Gå til innhold

Zoloft

Lola83

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Så lett som det er å få utskrevet antidepppressiva så ville ikke jeg forsøkt meg på Internett om du har mulighet til å oppsøke lege. Du har en del flere rettigheter om du blir alvorlig skadet av de da enn om du kjøper via nett. Men foreslår legen psykolog bør du etter min mening takke ja, men er du ikke interessert så er det ikke vanskelig å finne en lege som skriver ut en resept etter 2 minutter. Sjansen for at psykolog blir foreslått seriøst er uansett liten så sant du ikke konkret ber om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk på Zoloft en periode for noen år siden. Slet med søvnvansker da jeg gikk på dem, og gikk veldig ned i vekt. Var konstant rastløs. Måtte bruke Imovane for å få sove igjen. Men bivirkninger er veldig forskjellig fra person til person. De begynner heldigvis med en liten dose, og trapper heller opp.

Er i grunnen ikke helt sikker på om det var de eller samtale som hjalp, men ble i alle fall bra igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du vil at legen skal skrive dem ut til deg, det vil jeg IKKE anbefale. Du bør helt klart gå til samtaler ved siden av, slike piller er ikke vidundermedisin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar, men blir bare frustrert jeg, er jo så mange typer o.l.. !!! Hehe..

En ting til jeg lurte på. Blir man den samme etter at man slutter med anti dep.? Kjenner et par stk. som har brukt, synes bare de virker likegyldige, og det er jo ikke gøy..eller er det kanskje det?! Jeg er rimelig forvirret ja, hmm... :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke gøy å bli likegyldig. (Min mening) Kanskje en tenker at det er bedre enn å være trist hele tiden, men veldig mange, inkludert meg, føler at vi mista oss selv da vi ble så likegyldige. Ingenting var gøy og ingenting var trist lenger. Ting som var morsomt før, registrerte jeg ikke engang, og jeg kunne sikkert mista mamman min uten å gråte.

Jeg vil råde deg til å tenke deg veldig nøye om. Hvorfor er du deprimert, hva grunner det i tror du? Er det andre ting du kan gjøre for å få det bedre? Du sier du er mildt deprimert. Da ville jeg ventet med antidepressiva, siden det kan resulterere i mange bivirkninger. Noen ganger er det ikke så mye som skal til for å komme seg ut av en mild depresjon.

Ellers er det viktig å huske på at en normal døgnrytme, mye dagslys, sunt kosthold og mosjon er viktig for å holde seg "oppe".

Hvis du begynner på medisiner, må det være i samarbeid med lege, og han må da følge deg opp og se hvordan medisinene virker på det. Altfor mange leger gjør ikke dette, og det er katastrofe. Krev at dette blir fulgt opp, hvis du går til det valget. Hvis det er ting i livet ditt som du tror du burde tatt tak i for å få det bedre, problemer i fortiden etc., så vil jeg råde deg til å ta tak i disse, i samarbeid med en psykolog. Du sier at du ikke vil det, men det anbefales IKKE å gå på medisiner uten å gå i terapi samtidig, da medisiner så overhodet ikke er en vidunderkur. Men det kan legge lokk på de verste dalene, slik at en holder seg stabil. MEN, da må en følge med nøye på hvordan den virker. Den virker forskjellig på alle.

Lykke til, uansett hva du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synseren
Jeg brukte Zoloft i en del år. Synes ikke noe særlig om de egentlig. De tok både toppene og dalene hos meg. Følte jeg ble ganske likegyldig egentlig.

Går nå på Lamictal som egentlig er medison for epilepsi men brukes også mot de depressive episoder av bipolar lidelse.

Ler du ikke av ting som er morsomme lenger da? Eller hvis du f.eks har fått til noe du har strevd med lenge, blir du ikke glad da. Det er litt vanskelig å forestille seg hvordan det arter seg...

Endret av synseren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg har brukt zoloft i snart et halvt år. Jeg bruker max dose dvs. 200 mg hver dag. Jeg har ingen problemer med å være blid og sur som vanlig, og er slettes ikke likegyldig (heldigvis) . Vil med dette si at den virker forskjellig på folk, sånn som mye annet. Man må nesten prøve det selv for å finne ut av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som skriver inn svar ! Veldig snilt ! :) Jeg har ikke helt bestemt meg enda..og synes det er vanskelig og sette en diagnose på mine egne depresjoner..men samtidig så synes jeg det er enda vanskeligere at en lege skal fortelle meg hva jeg trenger, for det er jo kun jeg som er inni mitt hode.. Hmm.. Livet skal visst ikke være lett, men hvis man kan være likegyldig uten og streve for det, så er det vel kanskje verdt det og gå på piller ?! Har alle dere som skriver fått Zoloft eller andre merker på resept fra legen? Jeg har tenkt og få de fra legen, men hva om han foreslår terapi, psykolog osv.. Det orker jeg bare ikke.

Innlegget er redigert, Mie (mod)

Natti natt :)

Det er kun to typer mennesker som er autorisert og har plikt til å sette diagnoser; psykologer og leger (som LANGT i fra kan nok til å sette diagnoser på symptomlidelser og personlighetslidelser).

Selvdiagnostisering er farlig, og selvmedisinering er farlig. Det du snakker om er alvorlig, og jeg håper virkelig ikke du er (beklager uttrykket) dum nok, til å gjøre de tingene du snakker om her. Medisinering gjøres i nært samarbeid med lege og terapeut. Det er farlig å starte for hardt på, og det er farlig å kutte for raskt ned. Det er farlig å slutte for tidlig.

Jeg håper inderlig du kommer deg til lege/terapeut, så noen kan banke litt vett inn i hodet på deg.

Med det sagt, synes jeg det er flott at du ønsker å gjøre noe med de problemene du sliter med! Jeg håper du får god hjelp, og god oppfølging, det er deg vel undt!

Lykke til! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillebøll
jeg begynte med zoloft for 5 uker siden. begynte med 25 mg og økte med 25 mg hver uke,så brukte jeg 75mg i tre uker. nå har jeg akkurat økt til hundre.

er ikke helt fornøyd med de,men det tar vel litt tid. i begynnelsen merket jeg litt bedring men da jeg brukte 75mg kom jeg bare lenger ned og ble veldig depressiv. nå som jeg har økt håper jeg det hjelper snart. føler meg faktisk bedre i dag,nå har jeg hatt flere vanskelige uker.

bivirkninger jeg har merket er at jeg er trøtt(det kan også være av esucosen jeg bruker), men er ganske tørr i munnen,det var visst vanlig med zoloft. og er blitt utrolig sulten..

er ikke helt fornøyd,kommer det ikke snart litt positiv virkning skal jeg bytte til andre anti depressiva

Du kan bli dårligere av for høy dose. Samboeren min kan kun bruke 50 mg, økes det til hundre blir depresjonen verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun to typer mennesker som er autorisert og har plikt til å sette diagnoser; psykologer og leger (som LANGT i fra kan nok til å sette diagnoser på symptomlidelser og personlighetslidelser).

Selvdiagnostisering er farlig, og selvmedisinering er farlig. Det du snakker om er alvorlig, og jeg håper virkelig ikke du er (beklager uttrykket) dum nok, til å gjøre de tingene du snakker om her. Medisinering gjøres i nært samarbeid med lege og terapeut. Det er farlig å starte for hardt på, og det er farlig å kutte for raskt ned. Det er farlig å slutte for tidlig.

Jeg håper inderlig du kommer deg til lege/terapeut, så noen kan banke litt vett inn i hodet på deg.

Med det sagt, synes jeg det er flott at du ønsker å gjøre noe med de problemene du sliter med! Jeg håper du får god hjelp, og god oppfølging, det er deg vel undt!

Lykke til! :klem:

:klappe:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klappe:

Ja, det eneste som sikkert hjelper for min del er sikkert MERE fysisk aktivitet, det kan nok fjerne de fleste "hodeproblemer" vil jeg tro... Jeg håper i hvertfall, hehe..så får tiden vise :) Takk for hyggelige svar alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
hvis du vil bli gladest mulig bør du nok ta noe annet enn zoloft. veldig mange som har brukt den sier den flater ut humøret,man er verken glad eller lei.

føler ikke dette er noen lykkepille,har blitt mere stbil men ikke lykkelig..

da burde du prøve floanxol, det er lykkepille det!

det var den første medisinen jeg prøvde, jeg var overlykkelig hele tiden de første ukene. ingenting var vanskelig,ingen problemer,verden var fantastisk. men det var egentlig veldig falskt å være sånn,veldig unaturlig- ingen er jo sånn..

Er du sikker på at de heter det? Fant de ikke i felleskatalogen..

De du nevnte; floanxol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Annonse

Gjest Gjest_Pondus_*
jeg begynte med zoloft for 5 uker siden. begynte med 25 mg og økte med 25 mg hver uke,så brukte jeg 75mg i tre uker. nå har jeg akkurat økt til hundre.

er ikke helt fornøyd med de,men det tar vel litt tid. i begynnelsen merket jeg litt bedring men da jeg brukte 75mg kom jeg bare lenger ned og ble veldig depressiv. nå som jeg har økt håper jeg det hjelper snart. føler meg faktisk bedre i dag,nå har jeg hatt flere vanskelige uker.

bivirkninger jeg har merket er at jeg er trøtt(det kan også være av esucosen jeg bruker), men er ganske tørr i munnen,det var visst vanlig med zoloft. og er blitt utrolig sulten..

er ikke helt fornøyd,kommer det ikke snart litt positiv virkning skal jeg bytte til andre anti depressiva

Det med sult minner om Zeldox. Kanskje det er omtrent det samme som Zoloft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Vernepleier

Det med sult minner om Zeldox. Kanskje det er omtrent det samme som Zoloft?

Zeldox er antipsykotika, ikke antidepressiva, så de to medikamentene er svært forskjellige selv om de kan ha samme bivirkninger.

Jeg har selv vært hos legen i dag og fått Zoloft. Ser at legen mener jeg har en dyp depresjon, og ble egentlig ganske forfjamset da jeg så det. Jobber i psykiatrien på en akuttpost, og føler ikke at jeg er på noen måter like langt nede eller syk som de deprimerte som kommer til oss. Det er tross alt mennesker som er suicidale eller er så deprimerte at de ikke klarer å ta vare på seg selv (personlig hygiene, mat, kle på seg, svare på spørsmål). Og da lurer jeg på hva hun fikk med seg som jeg ikke er klar over selv.

Jeg sliter med tanker og følelser fra oppveksten som jeg ikke har fått bearbeidet og som jeg bare har presset ned for å kunne fungere i hverdagen. Ønsket egentlig ikke å stå på noen medisiner da jeg vet at de ikke er noe vidunderkur og fordi jeg selv mener jeg ikke er så dypt deprimert at det er nødvendig. Jeg ønsker jo helst å kunne bearbeide det vonde med å gå til psykolog. Tror legen skrev ut medisiner fordi hun vet hvor lang ventetid det er for å få time hos psykolog som er dekket av folketrygden. Private psykologer koster jo flesk, og det er gjerne ikke alle som har økonomi til å gå fast hos privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...