Gå til innhold

Annskaffelse av Rotweiler og ungt barn....


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Grublende

hei..

jeg er en mor til en jente på 2 år.

Min samboer og jeg har gått i over et år og tenkt og tryget på å skaffe oss hund.

Etter mye om og men har vi funnet ut at en Rottis er det vi søker,men er ennda litt usikker i forhold til vår datter.

har hørt at en hund av denne rsen vil hele tiden teste grenser og rang er de så ekstreme som folk vil ha det til.

Må man ta dem så hartd og striks som de fleste sier ?

Jeg har hunde erfaring,men ikke sammbo.

Selv har jeg hatt en Briard fra jeg var 11 til jeg var 19...

Det var ikke meningen at det skulle bli min hund,men det var jeg som gikk dresur kurs og tok ansvarte for den.

Jeg er veldig kosikvent med trening av hund og har hjelt en god del venner som har skaffet seg hund men ikke hatt anelse om hvordan å takle trening ol.

Jeg tror jeg vil takle en Rottweiler,vil ha en tispe i og med at det er første Rottisen vi skaffer oss.

Alikavel så har jeg noen tvil angående slik folk sier at disse hndene er,er det noen som kan fortelle meg hvordan de mener eller ser at sin rottis er og hvordan man må vise hvem som er herren i huset til en rottis?

Og er det stor forskjel på en Briard og en Rottis ?

vet at en Rottweiler må jobbe og det er en av grunnene for at det er en hund for oss,jeg er nemmelig innterisert i lydighet og vil drive denne sporten med den hunden vi annskaffer oss.

Er også mye ute,elsker å være ute uasett vær og vind.

det gjør også Tulla som alle barn flest.

Hvordan er det å ha en 2 åring eller ungt barn og valp?

Har dere noen råd ?

Føler jeg må spørre hær vil være sikker på valget og vite hva vi begi oss inn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunder er forskjellige akkurat som mennesker, så du har ingen garanti.

Men jeg kan jo si litt om Rottweileren, ettersom jeg er den lykkelige eier av en tispe.

Denne rasen har nok fått dårlig rykte pga filmer og uegnede eiere. MEN hvis en Rottweiler først biter, så biter den HARDT! Hundene er ofte sta som esler. Man må gjenta og gjenta kommandoer i det uendelige.

Vi har ikke brukt spesielt myk dressur. Prøvde lenge med avledning og sånt, men ga opp. En periode måtte vi stadig ta hunden med makt. Ikke fordi hun er slem eller biter, men fordi hun går helt amokk. Så det er nødvendig å være konsekvent og vise at man er sjefen.

Ærlig talt, så ville jeg vært litt i tvil ettersom dere har et såpass lite barn. Man vet aldri hva slags hund man får. Vi har vært heldige tror jeg, men jeg aner ikke hvordan det hadde blitt med et barn i huset. Muligens hadde jeg slitt meg helt ut :ler: .

Vi har osgå trent litt lydighet, men denne rasen er neppe den beste til lydighet eller agility. Rottweileren passer fint som sporhund og liker å jobbe, det er helt riktig.

Nå har jeg sagt mye negativt her. Men jeg vil at du skal være obs på disse tingen. Jeg ville ikke hatt en annen rase. De er selvsikre, kosete og sterke hunder. Utrolige på alle mulige måter.

MEN jeg er, som sagt, veldig i tvil ang. små barnog rottisvalp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..

Hvis du er skeptisk, burde du ikke finne deg en "familiehund" da?

Hva om ulykken først skjer..?

Nå sier jeg ikke at Rottweilere er slemme hunder. Jeg har ingen erfaring med dem. Det er sant slik lea sier at hunder har egene personligheter og ingen er like.

MEN igjen... Det er det ikke uten grunn at de har fått "dårlig" rykte på seg. Jeg er sikker på at din hund vil bli snill og lydig.. Men hva om den først angriper jenta di?

Man må tenke "hvis det skjer".

Jeg har ildere. Jeg vet at mine ildere er snille og aldri skader meg (Noen bitemerker fra voldsom lek... men ikke verre)

Problemet er bare at barn ikke alltid skjønner hvordan man behandler dyr, og dyrs instinkt går ut på å forsvare seg. De klarer ikke alltid å skille barn fra voksne og lek kan bli litt mer enn lek for en 2åring. Derfor lar f.eks. jeg aldri barn være alene med mine ildere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder kan bite, til og med godslige labradorer...

Men en rottweiler passer nok best til folk med mye erfaring med hunder.

Min svigerinne har en gutt på 1,5 år og har nettopp fått seg en rotweilervalp. Men så har hun også hatt slike hunder før og vet hva hun går til.

Så hvis du er usikker på om du takler det ville jeg heller ha valgt en annen rase. Liker du lydighet/agility er en border collie tingen. De er fryktelig lærenemme og er som regel på topp i komkurranser.

Men de er jo veldig aktive og krever mye mosjon.

Har selv en blandingshund (far border collie/buhund, mor border collie)

Han er en fryd å være sammen med! Er min første hund da, men har klart å lære han veldig mye.

Lykke til med hundevalget :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder kan bite, til og med godslige labradorer...

Men en rottweiler passer nok best til folk med mye erfaring med hunder.

Min svigerinne har en gutt på 1,5 år og har nettopp fått seg en rotweilervalp. Men så har hun også hatt slike hunder før og vet hva hun går til.

Så hvis du er usikker på om du takler det ville jeg heller ha valgt en annen rase. Liker du lydighet/agility er en border collie tingen. De er fryktelig lærenemme og er som regel på topp i komkurranser.

Men de er jo veldig aktive og krever mye mosjon.

Har selv en blandingshund (far border collie/buhund, mor border collie)

Han er en fryd å være sammen med! Er min første hund da, men har klart å lære han veldig mye.

Lykke til med hundevalget :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, erfaring er viktig.

Og jeg tør påstå at en Rottweiler ikke biter "raskere" enn andre. Tvert i mot. De har en selvtillit og en tålmodighet som gjør at de tåler utrolig mye før de angriper noen. Dette kan også trenes ved å flytte hundens grenser.

Det jeg vil frem til er at denne rasen enkelte ganger er så sta og "treg" at det krever mye tid og krefter for å få den til å adlyde deg. Dette kan blir vanskelig med barn som er så små.

Dersom jeg hadde hatt en Rottis på 4 år og SÅ fikk et barn hadde det ikke vært noe problem. Men å gjøre det motsatt, først barn, så valp, hadde jeg ikke tatt sjansen på. Og det gjelder ikke bare Rottweileren.

Jeg ville rett og slett ha ventet til barnet var 5-6 år. Da vet man at barnet forstår når man forteller ham/henne hvordan en hund skal behandles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sexysadie

tror ikke Rottweileren er en rase som passer såpass uerfarne folk nei.

den er litt for hard til d.

Vurder heller Leonbergeren (www.nlbk.org) eller Newfoundleren (http://nnk-newf.com/ )eller Grand Danois (www.Ngdk.no)(Her bestemmer fargen temperamentet.Gul hund roligere en blå/svart hund)

De er myke og rolige hunderaser.Dog trenger de en fast hånd.Pga Størrelsen.

Men husk: Begynn alltid en ny rase m valp, slik at du og familien lærer hunden og rasen og kjenne ifra den er liten.

Med småbarn i huset så gjelder faktisk regelen om at jo større jo bedre fordi mindre hunderaser tåler mindre av "herjingen".

Ellers da; hvis du er helt bestemt for Rottweiler så gå for en tispe.

De er alltid enklere å ha m å gjøre

I alle tilfelle: Lykke til m den nye hunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være lurt å la være å anskeffe valp når barnet er så lite ! En valp er utrolig livlig og vilter - og det skal de være. En to åring er ikke robust nok til å tåle valpens herjing. De kan heller ikke kontrollere hunden på noe vis - og de forstår ikke helt hva man mener når man prøver å lære de hundevett.

Det blir ikke riktig mot ungen at valpen herjer - hopper på den, biter og river over ende. Og det er ikke riktig mot valpen å nekte den barndommen. Å driveå kjefte på den fordi den er valp - og dermed lar det gå utover minstemann.

En valp trenger mye oppmerksomhet !! - og det er mye arbeid med å trene de. Og med en slik rase så trengs det dressur. Man må ha tid til det. Og med en to åring - hvor mye tid har man egentlig til valpen??

Tenk dere om - jeg ville ventet , for alles skyld. En valp skal være hyggelig å ha ...ikke bli et ork som man stenger ute på et annet rom for den er fro krevende - eller fordi minste mann er redd og dere må kjefte på valpen hele tiden.

Bruk tiden å lese om rasen. Det er viktig. på www.canis.no kan dere søke i diskusjonene og finne massa masse stoff om denne rasen.

lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg ville ALDRI skaffet meg valp/kattunge eller andre dyr med en 2åring i huset. Da må man i såfall ha både barn og hund under KONSTANT oppsyn. Man vet aldri hva en 2 åring kan finne på uansett hvor snill denne ungen er. Og man vet heller aldri om valpen blir for voldsom i lek med barnet! Så jeg mener at man ikke burde skaffe seg valp før barnet er eldre. Både for barnet og for hundens beste.

Jeg ville heller ikke startet min karriere som lykkelig hundeeier med en Rottweiler. I utgangspunktet er de ikke slemme eller biter raskere enn andre hunder, men slik jeg har oppfattet det så er de litt vrange når det gjelder dressur og hvor lærevillige de er. De skal være ganske stae dyr.

Men om jeg absolutt skulle anskaffet meg hund med et lite barn i huset synes jeg at det er viktig å finne en mer "familiehund". Jeg vet ikke hvor glade rottweilere er i barn.. I barneskrik og hvor tålmodige de er med barn. I utgangspunktet kan alle dyr læres opp til å omgås barn, men noen har vanskeligere for å godta barn enn andre.

JEG ville anbefalt Berner Sennenhund. Har selv hatt slik, og nå har mamma en. Bernere er nydelige. Nå er de langhårete da.. Men trenger ikke veldig mye pelsstell. Den er rolig, avbalansert, utrolig tålmodig med barn (men selvfølgelig kan også de bite dersom de føler seg truet). Det er en ganske stor og kompakt hund, men det virker som det kanskje er det dere leter etter siden dere tenker på Rottweiler. Jeg vil påstå at den største ulempen med Berneren er at de, som mange andre store hunderaser, er utsatt for å få Albueleddsartose (AA) og Hofteleddsdysplasi (HD), noe som før det første gjør det umulig å stille ut og bruke hunden i avl, OG det kan være svært vondt/ubehagelig for hunden. Nå er nok det siste viktigst da. Ellers har jeg bare lovord om rasen :)

Bruk tiden deres frem til at dere bestemmer dere med å lese om flere hunderaser. Og dersom dere fortsatt liker Rottweileren best så vil jeg anbefale å ta kontakt med en rottweiler klubb/forbund for å høre om dette med rottweiler og barn.

Jeg vil bare gjøre oppmerksom om at dersom en oppdretter vet at du har små barn, så er det ikke sikkert han vil la deg kjøpe en hund. Men for all del, ikke lyv og si at du ikke har barn!

Jeg ønsker deg lykke til! Håper du finner ut av dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg har en datter på to år, en boarder collie på fire år og en rottweiler på snart et år.

Jeg synes også at rottweileren har fått et litt ufortjent rykte for det er somregel slike hunder som eies av tvilsomme mennesker...

Slik det er for oss så er det rottweileren som er mest familiehund, den er veldig rolig og avbalansert i forhold til boarderen som er skikkelig vimsete og slikker og hopper vesla over ende...

Skulle jeg på nytt valgt en familiehund så hadde det blitt en rottweiler...

Må bare slenge inn en kommentat til Vigro som sier at det kan være lurt å vente med å anskaffe valp når barnet er så lite, jeg tror barn har godt av å vokse opp sammen med dyr og hvist man skal vente til det "passer" og til barnet er stort nok så kan det jo hende det aldri blir noe av...

:)

Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare slenge inn en kommentat til Vigro som sier at det kan være lurt å vente med å anskaffe valp når barnet er så lite, jeg tror barn har godt av å vokse opp sammen med dyr og hvist man skal vente til det "passer" og til barnet er stort nok så kan det jo hende det aldri blir noe av...

:)

Guro

Da skal man vite hva man gjør også ......slik at man ikke ender opp med en valp/hund som bare er i veien og er brysom og umulig fordi man ikke har hatt tid til å oppdra den. Det er utrolig krevende med hund - særlig i den perioden de er "beibiser" og skal lære hvordan menneskeverden virker. Og det er mye arbeid med barn ...for enkelte blir det for mye - og hunden blir den lidende parten ......Det kan nok gå bra - men mange er nok ikke klar over hvor tøfft det er -----og valper er utrolig aktive !!! Og kan i ren glede og lek skade barnet ... Og særlig med en så sterk og for mange skremmende rase som rottweiler - er det viktig at hunden er lydig og velloppdragen. Begynn når den er liten ... :wink:

Uansett - barn og hund skal ALDRI være sammen uten at det er voksne til stede og passer på. :-) man skal beskytte hunden for situasjoner den ikke behersker ....

Er forøvrig enig i at barn har godt av å vokse opp med dyr ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også enig i at barn har godt av å vokse opp med dyr.

Men man bør være sikker på at barnet ikke er allergisk, slik at man må kvitte seg med dyret. Det er ikke bare for oss mennesker at det er trist å omplassere en hund (eller et annet dyr), det kan også bli katastofalt for hunden.

Jeg ville valgt en annen rase enn rottweiler. Og det er ikke fordi rasen er farlig, for det er den ikke med riktig oppdragelse. Men det er en sta og sterk hund. Den krever utrolig mye av eieren(e) sine den første tiden.

Det sies også at denne rasen (og sikker mange andre raser) er avhengig av å få masse oppmerksomhet og kos for å bli trygg.

Er usikker på hvilken rase jeg ville valgt med et så lite barn. Har ikke så mye erfaring med barn og hundehold at det gjør noe.

Mest sannsynlig ville jeg ventet til barnet var 4-5 år før jeg skaffet en hund. Da er det mye lettere å forklare barnet hvordan en hund skal behandles m.m.

I mellomtiden er det kanskje smart å ha kontakt med hunder som tillhører andre. Særlig voksne hunder som er vant til barn.

Eller hva med en omplasseringshund? Vet om flere som har overtatt voksne hunder mens de har hatt små barn. Det har gått helt fint. Men man må da passe på at hunden er vant til barn fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter hva jeg har lært , så er det ikke naturlig for hunden å se på barna som noen som er over den i rang - nettopp fordi de er barn (= valper). Og valper er naturlig nederst på rangstigen ....også menneskevalper ... men jeg vet det er ulikt syn på dette. Kommer desverre ippe på nå hvor jeg har dette fra så jeg har ikke noe å henvise til ..men jeg husker at jeg bet meg merke i det nettopp fordi det var helt motsatt av hva jeg tidligere hadde lært...

Den Voksne må altså som leder - ta ansvar for sine ....denne må gripe inn når hunden ypper mot barna og si fra på en ordentlig måte at dette er ikke akseptabelt- og når barna herjer med hunden må de få beskjed om å slutte - og forklares hvorfor ..de skal ikke få terrorisere hunden ..da må den gripe inn selv ..og det er ikke bra ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom bare på en liten historie når det ble snakk om dette med hunder/barn og rang.

Jeg og min border collie hann på 2 år var på besøk hos en familie som da hadde en jentunge som nettopp hadde begynt å gå.

Hun var fryktelig fasinert av hunden , som forøvrig er veldig fasinert av barn, og stabbet mot den med utstrakte armer. Og hunden la seg pladask på rygg og blottet magen og ungen fikk gjøre hva hun ville med ham.

Da ble jeg mektig imponert av min lille venn!

Noe lignende har aldri skjedd mellom hunden og min stesønn som nå er 5.

Kanskje fordi han er veldig sent utviklet og er nokså passiv...hva vet jeg..

Dyr er rare men mennesker er rarere :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom bare på en liten historie når det ble snakk om dette med hunder/barn og rang.

Jeg og min border collie hann på 2 år var på besøk hos en familie som da hadde en jentunge som nettopp hadde begynt å gå.

Hun var fryktelig fasinert av hunden , som forøvrig er veldig fasinert av barn, og stabbet mot den med utstrakte armer. Og hunden la seg pladask på rygg og blottet magen og ungen fikk gjøre hva hun ville med ham.  

Da ble jeg mektig imponert av min lille venn!  

Noe lignende har aldri skjedd mellom hunden og min stesønn som nå er 5.

Kanskje fordi han er veldig sent utviklet og er nokså passiv...hva vet jeg..

Dyr er rare men mennesker er rarere  :blunke:

Det som skjedde her var at den ungen sendte ut masse truende og dominerende signaler ( stabbe rett i mot, armene frem, stirre rett på, og øynene i høyde med hundens - dermed meget truende bilkk)

Du var heldig at hunden din reagerte som den gjorde. Ikke alle hunder ville taklet denne situasjonen. Noen hadde kommet til å svare på provokasjonen ( fra en annen hund ville disse tingene (stirring/gå rett mot) vært utrolig uhøffelig oppførsel) Reaksjonen kunne vært at den svarte med samme signaller eller at de begynte å sloss. Den kunne også oversett det hele og gått overlegent derfra.

Det hunden din gjorde var å reagere på denne sterke trusselen med sterkt dempende signaler! Den la seg på ryggen- underkastet seg. Forrut for dette har den sikkert prøvd med andre dempende signaler - som å slikke seg på snuten, blunke med øynene, snu hodet bort, se ned i bakken, gjeeeeeespe...de har utrolig mange slike signaler. Da ikke dette nyttet - og den følte seg truet la den seg på ryggen.

I denne situasjonen ville jeg raskt grepet inn og tatt bort barnet. Før det kom så langt som at hunden la seg på ryggen. Hvis den gjentatte ganger erfarer at det ikke nytter å bruke disse signalene så vil den slutte å bruke de - og kunne ty til angrep er beste forsvar senere.

Hundespråket er utrolig fasinerende - de har så gode muligheter for å avvergre konflikter ....hadde vi mennesker vist mer kunne vi grepet inn og hjelpet hundene våre i vanskelige situasjoner ...

Dersom du er interessert i å vite mer om disse dempende signalene så søk på nettet etter de (calming signals på engelsk), eller på Turid Rugaas som har studert disse i mange år og er en flink om enn noe omdiskutert hundetrener ..

Boken På talefot med hunden av samme dame er absolutt verd å lese ...!

måtte bare skrive litt om dette ....sikkert mange som ikke er klar over denne siden av hundespråket ..jeg hørte om det første gang i 95 da jeg var på mitt første kurs med henne ...og fikk snudd opp ned på mitt hundesyn ... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Til det sexysadie - vil jeg bare komme med en kommentar JA

Hund og barn skal ikke være uten tilsyn sammen ...hadde alle innsett dette så kunne mange hundebitt vært unngått . :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig!

Vi har så lett for å glemme at den snille hunden faktisk har instinkter.

Ingen av oss har noengang vært inne i hodet til en hund og selv om såkalte "eksperter" påstår at de vet hvordan hunden tenker.. tja.. jeg tviler. Jeg tviler ikke på at disse "ekspertene" har greie på hund, men at man tolker signalene/språket til hunden riktig til enhver tid.

En hund har den ulempen at den ikke kan snakke. Hvis vi mennesker føler oss truet eller blir skremt eller sinte, så har vi måter å utrykke oss på. Vi har armer som kan beskytte oss og ord for å forklare.

Hvis vi blir overfalt kan vi forsvare oss med hendene, mens hunden har instinkter som sier at den skal bite.

Vi menneskliggjør hundene våre. (Jeg er intet unntak). Vi betemmer oss for at hunden vår er klok og at den ikke gjør en flue fortred. Det er rett og slett slik at vi stoler 100% på et dyr som ikke tenker som oss eller er som oss mennesker.

Hundene gir oss riktignok massevis av glede og utfordringer. De elsker eieren sin betingelsesløst og er avhengig av at eieren gir dem mat og tar seg av dem.

Et barn har ingen forutsetninger til å skjønne hva en hund føler, på samme måte som en hund ikke skjønner hva et barn mener med å komme løpende mot den. Både barnet og hunden bruker instinktene sine. Desverre er ikke disse instinktene like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eier av 4 rottweilere ( 3 her hjemme) så vil jeg ikke på noen måte fraråde deg og kjøpe en Rottweiler.

Rottweileren er en meget godmodig og trivelig hund i de rette hender, men den kan bli riktig skummel i feil hender.

men det er ting som bør være helt klart før man skaffer seg valpen, og det om dere har TIDEN det kreves for og gjøre valpen til en oppdragen hund. Dette selvfølgelig uansett rase.

Man må være konsekvent med en Rottweiler. ikke nødvendigvis streng, men KONSEKVENT. Den krever masse morsjon som voksen, og den trenger arbeidsoppgaver, som f.eks som du ønsker, lydighet.

Vi har valpekjøpere med små barn, og det meldes ikke om problemer i forhold til barn/valp.

Det man alltid må tenke på, er at barn og valp/voksen hund aldri skal være alene.

Et barn på 4-5 år, er ikke nødvendigvis bedre for valpen enn en 2 åring.

4-5 åringer kan være utrolig kreative i forhold til å prøve ut ting med en hund. Det er lettere å forklare 5 åringen ting, Ja, men i et gitt øyeblikk så kan saker og ting skje her også.

Noen her påstår at Rottweileren kanskje ikke egner seg for lydighet....

Det vil jeg si er helt feil. Finner man den rette motivasjonen i hunden, så vil Rottweileren helt klart la seg trenes med. Også stilles i konkurranser.

Man ser jo oftere og oftere Rottweilere i LP-konkurranser, på IPO banen, som redningshunder, noen er ettersøkshunder, og i alle disse grenene kreves en stor porsjon lydighet.

siterer fra siste Hundsport, der en veterinær og en Veterinær/stipendiat har en artikkel om "problemadferd hos hund i Norge"

Her går det frem at blandt de 12 mest populære rasene her i landet ( Rottweileren på 7.plass) så ligger problemkurven Hund/barn under gjennomsnittet, for Rottweilere.

Kurven for angst, jaging og bjeffing ligger også under gjennomsnittet for Rottweileren.

Det største problemene de har funnet på denne rasen er at det medles om noe høyere problemer i forhold til andre hunder. mest Hannhund/hanhund.

Og noen medler om problemer i forhold til eier.

Rottweileren er en til tider sta hund, ja, men absolutt førbar.

Rasestandarden til Rottweileren sier følgende om denne rasen:

Vennlig og fredlig lynne, barnekjær, meget hengiven, oppmerksom, lærevillig og arbeidsglad. Selvsikker, nervefast og uforferdet. Den reagerer med stor oppmerksomhet overfor omverdenen.

Som diskvalifiserende feil nevnes: hunder osm viser tegne på aggressivitet.

Så, som sagt, jeg har ingen skrupler med å råde deg til og kjøpe en Rottweilervalp. Heller det enn en omplasseringshund, som man kanskje ikke vet hva har opplevd.

Mange får "pluttselig" allergi i familien når de enten ikke har tid til hunden lenger, eller det har oppstått episoder de ikke takler......

Ring Avlsrådet/Valpeformidler i Norsk Rottweilerklubb, og be om liste over oppdrettere med godkjente valpekull.

Da får du valp etter foreldre som er HD og AA frie, øyelyste, et minimum av premiering på utstilling og begge foreldrene har godkjente mentaltester.

tlf og e-mail finner du her: http://www.rottweiler.no

Ønsker dere lykke til med valg av valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...