AUF Skrevet 15. januar 2003 #1 Del Skrevet 15. januar 2003 Barnefarne og jeg greier ikke bli enige om samværet!! Vi har begge vært hod rådgivere men ikke sammen. Jeg har omsorgen for ungene, så han har annenhver helg, en dag i uken osv. Det vi ikke blir enige om er den ene dagen i uken. Han sier det står i loven at han bare skal ha de om ettermiddagen den dagen, og så levere de ved leggetid. Men rådgiveren sa til meg, at det er opp til oss å bli enige om dette. Barnefaren kan godt ha de til overnatting om han vil, og det mener jeg er jo kjempefint for far. Jeg aner jo ikke om det eksen sier til meg er bare oppspinn eller om det er sant!!! :x Og nå skal jeg flytte et stykke unna for å gå på skole, så da tenkte jeg at vi kunne slå sammen disse dagene i uken til en langhelg annenhver helg. Fra torsdag til mandag e.l. Men han sa at det skulle han ikke. Rådgiveren hadde sagt til ham at den tiden han har med ungene er kvalitetstid, han skal ikke skaffe barnevakt for å få ha de noen ettermiddager og måtte ha de opp om morgenen og sånt. For det er jeg som har den daglige omsorgen... Han skal da kun ha de annenhver helg og i de ferier som er avtalt mener han. Men de sier noe helt annet til meg!!!! Noen som vet? Vi har ikke mulighet til å dra sammen på slik rådgivning, for vi har ikke barnevakt, og nå er jeg DRITTLEI av å springe og prate med slike folk, og jeg er DRITTLEI av å krangle om dette med eksen... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 15. januar 2003 #2 Del Skrevet 15. januar 2003 Forstår ikke helt problemet til eksen din jeg.... Ønsker han å ha de så lite som mulig? Eller hva er problemet? Han slippe rjo en del bidrag også med å ha flere overnattinger om det betyr noe. Forstår ikke folk som ikke gidder å bruke tid på ungene sine jeg... Og til svaret: Klart dere kan avtale akkurat det dere selv vil! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 15. januar 2003 #3 Del Skrevet 15. januar 2003 Gir AUFdama pluss i margen for å ha omtalt x'en som barnefar og ikke x'typen som de fleste kvinner gjør. Kvinner vil jo ha pensjonspoeng for å passe egne barn! Glad min mor ikke er sånn. Hun mener nemlig at å få barn er en gave stor nok, men mang en unge vil nok i de tusen hjem gråte en skvett, når dem hører mamma erge seg over at å være mamma sees som et arbeid, og ungen er plassert istedetfor pensjonspoengene. Hva ville jeg tenkt, dersom jeg fant et notat tilhørende min mamma, hvor hun argumenterer med at kvinner velger bort barn dersom de ikke tjener pensjonspoeng? Noen verdisetter sine barn høyere enn andre. W Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AUF Skrevet 15. januar 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 15. januar 2003 Forstår ikke helt problemet til eksen din jeg.... Ønsker han å ha de så lite som mulig? Eller hva er problemet? Han slippe rjo en del bidrag også med å ha flere overnattinger om det betyr noe. Forstår ikke folk som ikke gidder å bruke tid på ungene sine jeg... Jeg har nok inntrykk av at siden han betaler så og så mye bidrag (jeg får trygd som enslig mor siden jeg ikke har inntekt - går jo på skole) så skal han ikke ha de et sekund mer enn det som står i loven... (aner ikke hvilken lov, jeg finner det ikke i samværsloven) Skjønner ham ikke helt, jeg hadde blitt sjeleglad for all tid jeg hadde fått med ungene. betaler han mindre bidrag om han har flere overnattinger? jeg skjønner ikke dette. Vi MÅ ha vanlig samværsrett hvis ikke mister jeg trygden, men jeg forsto det slik på rådgiveren at vi kunne tolke de dagene i uken (en dag i uken)som et døgn (dvs med overnatting...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 15. januar 2003 #5 Del Skrevet 15. januar 2003 Han må ha de minimum ja... Hmmm jeg er ingen ekspert og tør ikke svare deg AUF, da får du bare noe som ikke er riktig... Du kan jo kontakte Aleforeldreforeningen : http://www.aleneforeldreforeningen.no/index.asp Men jeg vet at den nye loven (om bidrag) sier noe om antall overnattinger. Det var nemlig et problem før at en hadde ungene mye, men måtte likevel betale som en ikke hadde dem noe... Nå er det snudd rundt slik at far kan betale urettvist lite i enkelte tilfeller... (Hva med å finne en mellomting kanskje...politikere altså!..) Men dette hørtes jo ikke noe særlig ut for noen av dere da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 15. januar 2003 #6 Del Skrevet 15. januar 2003 Vil du virkelig at barna skal være hos ham når det er så tydelig at han ikke ønsker tid med dem? Eller håper du at ved å tvinge ham så vil han bli et bedre menneske, sånn etterhvert? Jo da, jeg skjønner at som enslig forelder og at du skal gå på skole trenger du tid aleine. Men det spørs om det kommer noe godt utav dette? Det er bare mine tanker ... :-? Det er riktig som Lasse sier forøvrig, at jo mer dere deler den daglige omsorgen, jo mindre skal han å betale i bidrag - rimelig nok. Du kan lese mer her. Det gjelder fra høsten 2003, og bare i de tilfellene hvor det offentlige er involvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AUF Skrevet 15. januar 2003 Forfatter #7 Del Skrevet 15. januar 2003 Vil du virkelig at barna skal være hos ham når det er så tydelig at han ikke ønsker tid med dem? Eller håper du at ved å tvinge ham så vil han bli et bedre menneske, sånn etterhvert? Barna må få ha kontakt med faren sin!! Dessuten er han flink når han først har de. Han er bare litt vanskelig å samarbeide med. Krangle om en sånn filleting - voksne mennesker... :-? jeg blir faktisk mer sliten av at han skal være vanskelig og skifte mening hele tiden, enn av å være alenemor!!! :x Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 15. januar 2003 #8 Del Skrevet 15. januar 2003 Barna må få ha kontakt med faren sin!! Beklager, jeg ser innlegget mitt kan leses som du har gjort, at jeg mente han ikke skulle ha kontakt i det hele tatt. Jeg skal være mer nøyaktig: Hvorfor "tvinge ham" til mer samvær enn han selv er villig til å ta på seg? Hva godt kan komme ut av det? Jeg antyder IKKE at du er en dårlig mor som vil tvinge barna dine til å være sammen med en far som tydlig har bestemt seg for å være vanskelig; du gjør antageligvis som alle milliarder av mødre før deg så godt du kan. Og på slutten av dagen så spiller det heller ingen rolle hva andre mener om denne saken, det er hue og hjertet ditt som bestemmer. Men siden du lufter problemene her, i et offentlig forum med mange forskjellige mennesker, blant annet meg, er jeg så nysgjerrig at jeg lurer på hva slags tanker du har gjort deg om konskevensene av det du gjør. That's all and no offence Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Martin Skrevet 15. januar 2003 #9 Del Skrevet 15. januar 2003 "Vi MÅ ha vanlig samværsrett hvis ikke mister jeg trygden", skriver du. Er det slik at du passer nøye på å at han har under 40% samvær ellers går det ut over trygden? Det er i så fall uhyre betenkelig. Og er det en slik holdning som hele tiden skinner gjennom fra deg overfor ham - så kan jeg skjønne han ikke er lett å samarbeide med sett fra ditt ståsted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AUF Skrevet 15. januar 2003 Forfatter #10 Del Skrevet 15. januar 2003 "Vi MÅ ha vanlig samværsrett hvis ikke mister jeg trygden", skriver du. Er det slik at du passer nøye på å at han har under 40% samvær ellers går det ut over trygden? Det er i så fall uhyre betenkelig. Og er det en slik holdning som hele tiden skinner gjennom fra deg overfor ham - så kan jeg skjønne han ikke er lett å samarbeide med sett fra ditt ståsted. Det er andre grunner til at jeg har omsorgen for ungene. Men på den annen side, om han har de så mye at jeg mister trygden, hva skal jeg og ungene leve på da, til jeg får meg jobb??? sosialen og stipend er jo ikke all verden. Men bare så det er sagt: jeg tenker ikke på pengene i denne saken... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 15. januar 2003 #11 Del Skrevet 15. januar 2003 Hvorfor kan ikke han ha dem og du jobbe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 16. januar 2003 #12 Del Skrevet 16. januar 2003 Tror ikke akkurat det er noen lov som sier at man skal ha ungene en viss tid. Vil tippe det er mer veiledende. Det er jo ikke alle fedre som bryr seg om ungene sine i det hele tatt, og noen vet gjerne ikke at de har unger en gang. Det viktigste er at dere blir enige om hva som er best for barna og dere selv. Har dere spurt barna om hva de syns? Mannen min har en gutt med eksen, og han er hos oss bare annenhver helg. I begynnelsen var han her en dag i uken også men det ble for klønete. Vi jobber mye og er som regel ikke hjemme før i 17-18 tiden, så da spiste vi middag og så var det leggetid..ble ikke mye kvalitet over det samværet nei.. Så nå har vi kun annenhver helg og to uker om sommeren. Jeg syns ihvertfall kvalitet er viktigere enn kvantitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psst... Skrevet 16. januar 2003 #13 Del Skrevet 16. januar 2003 Det barnefaren her snakker om, er et slags minstesamvær som er nevnt i barneloven. Dette har ikke noe med trygden din å gjøre, og han kan ha opp til 40% samvær uten at det går ut over den. På meg virker det som han ikke ønsker hverdager med barnet, er det riktig? Hvilket forhold har han til barnet idag? Jeg har ikke andre råd å gi enn å spille ballen over til far. La ham komme med et forslag til samvær. Hvis han så bare ønsker annenhver helg, får du innfinne deg med det inntil videre. Det kan være at situasjonen forandrer seg underveis, og barnet har ihvertfall samvær med far. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luringen Skrevet 16. januar 2003 #14 Del Skrevet 16. januar 2003 Her er svaret enkelt. Gå til fylkesmannen og få de til å hjelpe dere å løse tvisten. Den avtalen som blir snekret der må dere begge forholde dere til. Der finnes ingen lover som sier hvor mye de enkelte foreldre skal ha barna. Det som er sikkert , er at mor har en stor fordel etter dagens sjåvenistiske regelverk. Slik at hun kan styre dette, og da blir ofte far tilsidesatt. "eks. er jo det at en mor som mister støtteordninger hvis far har barna for mye. Men klager når han ikke vil ha barna." Håper virkelig at dere får til en løsning. Jeg er mest forbannet på regelverket som favoriserer mor. Takk for meg..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofia Skrevet 16. januar 2003 #15 Del Skrevet 16. januar 2003 Jeg tror heller ikke det er definert noen plass hvor lang helgen som barnefaren skal ha ungene, er. Jeg vet av noen som bare har ungene fra lørdag til søndag...+ en ettermiddag hver uke. (uten overnatting). Dette er forskjellig fra par til par, og noe som dere to må bli enige sammen om. Vi har det slik at han har dem fra torsdag til mandag annenhver helg + torsdag til fredag den andre uken. Dette er vi enige om, og det fungerer veldig greitt. Det er jo flott at barnefaren får litt ukedag også. Men jeg tror ikke du kan kreve det, og som Anne Mona sier, så ville aldri jeg ha "tvunget" ungene på faren. Selv om jeg meget godt forstår at du trenger litt fri og tid for deg selv, så må du tenke på ungene først og fremst. Men....det er nok ikke så enkelt for han heller. Og som du sier så er han flink når han først skal ha ungene. Det er jo bra. Men som sagt så kan du ikke tvinge han til å ha dem en langhelg hver gang. Dette må dere bli enige om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AUF Skrevet 16. januar 2003 Forfatter #16 Del Skrevet 16. januar 2003 Hvorfor kan ikke han ha dem og du jobbe? han vil ikke ha de så mye. han jobber for mye. Jeg er ikke ferdig utdannet enda, så jeg går på skole nå. Kan hende vi deler 50/50 senere, om han er interessert... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AUF Skrevet 16. januar 2003 Forfatter #17 Del Skrevet 16. januar 2003 Det viktigste er at dere blir enige om hva som er best for barna og dere selv. Har dere spurt barna om hva de syns? barna er 1 og 3 år... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AUF Skrevet 16. januar 2003 Forfatter #18 Del Skrevet 16. januar 2003 På meg virker det som han ikke ønsker hverdager med barnet, er det riktig? Hvilket forhold har han til barnet idag? det tror jeg også... Vi har jo bodd sammen til nå... (ca 4 mnd siden bruddet) Men han har jobbet mye, men har inntrykk av at forholdet mellom dem er ganske bra. De blir glad når faren kommer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. januar 2003 #19 Del Skrevet 16. januar 2003 du skriver at du må ha trygden din fordi barnebidrag og stipend ikke er så mye.. er det ikke rimelig vanlig å ta opp lån når man studerer?? de fleste lever på lån og ikke på trygd... dersom det faktisk er mulig å få trygd samtidig som man går på skole, så synes jeg det er meget betenkelig.. trygd er jo til for folk som ikke har andre alternativer.. og som studerende har du det åpenbare alternativet; studielån! barna skal du jo da tilleggsforsørge via barnebidrag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AUF Skrevet 16. januar 2003 Forfatter #20 Del Skrevet 16. januar 2003 du skriver at du må ha trygden din fordi barnebidrag og stipend ikke er så mye.. er det ikke rimelig vanlig å ta opp lån når man studerer?? de fleste lever på lån og ikke på trygd... dersom det faktisk er mulig å få trygd samtidig som man går på skole, så synes jeg det er meget betenkelig.. trygd er jo til for folk som ikke har andre alternativer.. og som studerende har du det åpenbare alternativet; studielån! barna skal du jo da tilleggsforsørge via barnebidrag Jeg får stipend.... og forsørgerstipend... fullt til og med. knapt 20 000 i halvåret. Hvordan kan jeg og ungene leve på det? jeg kan også få 20 000 til i lån, men det hjelper lite... Men uansett så er stipendet så lite at jeg får trygd. Det er ikke barnebidraget jeg syntes var for lite, men sosialstønad... Tror denne debatten har sporet litt av. Det høres nesten ut som jeg krever å ha ungene for å få penger, men sånn er det ikke. Det jeg lurte på var jo om hvilke regler som gjelder, hvem av oss som har rett. jeg vil egentlig bare ungenes beste, men når barnefaren er så vanskelig å samarbeide med er det greit å ha klare fakta på bordet. Men det er nok ikke, som noen her sier, noen vits i å prakke på ham å ha ungene mer enn han vil...Han finner vel snart ut at han kanskje heller vil prioritere ungene, når han bare blir litt moden... Så får jeg heller slite meg gjennom livet alene. Men ikke misforstå!! ville ikke valgt bort ungene for alt på jorden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå