Gjest gjesta Skrevet 10. september 2006 #1 Skrevet 10. september 2006 Jeg lurte på hvordan det er om vi nå skaffer oss en kattunge. Den vil være ca 3 mnd når vi får baby.. Vil det bli noe problem?..
Gjest gjest1 Skrevet 10. september 2006 #2 Skrevet 10. september 2006 Skal du skaffe en kattunge NÅ? Da er den vel 3 måneder nå, og 6 måneder når dere får barn. Eller mente du at du reserverer kattungen nå og får den levert samtidig som du får barn?
Gjest gjesta Skrevet 10. september 2006 #3 Skrevet 10. september 2006 Skal du skaffe en kattunge NÅ? Da er den vel 3 måneder nå, og 6 måneder når dere får barn. Eller mente du at du reserverer kattungen nå og får den levert samtidig som du får barn? ← ah du har sikkert rett tenkte ikke på det Ja, da er den 6 mnd når vi får baby ja..
Gjest Eir Skrevet 10. september 2006 #4 Skrevet 10. september 2006 Finnes ingen fasit på det, men det blir som regel ikke noe større problem enn man gjør det til. Husk bare at katter på den alderen krever mye oppmerksomhet, og vær bevisst på å ikke sette katten til side når babyen kommer. Klarer du/dere å gi både barnet og kattungen den tiden de trenger, så går det nok helt greit.
Gjest gjesta Skrevet 10. september 2006 #5 Skrevet 10. september 2006 Ja, vi kommer aldri til å sette kattungen til side. Jeg har vokst opp med katter og er vant til at de trenger masse kos og oppmerkomhet.
Trampe Skrevet 10. september 2006 #6 Skrevet 10. september 2006 Jeg ville ikke gjort det, men det er meg. Jeg ville heller hatt babyen i hus ei stund først, og skaffet kattungen etterhvert. Hadde ikke du en tråd om at du ville ha hund nå mens du går gravid? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2006 #7 Skrevet 10. september 2006 En kattunge er ikke så lett å gi bort som en kanin.. Gav dere ikke opp kaninen etter kort tid? For en katt kan flytting være traumatisk når den blir større.. Så dersom hverdagen med katt ikke passer dere etter babyen har kommet, der det ikke bare å gi den fra seg.. Jeg ville normalt ikke sagt at det ville bydd på store problemer, hvis man er kattevant og klarer å inkludere katten i det nye som kommer.. Vet ikke åssen jeg kan si det på en måte som ikke er frekk, men virker som om dere kanskje hopper litt fra det ene til det andre uten å tenke... Og hadde dere ikke bestemt dere for å skaffe dere hund etter babyen har kommet?
Gjest gjesta Skrevet 10. september 2006 #8 Skrevet 10. september 2006 Jeg ville ikke gjort det, men det er meg. Jeg ville heller hatt babyen i hus ei stund først, og skaffet kattungen etterhvert. ← Helt enig! Sånn ville jeg også ha gjort det.
Ciara Skrevet 10. september 2006 #9 Skrevet 10. september 2006 Jeg ville ventet. Jeg har to katter selv, og kattunger krever mye oppmerksomhet. Nå virker det jo som du er vant med katt, men selv synes jeg det høres vanskelig ut å klare å gi kattungen så mye oppmerksomhet som den trenger mens du har spedbarn.
Gjest Gjesta Skrevet 10. september 2006 #10 Skrevet 10. september 2006 Arbeidet som følger med å ha en kattunge er dessuten ikke særlig mindre enn om man har en hundevalp på samme alder. Begge deler er veldig krevende; det er ikke størrelsen på dyret som bestemmer.
Gjest gjesta Skrevet 10. september 2006 #11 Skrevet 10. september 2006 Jeg ville ikke gjort det, men det er meg. Jeg ville heller hatt babyen i hus ei stund først, og skaffet kattungen etterhvert. Hadde ikke du en tråd om at du ville ha hund nå mens du går gravid? :klø: ← Vi tenkte på hund ja, men ettersom en katt krever mindre så har vi funnet ut at det blir bedre, vertfall nå som vi venter en baby..
Gjest gjesta Skrevet 10. september 2006 #12 Skrevet 10. september 2006 Jo men tenk på de som har små unger fra før, de klarer jo fint å gi oppmerksomhet til alle ungene og ikke bare babyen ? Og en 2 åring krever jo mye mer enn en kattunge.
Arwen Skrevet 10. september 2006 #13 Skrevet 10. september 2006 Anbefaler deg to puser, det er faktisk mindre jobb enn en
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2006 #14 Skrevet 10. september 2006 Jeg ville aldri fått meg kattunge samtidig som jeg hadde hatt baby. Kattunger er forferdelig ville, og selv om du har hatt katt, så har du sannsynligvis glemt hvor lekne de kan være. For jeg hadde helt glemt hvor ville de er i den alderen, og fikk lettere sjokk av hvordan de gjorde alle mulige forsøk på å rasere leiligheten min. Og jeg har hatt katt hele livet, så jeg er kattevant. Å ha flere unger blir litt annerledes enn å ha kattunge og baby samtidig. De er begge i den alderen der de trenger mest oppmerksomhet. Hva gjør du når ungen skriker og katten henger i gardina samtidig? Å få egne barn er en såpass stor forandring at jeg ville ventet til ting har roet seg før jeg hadde tatt ansvar for enda et levende individ. Hva vet man om hvordan tilværelsen etter man har fått barn blir? Kanskje barnet trenger ekstra oppfølging, har kolikk osv? Når man får baby blir jo babyen det viktigste i tilværelsen. Hvordan skal man klare å gi den stakkars kattungen nok oppmerksomhet? Jeg ville uansett ventet til etter ungen er født, og så ville jeg vurdert om en voksen katt var en mulighet hvis ting har roet seg og man har nok av tid mens man er i permisjon.
Gjest gjesta Skrevet 11. september 2006 #15 Skrevet 11. september 2006 Vi har sett på en som er litt eldre.. så mulig vi velger en av de. Hvor lenge er de kattunger egentlig?
Gjest Eir Skrevet 11. september 2006 #16 Skrevet 11. september 2006 Hvor lenge er de kattunger egentlig? ← Den perioden hvor de er på det verste med å rase rundt i huset, rive ned ting og kreve mye oppmerksomhet går vanligvis over en gang mellom 6 og 10 mnd alder.
Gjest Kitten Skrevet 11. september 2006 #17 Skrevet 11. september 2006 Hva med å skaffe en voksen,(evt. barnevandt) katt fra omplasseringen?
Lillesøster Skrevet 11. september 2006 #18 Skrevet 11. september 2006 Jeg lurte på hvordan det er om vi nå skaffer oss en kattunge. Den vil være ca 3 mnd når vi får baby.. Vil det bli noe problem?.. ← Jeg ville definitivt vente til babyen er kommet for da kan du sjekke om babyen er allergisk til dyr før du skaffer deg et. Ville vært tragisk om du nå fikk deg et dyr og babyen reagerte på det.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #19 Skrevet 12. september 2006 Den perioden hvor de er på det verste med å rase rundt i huset, rive ned ting og kreve mye oppmerksomhet går vanligvis over en gang mellom 6 og 10 mnd alder. ← Mine to katter roa seg ordentlig først da de var kastrert og hadde blitt litt modnere, dvs da de var mellom 1 og 2 år gamle. De regnes som kattunger fram til de er ca ett år gamle, og ferdig utvikla/modne når de er ca 2 år. Katter kan jo bli 20 år gamle, så jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å heller velge meg en 5 år gammel katt fra et omplasseringssted. Men så må jeg si meg enig med Lillesøster her ang katt og allergi. Utrolig mange som omplasserer katten etter de får barn. Det er gjerne en grunn til det: enten pga allergi eller at det rett og slett blir for mye arbeid med både katt og barn.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #20 Skrevet 12. september 2006 Jeg lurte på hvordan det er om vi nå skaffer oss en kattunge. Den vil være ca 3 mnd når vi får baby.. Vil det bli noe problem?.. ← Du må ikke skaffe deg katt mens du er gravid!!!! Katter bærer på toxoplamsosis viruset som kan gi barnet ditt alvorlige missdannelser dersom du blir smittet mens du er gravid! Så vent til du har født!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå