Gå til innhold

Zoloft

Lola83

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurte på om det var noen her som har prøvd Zoloft mot depresjoner. Jeg er 23 år og har lyst til og begynne på de. Håper at noen kan dele sine erfaringer med meg ang. de pillene..med tanke på virkning, eventuelle bivirkninger osv.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

aner ikke mye om zoloft, men har bruk cipralex en stund. Jeg skjønner at bivirkninger er helt individuellt, noen får mange - andre får ingen osv. Jeg slet/sliter med kvalme, uvelhet ennå etter 5 uker. Jeg ble også mer depressiv av antidep. Du har vel diskutert dette nøye med legen din regner jeg med? Ingen antidep er mirakel medisin- men den kan hjelpe deg til å gjøre noe med det egentlige problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Zoloft flere år.

Var også kvalm i starten,sjelvinger i kroppen som varte en kort tid.

Følte jeg ble sterkere med å bruke de.

Bivirkningene avtok etter kort tids bruk

Du bør prøve om det helper deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker cipralex og er kjempefornøyd. Hadde litt bivirkninger de første to ukene (trøtt, ør og litt skjelvinger) men nå føler jeg meg mye bedre. Dette er ingen mirakelmedisin nei, men for meg er den til stor hjelp da jeg har prøvd og prøvd i mange år å bli kvitt depresjonen/angsten uten hell. Nå går det bedre og det er lettere å gjøre noe positivt ut av livet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.. Jaha ja, de funker ikke så sterkt liksom? Hmm.. Er jo denne mirakelmedisinen jeg skulle hatt da, hehe.. Jeg er ikke tungt deprimert, men det hadde vært kult og vært gladest mulig liksom, hehe..derfor jeg vil begynne på Zoloft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar.. Jaha ja, de funker ikke så sterkt liksom? Hmm.. Er jo denne mirakelmedisinen jeg skulle hatt da, hehe.. Jeg er ikke tungt deprimert, men det hadde vært kult og vært gladest mulig liksom, hehe..derfor jeg vil begynne på Zoloft.

Vær oppmerksom på at de fleste antidepressiva er stemnings-stabiliserende - altså du får verken de store opp eller ned turene. Så ikke forvent noen mirakel kur. Dersom du kun er lettere deprimert så viser forskning at du er bedre tjent med psykolog. For de som er tyngere deprimert så er antideprissiva +/- psykolog det rette valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir ikke glad/lykkelig av antideppresiva, men hvis du er plaget av depresjon og/eller angst så kan pillene hjelpe deg slik at du får gjort noe med problemene. Pillene gjør meg ikke glad, men jeg blir glad når jeg kan prate med folk uten å få angst og jeg blir glad når jeg orker å gjøre husarbeid uten å bli helt utslitt. Pillene i seg selv gir ingen lykkefølelse. Snarere tvert i mot. Har på en måte blitt mer likegyldig, men det er en lav pris å betale i med tanke på til slik jeg hadde det før... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på Zoloft siden Februar i år. Har ikke for vane å få noen bivirkninger og det gikk ca 2 mnd før jeg begynte å plages med nattesvette. Etter hvert ble det verre og nå er tilstanden slik at jeg må snu dyne og pute minst 3 ganger hver natt, skifte dynetrekk iallefall 1.gang hver uke ( skulle gjerne skiftet oftere men det er begrenset for hvor mange dynetrekk en har osv ) og kan ikke ha noe pysjamas på. Og tro meg, ja jeg har prøvd å ligget med et tynt teppe og vinduet åpent. Allikevel våkner jeg flere ganger av at jeg er så svett at det renner nedover mage og føtter..

Jeg har fått tilbud om å bytte men en ekspert på slik medisin mente det ville være til liten nytte for det som fikk meg til å svette ville være i andre typer lignende medisiner. og jeg orker ikke å prøve noe heeelt annet siden Zoloft ser ut til å virke positivt ellers. Jeg får bare holde ut. Liksågreit at jeg ikke har type akkurat nå :ler: Tror ikke han ville ha delt seng med meg.. ;)

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt zoloft siden april, litt tørr i munnen de første 2 ukene, etter det ingen bivirkninger. De har gjort at jeg fungerer bedre i hverdagen, takler min datter bedre, har mer energi, er ikke såå trøtt lengere som før.

MEN: det går fremdeles opp og ned, men nedturene varer kun få dager og er ikke så dype som de var før. Og på grunn av det, har jeg mer energi til å takle og bearbeide årsaken til min depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MetalKitten

Jeg har brukt Zoloft to ganger. Første gangen jeg brukte den virket den kjempe bra. Hadde en del bivirkninger i begynnelsen som skjelvinger, kaldsvette og noe feber.

Jeg sluttet på dem etter rundt ett år for jeg følte meg bedre.

Så begynnte jeg på dem igjen ca et år senere. Da virket den ikke i det hele tatt. Jeg ble skikkelig syk når jeg begynnte på dem. Fysisk syk, ikke psykisk. Hadde mye feber, var utrolig kvalm,kastet opp, såv veldig dårlig osv...

Jeg skiftet da til fluoxitin. Denne går jeg på enda og er kjempe bra. Har testet et par andre antidepprisiva også men husker ikke navnet på disse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir ikke lykkelig av antidepressiva.

Noen går faktisk på antidep. i flere år. Hvor lenge man trenger å gå på dem avgjør lege/psykiater.

Bivirkninger går som regel over innen 4 uker. Det lønner seg å holde ut med disse bivirkningene (siden de går over), men det er mulig å bytte merke hvis bivirkningene er svært plagsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg begynte med zoloft for 5 uker siden. begynte med 25 mg og økte med 25 mg hver uke,så brukte jeg 75mg i tre uker. nå har jeg akkurat økt til hundre.

er ikke helt fornøyd med de,men det tar vel litt tid. i begynnelsen merket jeg litt bedring men da jeg brukte 75mg kom jeg bare lenger ned og ble veldig depressiv. nå som jeg har økt håper jeg det hjelper snart. føler meg faktisk bedre i dag,nå har jeg hatt flere vanskelige uker.

bivirkninger jeg har merket er at jeg er trøtt(det kan også være av esucosen jeg bruker), men er ganske tørr i munnen,det var visst vanlig med zoloft. og er blitt utrolig sulten..

er ikke helt fornøyd,kommer det ikke snart litt positiv virkning skal jeg bytte til andre anti depressiva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk til alle som skriver inn svar ! Veldig snilt ! :) Jeg har ikke helt bestemt meg enda..og synes det er vanskelig og sette en diagnose på mine egne depresjoner..men samtidig så synes jeg det er enda vanskeligere at en lege skal fortelle meg hva jeg trenger, for det er jo kun jeg som er inni mitt hode.. Hmm.. Livet skal visst ikke være lett, men hvis man kan være likegyldig uten og streve for det, så er det vel kanskje verdt det og gå på piller ?! Har alle dere som skriver fått Zoloft eller andre merker på resept fra legen? Jeg har tenkt og få de fra legen, men hva om han foreslår terapi, psykolog osv.. Det orker jeg bare ikke.

Innlegget er redigert, Mie (mod)

Natti natt :)

Endret av Mie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som skriver inn svar ! Veldig snilt ! :) Jeg har ikke helt bestemt meg enda..og synes det er vanskelig og sette en diagnose på mine egne depresjoner..men samtidig så synes jeg det er enda vanskeligere at en lege skal fortelle meg hva jeg trenger, for det er jo kun jeg som er inni mitt hode.. Hmm.. Livet skal visst ikke være lett, men hvis man kan være likegyldig uten og streve for det, så er det vel kanskje verdt det og gå på piller ?! Har alle dere som skriver fått Zoloft eller andre merker på resept fra legen? Jeg har tenkt og få de fra legen, men hva om han foreslår terapi, psykolog osv.. Det orker jeg bare ikke.

man får resept av legen ja. men når du får fortalt legen hvordan du har det vet jo h*n hva slags type medisin som er best for deg. det er jo jobben dems å vite det. og de spør om du vil gå i terapi,det er noe du bestemmer selv om du vil. men det er ikke noe fælt å gå til psykolog,akkurat det samme som å sitte å snakke med legen.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du vil bli gladest mulig bør du nok ta noe annet enn zoloft. veldig mange som har brukt den sier den flater ut humøret,man er verken glad eller lei.

føler ikke dette er noen lykkepille,har blitt mere stbil men ikke lykkelig..

da burde du prøve floanxol, det er lykkepille det!

det var den første medisinen jeg prøvde, jeg var overlykkelig hele tiden de første ukene. ingenting var vanskelig,ingen problemer,verden var fantastisk. men det var egentlig veldig falskt å være sånn,veldig unaturlig- ingen er jo sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg brukte Zoloft i en del år. Synes ikke noe særlig om de egentlig. De tok både toppene og dalene hos meg. Følte jeg ble ganske likegyldig egentlig.

Går nå på Lamictal som egentlig er medison for epilepsi men brukes også mot de depressive episoder av bipolar lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Noen som har erfaringer med og kjøpe Zoloft eller andre ting fra www.lillepille.com

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Noen som har erfaringer med og kjøpe Zoloft eller andre ting fra www.lillepille.com

?

Det ville ikke jeg gjort nei! Må nok gå gjennom lege!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_julie_*

Innlegget er redigert, Mie (mod)

Natti natt :)

Hei. Legene er litt skumle når det gjelder depresjoner,de gidder ikke å engasjere seg og har lett for å skrive ut antideppersiva,det er lettest for dem. Men enting er sikkert at disse medisinene er full av bivirkniger,skal trappes opp å trappes ned. Livet er ikke lett nei,men du må jo finne det som er rett for deg. Kanskje hjelper det bare med psykoterapi, hvem vet? Jeg har i allefall lite tro på de fleste legene,de gidder ikke bry seg. Lykke til :klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...