Gå til innhold

Røyking inne

Fremhevede innlegg

Gjest Utlogget nå
Skrevet

Ja, som dere skjønner: Typen røyker, jeg røyker ikke. Han røyker inne og jeg hater det! :sur:

Han vet utmerket godt hva jeg synes om det, og jeg har sagt at det er uholdbart at jeg ikke blir hørt - men han røyker inne for det. Ikke så mye, 3-4 om dagen kanskje, og han setter seg ved kjøkken-/spisestuebordet. Men sitter jeg i stuen lukter jeg det jo for det og jeg hater det over alt på jord. Jeg blir så ufattelig irritert når han gjør det, men kan jo ikke si noe hver gang han tenner røyken heller. :sur:

Noen som har noen lure tips eller hint jeg kan komme med? Han sier nemlig at den dagen jeg blir gravid da slutter han, men det er litt tidlig enda. Vi ønsker oss ikke barn riktig enda.

:tristbla::tristbla::tristbla::tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å røyke under kjøkkenvifta? Det blir mindre os av det.

Skrevet

Jeg har et lignende problem. Jeg bor i kollektiv og det står i alle kontraktene at det ikke er lov å røyke inne. Likevel er det en som røyker støtt og stadig. Noen tips til hvordan jeg kan få han til å respektere alle oss andre som ikke røyker? Jeg har sagt fra mange ganger. (Jeg er den som leier ut)

Skrevet
Jeg har et lignende problem. Jeg bor i kollektiv og det står i alle kontraktene at det ikke er lov å røyke inne. Likevel er det en som røyker støtt og stadig. Noen tips til hvordan jeg kan få han til å respektere alle oss andre som ikke røyker? Jeg har sagt fra mange ganger. (Jeg er den som leier ut)

Hvis det står i kontrakten at det ikke er lov til å røyke og han allikevel gjør det, har du saklig grunn til å kaste han ut. Du må gi han en advarsel først (skriftlig, med hva han gjør galt og hva som skjer om han fortsetter).

Røyking inne er en uting!

Skrevet
Hvis det står i kontrakten at det ikke er lov til å røyke og han allikevel gjør det, har du  saklig grunn til å kaste han ut. Du må gi han en advarsel først (skriftlig, med hva han gjør galt og hva som skjer om han fortsetter).

Røyking inne er en uting!

Ok, takk for svar. :)

Men er det god nok grunn til å kaste ut en person selv om det står i kontrakten da?

Jeg får vel sende han en skriftlig advarsel.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet
Hva med å røyke under kjøkkenvifta? Det blir mindre os av det.

Joda, jeg har sagt det, men han vil sitte og røyke, det er mer behagelig, sier han... Han er av typen sterk personlighet, jeg det motsatte, så når han sier det og måten han sier det på så blir jeg svar skyldig og diskusjonen slutter der. Synes det er kjedelig å ikke bli hørt når han vet jeg hater den lukta og at det blir ikke forandringer før jeg blir gravid... Hadde det vært motsatt tilfelle hadde jeg tvert røyket ute, ville aldri gjort noe han hatet med vilje!

oufh..... :sur::sur::sur::tristbla:

Skrevet

Masing og atter masing var det som hjalp hos oss, og selvsagt at jeg ga beskjed om at jeg ikke kunne bo et sted hvor det ble røykt inne, og at jeg kom til å flytte hvis det ikke ble en forandring. Han tok alvoret og sluttet, og er nå røykfri på 6 året.

Du kan jo gå til legen din og høre om du ikke er bittelitt allergisk...

Skrevet
Joda, jeg har sagt det, men han vil sitte og røyke, det er mer behagelig, sier han... Han er av typen sterk personlighet, jeg det motsatte, så når han sier det og måten han sier det på så blir jeg svar skyldig og diskusjonen slutter der. Synes det er kjedelig å ikke bli hørt når han vet jeg hater den lukta og at det blir ikke forandringer før jeg blir gravid... Hadde det vært motsatt tilfelle hadde jeg tvert røyket ute, ville aldri gjort noe han hatet med vilje!

oufh..... :sur:  :sur:  :sur:  :tristbla:

Det synes jeg er hensynsløst av han. Samboern min røyker, men ikke inne, fordi jeg synes det er ubehagelig. Han ville kanskje gjort det om han var aleine, men såpass hensyn skylder man virkelig den andre. Er han slik på mange andre områder også?

Skrevet

Mangel på respekt for deg og dine behov og ønsker vil jeg kalle en slik oppførsel.

Og slike som han er årsaken til at "vi" røykere blir svartmalt i veldig mange situasjoner.

Selv tar jeg hensyn til folk rundt meg som ikke røyker, enten jeg er ute eller inne. Jeg tar hensyn når det er barn tilstede.

Syns du skal si klart ifra at du ikke lenger tolererer røyking inne i huset/leiligheten dere bor i.

Argumenter du kan bruke for å få han til å kutte ut;

- gidder han å ta hovedrengjøringen? Oppussingen?

- gardinene og vinduene?

- hvorfor skal han ta mer hensyn til et barn enn til deg? (joda, forsåvidt enig altså, men ærlig talt mener jeg han skal ta hensyn til at du ikke liker det).

Du kan jo bli "syk" da - 3 dager med hodepine og slapphet og null sex kanskje? :sjarmor:

Skrevet

Det ser ut til at dere har glemt at passiv røyking er helseskadelig, også for voksne. Jeg har ikke noe imot at folk røyker, men når det skjer inne i ens eget hjem der man ikke kan komme unna det blir det for drøyt, og jeg mener at det er alle røykeres plikt å se til at deres røyking ikke skader andre enn dem selv.

Helsedirektoratet om passiv røyking:

http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/...okm_l_1641a.pdf

Artikkel fra tidsskrift for Den norske lægeforening

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.V..._SEKS_ID=973008

Skrevet

TS: Røyka han da dere ble kjærester? Når du valgte å flytte sammen med han? Er det et så utrolig stort problem så skjønner jeg ikke at du valgte han :forvirret:

Faktisk så er det ikke bare du som har rett til å være deg selv i deres felles hjem, men også han har rett til det.

Hadde dere hatt barn og han røyka inne hadde saken vært andreledes.

Skrevet

Jeg vil ikke bo sammen med en som røyker inne, så min mann hadde måttet velge, røyk ute eller så flytter jeg

Skrevet

Må si meg enig med ulva35....

Det er vel hans hjem også?

Skjønner godt at du syns det er plagsomt med røykelukt, men samtidig så skjønner jeg faktisk at han ønsker å kunne røyke i sitt eget hjem også.

På meg så høres det litt sånn "jente" greie ut: MITT hjem - JEG skal bestemme. Ikke VÅRT hjem - VI skal bestemme.....men det er mulig jeg tar feil, da :sjenert:

Hva med å foreslå at han kun røyker på kjøkkenet? slik at det bare er ett rom i huset hvor det røykes? Og jada - jeg vet at røyk sprer seg, men det blir mye mindre av det om det kun er i ett rom. Dessuten kan vifta stå på, så blir en del av det trekt ut.

og nei, jeg røyker ikke, og da jeg gjorde det gjorde jeg det ikke inne.

Skrevet

Noen ting blir mer problematiske etter hvert som tiden går. Man møtes og forelsker seg og ALT er greit. Noen finner seg i alt for mye som nyforelsket, og merker etterhvert at man ikke skulle ha funnet seg i det så lett.

Det var kanskje greit før, men har blitt mere plagsomt etterhvert, skal man ikke da kunne ta det opp som et problem man må løse i fellesskap? Og hvorfor skal den som ikke røyker jenke seg? Ja, det er hans hjem også, men de må jo klare å komme fram til en løsning i fellesskap hvis de begge skal trives i sitt felles hjem.

Skrevet
TS: Røyka han da dere ble kjærester? Når du valgte å flytte sammen med han? Er det et så utrolig stort problem så skjønner jeg ikke at du valgte han :forvirret:

Faktisk så er det ikke bare du som har rett til å være deg selv i deres felles hjem, men også han har rett til det.

Hadde dere hatt barn og han røyka inne hadde saken vært andreledes.

Ja, han røkte da også. Og der vi bodde når vi ble kjærester røkte han enda mer enn nå, jeg sa det måtte bli slutt på røykingen når vi flyttet, han sa aldri hverken ja eller nei til det. Men røykingen har avtatt betraktelig siden vi flyttet, men det røykes altså fortsatt inne i vår nye leilighet, og med delvis åpen kjøkkenløsning blir det jo nyttesløst å skulle røyke på kjøkkenet - fordi det sprer seg utover uansett. Men når vi har gjester (som røyker) sier jeg at de får gå ut, jeg nekter å bli røkt ned i mitt eget hjem. Det godtar han og tar de meg seg ut. Så den har jeg iallefall fått gjennomslag for.

Jeg var klar over at han røkte når vi ble sammen, og jeg sa helt klart fra hva jeg mente om det og at jeg tok avstand fra røyk, uansett hvor det foregikk. Men jeg kunne rett og slett ikke "velge" han bort "bare" pga. røykingen - han har alt for mange gode kvaliteter forøvrig!!! :sjarmor:

Kanskje jeg rett og slett skal bli syk litt...? :sjenert:

Jeg føler jeg har mast i det uendelige også, og de siste gangene jeg har gjort det så blir han utrolig irritert og sur og stemningen blir mildt sagt dårlig... Så jeg har liksom ikke tro på at mer masing er løsningen. Vet ikke helt hva som er løsningen rett og slett, jeg vet bare at det irriterer meg grusomt at han røyker inne... Og vurdere å vaske gardinene snart, bare så han får se hvor stygge de har blitt. Men med det blikket menn har så er jeg bare redd han ikke ser forskjellen...

:sur::tristbla::tristbla::tristbla::tristbla:

Skrevet

Tørk over vindu med en klut og vis han den.

Skrevet
Og vurdere å vaske gardinene snart, bare så han får se hvor stygge de har blitt. Men med det blikket menn har så er jeg bare redd han ikke ser forskjellen...

:sur:  :tristbla:  :tristbla:    :tristbla:  :tristbla:

Vask den ene.

Jeg synes absolutt han burde ta hensyn til deg å gå ut, eller i det minste dra med seg en stol bort til kjøkkenvifta og sitte der...

Skrevet
Tørk over vindu med en klut og vis han den.

Har prøvd det tidligere, og da fikk jeg til svar... Oi! også fortsatte han...

:sur:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...