Helen Skrevet 9. september 2006 #1 Skrevet 9. september 2006 Min datter skal konfirmeres til våren (borgelig), hun bor hos faren sin men er hos meg mye mer enn hun egentlig skal. Saken er den at når hun nå skal konfirmeres vet jeg at det da er vanlig å ha ett felles selskap som egentlig er helt greit for meg for vi har bestandig vært gode venner. Det har aldri vært noe tull mellom min eks og meg eller hans samboer eller min mann, alt er bare fryd og gammen. Men så har det seg slik at han har veldig liten famile, kun sine foreldre og èn bror, samboeren hans har også kun sine foreldre, sin bror og hans samboer. Min famile er ganske stor jeg har min far og hans samboer deres sønn og ei stesøster med samboer, to søstre med barn og menn pluss at min mann har forelde og fire søsken med familie. Så det blir langt flere fra oss enn fra hans side. Han har ikke så veldig lyst til at vi skal spleise, siden det blir urettferdig fordeling, han synes heller ikke at vi skal gjøre det slik at han betaler for "sine" og jeg for "mine", han synes det blir litt rart. Så jeg foreslo at vi kunne ha vært vårt selskap, siden hun konfirmeres på en lørdag kan den ene ha selskapet da mens den andre på søndag, det syntes han hørtes helt perfekt ut. Jeg har tatt det opp med min datter som sier hun synes det er greit. Men jeg er litt redd for at hun sier det bare for å ikke "såre" oss eller noe. Men det kan jo hende hun setter pris på to selskap, men samtidig kanskje er litt lei seg for at vi ikke kan være sammen alle sammen? Vi er jo venner så egentlig er det ikke noe problem, kun det praktiske som blir litt problematisk. Er det vanlig å ha to selskap?? Jeg vil gjerne ha noen synspunkter på dette så hva synes dere???? Det blir ikke aktuelt å ikke be de fra siden til min mann da vi har barn sammen å vært sammen i over 8 år. Min datter ser på de som sine besteforeldre, onkler, tanter og søskenbarn.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #2 Skrevet 9. september 2006 Med alle varianter av familier nå med mine/dine/våre barn - synes jeg dette må bli opp til den enkelte å bestemme. La datteren føle at hennes ønsker blir respektert - da kommer sannheten av seg selv. Hennes første store beslutning som snart voksen? Lykke til.
Fakse Skrevet 9. september 2006 #3 Skrevet 9. september 2006 Er det kanskje mulig at dere samler de aller nærmeste på lørdagen, også inviterer resten av din familie til kaffe på søndagen? Da får jenta være sammen med begge sine foreldre på lørdag, samtidig som resten av familien blir inkludert?
Gjest Uregistrert Skrevet 9. september 2006 #4 Skrevet 9. september 2006 Du sier dere er gode venner, da synes jeg dere skal vise det overfor barnet deres og lage en flott konfirmansjonsdag for henne. At dere er uenige om hvem som skal betale bør dere klare å bli enige om synes jeg. Jeg synes to selskaper er ufornuftig så lenge dere er venner. Tenk på jenta deres, hvis dere spør henne vil hun trolig gi dere det svaret hun forventer dere vil ha.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 9. september 2006 #5 Skrevet 9. september 2006 Jeg synes det høres veldig sært ut med to selskap. Men så er jeg ikke deg, heller.
Gjest Bellatrix Skrevet 9. september 2006 #6 Skrevet 9. september 2006 Er det kanskje mulig at dere samler de aller nærmeste på lørdagen, også inviterer resten av din familie til kaffe på søndagen? Da får jenta være sammen med begge sine foreldre på lørdag, samtidig som resten av familien blir inkludert? ← Jeg synes det høres veldig sært ut med to selskap. Men så er jeg ikke deg, heller. ← Enig med disse.
tuji Skrevet 9. september 2006 #7 Skrevet 9. september 2006 Hva med å tenke at det ikke er din slekt og hans slekt, men at alle til sammen er datteren deres sin slekt? Jeg ville absolutt prøvd å få til ett selskap, så kan dere heller komme fram til en enighet om hvordan betalingen skal fordeles.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #8 Skrevet 9. september 2006 Hvorfor være så vanskelig mhp betalingen.. Det blir da ikke billigere for deg å arransjere et helt eget selskap enn å betale størsteparten av et felles selskap! Vær den voksne du!
Gjest LilSweetie Skrevet 9. september 2006 #9 Skrevet 9. september 2006 Jeg synes det høres helt fint ut med to selskaper, jeg. Hvis du er usikker på om datteren din virkelig mente at det var greit, kan du snakke en gang til med henne, og forsikre henne om at det er helt greit hvis hun sier at hun helst vil ha et felles. Men i utgangspunktet synes jeg det hørtes ut som en god løsning!
Gjest gjest1 Skrevet 9. september 2006 #10 Skrevet 9. september 2006 Hvorfor ikke? Om jenta deres synes dette er en grei lønsing, selvfølgelig. Ta en ekstra prat med henne og forsikre deg om at hva hun synes. Det er jo hennes dag!
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #11 Skrevet 9. september 2006 Hvorfor være så vanskelig mhp betalingen.. Det blir da ikke billigere for deg å arransjere et helt eget selskap enn å betale størsteparten av et felles selskap! Vær den voksne du! ← Slik jeg leser hovedinnlegget er det faren som ikke vil spleise, så hvorfor skal da hovedinnlegger være den voksne? Til hovedinnlegger: Er enig med det flere sier. Snakk igjen med din datter, og er hun helt ærlig på at det er greit med to selskaper så ta det. Hvis ikke må du ta en prat med eksen og fortelle hva datteren din har sagt. Dere er jo heldige som er venner og da klarer dere sikkert også løse dette.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #12 Skrevet 9. september 2006 Hva med å tenke at det ikke er din slekt og hans slekt, men at alle til sammen er datteren deres sin slekt? Jeg ville absolutt prøvd å få til ett selskap, så kan dere heller komme fram til en enighet om hvordan betalingen skal fordeles. ← Det syns jeg høres veldig riktig ut. Vedder for at dersom datteren deres får valget mellom en eller to fester på egenhånd, så ville hun valgt en. Med mindre det er noe "grums" blandt de andre gjestene som da vil gjøre dagen vanskeligere for henne. Dersom dere likevel vil ha to fester for henne, kommer da alle til å være med på seremonien? Jeg konfirmerte meg borgelig, og jeg vet at hadde halve familien min ikke vært med på seremonien så hadde det føltes leit.
Laina Skrevet 9. september 2006 #13 Skrevet 9. september 2006 Jeg hadde to selskaper. Mine foreldre klarte ikke å samarbeide om ett felles selskap på en av de største dagene i mitt liv, og det såret meg veldig. Jeg var ganske voksen før jeg torde å uttrykke det overfor dem. Grunnen var at de ikke klarte å være i samme rom, de kranglet om alt... Bestandig. Jeg forstår at det ikke er dette som er problemet hos dere. Men for din datters skyld, bør du forsikre deg om at hun syns det er greit med to selskaper. Dersom hun oppriktig mener det, er det kanskje den beste løsningen. For meg ble det andre selskapet en gedigen nedtur... Det er ikke sikkert det vil bli det for henne. Men prøv i allefall å gjøre dette til en dag hun kan minnes som utelukkende positiv. Selv kunne jeg gjort nesten hva som helst for å få samlet min familie til ett selskap da jeg ble konfirmert, husker jeg. Jeg ønsket å ha alle jeg var glad i der på en gang, og at de to familiene skulle klare å legge fra seg stridsøksa for en gangs skyld.
Helen Skrevet 9. september 2006 Forfatter #14 Skrevet 9. september 2006 Takker for alle svar. Det som jeg tror er problemet for farens hennes er at han føler det som litt urettferdig at jeg har så stor familie i forhold til han. Det virker på meg som han ikke synes det er greit å lage i stand et selskap der det kanskje kommer 10 fra hans familie og nærmere 40 fra min, med stort og smått. Selv om jeg har tillbudt meg å betale for "mine", for det må jeg jo uansett, så er han litt vrang der. Kanskje han synes det er litt flaut at vi er så mange i forhold til dem?? Så mener han at siden de er så få der vil han ha selskapet hjemme for da sparer han på å leie lokale så da kan han heller gi mer i gave til vår datter. Men skal vi ha det sammen MÅ vi leie et lokale. Sermonien er det ikke så mange som får oppleve for der er det bare et visst antall hver enkel konfirmant kan ha med seg. Da jeg var i konfirmasjon til tanteungen min i vår hadde han bare lov å ha med 10 stk. Blir det slik nå da får vi litt problemer for med foreldre, steforeldre og søsken er vi allerede oppi det antallet. Så på den måten spiller det ingen rolle om selskapet er på konfirmasjonsdagen eller ikke. Men jeg skal ta en ordentlig prat med min datter igjen for å høre om det er helt sikkert at hun vil ha det sånn eller ikke. Sist vi pratet om det syntes hun det var litt kult med to selskap, siden det ikke er pga noe uvennskap eller tull kan det jo hende hun mener det.........
Gjest Madam Felle Skrevet 9. september 2006 #15 Skrevet 9. september 2006 Så datteren deres blir den lidende, fordi han syns det er urettferdig at du har større slekt enn han? Og hvor godt samarbeidet dere igjen sa du? Jeg syns ikke det høres ut som et godt samarbeid, men om en far som er vant til å få det på sin måte og da går det bra. Det er deres datteres dag og det er HENNES familie som skal være der, og det burde virkelig ikke være et problem at det er din eller hans familie som er størst. Dagen er tross alt deres datters, og jeg syns det er utrolig smålig av far å være så trassig. Jeg kaller det trassig, for han høres faktisk ut som en bortkjemt liten unge. Vil datteren deres ha en slik løsning, så hvorfor ikke. Men du kan virkelig ikke kalle dette for et godt samarbeid, for det er så langt i fra et godt samarbeid som jeg klarer å få det. Det er rett og slett motsatt av et godt samarbeid. Han sier hvordan ahn vil ha det, og du løser det sånn at han får det som han vil. Det er derfor det blir "et godt" samarbeid. For du gir deg, og han får viljen sin og beklageligvis står datteren i midten og blir den lidende parten fordi faren skal ha viljen sin. Det er slik jeg ser det, og jeg beklager om jeg har tatt fullstendig feil. Men som sagt er det ikke snakk om din og hans familie, men om deres felles datteres familie.
Gjest Madam Felle Skrevet 9. september 2006 #16 Skrevet 9. september 2006 Madam Felle har mange gode synspunkter på det prinsipielle, synes jeg. Men det er vel i drøyeste laget å si at datteren blir den "lidende", dersom hun ikke synes to selskaper er problematisk? At foreldresamarbeidet ikke er 100% ideelt i denne situasjonen får være så sin sak- men det er et moment for seg. Jeg synes nå at det eneste som er relevant her, er hva datteren måtte ønske. Og så får vi håpe at dersom hun virkelig, virkelig ønsker seg ett selskap, så går far også med på å finne en løsning på dette. For så lenge trådstarter opplever samarbeidet som godt, så bør vi vel ta henne på ordet? ← Datteren blir jo lidende, fordi foreldrene ikke klarer å bli enig. Hun får jo på en måte ikke noe valg, siden foredrene ikke klarer å bli enig. Det at hun sier det er greit, kan jo være for å ikke såre foreldrene. Men det kan også være at hun syns det er kjempe stas. Og da er det jo ikke noe problem. Men personlig syns jeg hun blir lidende, fordi hun må ta et slikt valg i det hele tatt. Hadde foreldrene hatt et godt samarbeid, ville ikke dette vært en problemstilling i det hele tatt. Da hadde de klart å lage en kjemp flott dag for henne, med hele hennes familie tilstedet den ene dagen.
Helen Skrevet 9. september 2006 Forfatter #17 Skrevet 9. september 2006 Samarbeidet har fungert helt perfekt i alle år. Nå etter at hun har blitt stor bestemmer hun hvor hun vil være, hvor lenge osv... Så det er i grunnen bare konfirmasjonen som vi ikke helt er enig om. Vi har bestandig møtt opp på foreldresamtaler sammen og ringer hverandre hvis det er noe. Så det er ikke noe tull oss i mellom. (Hans samboer er en av mine beste tupperware vertinner)
Gjest gjesta Skrevet 10. september 2006 #18 Skrevet 10. september 2006 Du sier dere er gode venner, da synes jeg dere skal vise det overfor barnet deres og lage en flott konfirmansjonsdag for henne. At dere er uenige om hvem som skal betale bør dere klare å bli enige om synes jeg. Jeg synes to selskaper er ufornuftig så lenge dere er venner. Tenk på jenta deres, hvis dere spør henne vil hun trolig gi dere det svaret hun forventer dere vil ha. ← Helt enig her. Da det var konfirmasjon her så hadde vi et selskap. Tja, eksen og jeg er tidvis venner, men uansett... Fra min familie kom ingen så det var kun samboer og hans barn. All familie var fra farens side. Ble en flott dag. Nå har ikke faren betalt ei krone da så hvordan fordele utgiftene var aldri et tema. Jeg vet at mange deler på utgiftene etter hvor mange fra de ulike familiene som kommer. Mener faktisk at det er ganske rettferdig når det er stor skjevhet i antall. Ikke noe rart med det.
Gjest Gjesta Skrevet 10. september 2006 #20 Skrevet 10. september 2006 Hva med å tenke at det ikke er din slekt og hans slekt, men at alle til sammen er datteren deres sin slekt? Jeg ville absolutt prøvd å få til ett selskap, så kan dere heller komme fram til en enighet om hvordan betalingen skal fordeles. ← Enig med Tuji. For barnet spiller det vel liten rolle hvem sin side alle disse menneskene kommer fra - de er jo alle hennes nære slektninger! Hvorfor kan hun ikke få samle SIN slekt på denne ene dagen? Spiller det virkelig så stor rolle hvilken side slekten hennes kommer fra? (og mht betaling så syns jeg egentlig dere burde dele likt eller betale etter evne. Nettopp fordi det ikke er DIN slekt og HANS slekt, men HENNES slekt, alle sammen!)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå