Gå til innhold

Når på dagen bør jeg trene?

Gjest prestekrage

Anbefalte innlegg

Gjest prestekrage

Tenkte jeg skulle prøve å komme i gang med litt hjemmetrening- trimsykkel og øvelser...

Dette er alternativene:

Komme meg ut av sengen kl 6 før vesla våkner,

eller

vente til etter kl 2030 for da har vesla sovnet?

Om jeg skal trene om morningen- på helt tom mage, for så å spise litt frokost etter å ha vært i dusjen- eller bør jeg få i meg ett eller annet først?

Setter stor pris på innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det lureste er å trene på den tiden av døgnet hvor du føler deg mest opplagt, slik at du faktisk klarer å gjennomføre treningen. Hvis du er så trøtt at du er kvalm om morgenen, nytter det lite å presse seg til å trene. Uansett bør du få i deg NOE karbohydrater først, så du ikke kollapser.

Jeg har trent både veldig sent og veldig tidlig, og opplevde tidligtreningen som forfriskende da jeg kom inn i rutinen. Kveldstreningen fikk meg til å bli enda mer søvnløs enn jeg ellers var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hva slags utbytte du ønsker å ha av treningen da. Morgentrening med høy intensitet er ikke til å anbefale, ei heller styrketrening, på grunn av at kroppen ikke har nok "brensel"..

Morgentrening er forfriskende, jeg pleide å trene hver morgen, men da bare med rundt 65% av makspuls. Deilig å komme seg ut om morgenen, så tok jeg styrketreninga på kvelden. Funka fint det, og jeg gikk ned 15 kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av tidspunktene hørtes særlig bekvemme ut..

Hvis det er de eneste alternativene dine, høres tidlig om morgenen best ut. Hvis man trener sent på kvelden medfører det ofte søvnproblemer, ettersom kroppstemperaturen går opp, stikk i strid med hva kroppen vil når man skal sove. Da pleier kroppen å sette -ned- temperaturen, så hvis du blir helt varm og oppgiret for nært opp til sengetid vil ikke kroppen klare å gå i ordentlig sovemodus.

Det er lurt å spise før du trener. Ellers har du jo ikke noe energi å trene på. Jeg merker veldig godt hvis jeg ikke har spist nok før jeg trener, da blir jeg veldig fort sliten og slapp, så jeg får ikke så mye utbytte av treningen. Det er bedre å fylle opp med litt energi så du klarer å gi mer på treningen. I tillegg så er det gøyere å trene når man er litt opplagt enn hvis alt bare er et slit og ork ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Elphaba, det beste er å trene når man er mest opplagt synes jeg. For min del er trening helt utelukket om morgenen, som det nattmennesket jeg er synes jeg alt før syv om kvelden er litt for tidlig. Det deiligste jeg vet om er å jogge på sene sommerkvelder når det begynner å bli kjølig igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prestekrage

Har desverre ikke muligheten til å ta meg en joggetur ute. Er aleneforsørger for ei på 5, så er sånnsett bundet til husets fire vegger. Jobber 8-16 så har ikke anleding til å få trent i barnehagens åpningstider.

Målet med treningen er i første omgang vektreduksjon, så lurer jo dermed på hva som er lurest: Trene på morningen for å få en kickstart på forbrenninga- eller på kvelden for å forbrenne endel av det en har hatt i seg i løpet av dagen?

Ang opplagtheten: tror nesten det blir å velge blandt onder. Håper og vet at opplagtheten vil bli bedre med trening. Kankskje lettere å legge inn en rutine om morningen når det ikke er så stor sjans for å bli oppslukt i ett program på tv- og dermed bli sittende i sofaen... klarer jeg å komme meg ut sv senga tre kvarter tidligere er det jo ikke så mye som skjer ellers enn å få trent...

Må bare se til å få lagt meg litt tidligere- ikke bli sittende forran pc'n til langt på kveld...

(derfor logger jeg av nå...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener å ha lest at det er best å trene om ettermiddagen hvis man er ute etter vektreduksjon. Uansett så har man da fått i seg litt energi om dagen, så man har krefter til å holde på lenger.

Det er ikke bare-bare å stå opp tre kvarter tidligere enn vanlig, særlig ikke når det er for å trene ;)

Er barnet ditt med på noen aktiviteter eller noe? Flere av mine venner har barn som går på barneturn, altså lekorientert trening for barn. Så kan de selv ta en joggetur eller noe mens barnet er der. Det er også flere treningssentre som har barnetrening, eller i det minste et slags tilbud for barna mens foreldrene trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I følge dr. Lindbergs anbefaling i boken "naturlig slank", er det gunstigst å trene så tidlig som mulig. Dette fordi forbrenningen kommer godt i sving, og at man dermed får bedre "valuta"for svetten enn om en trener sent på kvelden når kroppen er på vei inn i hvilemodus.

Videre anbefaler han at man spiser en lavglykemisk frukt og drikker et glass vann når man står opp, og deretter trener i 20-30 minutter. For å maksimere effekten av morgentrimmen, kan du spise protein holdig mat som youghurt, cottage cheese eller skummet melk, rett før eller innen 1,5 tome etter tremingen.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke lese gjennom alle svarene... Tren tidlig på mårran, om du har fått nok søvn. På kvelden er man sliten uansett, pluss at kroppen din tar i seg mer proteiner tidligere på dagen, så det er lettere å få i seg nok etter treningsøkta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også alene med ungene, og har problemer med å få trent til gunstige tidspunkt ;)

Nå trener jeg utholdenhet på morgenen før ungene våkner. Trener 45-60 minutter på step før frokost. Rett etter treningen tar jeg en proteinshake og hopper deretter i dusjen.

De dagene jeg trener styrke gjør jeg dette på kvelden etter at ungene har lagt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg merker at jeg ikke klarer å yte like godt hvis jeg trener tidlig på dagen. Det er forfriskende, og jeg får god samvittighet av å trene tidlig. Men jeg holder meg da til rolige joggeturer. Styrketrening er frustrerende om morgenen, syns jeg.

Jeg trener ofte seint (sånn at jeg er ferdig kl 22.00), og har aldri merket noe til søvnproblemer. Men slikt varierer jo fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg trente seriøst, tok jeg meg en kopp kaffi tidlig på morran og syklet til treningstudioet. Trente lett på tredemøller eller diverse andre apparater(ikke vekter), tøyde og bøyde godt ut, syklet hjem igjen og tok en kald dusj, før jeg spiste en god frokost.

Jeg var i toppform!!!! :) (Det var tider det :tristbla: ) Skal du tape vekt, er det viktig at du fokuserer på kardiotrening(rask gange, løping etc) og ikke for mye vekter. Ser ofte overvektig folk som pumper jern for harde livet og tror at det er det de mister vekt på; Det er ikke tilfellet. Litt vekttrening er bra for å stramme opp, men hovedsaklig skal du trene mest kardio.

Kombiner denne treningen med en god frokost; Og jeg synes at til frokost så skal du kunne unne deg to grove skiver med magert pålegg. Til lunsj vil jeg anbefale en salat med skinke, kylling eller tunfisk. Til middag enten svin, kylling eller fisk. Den første tiden(ca. et par uker) holder du deg unna alt av karbo til middag. Det vil si at tilbehøret ditt alltid er salat.

Innimellom her så kan du spise så mye frukt du vil, men maks en banan. Epler, pærer, druer etc. er bare bra. Eller gulerøtter, stanselleri etc.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Har hørt at det beste er å trene sånn i fire-fem-tiden. Da er visst kroppen på sitt piggeste. Men hvis jeg var deg tror jeg at jeg ville valgt å trene tidlig på morran, fordi da vil du føle deg fin og opplagt resten av dagen. HVis du trener sent på kvelden kan du få problemer med å sove fordi kroppen din blir oppspilt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke sette ungen foran tv'en eller til å gjøre andre ting en halvtimes tid, samtidig som du setter trimsykkelen et sted i huset der du kan ha overblikk over barnet. Da kan du sykle i vei når det måtte passe best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trener når kroppen og hjernen din er mest mottagelig,får du best utbytte av treningen. I begynnelsen er det viktigst å fokusere på. Å trene på tidspunkt kroppen ikke er med gir dårlig uttelling. Prøv litt forskjellig!!

Gjør som beskrevet ovenfor - sett trimsykkelen et sted der det ikke er tiltak å bruke den - og husk hverdagstrimmen :) Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_anne_*

Det er mye myter ute og går om dette, såvel som kosthold. Det viktigste er at du har energi og overskudd til å gjennomføre treningen. Har du ikke spist på en stund, kan det være en idè å ta noe mat med høy GI, ikke lav slik Fedon sier. Dette fordi kroppen trenger raskt energi for å komme i gang, det får den ikke med lav GI. Det tar ca 20 min før kroppen begynner å tære på fettet. Før den tid tærer den på protein og karbohydrater. Dette fordi disse er lettest tilgjengelig. Derfor bør man ha nok karbohydrater tilgjengelig til å holde kroppen igang til man begynner å tære på fettet. Det blir derfor helt feil å spise lav GI før trening dersom ideen er å få energi.

Det viktigste uansett når på døgnet du trener er altså å ha nok karbohydrater i kroppen, og holde på lenge nok dersom det er fett du ønsker å forbrenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sette en trimsykkel i stua, så kan du ta deg en runde på den om morran. Hvis ungen din er5 år greier hun jo i stor grad å kle på seg selv, og spise, særlig hvis du setter frem maten på forhånd. Da slipper du å stå opp så innmari mye tidligere enn du pleier. Så kan du ta en ny treningrunde etter arbeid også. MÅ jo ikke ta alt på samme tid har jeg lest. Det kan være gunstig med 20 minutter her og en 30 minutter der. Og så går det vel an å gjøre øvelser i stua selv om ungen er der? Da er du jo bare et godt forbilde for barnet ditt. Eller meld på ungen på allidrett(det er det vel de flest steder, også små knøttsteder) og meld deg selv på som trenerassistent. Som assistent til en haug med unger som skal være i aktivitet kommer du helt sikkert i bedre form, særlig hvis du trener hjemme i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...