Carrot Skrevet 12. september 2006 #21 Skrevet 12. september 2006 nynorsk for fælt er ofseleg... så ordet fælt er bokmål
Gjest gjesta Skrevet 12. september 2006 #22 Skrevet 12. september 2006 Forsåvidt enig, men diktat er diktat, vettu ← At det er et diktat er jo enda verre, det betyr jo at hun har lært alle de andre ungene den samme feilen.
Plym Skrevet 12. september 2006 #23 Skrevet 12. september 2006 (endret) For å være vanskelig synes jeg ikke fælt skal skrives i det hele tatt, det er mer ett taleord enn skriveord. Ville bytte det ut med fryktelig eller forferdelig jeg... ← Veldig jålete, synes jeg. Skriftspråket må jo gjenspeile talespråket vårt, og ikke bare det mest dannede vokabularet. En forfatter må skrive dialog slik den faktisk er hos snakkende mennesker. Derfor trenger vi "fælt" i skriftspråket vårt, men uten r. Endret 12. september 2006 av Plym
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #24 Skrevet 12. september 2006 Er så imponert over barnebøker for tiden for de bruker så mye flotte ord som poden hele tiden må spørre hva betyr. Og dermed utvikler ordforrådet sitt. Får håpe det ikke blir slutt på dette da han begynner på skolen da... ← Jeg synes ikke det. Vil gjerne at min datter på 10 skal kunne lese en bok alene uten å møte masse vanskelige ord. De lærer hun tidsnok. Jeg koste meg med bøker da jeg var barn, selv om de ikke hadde masse "flotte" ord. La de få være barn og ikke små voksne.
Gjest Kitten Skrevet 12. september 2006 #25 Skrevet 12. september 2006 Ja, det er jo ikke rart at tenåringer skriver så mye feil nå for tiden. En del sier fært/færlt, men det er vel dialekt (mulig nynorsk?). Det skriver fælt (i hvertfall på bokmål) ← Jeg prater litt bredt, og sier "fært", kommer fra østlandet. men jeg vet at det skrives fælt.
Gjest Primula Skrevet 12. september 2006 #26 Skrevet 12. september 2006 Herregud, det kan da bare være en liten glipp av læreren. Ingen stor sak synes jeg, men rett det tilbake du, så ser hun sikkert at hun har gjort en feil.
Henna Skrevet 12. september 2006 #27 Skrevet 12. september 2006 Jeg synes ikke det. Vil gjerne at min datter på 10 skal kunne lese en bok alene uten å møte masse vanskelige ord. De lærer hun tidsnok. Jeg koste meg med bøker da jeg var barn, selv om de ikke hadde masse "flotte" ord. La de få være barn og ikke små voksne. ← Det jeg snakker om går igjen i mange av de "populære " barnebøkene ser jeg. Og da snakker jeg om at de krydrer språket. Sønnen min synes dette er spennende og når han lurer på et ord og jeg forklarer at det betyr det samme som det, lærer han fort det. Og barn elsker å lære. Og vanskelige ord for en tiåring er nok ikke det samme som det er for en fire- fem åring som ikke har lært seg å lese ennå.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #28 Skrevet 12. september 2006 Mange dårlige rollemodeller for våre barn ja.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #29 Skrevet 12. september 2006 Samme som engelsklæreren til søsteren min det, som insisterer på at w uttales "dobbeltvi" og ikke dobbelju". :klask:
Gjest gjesta Skrevet 12. september 2006 #30 Skrevet 12. september 2006 Samme som engelsklæreren til søsteren min det, som insisterer på at w uttales "dobbeltvi" og ikke dobbelju". :klask: ← Au, det er litt veldig ille.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #31 Skrevet 12. september 2006 Herregud, det kan da bare være en liten glipp av læreren. Ingen stor sak synes jeg, men rett det tilbake du, så ser hun sikkert at hun har gjort en feil. ← Enig!
Saeria Skrevet 12. september 2006 #32 Skrevet 12. september 2006 Fælt er skrivemåten. Færlt er dialekt på lik linje med felt. (Uttales med lang e )
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #33 Skrevet 12. september 2006 Samme som engelsklæreren til søsteren min det, som insisterer på at w uttales "dobbeltvi" og ikke dobbelju". :klask: ← Hadde jeg vært egnet til å jobbe med barn, skulle jeg blitt engelsklærer. Der er det mye feillæring, særlig i barneskolen. I min tid ble jeg feillært at det het "Febuary" og ikke "February"....
Gjest Hedda Gabler Skrevet 12. september 2006 #34 Skrevet 12. september 2006 Har du fått noen tilbakemelding fra læreren, Evelina? Klart hun kan ha gjort en feil, men det er ikke til å stikke under en stol at mange lærere og førskolelærere har til dels alvorlige rettskrivingsfeil. Synes ikke det er ille i det hele tatt lærere og elever skriver "fælt". Hadde vært helt unaturlig for meg å bruke fryktelig.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 12. september 2006 #35 Skrevet 12. september 2006 Hehe, den var drøy, men det var sikkert en bommert fra læreren sin side. Bra at du følger med! Jeg hadde forøvrig en norsklærer som konsekvent skrev ordet "substantiv" med d: Substandtiv. Og Bjørnemannens engelsklærer insisterte på at knowledge uttales knovledsj.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #36 Skrevet 12. september 2006 Ikke så farligt om dagens barn ikke klarer å lære seg skikkelig norsk. Om noen år vil norsken forsvinne alikevel. Da er det Urdu eller Hebraisk som teller
Gjest Hedda Gabler Skrevet 12. september 2006 #37 Skrevet 12. september 2006 Ikke så farligt om dagens barn ikke klarer å lære seg skikkelig norsk. Om noen år vil norsken forsvinne alikevel. Da er det Urdu eller Hebraisk som teller ← Hva??? Er det sant? Da må vi jo gjøre noe! Merket av ordene du har skrevet feil, så kan du saksøke norsklæreren din, gjest.
jordbær Skrevet 12. september 2006 #38 Skrevet 12. september 2006 fæl fæl a1 (besl med fælen) 1 skremmende, uhyggelig, avskyelig en f- opplevelse / et f-t syn / f-t vær / se f- ut / skitten og f- 2 svær være f- til å banne 3 adv: svært det er f-t som du klager / ikke så f-t lenge, mye
Gjest Bellatrix Skrevet 13. september 2006 #39 Skrevet 13. september 2006 Jeg husker vi hadde en lærer som blant annet skrev "tåg" istedenfor "tog". Da rette vi elvene på henne, men vi syntes det var dårlig at en lærer ikke kunne korrekt norsk. Læreren var svensk, men hun hadde oss i norsk og da er det jo litt dumt å lære bort feil. Det blir som at mattelæreren skal lære bort at 2+2=5.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #40 Skrevet 13. september 2006 Jeg husker vi hadde en lærer som blant annet skrev "tåg" istedenfor "tog". Da rette vi elvene på henne, men vi syntes det var dårlig at en lærer ikke kunne korrekt norsk. Læreren var svensk, men hun hadde oss i norsk og da er det jo litt dumt å lære bort feil. Det blir som at mattelæreren skal lære bort at 2+2=5. ← Fantastisk bra at de ikke klarte å spa frem en norskspråklig som norsklærer !!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå