet og ikke minst gitt oss aha-opplevelser både på system- og individnivå.

Og så videre. Listen kan gjøres særdeles lang!

Det er ikke annet å si enn: :klappe::klappe::klappe:

Er så enig, så enig!

Skrevet
Andelen eldre arbeidstakere stiger. Det er også viktig å ta med i betraktningen når man vurderer sykefraværet.

Denne gjesten har ikke gjort leksen sin - det er et ubestridelig faktum at eldre har en til dels høyere arbeidskapasitet enn yngre da de ikke har syke barn, hangover, har laang erfaring de kan dra nytte av i hektiske perioder, de har ungen som "venter" med middagen klar eller stresser for å nå barnehagen osv osv - de har generelt sett et lavere fravær enn de i etableringsfasen - de har alt gjort en karriere og er fornøyd der de er......

Gullklokkegenerasjonen er den mest stabile arbeidskraft vi har i dag...

Når det gjelder røykere er det heller ikke påvist at de er mer syke enn ikkerøykere..

Bare for å ha sagt det....

Gjest Alf Kaida
Skrevet
Denne gjesten har ikke gjort leksen sin - det er et ubestridelig faktum at eldre har en til dels høyere arbeidskapasitet enn yngre da de ikke har syke barn, hangover, har laang erfaring de kan dra nytte av i hektiske perioder, de har ungen som "venter" med middagen klar eller stresser for å nå barnehagen osv osv - de har generelt sett et lavere fravær enn de i etableringsfasen - de har alt gjort en karriere og er fornøyd der de er......

Gullklokkegenerasjonen er den mest stabile arbeidskraft vi har i dag...

Vel, tallene fra alle fraværsstatistikker (SSB, tidl. RTV etc) viser at eldre arbeidstakere gjennomsnittlig har noe høyere fravær enn yngre arbeidstakere. Så det er mulig at gjesten har gjort leksen sin likevel.

Det som ikke står i pensum, derimot, er det faktum at det særlig blant eldre arbeidstakere er en liten andel som står for det aller meste av fraværet. Mange av disse er dessverre på vei over i uføretrygd, delvis av årsaker som gjesten beskriver.

Eldre arbeidstakere flest er svært lite borte. Sånn sett har både Carrot og gjesten gjort leksene sine.

;)

Skrevet (endret)
Sånn sett har både Carrot og gjesten gjort leksene sine.

;)

:sur::sur::sur: jeg liker ikke å bli irrettesatt :sur::sur::sur:

I følge studier gjort i større forhold (av f.eks. Warr, Birdi og Barness-Farell)enn kun det norske arbeidslivet viser det seg en klar sammenheng der alder fremmer prestasjoner, takler stress bedre, har høyere jobbtilfredshet osv. - i Norge viser en studie fra 2002 bl.a gjort av Helle og Dalen at gruppen arbeidstakede mellom 50 og 59 år er de med høyest jobbtilfredshet og lavest fravær... De i denne gruppen har også høyest kognitive og sosiale ferdigheter, sterkest moral og karakter, de har en høy fleksibilitet, tendenser til selvevaluering og høy tåleevne sammen med høy grad av forutsigbarnet.... - noe som verdsettes høyt i dagens arbeidsliv...

:sjarmor: måtte bare brilliere / kverrulere litt da......

:sjenert:

Endret av Carrot
Gjest Alf Kaida
Skrevet
:sur:  :sur:  :sur: jeg liker ikke å bli irrettesatt  :sur:  :sur:  :sur:

JEg antar at det tross alt er til å leve med dersom det eneste du blir irettesatt for er at du selv har begåt en uberettiget irettesettelse...

;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...