Gjest g Skrevet 13. september 2006 #81 Skrevet 13. september 2006 Så det er ikke så vanskelig likevel når dere må... Det er vel den store forskjellen på Vinmonopolet og Obs. Der må regelen respekteres, mens andre steder kan dere rope om dårlig service og true med å gå til konkurrenten. ← Var det en logikk i dette da tro? Selvsagt gjør man ting når det er tvang Det kjennetegner på en måte hva tvang er. Hadde det vært alternativer til vinmonopolet så hadde jeg handlet der, men det finnes jo ikke. Matbutikker er det flust av i Norge. De fleste har hverken oppbevaringsbokser eller påbud om å legge fra seg vesker/poser. Forresten skal dere boks-brukere bare være glad for at mange er så negative til boksene. Det ville aldri i verden vært plass til alles vesker hvis alle brukte boksene Senest idag la jeg merke til at nesten alle boksene på vinmonopolet i Majorstua var opptatt, selv om brorparten av kundene ikke legger fra seg ting.
Gjest Tweek Skrevet 13. september 2006 #82 Skrevet 13. september 2006 Var det en logikk i dette da tro? Selvsagt gjør man ting når det er tvang Det kjennetegner på en måte hva tvang er. Hadde det vært alternativer til vinmonopolet så hadde jeg handlet der, men det finnes jo ikke. Matbutikker er det flust av i Norge. De fleste har hverken oppbevaringsbokser eller påbud om å legge fra seg vesker/poser. Forresten skal dere boks-brukere bare være glad for at mange er så negative til boksene. Det ville aldri i verden vært plass til alles vesker hvis alle brukte boksene Senest idag la jeg merke til at nesten alle boksene på vinmonopolet i Majorstua var opptatt, selv om brorparten av kundene ikke legger fra seg ting. ← Skal de som ikke finne ledig boks, vente pent i kø utenfor, fordi man ikke kan ha med vesker? En regel er jo en regle, og hvis man gjør unntak for noen, vil jo andre å få lov å være det.
Gjest g Skrevet 13. september 2006 #83 Skrevet 13. september 2006 Skal de som ikke finne ledig boks, vente pent i kø utenfor, fordi man ikke kan ha med vesker? En regel er jo en regle, og hvis man gjør unntak for noen, vil jo andre å få lov å være det. ← Vi burde tydeligvis gå tilbake til ikke-selvbetjente vinmonopol De kan ikke vært plaget med mye tyverier der.
Trebarnsmor Skrevet 14. september 2006 #84 Skrevet 14. september 2006 Det hender ofte at jeg har masse poser og bag`er med meg. De henger rundt i barnevognen, og ikke minst under. Har aldri opplevd at noen har spurt meg eller mannen min om å se gjennom. Selv har vi hatt brus og bleiepakke under vognen. Ingen har mistenkt oss på noen måter. Men om jeg fikk en beskjed som TS fikk, så hadde jeg husket den til neste gang. Så klart burde det stå før du går inn i butikken.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #85 Skrevet 14. september 2006 Det som irriterer meg mest er at kassadamer tydeligvis gjør så forskjell på folk. Jeg har opplevd at de sjekker sekkene til alle skoleungdommene foran meg i køen, men ikke min. Og min venninne har opplevd at de KUN sjekket hennes veske etter at hun stakk innom butikken rett etter trening (med joggebukse og svette hår). De har sikkert en regel om at man skal vise frem innholdet i veska/sekken, men når nesten ingen gjør det, så føler man seg veldig mistenkeliggjort om de nettopp skal sjekke din. Sjekkes alles, eller ingens.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #86 Skrevet 14. september 2006 Jeg har jobbet i matbutikk, og jeg ble i begynnelsen overrasket over hvem som ble tatt i nasking: det var feks veldig mange med barnevogn som gjemte dyre varer i vogna. Og gamle damer som lurte oss som satt i kassa. Å ta de narkomane i nasking var ikke så vanskelig, i slike tilfeller kunne man tenke seg at de kanskje hadde tatt noe. Vi må jo samarbeide her i samfunnet for å få ting til å gå på skinner. Derfor synes jeg så absolutt ikke det er for mye forlangt at butikkene kan be kundene bruke oppbevaringsskap. Men bare fint at TS slutter å handle på Obs, slike kunder som ikke er villig til å handle på en måte som beviser at ikke har med seg mer enn de skal trenger man ikke. Man kan selvsagt gjøre seg vrang og påstå at "kunden alltid har rett", men hvem tjener egentlig på slik oppførsel? Ikke de ærlige kundene iallefall, bare at det blir vanskeligere å oppdage de som nasker. Den ansatte i butikken påpeker bare hvordan reglene er i den butikken. Det er ikke den ansatte som har bestemt reglene en gang. Jeg har også jobbet i en butikk med ferskmat, og vi fikk ikke lov av mattilsynet at kunder tok med seg dyr inn i butikken (vi risikerte at butikken ble stengt). Når jeg påpekte det til hundeeiere ble de rasende og skjelte meg ut, selv om jeg selv elsker hunder! Nei, TS overreagerer her, la de butikkansatte få gjøre jobben sin
Gjest gjest1 Skrevet 14. september 2006 #87 Skrevet 14. september 2006 Men bare fint at TS slutter å handle på Obs, slike kunder som ikke er villig til å handle på en måte som beviser at ikke har med seg mer enn de skal trenger man ikke.← Takk og lov for at vi har valgfrihet, og altså kan velge å unngå butikker der man blir antatt å være kriminell til det motsatte er bevist.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #88 Skrevet 14. september 2006 Det er selvbetjenete pol de har sånne bokser. Her i Oslo har de i hvertfall det. Synes det greit jeg så lenge du ikke trenger en 10-krone for å brukt dem. Synes det er irriternde når det står skilt om å legge poser og denslags i skap, og så må du ha en 10-er for å få gjorte det. ← Men det er ikke påbudt!
Gjest Tweek Skrevet 14. september 2006 #89 Skrevet 14. september 2006 Det som irriterer meg mest er at kassadamer tydeligvis gjør så forskjell på folk. Jeg har opplevd at de sjekker sekkene til alle skoleungdommene foran meg i køen, men ikke min. Og min venninne har opplevd at de KUN sjekket hennes veske etter at hun stakk innom butikken rett etter trening (med joggebukse og svette hår). De har sikkert en regel om at man skal vise frem innholdet i veska/sekken, men når nesten ingen gjør det, så føler man seg veldig mistenkeliggjort om de nettopp skal sjekke din. Sjekkes alles, eller ingens. ← Mhm, det husker jeg veldig godt fra ungdomskolen, når vi skulle ned på butikken. Vi fikk ikke lov til å være mer en 5 st. av gangen, så alle måtte stå utenfor til de 5 som var i butikken var ferdige, og så fulgte de med på oss hele tiden. Akkurat som alle oss var kleptomane eller noe sånn.. Det syntes jeg er utrolig dårlig! Bare fordi vi er ungdommer er det jo ikke sagt at vi stjeler!
Gjest niomi Skrevet 14. september 2006 #90 Skrevet 14. september 2006 Mhm, det husker jeg veldig godt fra ungdomskolen, når vi skulle ned på butikken. Vi fikk ikke lov til å være mer en 5 st. av gangen, så alle måtte stå utenfor til de 5 som var i butikken var ferdige, og så fulgte de med på oss hele tiden. Akkurat som alle oss var kleptomane eller noe sånn.. Det syntes jeg er utrolig dårlig! Bare fordi vi er ungdommer er det jo ikke sagt at vi stjeler! ← Sorry å si det, men jo, ungdom i storefri stjeler. Som ravner. Har selv jobbet i butikk, og etter at vi nektet å ha mer enn to (!) ungdommer inne om gangen i storefri, gikk svinnet i butikken voldsomt ned. På sjokolade, brus, blader, pottis og kondomer (!).
Bobeline Skrevet 15. september 2006 #91 Skrevet 15. september 2006 Mhm, det husker jeg veldig godt fra ungdomskolen, når vi skulle ned på butikken. Vi fikk ikke lov til å være mer en 5 st. av gangen, så alle måtte stå utenfor til de 5 som var i butikken var ferdige, og så fulgte de med på oss hele tiden. Akkurat som alle oss var kleptomane eller noe sånn.. Det syntes jeg er utrolig dårlig! Bare fordi vi er ungdommer er det jo ikke sagt at vi stjeler! ← Kollektiv avstraffelse er svært effektivt. Når det ikke er mulighet til å bare straffe noen for å oppnå påvirkning, straffes alle. Og et er riktig som niomi skriver, ungdom i storefri stjeler som ravner. Det samme tiltaket kom fra butikken som lå ved siden av min ungdomsskole også, og det resulterte i nedgang i svinn.
Bobeline Skrevet 15. september 2006 #92 Skrevet 15. september 2006 Vel, jeg har jo et valg har jeg ikke? Om jeg vil bruke boksene eller ikke? Butikken kan ikke si at kundene SKAL bruke boksene. Jeg er ikke vanskelig, men jeg kommer aldri til å sitte fra meg posene bak kassen eller i oppbevaringsbokser. Jeg liker bare ikke å gjøre det, jeg vil helst holde øye og orden på posene selv. I våre butikker er det ikke en sånn ordning, så her kan jeg ta med meg posene inn uten problem. Greit nok at man kan velge om man vil bruke oppbevaringsbokser eller ikke, men butikken kan ikke si at man skal eller så får man ikke lov til å handle der, for å sitte det litt på spissen. Gjør de det, så kan det hende at de får en del misfornøyde kunder og det vil jo de helst unngå. ← Ja, du har et valg, med mindre annet er forklart ved skilting. Ja, en butikk vil sikkert unngå å få misfornøyde kunder, men ikke for enhver pris. Videre er det vanligvis greit for butikker når det kommer med et tiltak å få folk til å rette seg etter dette. Men det krever at kundene blir opplyst om dette på forhånd. Alle kan stille krav til hvem de ønsker velkommen: Hvis en butikk ønsker at kundene skal bruke oppbevaringsbokser, må kundene bli informert om dette (som skilt på døren). Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor voksne mennesker må oppføre seg barn, og klarer å vise andre den minste respekt for deres ønsker.
Bobeline Skrevet 15. september 2006 #93 Skrevet 15. september 2006 Var det en logikk i dette da tro? Selvsagt gjør man ting når det er tvang Det kjennetegner på en måte hva tvang er. Hadde det vært alternativer til vinmonopolet så hadde jeg handlet der, men det finnes jo ikke. Matbutikker er det flust av i Norge. De fleste har hverken oppbevaringsbokser eller påbud om å legge fra seg vesker/poser. Forresten skal dere boks-brukere bare være glad for at mange er så negative til boksene. Det ville aldri i verden vært plass til alles vesker hvis alle brukte boksene Senest idag la jeg merke til at nesten alle boksene på vinmonopolet i Majorstua var opptatt, selv om brorparten av kundene ikke legger fra seg ting. ← Skal de som ikke finne ledig boks, vente pent i kø utenfor, fordi man ikke kan ha med vesker? En regel er jo en regle, og hvis man gjør unntak for noen, vil jo andre å få lov å være det. ← Logikken er enkel: Dere kan innrette dere etter et ønske fra en butikk som ikke gir rom for annet, mens butikker som uttrykker et ønske skal dere på død og liv ikke respektere, og i hvertfall ikke imøtekomme. Jeg forstår rett og slett ikke tankegangen til voksne mennesker som ikke skjønner at det er mulig å respektere andres ønsker, fremfor å bare tenke på seg selv. Tror dere virkelig at en butikk som ikke ahr ledige oppbevaringsbokser vil forlange at kundene skal vente til en oppbevaringsboks blir ledig? Eller er dette nok et lite gjennomtenkt argument i et forsøk på kverulering? Er det ikke ledige oppbevaringsbokser, så er det ikke ledige oppbevaringsbokser. Til og med butikkene forstår dette. Og når det ikke er flere ledige oppbevaringsbokser har jo butikken oppnådd hva de ønsker, nemlig at kundene deres bruker boksene. Helt til sist, alle regler har unntak, til og med rettsystemet opererer med unntak. Og butikkene er ikke fult så strenge, er de vel?
Gjest Tweek Skrevet 15. september 2006 #94 Skrevet 15. september 2006 Jeg jeg for min del kommer ikke til å handle på OBS uansett, det er ikke p.g.a boksene, men jeg liker andre butikker mye bedre, og de er nærmere! Jeg opplever OBS som en rotete og lat butikk, der de ansatte ikke vet hvor diverse varer er i butikken fordi det er ikke "de sin avdeling"
nea Skrevet 15. september 2006 #95 Skrevet 15. september 2006 TS har i mine øyne overreagert, hun informerte om en regel bare.. hun har sikkert sagt det til flere og på samme måten. Tror ikke du var et spesielt tilfelle.... Jeg er heller ikke villig til å legge fra meg posene mine over alt, men er heller villig til å vise dem når jeg går ut igjen.. Som tidligere arbeider på Obs! vet jeg hvordan kassadamene har det... Det er ikke lett å finne ut hvem som stjeler og hvem som ikke gjør.. Har tatt alt fra fine fruer i pels til små barn som foreldrene har sendt ut med varer... På butikken jeg jobbet på sto det skilt at det ikke var tillat med poser og bagger i butikken.. likevel var det ytterst få som brukte oppbevaringsboksene. Det er ikke mye som skal til for å gjøre det litt lettere for kassadama altså, for en må ikke tro at de liker å "mistenkeliggjøre" vilt fremmede mennesker.. En ting er å henge posene på vogna, med håndtaket over den setetingen, så det ikke kan falle tilfeldig ned en vare En annen ting er å bære posene eller ha to vogner, en til de varene du allerede har handlet og en til de nye.. Mange legger varer fra Obs oppå posene med de allerede handlede varer.. Har ikke tall på å mange ganger kunder er blitt ufrivillige "tyver" ved at ting faller ned i posene uten at de ser.. Kundene har en tendens til å bli veeeldig flaue når de kommer tilbake med en roastbiffpakke til 50 kroner... Hvis noen har noen andre måter å stoppe tyver og svinn på så tror jeg alle butikkene i norge hadde vært strålende fornøyd med tips!!!
nea Skrevet 15. september 2006 #96 Skrevet 15. september 2006 Jeg jeg for min del kommer ikke til å handle på OBS uansett, det er ikke p.g.a boksene, men jeg liker andre butikker mye bedre, og de er nærmere! Jeg opplever OBS som en rotete og lat butikk, der de ansatte ikke vet hvor diverse varer er i butikken fordi det er ikke "de sin avdeling" ← Jeg er enig med deg på en måte, men du er klar over at det er over 5000 varer på Obs!? det er ikke lett å huske hvor alt er... Å vite ca hvor det ligger, i allefall ca reol eller avdeling er jo en ting. Hadde noen spurt meg når jeg jobbet der hvor soyamelken sto henn må jeg innrømme at jeg ikke hadde hatt eksakt plassering, men kunne ressonert meg til en plass det kunne ha stått.. Eller vært med å leita... noe som i liten grad skjer på Obs i Kristiansand!!!
Gjest Tweek Skrevet 15. september 2006 #97 Skrevet 15. september 2006 Det er OBS i kr.sand jeg er på. Og jeg får sjokk når jeg kommer inn. Å kalle seg hypermarked syntes jeg er ekkelt, men når jeg var med pappa å de når jeg var liten og handlet og jeg spurte hvor ing var kunne de ikke svare. Selv om det er mange varer burde alle som jobber i butikken har en viss peiling hva butikken har og hvor omtrent de er.
nea Skrevet 16. september 2006 #98 Skrevet 16. september 2006 Det er OBS i kr.sand jeg er på. Og jeg får sjokk når jeg kommer inn. Å kalle seg hypermarked syntes jeg er ekkelt, men når jeg var med pappa å de når jeg var liten og handlet og jeg spurte hvor ing var kunne de ikke svare. Selv om det er mange varer burde alle som jobber i butikken har en viss peiling hva butikken har og hvor omtrent de er. ← Hypermarked er bare en betegnelse på kjeder som er over en viss størrelse, på samme måte som marked og stormarked.. Hypermarked er bare de aller største.. ikke mer ekkelt enn det
Donpedro Skrevet 16. september 2006 #99 Skrevet 16. september 2006 Takk og lov for at vi har valgfrihet, og altså kan velge å unngå butikker der man blir antatt å være kriminell til det motsatte er bevist. ← Du er maso også imot sikkerhetssjekk av deg selv på flyplasser?
Kykkelikokos Skrevet 16. september 2006 #100 Skrevet 16. september 2006 På flyplasser sjekkes alle for passasjerens sikkerhet. I tillegg sjekkes ALLE passasjerene. Å bli valgt ut i en tilfeldig mengde, og bli uglesett uten grunn, det er noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå