Gå til innhold

Tiltro til leger og annet helsepersonell?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har lest litt i forumet og synes det er utrolig mange spørsmål her som burde vært stilt til kvalifisert helsepersonell i stede for her inne.

Derfor lurer jeg på hvorfor dere velger å spørre her inne og om rådene dere får her påvirker i hvilken grad du går til kvalifisert personell i ettertid?

Og har du mest tro på skolemedisin eller alternativ/kjerringråd?

Kunne vært spennede å fått til en diskujon rundt dette da det virker som i dagens samfunn så brukes internett som erstatning for å søke profesjonell hjelp.

Lurer også på om du leser/diskutere på internett før du går til helsepersonell og kommer med krav basert på det du har kommet frem til som konklusjon på ditt problem??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg stoler legger aldri alt ansvar for mitt liv og min helse i hendene på en enkeltperson uansett om det er en lege eller andre.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Det hender jeg spør her før jeg eventuelt kontakter lege. Det er for eksempel greit å få vite om andre som bruker samme medisinene som meg får de samme bivirkningene eller om det som plager meg er noe jeg kan gjøre selv uten å innvolvere legen. Er det alvorlige ting så snakker jeg med legen uansett.

Skrevet

Hvis jeg spør om råd her, er det ikke pga at jeg ikke stoler på legen. Men jeg stoler sikkert like mye på andre folks erfaringer.

Jeg er ikke en slik person som går til legen uten grunn, da må det være virkelig alvorlig, som et beinbrudd eller noe. Småplager og kvaler vil jeg ikke bry legen med, jeg ville følt meg flau av å komme dit med noe som ikke var alvorlig...

Det er uansett mye bedre å lufte problemet her, enn å ikke gjøre noenting.

( Og ja, jeg vet det ikke er fornuftig å gå til legen så sjelden, men det er vel noe med stolthet eller noe slikt! :) )

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Skjønner hva du mener, blir litt skremt selv av tråder som "beinet mitt peker bakover, er det noe galt?" (satt litt på spissen).

MEN - jeg gjør ofte research selv før jeg går til legen. Har lønt seg flere ganger. Legen står bom fast, må være et virus eller noe sånt, gå hjem og ta to paracet og for all del ikke ring meg i morgen. Hender det hjelper å be ham om å slå opp på den og den diagnosen i katalogen. Åååååå... ja... kan være den.

Hvis ikke legen gir meg noe svar, så må jeg jo finne ut av det selv. Kan jo ikke bare gå rundt og være syk eller la barnet mitt være sykt. Gidder heller ikke å være sykmeldt i månedsvis pga ryggvondt, og spise piller etter ordre fra legen. Da går jeg heller til kiropraktor og blir frisk på noen dager.

Det er dessverre sånn at du skal være ganske oppegående for å være sengeliggende.

Skrevet

De legene jeg har vært borti har virket inkompetente så jeg stiller heller spørsmål her! Hvis jeg da går til legen så vet jeg hva jeg skal forlange blir gjort.

Skrevet

Det er skremmende hva folk spør om her ja. Jeg skjønner ikke hvordan KG kan tillate spørsmål om diagnosering og medisiner. Det er helt uforsvarlig. Har til og med sett folk gi feilinformasjon om diverse piller..

Det er litt fascinerende at folk som ikke stoler på leger stoler på folk som ikke behøver å ha noen formell utdannelse...

Skrevet
Det er skremmende hva folk spør om her ja. Jeg skjønner ikke hvordan KG kan tillate spørsmål om diagnosering og medisiner. Det er helt uforsvarlig. Har til og med sett folk gi feilinformasjon om diverse piller..

Det er litt fascinerende at folk som ikke stoler på leger stoler på folk som ikke behøver å ha noen formell utdannelse...

Signerer :)

Skrevet

Og jeg har sett flere tilfeller her hvor leger har tatt grundig feil når det gjelder piller. Spesielt utsettelse av mens med trefasepiller virker det som om enkelte leger har utrolig store problemer med å slå opp i felleskatalogen etter informasjon om.

Så når leger kan gjøre så idiotiske feil som er såpass alvorlige (folk går normalt sett på p-piller for i håp om å unngå graviditet), så har jeg sluttet å se på en enkelt lege som “gud”.

Skrevet
Og jeg har sett flere tilfeller her hvor leger har tatt grundig feil når det gjelder piller. Spesielt utsettelse av mens med trefasepiller virker det som om enkelte leger har utrolig store problemer med å slå opp i felleskatalogen etter informasjon om.

Så når leger kan gjøre så idiotiske feil som er såpass alvorlige (folk går normalt sett på p-piller for i håp om å unngå graviditet), så har jeg sluttet å se på en enkelt lege som “gud”.

At leger kan gjøre feil (hvilket de selvsagt kan) er vel ingen grunn til å stole mer på tilfeldige mennesker på internett? Det er to forskjellige ting, som ikke henger sammen på noen måter.

Også litt morsomt at du trekker frem utsetting av menstruasjon med trefase-piller. Det er blant de spørsmålene som gir mest feilsvar på KG. Ofte er det 3-4 stykker som forteller at man bare kan fortsette på neste brett. Så er det muligens en som retter opp feilen. Akk..

Uansett hvordan man ser på det, så er sannsynligheten større for å få riktig svar av en lege enn tilfeldige personer på internett.

Skrevet
Også litt morsomt at du trekker frem utsetting av menstruasjon med trefase-piller. Det er blant de spørsmålene som gir mest feilsvar på KG. Ofte er det 3-4 stykker som forteller at man bare kan fortsette på neste brett. Så er det muligens en som retter opp feilen. Akk..

Og om du ser på mange av de trådene, så vil du se at de fleste som svarer feil forsvarer seg med “det sa legen min” når feilen bli påpekt ;)

Skrevet

Jeg synes det kan være greit å sjekke ståa her før jeg løper til legen. Vet at det er flere sykepleiere her, så de kan nå litt ;)

Skrevet
Og om du ser på mange av de trådene, så vil du se at de fleste som svarer feil forsvarer seg med “det sa legen min” når feilen bli påpekt ;)

Visste du at forskning viser at du kun husker 1/2 av det lege fortalte deg etter du har vært der og kun 1/3 huskes korrert. Så kan nok hende en del her har ikke har forstått det legen sier til dem når de diskuterer her.

Skrevet

Jeg går så og si aldri til legen, bortsett fra hvis jeg brekker et bein eller må ha en vaksine. Andre ''vondter'' pleier å gå over av seg selv, eller jeg får hjelp av andre slags terapeuter. Da kan jeg godt finne på å skrive et innlegg her og høre om noen har hatt lignende symptomer, uten at dette betyr at jeg stoler blindt på svarene jeg får. Bruker det som en vag pekepinn.

Skrevet

Jeg går til legen en gang i året på rutine sjekk, oftere hvis det er noe spesiellt. Hvis det jeg har kommet frem til som problem ikke stemmer overens med det legen forteller meg så hender det jeg går for en "second opinion" hos en annen lege.

Men mitt inntrykk er at jeg har en god kommunikasjon med fastlegen min, får gode forklaringer og at han tar til etterettning mine tanker.

Skrevet
Visste du at forskning viser at du kun husker 1/2 av det lege fortalte deg etter du har vært der og kun 1/3 huskes korrert. Så kan nok hende en del her har ikke har forstått det legen sier til dem når de diskuterer her.

Det stemmer jo..

Men i tillegg, så skyldes feilsvarene rett og slett mangel på kunnskap. Og hvorfor skulle vanlige mennesker vite like mye om medisiner som leger..

Et typisk svar på hvordan man utsetter mensen med Trionetta er ofte: bare fortsett på neste brett, det gjør jeg med Yasmin. Og DET har de sikkert hørt fra legen :)

Skrevet

Ser ikke helt problemet med å undersøke litt før en går til lege, eller dobbeltskjekke for å se om en selv og legen har husket rett. Men jeg håper, og tror at få stoler blindt på et enkelt innlegg fra en tilfeldig person. Noen gjør nok det, men at det er normen tviler jeg på.

Skrevet

Jeg har skremmende lite tro på leger og helsepersonell. Jeg synes jeg er flinkere til å stille diagnose selv ofte enn fastlegen.

Skrevet

Hadde jeg hatt den minste tiltro til leger og offentlig helsepersonell hadde jeg vært død i dag. Men siden jeg kan tenke selv og derfor oppsøkte privat spesialist for egen regning, lever jeg. Hadde jeg fått hjelp da jeg ba om det første gangen hadde jeg riktignok vært tilnærmet frisk i dag og ikke ufør resten av mitt liv, men jeg lever tross alt.

Skrevet
Jeg har skremmende lite tro på leger og helsepersonell. Jeg synes jeg er flinkere til å stille diagnose selv ofte enn fastlegen.

Ja for du har helt sikkert veldig god forståelse av normale og pathogene prosesser i kroppen!? Det er en grunn til at leger går 6år på universitetet. Slike holdninger synes jeg er skremmende, men det går jo bare utover deg selv da.

Jeg tar helsen min på alvor og oppsøker ekspertene når det er noe, akkurat som jeg bruker advokater for alle juridiske forhold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...