Gå til innhold

Kakao skal bli mamma!

Kakao

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så de på babyshop. Hvis ikke er det jo veldig lettvindt og kanskje billigere å kjøpe flere pakker med hvite og farge de selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har også hørt det, har bare ikke kommet meg dit enda. Men hvis jeg kommer meg dit før fødselen så skal jeg kjøpe mange pakker og farge selv tror jeg.... Det er bare at jeg kjører ikke forbi sparkjøp hver dag.

Det var på babyshop jeg så de ferdig fargede.

Men jeg lurer egentlig på hva som er best av gaskluter og flannelskluter??? :klø: Vet at begge deler brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: Søtinger! Det er bare å ta diskusjonen her inne, også! Kupping er fullt lovlig! :-D Jeg lærer masse! :hoppe:

Jeg kjøpte forresten sånne små gaskluter man kjøper en og en av. De har de overalt, med gul kant, eller rosa eller blå. Kjøpte fem og vasket de på 60 og i trommel... Hihi, de ble helt knudrete, så det må dere ikke gjøre. ;) Står nemlig ikke noe på de.

Men søren, jeg var jo innom Princess i dag. Og spør hun dama, for de har jo både dyndyne og fiberdyne. Hun var veldig påståelig og sa at dundyne pustet og var best, og fiberdyne var kunstig og pustet derfor ikke så bra. Spurte om det var slik at dundyne var best om vinteren og fiberdyne om sommeren, men sånn var det ikke. Dundyne var best uansett.. Grr... Skal det liksom komme an på hvem man prater med, hva som er best? Kunne ikke dette stått i en bok eller noe? :sjenert:

Jaja, kommer nå til å beholde den dyndyna vi har til sprinkelsenga, og bruke bare helsepledd i vogna i sommervarmen. Kjøper nok en tynn dundyne til vogna til kaldere dager.

Dere vil ikke kuppe dagboka mi litt til da? Lurer på lammeskinn, også, skjønner dere. Har nå et langhåret et. Men burde jeg ha et korthåret et, også? Hva bruker man hva til? Hun på butikken mente at man alltid la barnet oppå en flanellsklut (70x70cm, flanellsbleie) oppå selve lammeskinnet og aldri direkte på skinnet. Hvor kommer dere til å bruke lammeskinnet og hvor mange har dere? Barnas Hus har til 350 kr og de kan i maskin! Det er bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et korthåret lammeskinn som skal ligge i vognen (eller bilsetet). Dette vil (/skal) holde barnet kjølig om sommeren og varm om vinteren. Har aldri hørt noe om at man skal legge en flanellsklut oppå lammeskinnet (man kler jo ikke på sauen heller så hvorfor skal man legge noe til lammeskinnet)? :klø:

Ellers har vi to vanlige lammeskinn som ligger på gulvet. Har ikke tenkt å bruke de så mye for de er ganske langhåret (kjøpt på IKEA) og jeg liker ikke helt det støvet som kan samle seg i de.

Men det korthårete lammeskinnet kan også vaskes i maskin ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det i smile sin bok det stod noe om lammeskin?? Eller frida frosk?? Jeg har ikke kommet så langt i tankegangen, så dessverre kan jeg ikke bidra der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt korthåret på babyshop. Var veldig deilig, men kun i underkant av 70 cm. Også sa hun i butikken at man kunne vaske det i maskin, men når jeg kom hjem så jeg at det står at man anbefaler å vaske det for hånd. :sur:

Da er det jo ikke så lettvint lengre. Også syntes jeg det var litt kort, så lurer på å bytte det. Men vet ikke hvor store man får? :klø: Kanskje de ikke er så mye større?

Men det jeg egentlig skulle si, var visst at korthåret er anbefalt ja. Husker ikke helt hvorfor. :ler: Herregud, jeg er helt rar i dag.

Dyne vet jeg ikke. Har bare en liten 65x80, som jeg tenkte bruke i vogna. Går vel over til pose når dte blir kaldt. Men om vi skal ha dun eller fiber i senga har jeg ikke funnet ut av. Dun er vel naturlig osv, men jeg har en dundyne og synes den er veldig varm. Så vet ikke jeg.

Hurra for 35 uker forresten! :hoppe:

Endret av Frida Frosk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye interessant!

Jeg trodde lammeskinn var lammeskinn, så nå kan vel ikke DET overlates til svigers heller....

Interessant med de klutene. Jeg har ganske mange og hadde tenkt å koke dem i en og samme maskin. Godt jeg ikke har komme så langt... Blodtrykket mitt hadde neppe takle 50 knudrete kluter så veldig bra :ler:

Har arvet ei dundyne, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er vi virkelig i gang med de store, dype diskusjonene her, jeg digger det!! :danse: Og litt spennende siden vi er førstereis alle sammen.

Men for det første må jeg få ut litt frustrasjon for alle butikkdamer, kan man stole på de?? De sier jo mye rart synes jeg etter å ha lest her? Er det bare for å selge eller???

Jeg har også kjøpt sånne små gaskluter med farget kant. De skal jeg ha som vaskekluter og da MÅ de jo tåle 60 grader. Kan liksom ikke vaske en rumpeklut på noe annet synes jeg. Jeg har vasket mine på 60 grader og i trommel og det gikk fint, tror ikke jeg sjekket noe lapp heller jeg. :klaske:

Angående lammeskinn og flanellskluter så har jeg sett at mine venninner har det kun under hodet men det er mest for å ta imot evt. gulp som kommer. De har også brukt gasklut under der. Jeg tipper at jeg gør det samme. Ull mot kroppen er vel det beste og ikke dekke over hele tepper??? :klø:

Kakao; bruksområder til lammeskinn som jeg ser det:

* ha i vognen, bagdel så etterhvert sportsdel (skjær hull i det til seler)

* ha i sengen

* legge det på gulvet og ungen oppå

* legge det i sofaen med ungen opppå

:klø: Nja, da kommer jeg ikke på mer.

Jeg kommer ikke til å kjøpe mer enn ett skinn. Kan ikke tenke meg at mer er nødvendig. Jeg har også hørt som Frida Frosk sier at korthåret er best, hvorfor vet jeg ikke.....

Dundyna di er sikkert bra i og med at den er så tynn og lett. Du får prøve deg fram etter hvor kald den lille er! :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikkfolk er aldri til å stole på :ler:

Jeg tenkte også på det med rumpeklut... Får testvaske noen og se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testvaske en rumpe? :ler:

Enig med Smile at det er gøy å diskutere utstyr. Men vet ikke helt om det gjør meg mer eller mindre forvirret. Lurer på hvor mange timer jeg har brukt på nettet for å lese om ulike babyprodukter... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at jeg har hatt fokus andre steder de siste mnd, for nå blir det nesten for mye å finne ut av for lille meg :ler: Greit at vi er så mange sammen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi skal samle disse dype tankene om utstyr i terminklubben?? Lage en lammeskinnstråd, en gaskluttråd og sånn! Da slipper vi å hoppe mellom dagbøkene og vi får alt samlet uten å forstyrre alle andre på graviditet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig at vi kan legge hodene våre i bløt sammen! :-D Er jo så nytt alt dette.

Men vet ikke hvor store man får?  :klø: Kanskje de ikke er så mye større?

Det på Ikea er riktignok større, men det er både langhåret og kan ikke i maskin. Kommer ikke på tale å håndvaske lammeskinn her i huset. Gru for et arbeid. ;)

Jeg trodde lammeskinn var lammeskinn, så nå kan vel ikke DET overlates til svigers heller....

:ler:

De klutene kan nok helt sikkert i 60 grader, men det var nok tørketrommelen som tok knekken på mine.

Men for det første må jeg få ut litt frustrasjon for alle butikkdamer, kan man stole på de?? De sier jo mye rart synes jeg etter å ha lest her? Er det bare for å selge eller???

Ja, lurer faktisk på det. Og vet du hva?? Sambo hadde så lyst på babybjørn active, og vi snakka med hun dama på barnas hus. Jeg sa jeg hadde hørt at babyen måtte holde hodet sitt selv før en kunne bruke BB, og helst bare i 5 min om gangen i starten. Om hun visste noe om det. Og da sier hun at nei, babyen kan ligge i babybjørn helt fra nyfødt. Og babyen tålte en god stund i selen. :overrasket: Det stemmer jo overhodet ikke med det jeg har hørt, men hun fikk jo solgt BB til sambo, da.... :sjenert:

Tusen takk for lammeskinntips! :-D Skal kjøpe et korthåret et, også. Og flanellsklut blir kun under hodet mtp gulp.

God ide, iss!!! Jeg har ikke vært så mye inne der jeg enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, nå føler jeg meg erfaren!

Noen kommentarer:

Jeg liker gasklut bedre enn flanel, fordi det tørker fortere og trekker til seg veldig mye fuktighet.

Vi har både lang- og korthåret lammeskin, og jeg vil absolutt anbefale kort. Det lange håret får Vesla lett inn i munnen når hun vrir seg rundt, og det ser ikke så bra ut. Det korte er også lettere å holde rent. Vi bruker det korthårede i senga + i vognbagen, og det lange i lekegrinda.

Vi har bare en gasklut under hodet hennes på skinnene, og noen ganger glemmer vi det også. Ull tåler ganske mye!

Våre små kluter med farget kant går på 90 grader og tørketrommel, og har tålt det helt fint. Kjøpt på Jysk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...