yenoh Skrevet 16. september 2006 #101 Skrevet 16. september 2006 Svinn i butikken må nok eieren selv stå for. Jeg forventer meg service i den butikken jeg kommer inn i og uten å bli bedt om vise hva jeg har handlet fra før av. Det er faktisk jævlig frekt det! Da får de heller finne på smartere måter å ta naskere på. Stikkordet er burde vel SERVICE. Man yter ikke service ved å indirekte mistenkliggjøre alle som kommer inn døren. Dessuten er jeg stor og sterk, så nei jeg blir ikke sliten! ← Argh, det er sånne holdninger som din som gjør at jeg gruer meg like mye hver gang til å spørre om legitimasjon eller om "den twist-sjokoladen du holder i hånda der, er det en du har kjøpt et annet sted, eller...?". Nei, jeg påstår ikke at du prøver å stjele, jeg vet godt hvor lett det er å glemme av hva du egentlig holder i hånda, og jeg vet at noen ser yngre ut enn de er(jeg er en av disse), men for sikkerhets skyld må jeg jo spørre. Men møter jeg slike holdninger som det der, ønsker jeg hele serviceprinsippet pokker i vold. (Men uten at kundene får vite det, selvfølgelig.) Har du noen forslag til hvordan man kan ta naskere på, da, som ikke sårer de hårsåre uskyldige? Jeg for min del hadde ikke tenkt over det på den måten engang, med mindre det ble sagt på en nedlatende måte.
Kykkelikokos Skrevet 16. september 2006 #102 Skrevet 16. september 2006 Personlig så mener jeg at man bør opplyse om at man har med varer man allerede har betalt for dersom man går og slenger med den i hånden i det man går gjennom kassa. Man bør også ha med kvittering.
yenoh Skrevet 16. september 2006 #103 Skrevet 16. september 2006 Jeg opplever OBS som en rotete og lat butikk, der de ansatte ikke vet hvor diverse varer er i butikken fordi det er ikke "de sin avdeling" ← Tja, på en måte kan jeg faktisk forstå dem. I hvert fall med tanke på de fnørten tusen forskjellige varene som finnes i OBS-butikken her jeg bor, og med tanke på størrelsen på selve lokalet.
yenoh Skrevet 16. september 2006 #104 Skrevet 16. september 2006 Personlig så mener jeg at man bør opplyse om at man har med varer man allerede har betalt for dersom man går og slenger med den i hånden i det man går gjennom kassa. Man bør også ha med kvittering. ← Ja, det er egentlig en grei ting å gjøre. Men så er det det, da, hvis noen er vant til å ikke vise kvittering og dermed lager et voldsomt oppstyr over at jeg forsiktig spør om det er kjøpt et annet sted eller om det er en av våre varer ... Har heldigvis ikke opplevd det, da, de fleste sier enten at det er kjøpt et annet sted, eller at "Oisann, den hadde jeg helt glemt av! Beklager, det var ikke meningen". Og da er den saken ute av verden =)
Kykkelikokos Skrevet 16. september 2006 #105 Skrevet 16. september 2006 Jepp, noen mennesker er bare generelt sett vanskelig uansett hva det handler om. Desverre for servicemedarbeidere.
Bobeline Skrevet 16. september 2006 #106 Skrevet 16. september 2006 På flyplasser sjekkes alle for passasjerens sikkerhet. I tillegg sjekkes ALLE passasjerene. Å bli valgt ut i en tilfeldig mengde, og bli uglesett uten grunn, det er noe annet. ← For å dra den litt lenger; hva med tollerne på flyplassene? De sjekker ikke alle passasjerene, gjør de vel?
Bobeline Skrevet 16. september 2006 #107 Skrevet 16. september 2006 Jepp, noen mennesker er bare generelt sett vanskelig uansett hva det handler om. Desverre for servicemedarbeidere. ← Det gjelder for alle, også når jeg var i praksis på sykehuset. Vi gjorde det enkelt og greit, vi skrev på at personen ikke ville samarbeide, og siden de ikke ville samarbeide fikk de et dårligere tilbud enn andre. Hvorfor kan ikke butikkene gjøre det samme? Overse mennesker som bare er ute etter å lage bråk...
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2006 #108 Skrevet 17. september 2006 Det gjelder for alle, også når jeg var i praksis på sykehuset. Vi gjorde det enkelt og greit, vi skrev på at personen ikke ville samarbeide, og siden de ikke ville samarbeide fikk de et dårligere tilbud enn andre. Hvorfor kan ikke butikkene gjøre det samme? Overse mennesker som bare er ute etter å lage bråk... ← Eh, hæ? Er dette seriøst..? Håper dette ikke var basert på ett møte?? I såfall er det virkelig brutalt. Service i butikker er å være hyggelig mot ALLE KUNDER. Vanskelig? Tja, nei. Jeg jobber selv i butikk, og jeg er selvsagt hyggelig mot selv de mest ufyselige kundene. Ifølge deg burde jeg la være å smile til folk som tydeligvis er i dårlig humør..? jaja..
Morgan Skrevet 17. september 2006 #109 Skrevet 17. september 2006 Klart du har lov til å bli sint når de sier sånt krenkende mens du handler der. De ansatte stjeler for enorme verdier hvert eneste år,det har blitt avslørt gang på gang.
Kykkelikokos Skrevet 17. september 2006 #110 Skrevet 17. september 2006 Det gjelder for alle, også når jeg var i praksis på sykehuset. Vi gjorde det enkelt og greit, vi skrev på at personen ikke ville samarbeide, og siden de ikke ville samarbeide fikk de et dårligere tilbud enn andre. Hvorfor kan ikke butikkene gjøre det samme? Overse mennesker som bare er ute etter å lage bråk... ← Man kan selvfølgelig velge å utestenge kunder som har stjelt tidligere, men å gi dårligere service til kunder som f.eks bare har hatt en dårlig dag, finner jeg ganske utrolig at du kan foreslå. Jeg har mine tvil om at butikker som bedriver slik service vil kunne gå så veldig bra i fremtiden. Dog finnes det selvfølgelig unntak. Kamikaze i Oslo har rykte på seg å ha de største snørrhovne eierne som er direkte frekke mot kunder de aldri har møtt før bare fordi det ikke oooser tusenlapper av dem. Butikken trekker fremdels kunder, fordi snobbene som går der synes slik oppførsel er helt i orden.
Lourdes Skrevet 17. september 2006 #111 Skrevet 17. september 2006 For en tråd!!! Her skal det ikke mye til før det tolkes i det verste retninger. Dere må ha tålmodige menn...
Bobeline Skrevet 18. september 2006 #112 Skrevet 18. september 2006 (endret) For en tråd!!! Her skal det ikke mye til før det tolkes i det verste retninger. Dere må ha tålmodige menn... ← Dette er det morsomste svaret jeg har lest i dag At mange kvinner i det hele tatt har partnere, er for meg et mysterium... Jeg var innom en butikk for noen dager siden og skulle kjøpe rundstykker. I kurven emd rundstykker velger jeg et fire rundstykker som jeg vil ha til lunsj på skolen, og går til kassen for å betale disse. Jeg har også tatt med andre småting til lunsjen. Når det er min tur hilser jeg, og sier at det skal være fire rundstykker i posen mens ekspeditrisen slår inn varene. Når hun kommer til rundstykkene blir hun sittende og se litt på disse, før hun spør om jeg har tatt ulike slag. Jeg må svare som er at det vet jeg ikke, jeg ser ikke forskjell på dem, men fant dem i samme kurv så jeg trodde de var like. Hun sier så at "det hender folk tar forskjellig..." før hun lar setningen bli hengende i luften. Og det er klart vi kunder gjør mye rart, som å forsyne oss og ombestemme oss igjen og legge ting tilbake i feil kurv eller feil hylle. Det er også folk som tar forskjellig ting i samme pose og håper at butikkansatte ikke skal se dette, slik at de får varene billigere. Er dette noe jeg skulle blitt fornærmet over, at hun nesten antydet jeg prøvde å lure henne, eller at jeg som ikke jobber i en matbutikk ikke ser forskjell på fine og grove rundstykker som er å finne i samme kurv? Hun sa alt på en fin måte, så jeg så virkelig ingen grunn til å fare opp i flammer over noe slikt, til tross for at hun nesten antydet at jeg var en liten tyv. Endret 18. september 2006 av Bobeline
Bobeline Skrevet 18. september 2006 #113 Skrevet 18. september 2006 (endret) Siden begge innleggene har sitert mitt, svarer jeg dere under ett. Noe av meningen med innlegget var at tjenster som skal utføres for andre, som ikke ønsker å samhandle med en, vil få konsekvenser andre steder også, og ikke bare i butikkene. Å møte brukere som ikke tar hensyn til hvordan ting skal gjøres, er ikke eget for butikker, men også for andre som utfører tjenester og yter service til allmennheten. Eh, hæ? Er dette seriøst..? Håper dette ikke var basert på ett møte?? I såfall er det virkelig brutalt. Service i butikker er å være hyggelig mot ALLE KUNDER. Vanskelig? Tja, nei. Jeg jobber selv i butikk, og jeg er selvsagt hyggelig mot selv de mest ufyselige kundene. Ifølge deg burde jeg la være å smile til folk som tydeligvis er i dårlig humør..? jaja.. ← Nei, jeg skriver ikke at dere ikke skal smile til mennesker som er i dårlig humør. Eksempelet mitt er hentet fra et sykehus (som er presisert i innlegget) for å illustrere et poeng om at i enkelte tilfeller er det ikke mulig å samarbeide med kunder/brukere. Det virker kanskje brutalt, for behandlingen er basert på ett møte med bruker, som tar høyst noen minutter. I dette korte møtet skal vi klare å få til et samarbeid med et annet menneske (eller med redde foreldre) og det kan være alt annet enn lett. Vi strekker oss langt for å få dette til da samarbeidet er alfa og omega for undersøkelsen. Men dette kan ikke gå utover andre (akutt) brukere og andre forhold som ligger til grunn or bestemmelsen. Når det da gjelder mennesker som ikke vil samarbeide, så blir det til at dette nedtegnes i dokumentasjonen for at undersøkelsen blir dårlig, og at andre derfor ikke får lest optimale verdier av denne. Man kan selvfølgelig velge å utestenge kunder som har stjelt tidligere, men å gi dårligere service til kunder som f.eks bare har hatt en dårlig dag, finner jeg ganske utrolig at du kan foreslå. Jeg har mine tvil om at butikker som bedriver slik service vil kunne gå så veldig bra i fremtiden. Dog finnes det selvfølgelig unntak. Kamikaze i Oslo har rykte på seg å ha de største snørrhovne eierne som er direkte frekke mot kunder de aldri har møtt før bare fordi det ikke oooser tusenlapper av dem. Butikken trekker fremdels kunder, fordi snobbene som går der synes slik oppførsel er helt i orden. ← Jeg foreslår ikke at dere skal gi dårligere service til en kunde som har en dårlig dag. Det jeg derimot skriver er at i enkelte situasjoner er det vanskelig om enn ikke umulig å samarbeide med enkelte mennesker. Og mennesker som ikke vil samarbeide med deg, får dårligere service til slutt. For å ta et annet eksempel, en kunde har et problem med for eksempel reklamasjon på en vare. Kunden sier h*n har glemt kvitteringen hjemme, og lurer på om dette går greit å gjennomføre likevel. Det gjør det ikke, og den butikkansatte ber kunden komme tilbake med vare og kvittering, opplyser om at hun kan levere inn vare og kvittering i annet lokal tilhørende samme butikk kjede, eller at kunden kan rette reklamasjonskravet mot produsent, da trengs ikke kvittering. Men det må kunden gjøre selv, butikken kan ikke gjøre dette for kunden. En kunde som samarbeider i et slikt tilfelle hente kvitteringen, eller foreta reklamasjon til produsent. Andre vanskelige kunder som ikke samarbeider vil likevel kreve å få reklamasjon gjennomført, gjerne med begrunnelse i en lov som ikke tar hensyn til kundens manglende avtale. Det vil si at loven ikke dekker kundens krav lenger, slik denne ville gjort hvis kunden hadde med avtalebeviset (kvittering eller andre kjøpsdokumenter). Med andre ord, i enkelte tilfeller er det ikke mulig å opprette samarbeid (og ja, jeg har lest at dere mener det er god service å ta inn reklamasjon det ikke er grunnlag for, og at det er det minste av service en kan kreve fra en butikk). Endret 18. september 2006 av Bobeline
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå