Gjest Ulva35 Skrevet 9. september 2006 #1 Del Skrevet 9. september 2006 Starter denne tråden fordi en annen ble ryddet. Greit nok, den hørte kanskje ikke hjemme der. Diskusjonen gikk ut på trekant, men utartet seg til og handle om å "snakke" om f.eks samboer/ektefelle på nettet. Det fikk meg til å lure litt. Vi er jo uansett anonyme her. Ingen vet hvem de andre er. Og det er jo det som er så fint. At man kan diskutere og spørre hvis det er noe man lurer på. At man kan fortelle om ting som plager en, eller ting som gleder en. Og være anonym. Vil man være ennå mer anonym er det jo bare og ikke logge på Nå vet ikke jeg hvordan det er med andre, men jeg anonymiserer iallefall innleggene mine, hvis jeg skriver noe som jeg vet jeg kan kjennes igjen på av venner og familie. Man vet jo aldri hvem som er på KG Jeg er alltid ærlig i svar og innlegg. Men steder og alder og sånn trenger jo ikke være korrekt. Jeg blottlegger ikke livet mitt på KG eller noe annet sted på nettet. Her vil jeg være anonym. Dette ble muligens litt rotete, men hva mener dere, og hvordan gjør dere det? Hvis dere snakker om f.eks deres søster. Forandrer dere alderen hennes eller noe annet? Det var bare et eksempel da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 9. september 2006 #2 Del Skrevet 9. september 2006 Jeg forteller ikke noe om andre enn det de ville fortalt selv. Er det ting som ikke "tåler dagens lys" så logger jeg meg enten ut eller anonymiserer personen det gjelder så mye som mulig. Kanskje jeg til og med tar en bitteliten løgn hvis jeg skal omtale andre, at jeg skriver at jeg møtte x på butikken istedenfor på café for eksempel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulva35 Skrevet 9. september 2006 #3 Del Skrevet 9. september 2006 Jeg forteller ikke noe om andre enn det de ville fortalt selv. Er det ting som ikke "tåler dagens lys" så logger jeg meg enten ut eller anonymiserer personen det gjelder så mye som mulig. Kanskje jeg til og med tar en bitteliten løgn hvis jeg skal omtale andre, at jeg skriver at jeg møtte x på butikken istedenfor på café for eksempel. ← Nemlig, der sa du det. Akkurat sånn gjør jeg også. Logger meg ut eller totalanonymiserer innlegget. Historien er da sann og ekte, men ting har skjedd andre steder enn man sier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snasen Skrevet 9. september 2006 #4 Del Skrevet 9. september 2006 Jeg forteller ikke noe om andre enn det de ville fortalt selv. Er det ting som ikke "tåler dagens lys" så logger jeg meg enten ut eller anonymiserer personen det gjelder så mye som mulig. Kanskje jeg til og med tar en bitteliten løgn hvis jeg skal omtale andre, at jeg skriver at jeg møtte x på butikken istedenfor på café for eksempel. ← Det er jo veldig bra da Bellatrix, men det er mange som ikke gjør det. Faktisk er det enkelte her som skriver dagbok, har bilde av seg selv i albumet her, osv osv.... Dèt syns jeg er å trå over grensa. Det hjelper ikke å anonymisere søsterns alder da f.eks hvis bildet ligger ute i albumet. Uansett... over til spørsmålet: Ja jeg anonymiserer meg selv og andre her hvis det er behov for det. Jeg tror ikke en gang jeg har fortalt hvor gammel jeg er. Hvorfor skulle jeg det? Det har vel egentlig ikke noe å si for andre her? Folk får tenke at jeg er 10 eller 80 da. Samma for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 9. september 2006 #5 Del Skrevet 9. september 2006 Jeg tror ikke en gang jeg har fortalt hvor gammel jeg er. Hvorfor skulle jeg det? ← Du har det, men om du var ærlig eller ikke er det ingen som vet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snasen Skrevet 9. september 2006 #6 Del Skrevet 9. september 2006 Du har det, men om du var ærlig eller ikke er det ingen som vet. ← Ok. Vet ikke selv om jeg var ærlig. Tror jeg løy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinn Skrevet 9. september 2006 #7 Del Skrevet 9. september 2006 Debatten gikk vel mer i retning av å utlevere info om andre enn seg selv. Hvor mye info en vil gi om seg selv er jo opp til en selv. Men uansett hvor anonym man er kan det for noen virke feil at man sier "samboeren min liker at jeg har sex med andre mens han ser på" elle "vennen er utro, hva skal jeg gjøre" etc. Vi bestemmer selv hvor mye informasjon vi skal legge ut om oss selv, når vi er anonymiserte men det kan kanskeje være feil at vi legger ut info om vennene våre også i samme slengen. Griet det er anonymt (og vi kan anonymisere ilegget så mye vi vil) og ingen behøver gjenkejnne seg. Men debatten gikk vel rundt hvor mye av andres privatliv man kan tillate seg å diskutere selv om man anony,t. Skal man respektere andres privatliv så mye at man ikke forteller og diskuterer deres livssituasjon på nettet til tross for at det fremlegges anonymt? Selv vet jeg ikke helt hva jeg mener. Så lenge det er anonymt har det jo på en måte ingen betydning, men om jeg fikk vite at ei venninde av meg hadde diskutert min livssituasjon(som er noe intrekat) på nettet til tross for at ingen vet hvem hun er ville jeg kanskje følt meg litt brydd. Akkurat fordi jeg selv ikke deler dette med så mange, og fordi det er veldig privat, om man er anonym da eller ikke så kan det likevel oppfattes som et tillitsbrudd for noen. Som sakt jeg vet ikke selv hvordan jeg ville stillt meg i en slik situajon. Dey å diskutere sin egen livssituasjon anonymt er jo et eget valg man tar, men om man diskuterer andre får de ikke muligheten til å ta dette valget selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gerd Skrevet 9. september 2006 #8 Del Skrevet 9. september 2006 Jeg kommer aldri til å slutte å undre meg over hvorfor noen føler det er greit å utlevere andre på nettet. At folk forteller om sine egne sexpreferanser, utroskap og dagligdagse handlinger får være opp til en hver. Men når de begynner å snakke om samboere, svigerfamilier og liknende, så er det IKKE greit. For å ikke nevne barn. Jeg har inntrykk av at de fleste anonymiserer innlegg de selv starter på de ulike foraene, men på dagbøkene er venner og familie fritt vilt. Jeg husker spesielt en profilert bruker som klaget over sin fæle svigermor. Jeg bor i samme bydel som personen, og kunne i teorien kjent både henne og svigermoren... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulva35 Skrevet 9. september 2006 #9 Del Skrevet 9. september 2006 (endret) Jeg har ikke lest dagbøker eller tittet i albumene her jeg. Sorry. Men det intreserer meg ikke i det hele tatt egentlig Det som jeg synes er artig med slike forum er at man er anonym og de andre er det også. Ville blitt litt for privat for meg å skrive dagbok eller lese andres dagbok Når det kommer til f.eks utroskap, så er det desverre mange som opplever personlige tragedier forbundet med det. Kanskje har de ingen å snakke med om det, ingen som kan lytte til deres fortvilese og sorg. Da er det jo fint at man har forum der folk kan lytte, gi råd og trøst. Og det gjelder i mange av livets situasjoner. Jeg er enig med deg når det gjelder dagbøker og sånn. D.v.s hvis man ikke er anonym, hvis man f.eks har lagt ut bilde av seg selv. Men i et anonymt forum ser jeg ikke problemet. Ingen vet da hvem svigermor, bror, søster,mann eller samboer er. Ei heller den som har skrevet innlegget. Ingen vet min alder heller. Og ingen har noe med det. Jeg vil spørre deg Gerd: Hva mener du det er stuerent å diskutere i et forum da? Hadde jeg ikke likt å diskutere,gi råd, få råd o.s.v hadde jeg ikke vært her i det hele tatt Endret 16. februar 2008 av Ulva35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gerd Skrevet 9. september 2006 #10 Del Skrevet 9. september 2006 Jeg vil spørre deg Gerd: Hva mener du det er stuerent å diskutere i et forum da? ← Jeg føler vel ikke at du egentlig skjønte hva jeg skrev.. Folk må diskutere det de vil her, men det er mange som ikke forstår hvor lite anonyme de faktisk er. Forteller du hva du arbeider med i en tråd, hvor du bor i en annen tråd. Hvor mange barn du har i en tredje. Hvilken hårfarge du har i en fjerde tråd. At du skal gifte deg i en femte tråd. Osv osv. Den akkumelerte kunnskapen kan føre til at du blir gjenkjent selv om du aldri har lagt ut bilde av deg selv eller fortalt hva du heter. Man trenger ikke å lese dagbøker for å finne ut av slikt. Jeg vet hvem en bruker er på kvinneguiden. Dette fordi hun fortalte hvilken folkehøyskole hun gikk på og når.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulva35 Skrevet 9. september 2006 #11 Del Skrevet 9. september 2006 (endret) Da er jeg enig med deg Gerd Og da skjønner jeg deg bedre. Du skjønner at jeg tenker meg godt om før jeg skriver noe som kan røpe meg. Og tenker på hva jeg skrev i en annen tråd. For jeg vil definitivt ikke bli avslørt Hvor jeg bor,alderen min, hvor mange søsken jeg har, jobbsituasjon og sånn er anonymisert i alle mine innlegg. Og jeg trodde faktisk at de fleste gjorde det sånn jeg. Men nå kan det jo være at noen ikke bryr seg om det og det får være opp til dem. Jeg har nok med mitt i grunn Endret 16. februar 2008 av Ulva35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinn Skrevet 9. september 2006 #12 Del Skrevet 9. september 2006 (endret) Ja som dere sier, det er jo det om å holde seg anonym, og det er kanskje ikke alle som klarer det. Men sånn mer generellt som jeg nevner over funderer jeg litt over hvor mye informasjon man kan legge ut om andre; selv om det er 100% anonymt. Som jeg nevner kjenner jeg selv at det ikke hadde vært helt greit for meg at noen la ut min situasjon til en anonym diskusjon på nettet, uavhengig av hensikten bak. Jeg mener litt at ingen andre har rett til å lage en debatt om visse elemente med mitt liv, til tross for at ingen kan gjenkjenne at det er meg det er snakk om. Jeg ser at dette virker litt irrasjonelt, men om det er ting man opplever som sensitive og gjerne ikke vil diskutere med så mange, så ville man kanskje ikke lakt dette ut til diskusjon selv, så hvorfor skal andre mennesker kunne gjøre det? Burde en ikke selv kunne avgjøre om man ønsker sin situasjon til anonym debatt på nettet eller ikke? Som sakt jeg bare tenker litt høyt her, har ikke helt gjort meg opp en mening enda. Endret 9. september 2006 av Gyngestol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulva35 Skrevet 9. september 2006 #13 Del Skrevet 9. september 2006 ombestemte meg, ble litt mye gjenntakelse. Sorry. ← Greit det vet du. Men jeg leste det før du sletta det da Og hvis du hadde hatt et problem, som en venn gjerne ville ha hjulpet deg med, men hun/han visste ikke sin arme råd. Hun/han spør på et forum på nettet. Helt anonymt selvfølgelig. Han/han er glad i deg, vil gjerne hjelpe. Men føler seg maktesløs. Blant mange svar kommer SVARET med stor S. En annen person med erfaring deler det med han/hun og du får dermed den støtten og ikke minst hjelpen du trenger. Hadde ikke det vært posetivt da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinn Skrevet 9. september 2006 #14 Del Skrevet 9. september 2006 Hadde ikke det vært posetivt da? ← Ja, formulerte meg mer som jeg ville nå Som sakt jeg vet ikke helt hva jeg mener enda. Men jeg skisserer her et positivt eksempel om diskusjon av andres sak, men det forekommer gjerne mer negative diskusjoner basert på andres situasjon. Tanken min er dersom personen selv ikke hadde øsnket danne en totalt anonymisert diskusjon om sin sak, har da andre rett til dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #15 Del Skrevet 9. september 2006 Folk er ikke så anonyme som de tror! Tenk på yvonne, hun la ut hele livet sitt og ble oppdaget! Og en annen (nivea, kanskje?), oppdaget at broren hennes snakket om henne her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulva35 Skrevet 10. september 2006 #16 Del Skrevet 10. september 2006 Folk er ikke så anonyme som de tror! Tenk på yvonne, hun la ut hele livet sitt og ble oppdaget! Og en annen (nivea, kanskje?), oppdaget at broren hennes snakket om henne her! ← Da kan man jo skylde seg selv da. Hvis man legger ut hele livet sitt. Tror ikke så veldig mange faktisk gjør det. Tror nok de fleste klarer å tenke sjæl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hedda Gabler Skrevet 10. september 2006 #17 Del Skrevet 10. september 2006 Jeg er ikke spesielt anonym her. Hvis noen jeg kjenner dumper borti dagboka mi, er det lett å kjenne meg igjen. Derfor legger jeg heller ikke ut følsomme ting om familie eller venner. Har jeg noen problemer jeg trenger å diskutere som er følsomme, logger jeg meg ut og anonymiserer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelig eks-frue Skrevet 10. september 2006 #18 Del Skrevet 10. september 2006 De som kjenner meg godt kan nok legge sammen to og to, de finner fort ut hvem jeg er. Men under nicket mitt legger jeg heller ikke ut informasjon jeg ikke kan stå for at jeg har sagt. Om denne informasjonen spres er det ikke farlig for min, eller andres del. Har jeg et problem eller spørsmål jeg ikke vil skal assosieres med meg logger jeg ut og er anonym. Kjenner til tilfeller der folk har lagt ut alt om sitt eget liv på diverse fora, da er det snakk om alt fra hvilken farge det er på trusen i dag til hele den økonomiske situasjonen. Det er skremmende å se en slik mangel på sperrer hos enkelte, særlig når de har andre å ta hensyn til (les. barn). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2006 #19 Del Skrevet 10. september 2006 Jeg har kjent igjen kona til sjefen min. Riktignok ikke på KG, men på et annet norsk forum. Så nå vet jeg masse om sexlivet til sjefen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤ananas¤ Skrevet 10. september 2006 #20 Del Skrevet 10. september 2006 Jaja.. Sånn kan det gå.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå