Gå til innhold

Tiltro til leger og annet helsepersonell?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ja for du har helt sikkert veldig god forståelse av normale og pathogene prosesser i kroppen!? Det er en grunn til at leger går 6år på universitetet. Slike holdninger synes jeg er skremmende, men det går jo bare utover deg selv da.

Jeg tar helsen min på alvor og oppsøker ekspertene når det er noe, akkurat som jeg bruker advokater for alle juridiske forhold.

Beklager, men det er basert på egne erfaringer. jeg har sloss med helsevesenet i mange måneder, og det var en skremmende opplevelse. Jeg fikk kyssesyke 8 ganger og CMV 2 ganger på totalt 5 år. det hele endte til slutt i M.E. (utmattelsessyndrom). ingen reagerte på denne tiden, jeg møtte bare motstant. Jeg måtte kreve kyssesykeprøve, fordi legen min nektet med argumentene "det går ikke an å ha det flere ganger". tok jeg blodprøven, så viste det seg at jeg hadde rett allikevel. legen sier: jøss, ja da får du gå hjem og hvile deg. jeg: men jeg har hatt dette 7 ganger før, er det ikke på tide å gjøre noe, sjekke noe? dette er vel ikke normalt? legen: det går visst an da, du får bare gå hjem og hvile deg. og når jeg fikk M.E. måtte jeg sloss i 8 mnd før jeg endelig ble sendt til spesialist. ble bare avspist med at meg feilte det ingenting. og jeg gikk til 5 forskjellige leger og var til og med på sykehuset. alt var en kamp, jeg måtte kjempe hardere enn jeg hadde krefter til for å si det sånn. selv ikke en senebetennelse har de klart å takle riktig hos legen. ei venninne av meg fikk beskjed om at hun hadde omgangssyke når hun hadde kreft (hun skal dø nå...) og masse masse andre historier. nei, hjelpe meg, det jeg har opplevd hos leger i norge er sykt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg fikk kyssesyke 8 ganger og CMV 2 ganger på totalt 5 år. det hele endte til slutt i M.E. (utmattelsessyndrom). 

selv ikke en senebetennelse har de klart å takle riktig hos legen. ei venninne av meg fikk beskjed om at hun hadde omgangssyke når hun hadde kreft (hun skal dø nå...) og masse masse andre historier. nei, hjelpe meg, det jeg har opplevd hos leger i norge er sykt.

Vel legen din hadde faktisk rett, det går bare ann å få kysse-syken en gang. Men mange blir veldig syke og det henger lenge i, søsteren min slet med det i nesten 2 år.

Når det gjelder CMV så legger den seg latent i kroppen og kan bli reaktivert når immunforsvaret er svakt. CMV har et veldig likt klinisk og kjemisk bilde slik at det kan oppfattes som kysse-syken.

Så det som har skjedd er nok heller at du har vært veldig har rammet av kysse-syken og gått flere runder med CMV, altså utrolig uheldig.

ME er en klinisk syndrom uten 'kjemiske' bevis slik at det ikke kan bekreftes ved hjelp av prøver og er dermed opp til den enkelte pasients subjektive opplevelse, ikke alle leger er like flinke til å ta hensyn til dette.

Trist å høre om venninen din, men det går ann å ta feil, derfor så må en stå på å få second opinion om en ikke føler seg overbevist. Men utrolig trist å høre.

Senebetennelser er faktisk veldig vanskelig å behandle, de krever ro og ofte steroide injeksjoner. Mange av oss (meg inkludert) har en anatomi som gjør at sener blir irritert av f.eks gnissing mot bein ved vanlig aktivitet slik at vi bare må leve med kroniske senebetennelser.

Ja, leger gjør feil. Og det finnes drittsekker blant dem som alle andre, men de er faktisk uansett langt mer kompetente enn oss.

Skulle vi som pasienter derimot ikke få den behanlingen som vi føler vi har behov/krav på så er det vårt ansvar å gå til en annen lege for second opinion. Vår helse er vårt eget ansvar.

Skrevet

Jeg er bare 20 år og vært MYE hos leger oppgjennom tiden. Har hatt 5 forskjellige leger oppgjennom. De siste 4 har jeg hatt de siste 2 årene.. Pga flytting jeg har byttet såpass mye.. Men har mistet nesten all tillit til leger.

Har sliti mye psykisk og lest en masse på nett om det. På den måten er det mye lettere å vite hva man bør spørre legen om. Den som ikke vet noe, vet heller ikke hva man bør spørre om!

Noe annet er når legene ikke lenger gidder å prøve å finne ut hva som feiler deg.. Ingen leger har klart å hjelpe meg med plagene mine. Har begynt nå med alternativ behandling - og hun leste emg som en bok! Får se hvordan dette går.. Om hun klarer å "helbrede" meg.

Har også en far som er syk, og som har researchet litt på nett og funnet medisiner som fungerer for sykdommen hans osv, men legen vet ingenting og vil ikke gi han noe. Sier bare det ikke er noe de kan gjøre med det.. Så han går rundt og har det jævlig. :tristbla:

Kan ikke skjønne hvorfor ikke legene er flinkere? Blir de kjedet av pasientene sine? Er det derfor de ikke gidder å prøve å finne ut av ting? Lurer på hva en lege tenker egentlig..

Skrevet

Jeg har i hvert fall mer ansvarsfølelse for maskinene i nettverket på jobb enn det visse leger har vist at de har for mennesker i jobben sin....

At alle kan ta feil er jeg jo enig i, men det jeg var utsatt for var bagatallisering hele veien. ingen var interessert i å prøve å finne ut ting en gang, og jeg følte nesten jeg maste på legen min da jeg kom for 4. mnd på rad og forklarte at jeg fortsatt var helt utmattet.

Dersom en server hadde gått ned for 4. gang på jobben min, tror jeg jammen meg jeg hadde lagt meg i selen for å finne årsaken jeg gitt :) *ingen seriøs sammenligning forøvrig, men jeg bare merket meg en ekstrem mangel for ansvarsfølelse og interesse for å finne ut hva det var som skjedde med meg*

Skrevet
Har også en far som er syk, og som har researchet litt på nett og funnet medisiner som fungerer for sykdommen hans osv, men legen vet ingenting og vil ikke gi han noe. Sier bare det ikke er noe de kan gjøre med det.. Så han går rundt og har det jævlig.  :tristbla:

Fordi om medisin som din far leste om på nett høres bra ut så er det ikke sikkert at den er riktig for ham. Alle medisiner har kontraindikajoner og bivirkninger, samt de må være godkjente for bruk i norge før legen kan foreskrive dem.

Dette med kontraindikasjoner (andre sykdommer, medisiner, helse, lever funkjon, alder ol) og bivirkninger må taes svært alvorlig. Det finnes ingen medisiner som ikke er farlige å ta!! Det er heller ikke sikkert at de ville virket på din far.

Når en lege foreskriver medisiner så må den positive effekten av dem veies mot den giftige, dermed kan ikke alle medisiner forsvares i bruk selvom de høres fantaskiske ut på nettet.

Kan ikke skjønne hvorfor ikke legene er flinkere? Blir de kjedet av pasientene sine? Er det derfor de ikke gidder å prøve å finne ut av ting? Lurer på hva en lege tenker egentlig..

Mange leger er flinke og mange er sikkert drit lei av pasientene sine.

Det er ikke snakk om å ikke gidde å finne ut av ting, er nok heller det at døgnet bare har 24t og at leger som oss andre også trenger litt fri etter jobb!

Skrevet
leger som oss andre også trenger litt fri etter jobb!

oki. men det går vel an å late som man bryr seg i de korte minuttene man har pasienten inne i hvert fall? Føler det bare er sånn samlebåndsordning jeg. man kommer inn etter å ha ventet i 1 time over tia på venteværelset. det blir en litt sånn bla bla bla... jatte-jatte samtale med legen, man blir sendt ut igjen og står plutselig i luka og betaler mens man tenker "what the hell just happened?? fikk jeg i det hele tatt noe hjelp?"

men seriøst så må jo noen forstå at hele legeopplegget ikke fungerer sånn som det er nå. ikke kommer man frem på telefonen, det er alltid minst 1 time forsinkelse på legekontoret, dersom man ikke er i nærheten av fastlegen sin når man blir syk har man et alvorlig problem, legene har ikke kapasitet, evne, krefter, interesse av å ta seg av pasientene sine (stryk det som ikke passer) osv osv. maken til håpløst opplegg tror jeg ikke man finner andre steder.

Skrevet
Jeg har i hvert fall mer ansvarsfølelse for maskinene i nettverket på jobb enn det visse leger har vist at de har for mennesker i jobben sin....

Alle leger har ansvarsfølelse over sine pasienter, hvis ikke så hadde de ikke villet jobbe med pasienter, finnes nok av muligheter til å bruke medisin utdanningen uten pasitent kontakt.

Godt som alle begynner på studiet med et stort ønske om å hjelpe andre. Men etterhvert så må en bare få seg noen forsvars mekanismer. Det går ikke ann å ta innover seg hver enkelt pasient dersom en vil bevare forstanden.

Det er ikke lett å ikke kunne hjelpe selvom en vil og pasienten forlanger det, men de fleste leger har mellom 1000 og 1500 pasienter på lista og kan ikke legge på seg alle deres sorger.

Mange kliniske symptomer er også pga psykiske problemer og disse finnes ingen kur mot.

Skrevet

Det blir alltid masse oppstyr når en lege gjør feil. Men det vi ikke hører om, er det store antallet mennesker som dør eller får alvorlige komplikasjoner etter at de har brukt naturmedisin som de har funnet fram til selv. Jeg skjønner ikke logikken når pasienter ikke vil høre på legen og ta medisinene han anbefaler - men gladelig stapper i seg preparater som det ikke finnes belegg for effekten av.

Skrevet
men seriøst så må jo noen forstå at hele legeopplegget ikke fungerer sånn som det er nå. ikke kommer man frem på telefonen, det er alltid minst 1 time forsinkelse på legekontoret, dersom man ikke er i nærheten av fastlegen sin når man blir syk har man et alvorlig problem, legene har ikke kapasitet, evne, krefter, interesse av å ta seg av pasientene sine (stryk det som ikke passer) osv osv. maken til håpløst opplegg tror jeg ikke man finner andre steder.

Lege dekkningen i Norge er faktisk blant de beste i verden, det er faktisk straks for mange leger i Norge!

Skrevet
Lege dekkningen i Norge er faktisk blant de beste i verden, det er faktisk straks for mange leger i Norge!

Kanskje på landsbasis, men på bygda kan du glatt komme opp i 10-15 ukers ventetid om det ikke er akutt. Ikke alle har mulighet til å reise til en annen lege når den lokale legen ikke tar i mot.

Skrevet

spør om råd her først,pga at det er godt å høre erfaringer fra folk som opplever det samme som en selv.

har utrolig dårlig erfaring med leger og helsepersonell.

en lege sa depresjonen min gikk over hvis jeg begynte å trene- det hjalp ikke..

en lege ga meg pencilin mot lungesykdom når det var angst og depresjon jeg hadde- att det går ann.

spurte en sekretær på legevakten om jeg snart kom inn for jeg var så dårlig pga angstanfall- hun svarte irritert du trenger da ikke være redd her for dette er da et trygt sted. akkurat som om angsten min blir borte av det,da vet man ikke hva angst er.

fått feil medisin og feil dose flere ganger..

nå har jeg en fastlege jeg stoler på og han har sagt det er mye dårlige leger og jeg har vært uheldig som har møtt på flere av dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...