tuji Skrevet 15. september 2006 #21 Skrevet 15. september 2006 Her går absolutt alt i maskinen, både kjøkkenkniver, gryter, sølvtøy (det går fint så lenge de ikke kommer i kontakt med stålbestikk, da blir det riper), gryter og alt som er.
Spoven Skrevet 15. september 2006 #22 Skrevet 15. september 2006 Ikke stekepanna av jern, og ikke kasserollene. Kasserollene vasker jeg for hånd mest fordi jeg ikke har plass i oppvaskmaskina, samme med store arbeidsboller. Og ikke finserviset, eller håndmalte glass. Ellers går alt dit, og tresleiver og slikt bytter jeg heller ut når de blir ødelagte.
Delfia Skrevet 15. september 2006 #23 Skrevet 15. september 2006 Stekepanna... Ellers går alt i maskin.Har akkurat fått oss ny etter å ha vært uten i nesten to år. Gidder ikke vaske opp noe for hånd dersom det ikke er høyst nødvendig
Festus Skrevet 15. september 2006 #24 Skrevet 15. september 2006 Fyller opp maskina med det som er... unntatt stekepanner, langpanner (de er for store - kun derfor!!), sølvbestikk (som forøvrig aldri brukes, har Hardangerbestikk - og det går i oppvaskmaskina), jerngryta mi... og resten av gryter mv går rett i maskina....
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2006 #25 Skrevet 15. september 2006 Og den som kunne slippe å vaske alt for hånd, sukk... Fattig student
Gjest Gjesta Skrevet 15. september 2006 #26 Skrevet 15. september 2006 Jeg er litt selektiv; kjeler og kaseroller av alle slag kommer ikke i maskinen, og den stakkars espressokannen min lider fortsatt etter den gangen jeg ubetenksomt vasket den i maskin. Ellers vasker jeg treredskaper, store boller og for det aller meste skarpe kniver for hånd. Vi er to, og maskinen kjøres ca hver 4.-5. dag.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2006 #27 Skrevet 15. september 2006 Vet ikke om det er bra for sølvtøy eller ikke, men har blitt fortalt at søvltøy aldri skal i samme maskin som noe av stål Sølvtøy tåler fint oppvaskmaskin, men ikke putt de i samme "rom" i bestikkholderen som stålbestikk (ikke no' fali' men må pusses etterpå...) Og sølvtøy som er limt (eks kniver) bør ikke vaskes i oppvaskmaskin (du risikerer at knivbladet løsner fra skaftet) - alt annet går helt fint. M.
Gjest Fjellsippa Skrevet 15. september 2006 #28 Skrevet 15. september 2006 Mine fine glass vasker jeg for hånd. Også Globalknivene og Gastrolux panner samt jernpanner og annet med teflonbelegg. Stålkasseroller går i maskinen.
Gjest mela Skrevet 15. september 2006 #29 Skrevet 15. september 2006 Alt. Så det var sikkert ikke meningen jeg skulle svare. ← Jeg og.
Gjest niomi Skrevet 15. september 2006 #30 Skrevet 15. september 2006 Hos oss går det meste i maskina. Med unntak av kokkekniver, det harde stålet tåler ikke oppvaskmaskin, samt stekepanne, wok og jerngryte. Ja, jeg har noe gammelt arvesølv-bestikk som ikke passer i oppvaskmasina, men det bestikket bruker vi jo heller aldri.
Arkana Skrevet 15. september 2006 #31 Skrevet 15. september 2006 Krystall, bestikk med treskaft, kniver, stekepanner.
Gjest Frk Åberg Skrevet 15. september 2006 #32 Skrevet 15. september 2006 Jeg er i utgangspunktet positiv til at det meste kan slenges i maskinen, men samboeren er litt mer skeptisk. Akkurat nå har vi ikke oppvaskmaskin, men da vi hadde det ble kun tallerkner, bestikk, kopper og glass vasket i maskin. Alt av gryter, plastikk, stekepanner ble vasket for hånd. Neste gang vi får maskin skal jeg begynne å snike inn litt flere ting, for det er virkelig tullete å stå og vaske så mye for hånd. Bakeboller i plast - hvor skadelig kan det være?
Gjest gjest1 Skrevet 15. september 2006 #33 Skrevet 15. september 2006 Hater å vaske for hånd. Putter alt jeg kan og klarer inn i oppvaskmaskina. Lat jeg ja. Men som regel vasker jeg gryter og panner for hånd, men ingenting ellers!
Arkana Skrevet 15. september 2006 #34 Skrevet 15. september 2006 Bakeboller i plast - hvor skadelig kan det være? ← Det har vi alltid vasket i maskin, ikke noe problem. Det samme gjelder plastskjærfjøler, målebegre i plast, slikkepotter, plastbokser osv osv. Det er samboeren min som tar seg av oppvasken, og han hater å vaske opp for hånd, så her går omtrent alt i maskin. Hadde jeg ikke insistert på det hadde han nok slengt kjøkkenknivene i maskinen også.
Gjest Gjest_vinterbrud_* Skrevet 15. september 2006 #36 Skrevet 15. september 2006 Jeg vasker alt opp for hånd jeg.Har ikke oppvaskmaskin,men skal ha det når kjøkkenet en gang skal pusses opp.
Krista83 Skrevet 15. september 2006 #37 Skrevet 15. september 2006 Har sett et eller annet sted at det bare er bra for sølvtøyet å vaskes i maskin - noen som vet om dette stemmer? Hope so! ← Hjemme hos mamma har vi alltid vaska sølvbestikket i vaskemaskinen, bare pass på å sett håndtaket på kniven opp og bladet ned. Dette fordi at i sølv og er loddet sammen med stålbladet og det kan være at knivene trekker til seg vann inn i håndtaket... Ellers så vasker jeg selv alt untatt store gryter og stekepanne i oppvaskmaskinen, finserviset har jeg ikke begynt å bruke enda, men det skal også være oppvasksikkert så vet ikke helt hva jeg kommer til å gjøre enda...
Gjest Hedda Gabler Skrevet 15. september 2006 #38 Skrevet 15. september 2006 *Lurer på hvorfor* Siden jeg putter det inn.. ← Det står i bruksanvisningen. Siden det er den dyreste gaven jeg har fått, tar jeg ingen sjanser med den. Har hørt om Kenwood-redskaper som ble stygge etter oppv.maskin, og ble skremt av ryktene.
Cata Skrevet 15. september 2006 #39 Skrevet 15. september 2006 Stekepanna av jern, samt jerngryta og selvsagt de skarpeste knivene. Også har jeg noen glass med en utforming som gjør at de lett knuser. De får heller ikke bli med. (Men de blir da heller ikke brukt så ofte.) Ellers er jeg enig med den som sa at det som ikke tåler maskinvask får heller bare la være. (Må snart skifte teflonpanne - den begynner å se litt trist ut.....)
Gjest gjest1 Skrevet 16. september 2006 #40 Skrevet 16. september 2006 Hm. Rødmer litt når jeg leser denne tråden. Har vært lat og ødelagt endel dyre ting fordi dem ble vaska i maskinen. Har blitt flink nå og det som ikke går inn er steikepanne, dyre glass og andre dyre ting som kan knuses, kopper/krus og tallerkener som utrykkelig ikke skal i maskinen fordi mønsteret kan flasse. Det største tapet var en Kosta Boda glassbolle. Etter det lærte jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå