nallemaja Skrevet 14. september 2006 #1 Skrevet 14. september 2006 Ungene er helt ville etter havregryn, både med melk eller som grøt. Derfor spiser vi dette til frokost hver dag. Men er havregryn sunt eller ikke? Jeg skal gå ned i vekt, og er litt usikker på akkurat dette produktet. Har lest at havre er en veldig sunn kornsort,men hvordan er det i forhold til "raske" karbohydrater?
Gjest Norwegian Blue Skrevet 14. september 2006 #2 Skrevet 14. september 2006 Hm, det må være sunt, jeg levde på havregrøt fra jeg var 4 til 12år og jeg er slank og sunn
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2006 #3 Skrevet 15. september 2006 Havre er utrolig sunt, det har tom en bevist positiv virkning på fettopphopninger i blod årene!! Så bare la dem spise så mye de orker.
Gjest gjest1 Skrevet 15. september 2006 #4 Skrevet 15. september 2006 Som frokost er jo dette en knall bra start på dagen!
Gjest beekeeper Skrevet 15. september 2006 #5 Skrevet 15. september 2006 Synes det smaker spon jeg.. Det irriterer meg når jeg ikke liker sunne ting som jeg hadde hatt godt av å spise.
Gjest Gjest_*Enigma*_* Skrevet 15. september 2006 #6 Skrevet 15. september 2006 Havregrøt eller havregryn med melk er omtrent den beste starten barna dine kan få så lenge det ikke er for mye sukker. Dersom du lager havregrøt forsvinner det meste av fibrene mener jeg å ha lest på et treningsforum. Dersom de spiser havregrynene rå med melk får de i seg masse fiber.
nallemaja Skrevet 15. september 2006 Forfatter #7 Skrevet 15. september 2006 Så det er sunt for barna, men er det sunt for meg? Tenker på i vekt-sammenheng... si i forhold til å spise en skive med butikk-grovt brød...
Gjest gjesta Skrevet 15. september 2006 #8 Skrevet 15. september 2006 Sunt er ikke alltid kalorifattig, men havegryn et godt valg dersom du passer på kaloriene. Kjøpebrød er dessverre ofte ikke så grovt som det ser ut, hvis du sjekker innholdsfortegnelsen vil du se at svært ofte er hvetemel den melsorten det er mest at også i tilsynelatende svært grove brød. Hva som er mest kalorifattig av brødskiver og havregrøt avhenger av hvordan du tilbedreder grøten, hvilket pålegg du velger på brødskivene, mengden du spiser osv. Havregrøt laget på vann eller 50/50 vann/skummet melk, uten sukker og med kanel på toppen er et veldig godt valg!
Gjest beekeeper Skrevet 15. september 2006 #9 Skrevet 15. september 2006 Kjøpebrød er dessverre ofte ikke så grovt som det ser ut, hvis du sjekker innholdsfortegnelsen vil du se at svært ofte er hvetemel den melsorten det er mest at også i tilsynelatende svært grove brød. alg!← Nå har det jo kommer grovhetsskala på brødene nettopp pga av dette
Amanlis Skrevet 15. september 2006 #10 Skrevet 15. september 2006 Havregrøt laget på vann eller 50/50 vann/skummet melk, uten sukker og med kanel på toppen er et veldig godt valg! ← Er kanel usunt da? Jeg har lært at det er bra for blodsukkeret og er rikt på antioksidanter
Gjest gjesta Skrevet 15. september 2006 #11 Skrevet 15. september 2006 Kanel er bra! Uten sukker - med kanel.
Amanlis Skrevet 15. september 2006 #12 Skrevet 15. september 2006 Havregrøt laget på vann eller 50/50 vann/skummet melk, uten sukker og med kanel på toppen er et veldig godt valg! ← Er kanel usunt da? Jeg har lært at det er bra for blodsukkeret og er rikt på antioksidanter ← Beklager jeg leste feil jeg
Cognizance Skrevet 15. september 2006 #14 Skrevet 15. september 2006 O.O Havregryn er übersunt! Havregryn setter ned blodsukkeret, og gir dermed lang metthetsfølelse. Havregryn er så sunt, at det i bunn og grunn er om å gjøre å spise mest mulig av det.
Pimbila Skrevet 15. september 2006 #15 Skrevet 15. september 2006 I min Grete Roede-kokebok står det: 40 g kornblanding 60 g lettsyltetøy 2,5 dl skummet melk er 310 kcal. I tillegg har hun skrevet en halv grapefrukt til frokost så selve frokosten blir på 350kcal. Det er vel bra?
Gjest Kristin_ Skrevet 16. september 2006 #16 Skrevet 16. september 2006 Havregryn er sunt, gir god metthet og langsom blodsukkerstigning. Problemet er bare hvis man ikke klarer å spise det uten sukker, for det gjør det fort veldig mye mer usunt. Jeg ville latt ungene mine spise havregryn så mye de ville, mye bedre enn lion frokostblanding
Gjest piaf Skrevet 16. september 2006 #17 Skrevet 16. september 2006 Enig i at det er sukkeret som gjør havregrøten usunn. Et alternativ er å lage grøten med eplebiter og gjerne et par hakkede, tørkede aprikoser i tillegg (helst usvovlet variant fra helsekost). Når man har frukt i, synes jeg dessuten det passer best å lage havregrøten med kun vann, dvs uten melk. Og et godt kaneldryss på toppen, selvsagt. Veldig god havregrøt, synes jeg, og sunnere enn å bruke sukker på, selv om tørket frukt også har et relativt høyt sukkerinnhold.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2006 #18 Skrevet 16. september 2006 jeg spiser havregrøt med ekstra kruskakli på! veldig bra. Dessuten kan man også tilsette solsikkefrø, linfrø og frossete bær (f.eks. blåbær eller bjørnebær).
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2006 #19 Skrevet 16. september 2006 Jeg spiser havregryn med skummet melk, banan skogsbær og masse kanel hver dag. Godt og veldig sunt
Champagnepiken Skrevet 18. september 2006 #20 Skrevet 18. september 2006 Jeg spiser havregryn med rosiner og ekstra lett melk til frokost. Men kan noen fortelle meg hva som egentlig er forskjellen på små og store havregryn? Altså om det evt. er noen forskjell bortsett fra størrelsen?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå