Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

hei. jeg har nettopp begynt på bjørknes for å ta opp igjen noen fag. matte er blandt dem.

men jeg forstår INGENTING i matten. det har bare vært tre dager med matte og jeg har allerede vært borte i to av dem.

hva skal jeg gjøre? det går såå fort frem og jeg forstår ingenting. kan jo ikke skulke skolen. :tristbla::sur:

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet (endret)

Fortsetter du å skulke, vil du i alle fall ikke lære. Du kan jo prøve å snakke med læreren, si at h*n går for fort frem. Men å holde seg unna de timene, for så å klage på at du ikke får det til blir for dumt. For du lærer i alle fall ikke av å ikke være der.

Kom deg på skolen, snakk med læren. For sier du ikke i fra, tror læreren at alle henger med.

Du kan også prøve denne siden, mye god hjelp å få der www.matemtikk.net ;)

Endret av Madam Felle
Skrevet

Jeg er enig med Madam Felle, man lærer ikke når man er borte.

Har du slitt med matten tidligere? Sånn fra u.skolen?

Skrevet

jeg har slitt med matte siden barneskolen. jeg vet at jeg ikke burde skulke, men jeg lærer ikke selv om jeg er der, for jeg forstår ikke.

det går virkelig ikke inn.

om læreren går for fort frem. ja det gjør hun. men jeg skal ta 3 års matte på et år.

hadde ikke hatt noe å si om jeg tok det på 10 år en gang. jeg forstår bare ikke.

Skrevet

Du lærer iallefall ikke noe hvis du ikke er der!

Jeg kjenner flere som har leid privatlærer får å komme gjennom pensum. De er ofte ganske flinke og de jobber bare med deg så de bruker den tiden du trenger...

Uanset så er det viktig å ta ferdig vgs. så du kan studere videre seinere

Kan du ha dyskalkuli?

Skrevet

hva med å ta en prat med læreren, kanskje du kan få et par ekstratimer i uken, eller at du prøver å finne en annen som kan hjelpe deg utenom timene? Hvis du gjør det, så blir det bare konsentrert om deg og det du ikke får inn, og vil hjelpe mye tror jeg.

OG IKKE SKULK!!!! Jeg gikk der ifjor, jo mer du skulker, jo værre blir det!!!! De går fort frem, mister du et par timer, så er det allerede ferdig med det og de er gått videre. Da blir det bare mer for deg å ta igjen. Husk, du betaler dyre dommer for dette kurset, er jo litt kjedelig om du skulle måtte gi opp og ha kasta bort pengene?

Siden du har sliti med matte i alle år, råder jeg deg virkelig til å sette deg ned med en som kan matte utenom timene. Ikke bare av og til, men gjerne hver uke!

Skrevet
Du lærer iallefall ikke noe hvis du ikke er der!

Jeg kjenner flere som har leid privatlærer får å komme gjennom pensum. De er ofte ganske flinke og de jobber bare med deg så de bruker den tiden du trenger...

Uanset så er det viktig å ta ferdig vgs. så du kan studere videre seinere

Kan du ha dyskalkuli?

jeg har tenkt på om jeg har mattedysleksi ja. for jeg er ikke dum men akkurat når det kommer til matte er jeg hjerneskada.

jeg skal ikke skulke mer, men det knyter seg i magen før mattetimen begynner. redd hun skal spørre meg om noe. dessuten er hun ganske "røff" og hard og kvass.

men jeg har tenkt på å få privatlærer. er det veldig dyrt?

takk for råd forresten. :)

Skrevet
hva med å ta en prat med læreren, kanskje du kan få et par ekstratimer i uken, eller at du prøver å finne en annen som kan hjelpe deg utenom timene? Hvis du gjør det, så blir det bare konsentrert om deg og det du ikke får inn, og vil hjelpe mye tror jeg.

OG IKKE SKULK!!!! Jeg gikk der ifjor, jo mer du skulker, jo værre blir det!!!! De går fort frem, mister du et par timer, så er det allerede ferdig med det og de er gått videre. Da blir det bare mer for deg å ta igjen. Husk, du betaler dyre dommer for dette kurset, er jo litt kjedelig om du skulle måtte gi opp og ha kasta bort pengene?

Siden du har sliti med matte i alle år, råder jeg deg virkelig til å sette deg ned med en som kan matte utenom timene. Ikke bare av og til, men gjerne hver uke!

'

takk for råd. jeg skal prøve å finne en som kan hjelpe meg ja. eller en privatlærer.

Skrevet

Vet du hva? Da synes jeg du skal ta deg en tur til voksenopplæringen på ditt hjemsted og spørre om de har mulighet til å kartlegge mattevansker.

Jeg skal selv ha en kartleggingsprøve om noen uker, og har jeg dyskalkuli så vil jeg få hjelp til å få til matten.

Søk litt på dyskalkuli på nettet. Les gjerne litt på denne siden også: http://www.dyskalkuli.net/

Det er faktisk antatt at opp til 10% har mattevansker, altså en eller annen grad av dyskalkuli. Det er bare mye mindre forskning på dyskalkuli enn dysleksi.

Får du avdekket dine vansker, så har du også krav på hjelp. Har du vesentlige mangler fra grunnskolepensum, skal du få hjelp til å fylle i disse hullene.

Selv håper jeg at jeg får hjelp av spesialpedagog. Når man ikke skjønner størrelser og begreper, og ikke har noe forhold til de, så vil en spesialpedagog på dette feltet kunne lære deg teknikker for å fremme forståelse, hukommelse og dermed vil man lære.

Jeg er av typen som kan holde på med et kapittel i mange timer, jeg kan klare å løse alle oppgavene, men dagen etter husker jeg ingenting. Nå som vi har så dårlig mattebok, klarer jeg ikke en gang å lære meg pensum på ny hver gang jeg åpner boken.

Det at gode karakterer i matte gjør at en blir ansett som smartere enn en som får gode karakterer i f.eks. samfunnsvitenskapelige fag, legger et ekstra press på en. Ingen vil føle seg dum. Men har man et reelt matteproblem så er man ikke dum. Ingen vil vel finne på å kalle en med dysleksi for dum? Men følelsen av nederlag, fortvilelse, frykt for hele tiden å gjøre feil og å ikke mestre, sliter på en. Jeg har vært høyt oppe og lavt nede selv. Å stadig feile gjør noe med motivasjonen og konsentrasjonsevnen. Få lærere er dessuten kvalifisert til å plukke opp noe så relativt "nytt" som dyskalkuli.

Avslutningsvis vil jeg anbefale deg å søke hjelp. Gjør det før selvtilliten synker til bunns. Still opp på skolen. Sitt på egenhånd med matten. Sett piler for hvert ledd av et stykke og skriv va du gjør og hvorfor. Da kan du hvertfall ha en sjans til å komme deg gjennom oppgaver uten at det er helt håpløst.

Hadde du registrert deg her, kunne du gjerne ha sendt meg en PM. Da kunne vi ha tatt diskusjonen videre der fra, og kanskje jeg kunne ha vært til bittelitt hjelp.

Lykke til!

Skrevet

Så stort innlegg som jeg skrev, så kom der gode råd i mellomtiden. Om du har dyskalkuli, så er det kjempeviktig å få stilt diagnosen. Da skal du ha krav på spesiell hjelp og utvidet tid på prøver og eksamener.

Skrevet

Jeg er ikke kjent med mulighetene - men må du ta 3 år på 1 år ?

Er det mulig å bruke litt lengre tid på det ?

Må du ta matte ? Siden du sliter slik er det vel et område du ikke bør gi deg inn på senere heller. ER det for å få poeng kan du prøve å finne andre fag isteden.

Skrevet

Selv om det er et område man sliter på, så er det bedre å få hjelp til å mestre det. Matte er et krav på mange av landets utdanninger. Dessuten er matte kjempegøy når en mestrer det. :-D

Jeg sier ikke at en må studere matematikk, kjernefysikk eller felter hvor man trenger matte på et nivå som overgår de flestes, men en lærevanske trenger ikke være en hindring etter en har fått kartlagt den. ;)

Tenk om alle dyslektikere skulle holdt seg borte fra bøker, penn og papir?

Grunnkursmatte trenger en også for å få generell studiekompetanse.

Skrevet
jeg har slitt med matte siden barneskolen. jeg vet at jeg ikke burde skulke, men jeg lærer ikke selv om jeg er der, for jeg forstår ikke.

det går virkelig ikke inn.

om læreren går for fort frem. ja det gjør hun. men jeg skal ta 3 års matte på et år.

hadde ikke hatt noe å si om jeg tok det på 10 år en gang. jeg forstår bare ikke.

Hvis du sliter med matten er det kanskje ikke noen god ide å ta tre års pensum på ett år. Nå vet jeg ikke hvilket nivå du tar matte på, men dersom det er på VGS-nivå, blir matten tøff etterhvert, og det er såpass mye nytt og nye måter å tenke på at man trenger modningstid. Noe man ikke får når man tar det i ekspressfart.

Dersom det er VGS-matte du tar, syns jeg du bør droppe mattefordypninga (= de to siste årene). For de eneste studiene som krever matte fordypning, er studier hvor matte spiller en vesentlig rolle. Og det er kanskje dumt å ta dersom du sliter så fælt?

Skrevet

Mener å huske det er vgs matte, man har to valg, lett eller vanskelig matte om jeg ikke husker helt feil.

Og man må ta hele året for å få bestått eksamen, så man kan ikke se bort fra noen deler av denne matten. Så det er bare et år, så er man ferdig!

Men Bjørknes matte var nok ikke det lureste valget om ts sliter så mye med matten, da hadde det kanskje vært bedre å ta det som voksenopplæring f.eks?

Kurset er nettopp begynt, og bjørknes gir deg pengene tilbake om du vil slutte matten nå (mesteparten av det i alle fall), for å ta det et annet sted hvor det ikke går så fort fram!

Skrevet

Men Bjørknes matte var nok ikke det lureste valget om ts sliter så mye med matten, da hadde det kanskje vært bedre å ta det som voksenopplæring f.eks?

Når man bor i Oslo har man ikke rett på voksenopplæring før man er over en viss alder, ikke har gått på videregående tidligere og ikke har rett på videregående opplæring ved en vanlig vdg skole. I Oslo er det så mange mennesker at man ikke kan tilby gratis opplæring til de som har strøket el. Tror svært få hadde gått på bjørknes og betalt masse penger for det hvis man hadde kunnet gå gratis på voksenopplæring.

Så til TS: Holdning til faget har utrolig mye å si for hvor lett man klarer å lære seg faget. Bestemmer man seg for at man ikke skjønner noe, så vil man heller ikke skjønne noe. Ja, det er noen som har dyskalkuli, men det er nok desverre betydelig flere som påberoper seg dette uten faktisk å ha det (det er vel heller mer motsatt når det gjelder dysleksi, men det er mer godtatt å ha problemer med tall).

Jeg vil anbefale:

1. møt opp i timene, noter alt læreren sier og prøv å gjøre alle oppgavene dere får i lekse.

2. snakke med lærer og forklar at du har problemer med faget, og at du ikke ønsker å bli forhørt, men at du skal følge med.

3. Heng opp en lapp på matematisk institutt der du søker etter en student som kan være privatlærer for deg. Kjenner en som gjorde dette og fikk tak i en veldig dyktig student som hjalp henne til å skjønne matten. Det ble ikke særlig dyrt heller.

Lykke til :)

Skrevet

Snakk med rådgiveren om at du har mattleksi, så ordner nok han eller psykologen opp for deg! :)

Skrevet
jeg har tenkt på om jeg har mattedysleksi ja. for jeg er ikke dum men akkurat når det kommer til matte er jeg hjerneskada.

jeg skal ikke skulke mer, men det knyter seg i magen før mattetimen begynner. redd hun skal spørre meg om noe. dessuten er hun ganske "røff" og hard og kvass.

men jeg har tenkt på å få privatlærer. er det veldig dyrt?

takk for råd forresten. :)

Tror det varierer veldig i pris det der... Noen pensjonerte lærere gjør det bare for å få dagene til å gå og vil derfor ikke ha så masse penger for eksempel! Det er mulig at du trenger en prat med skolerådgiveren (læreren din virker det ikke som det er noe poeng å prate med)

Det er flere tester man kan ta oftest hos PPT eller BUP så kan du få ett svar. Da har du visse rettigheter i forhold til faget.

Skrevet

3. Heng opp en lapp på matematisk institutt der du søker etter en student som kan være privatlærer for deg. Kjenner en som gjorde dette og fikk tak i en veldig dyktig student som hjalp henne til å skjønne matten. Det ble ikke særlig dyrt heller.

Da jeg tok matte på høgskole så var det noen studenter som gikk sammen om en privatlærer. Da blir kostnaden delt på flere.

Skrevet (endret)
Så til TS: Holdning til faget har utrolig mye å si for hvor lett man klarer å lære seg faget. Bestemmer man seg for at man ikke skjønner noe, så vil man heller ikke skjønne noe. Ja, det er noen som har dyskalkuli, men det er nok desverre betydelig flere som påberoper seg dette uten faktisk å ha det (det er vel heller mer motsatt når det gjelder dysleksi, men det er mer godtatt å ha problemer med tall).

Jeg vil anbefale:

1. møt opp i timene, noter alt læreren sier og prøv å gjøre alle oppgavene dere får i lekse.

2. snakke med lærer og forklar at du har problemer med faget, og at du ikke ønsker å bli forhørt, men at du skal følge med.

Lykke til :)

Det tror jeg er feil. Dyskalkuli blir ofte betegnet som den glemte lærevansken. Tidligere oppfatning, som har holdt seg frem til for ikke så mange år siden, var at dersom man gjorde nok oppgaver og leste nok, så ville man automatisk skjønne matten. Det er feil!

Forskere har en teori om at mattevansker kan til dels, eller helt skyldes at hjernen fungerer litt annerledes enn hos en som ikke har vansken. Sånn er det med mange dyslektikere. Trikset blir da å bruke pedagogiske metoder for å på en måte koble om på måten hjernen fungerer på, eller lage veier rundt "feilen" som gjør at en får forståelse for tall.

Jeg tror heller ikke så mange påberoper seg dyskalkuli. Dette er en realtivt ny diagnose, og menge vet ikke at den fins. De som har dyskalkuli sliter ofte med skamfølelse, følelse av å være dum, treig i nøtta og dette går ut over selvfølelsen.

En privatlærer er nok ikke dumt, men om man får diagnosen dyskalkuli (en diagnose som her i Bergen hvertfall, fastsettes hos voksenopplæringen i samarbeid med psykolog fra OT- PPT), så trenger man faktisk hjelp fra en som er spesialist på dette feltet. Det er de som vet hvilke metoder og teknikker som kan tas i bruk for at den enkelte som sliter skal kunne oppnå forståelse for faget.

Jeg er enig i at TS bør snakke med læreren om dette. TS bør gjerne fortelle om sin frykt for å bli spurt i timene fordi frykten for å avsløre at en har falt helt ut er så stor. Ingen som har lærevansker ønsker å blottlegge dette for en hel klasse?

Siden TS sliter med pensum fra grunnskolen er dette faktisk grunn nok til å be om en utredning.

Lykke til TS!

Endret av Saeria
Skrevet

Jeg slet fælt med matte på videregående. Trodde jeg skulle stryke... Men så fikk jeg hjelp av læreren (som sa at jeg mest sannsyneligvis hadde en midlertidig sperre for matte).

Så jeg vil henge med på de andre og si: ikke skulk, og si i fra at du sliter!

Håper det ordner seg! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...