Gå til innhold

Skaffe oss katt? Termin nov/des..

Fremhevede innlegg

Skrevet
Du må ikke skaffe deg katt mens du er gravid!!!! Katter bærer på toxoplamsosis viruset som kan gi barnet ditt alvorlige missdannelser dersom du blir smittet mens du er gravid!

Så vent til du har født!

Det er ikke veldig vanskelig å unngå å bli smittet av det da. Det smitter bare gjennom munnen, og man kan bare bli smittet av syke katter.

Du kan også få toxoplasmose av rotgrønsaker som ikke er vasket godt nok...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det er ikke veldig vanskelig å unngå å bli smittet av det da. Det smitter bare gjennom munnen, og man kan bare bli smittet av syke katter.

Du kan også få toxoplasmose av rotgrønsaker som ikke er vasket godt nok...

Katten er ikke syk, men ja det smitter gjennom munnen. Nei det er ikke vanskelig å bli smittet, men de fleste blir ikke syke/har form for immunitet. Men det er da ikke nødvendig å ta sjansen når det kan unngåes og får så store konsevenser for barnet. De fleste røyker jo ikke når de er gravide og røyking har langt mildere konsekvenser for barnet!

Riktig at det kan smitte gjennom grønsaker som ikke er vasket godt nok (finnes i jord) og kjøtt som ikke er godt nok stekt.

Toxopalsmose er svært alvorlig og en bør prøve å beskytte sitt barn mot dette!

Gjest *Snart medlem*
Skrevet (endret)

Jeg ville ventet til barnet har kommet og er blitt litt større. Både fordi du da kan forsikre deg om at barnet ikke er allergisk først, og fordi du kan vente til barnet er over den verste "grafse"-perioden der hun/han risikerer å plage katten ved å lugge den osv fordi han/hun ikke skjønner at katten er et levende vesen som kan føle smerte.

Endret av *Snart medlem*
Skrevet (endret)
Katten er ikke syk, men ja det smitter gjennom munnen. Nei det er ikke vanskelig å bli smittet, men de fleste blir ikke syke/har form for immunitet. Men det er da ikke nødvendig å ta sjansen når det kan unngåes og får så store konsevenser for barnet. De fleste røyker jo ikke når de er gravide og røyking har langt mildere konsekvenser for barnet!

Riktig at det kan smitte gjennom grønsaker som ikke er vasket godt nok (finnes i jord) og kjøtt som ikke er godt nok stekt.

Legen min sa at det eneste jeg trengte å gjøre var å ikke tømme kassa og passe på hvis de ble syke, for da smittet det gjennom pelsen, og ikke bare avføring.

Ser ikke på det som noe problem i det hele tatt. Mannen tømmer kassa og jeg vasker hendene etter å ha holdt på med dyra.

Endret av Arwen
Skrevet (endret)

HVIS babyen får toxopalsmose er konsekvensene verre enn ved passiv røyking. HVIS. Hvor mange babyer har blitt smittet av dette ? To de siste 15 årene eller noe sånt?

Men selvsagt skal man ta forhåndsregler, slik som Arwen beskriver.

Endret av Kitten
Skrevet
HVIS babyen får toxopalsmose er konsekvensene mildere enn ved passiv røyking. HVIS. Hvor mange babyer har blitt smittet av dette ? To de siste 15 årene eller noe sånt?

Men selvsagt skal man ta forhåndsregler, slik som Arwen beskriver.

Konsekvensene er ikke milde! Les www.harrisons.com på toxopalsmosis infections.

I 2-7 pr 1000 svangerskap blir fosteret smittet, ikke så mange men det er alvorlig når det skjer. www.medline.com

5% av smittede foster dør faktisk: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.V..._SEKS_ID=256891

Så jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke vil ta helt vanlige forholdsregler som f.eks. ikke skaffe seg katt mens en er gravid.

Skrevet (endret)
Konsekvensene er ikke milde! Les www.harrisons.com på toxopalsmosis infections.

I 2-7 pr 1000 svangerskap blir fosteret smittet, ikke så mange men det er alvorlig når det skjer. www.medline.com

5% av smittede foster dør faktisk: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.V..._SEKS_ID=256891

Så jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke vil ta helt vanlige forholdsregler som f.eks. ikke skaffe seg katt mens en er gravid.

Sorry, jeg mente verre konsekvenser, ikke mildere..

Men jeg ser forsatt ikke på det som en forhåndsregel å ikke ha katt.. Det går som oftest helt fint så lenge en tar de forhåndsreglene Arwen beskriver.

Etter hva du skriver så er det 2-7 promille som blir smittet, 5% av disse dør. Dvs at 0,001- 0,0003 % dør av toxopalsmose. Og bare noen av disse igjen er smittet via husets katt...

Men selvsagt er det alvorlig hvis det først skulle skje.

Endret av Kitten
Skrevet

Det er kun 5% av foster med toxopalsmosis som dør, resten får jo "bare" hjerneskade.

Skrevet (endret)
Det er kun 5% av foster med toxopalsmosis som dør, resten får jo "bare" hjerneskade.

0,2- 0,7% blir smittet, og toxopalsmose smitter ikke bare gjennom husets pusekatt. Selvsagt bør man være flink til å vaske hendene, og overlate kattesandskiftingen til andre. Faren ved å ha egen katt er forsvinnende liten.

Jeg har blitt anbefalt av min gravide venninne å avlive mine to pusekatter hvis jeg skulle bli gravid. Jeg synes noen overreagerer litt bare, det er nok av andre ting å passe seg for som er enda verre enn å ha egen katt.

Endret av Kitten
Skrevet
0,2- 0,7% blir smittet, og toxopalsmose smitter ikke bare gjennom husets pusekatt. Selvsagt bør man være flink til å vaske hendene, og overlate kattesandskiftingen til andre. Faren ved å ha egen katt er forsvinnende liten.

Katter er de eneste dyrene som er vert for toxopalsmosis og de skiller derfor ut store mengder med toxoplasmosis i avføringen. Det stemmer at oocysts finnes i andre dyr og at mennesker kan få de fra disse.

Bla så har 10-20% av sau kjøtt produketer og 25-35% av svine kjøtt produkter oocysts i seg, derfor så må man steke kjøttet godt.

Som følge av at toxoplasmosis er relativt lett å få så er 5-30% av personer mellom 10 og 19 år seropositive og 67% av de over 50år er seropositive.

Enda en gang hvis moren en seropositiv og hadde infeksjonen mer en 6 måneder før befruktning så er fosteret ikke i fare.

Sin egen sero-status kan en finne ut ved å ta en blodprøve.

Skrevet
Jeg har blitt anbefalt av min gravide venninne å avlive mine to pusekatter hvis jeg skulle bli gravid. Jeg synes noen overreagerer litt bare, det er nok av andre ting å passe seg for som er enda verre enn å ha egen katt.

Flere som har spurt meg hva jeg skal gjøre med kattene etter at babyen er født :klø: jeg skjønner egentlig ikke spørsmålet :overrasket:

Skrevet

Etter at barnet er født så er det da ikke noen fare, bare litt ekstra pes kanskje men det er en da vant til om en har hatt dem lenge.

Skrevet
Katter er de eneste dyrene som er vert for toxopalsmosis og de skiller derfor ut store mengder med toxoplasmosis i avføringen. Det stemmer at oocysts finnes i andre dyr og at mennesker kan få de fra disse.

Bla så har 10-20% av sau kjøtt produketer og 25-35% av svine kjøtt produkter oocysts i seg, derfor så må man steke kjøttet godt.

Som følge av at toxoplasmosis er relativt lett å få så er 5-30% av personer mellom 10 og 19 år seropositive og 67% av de over 50år er seropositive.

Enda en gang hvis moren en seropositiv og hadde infeksjonen mer en 6 måneder før befruktning så er fosteret ikke i fare.

Sin egen sero-status kan en finne ut ved å ta en blodprøve.

Ja, det er greit å vite.

Grunnen til at jeg skrivet husets katt, er fordi katter ofte går på do ute. Ute er det blomsterbed og grønnsakshager som blir stelt og spist av. Poenget mitt er man man som gravid bør være forsiktig, ikke bare om man har egen katt. For det er ikke bare de med egen katt som blir smittet.

Skrevet
Flere som har spurt meg hva jeg skal gjøre med kattene etter at babyen er født :klø: jeg skjønner egentlig ikke spørsmålet :overrasket:

Ja, jeg også blitt spurt om hvor jeg skal gjøre av dyrene mine når jeg får barn. Men så tror nok disse menneskene at jeg jeg har dyr kun i påvente av baby, ikke fordi jeg bryr meg om dem.

Skrevet
Ja, jeg også blitt spurt om hvor jeg skal gjøre av dyrene mine når jeg får barn. Men så tror nok disse menneskene at jeg jeg har dyr kun i påvente av baby, ikke fordi jeg bryr meg om dem.

Har du hatt katt lenge så har du sikkert allerede hatt toxoplasmosis infeksjon og da er det jo ingen fare. Er jo kun hvis du ikke har hatt infeksjonen at det er farlig.

Skrevet

Jeg har ikke hatt infeksjonen, legen sjekker det på første kontroll.

Men så er mine katter bare 9 måneder også da.

Skrevet
Jeg har ikke hatt infeksjonen, legen sjekker det på første kontroll.

Men så er mine katter bare 9 måneder også da.

Da tar du sjanser som jeg ikke hadde vært villig til å ta. Men folk er forskjellige noen røyker også når de er gravide.

Skrevet
Da tar du sjanser som jeg ikke hadde vært villig til å ta. Men folk er forskjellige noen røyker også når de er gravide.

ja det var virkelig en gog sammenligning du :overrasket:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...