Gå til innhold

rettskriving

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var det jeg mente også. Men frøkna til lillemann har rettet det til færlt i diktatboka hans... :klø:

Skrevet

Det skrives fælt, selv om enkelte sier færlt med nesten stum L.

Skrevet
Synes du bør rette det "tilbake igjen" med god samvittighet ;)

:Nikke:

Skrevet
Synes du bør rette det "tilbake igjen" med god samvittighet ;)

Det ville jeg gjort, med en liten kommentar til frøken. :)

Skrevet

Når en skriver fælt i word får man ingen rød strek under, mens færlt får rød strek.

Aldri sett noen har skrevet ordet færlt før heller. Er nok lærerinna som tar feil her.

Hun har jo hele KG mot seg nå ;)

Hadde rettet opp jeg evt tatt en tlf til henne/pratet med henne på skolen. Kan jo være en glipp fra hennes side.

Skrevet

Syns det er hårreisende at lærere viser en sånn total mangel på norskkunnskaper. Men det er jo bare trenden, dessverre...

Får mer og mer lyst til å undervise mine barn selv..

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Aldri hørt "færlt" før, det må stamme fra en absurd østlandsk stavefeil.

Skrevet

At det går an! Ikke la -frøkenpåjordet- slippe unna den altså! ;)

Skrevet

F Æ L T er definitivt riktig og jeg er enige med andre som skriver at det er skremmende at laerere kan ha saa daarlige kunnskaper. Si ifra, selv om det kan bli litt flaut kan det foere til at hun sjekker litt bedre neste gang og baade hennes og ungenes ordforaad blir bedre.

Skrevet

For å være vanskelig synes jeg ikke fælt skal skrives i det hele tatt, det er mer ett taleord enn skriveord. Ville bytte det ut med fryktelig eller forferdelig jeg... :)

Skrevet

Den frøkna bør refses, ikke bare for å ikke vite hvordan fælt skrives, men for å lære barna dårlige ord fremfor de bedre... :)

Er så imponert over barnebøker for tiden for de bruker så mye flotte ord som poden hele tiden må spørre hva betyr. Og dermed utvikler ordforrådet sitt. Får håpe det ikke blir slutt på dette da han begynner på skolen da...

Men nå sporer man av her.

Skrevet

For å gi frøken litt rettferd her, ordet var en del av en diktat der de andre ordene var vært, ærlig, sært, lært og den slags....

Skrevet

Ja, det er jo ikke rart at tenåringer skriver så mye feil nå for tiden.

En del sier fært/færlt, men det er vel dialekt (mulig nynorsk?). Det skriver fælt (i hvertfall på bokmål)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...