Gå til innhold

Skal aldri handle på Obs! mer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag tidlig sto jeg opp for å handle litt, på et kjøpesenter. Unnet meg litt ekstra, kjøpte nye klær på en klesbutikk og skulle til slutt innom Obs! for å kjøpe melk og brød. Jeg går nesten aldri dit, pga at det er utenfor allfarvei for meg. Da jeg kom til kassa, så kassadama på meg, jeg så tilbake og smilte, men hun så på meg på en litt merkelig måte, og da jeg hadde betalt, sa hun:

"Neste gang kan du bruke en oppbevaringsboks". Jeg skjønte ingenting. Hun pekte på noen oppbevaringsbokser med nøkler på en vegg ved inngangen.

Ærlig talt, jeg trodde at de boksene var ment for at kundene skulle slippe å bære på så mye, hvis de selv ville. ? Men tideligvis MÅ man legge fra seg ting der for å få lov til å gå inn i butikken? Eller er det jeg som ser så mistenkelig ut?

Jeg var helt rystet da jeg gikk ut av butikken. Måtte gå rett inn på en klesbutikk og se meg i speilet, følte at jeg så kjempeherja ut, eller noe sånt. (Men jeg så helt normal ut...)

Kanskje jeg overreagerer, men jeg ble ganske deppa etter dette.

Jeg hadde et par handleposer fra H&M, pluss en veske, pluss en jakke som jeg bar over armen. Åhhhh :tristbla: Da jeg kom ut og fikk summet meg litt, kom jeg selvfølgelig på mange gode og halvfrekke replikker som jeg burde ha sagt tilbake (i stedet for et spakt OK, som det ble...). Er det vanlig at butikkdamer sier slikt? Er jeg rar som ble litt lei meg?

sukk, måtte bare få det ut!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg syns du overreagerer. Butikkene opplever enormt mye svinn. Det betyr ikke at hun mistenkte deg for å ha stjålet, men saken er vel at det ikke står stemplet "butikktyv" i panna på de som stjeler. Derfor er det ganske greit å legge poser man har med seg fra andre butikker PÅ kassebåndet slik at personen i kassa kan ta en rask titt nedi, eller gjøre som man har mulighet til på OBS! - låse inn alle posene sine før man går inn.

Butikken kjenner ikke DEG, de vet ikke noe om DEG og hvilke kategori du er i, men de vet at NOEN stjeler og prøver å hindre dette med mange ulike midler. Det får vi som er ærlige kunder se som en fin ting. Det er nemlig VI som må betale for alt svinnet.

Gjest StoreSky
Skrevet

Noen folk er frekke, noen vet ikke hvordan uttrykke seg.

Ta det ikke så tungt du!

ps. pleier ikke å bruke boksene selv, med mindre jeg har masse å drasse på.

Skrevet
Noen folk er frekke, noen vet ikke hvordan uttrykke seg.

:overrasket: er det frekt å henvise til oppbevaringsboksene hvis de har en policy om at kunder ikke skal ta med seg masse poser og sekker inn i butikken? Det må da være en real ting å be om for å beskytte seg (og oss!!) mot butikktyver?

Skrevet

Står det noe skilt ved inngangen om at poser og sekker skal legges i oppbevaringsskapet?

Hvis det ikke står et slikt skilt ved inngangen ville jeg kanskje gitt en vennlig oppfordring til daglig leder om å sette opp et.

Hvis det står et slikt skilt ved inngangen kan jeg skjønne hvorfor hun som satt i kassa sa det hun gjorde. Men er enig i at hun kunne kanskje omformulert seg litt. Og det er veldig forskjell på om de bak kassa sier noe med et smil eller ikke.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Det var ingen skilt der.

Jeg har heller ikke handlet der så ofte at jeg kjenner lit normene og de uskrevne reglene i butikken. (hadde aldri lagt merke til oppbevaringsboksene før, heller), tenker liksom ikke over at man skal lete etter noe slikt ved inngangen... det pleier ikke å være slik der jeg handler til vanlig! Men det er kanskje andre regler som gjelder på Obs.

Skrevet

Synes det var frekt jeg! Hadde det stått et skilt hvor det sto at det var påbudt å legge fra seg ting og tang i bokser hadde det vært en ting, men å komme kassen og få insinuert at "Døh, er du så sprengt at du ikke skjønner det" synes jeg er frekt. Om butikken er plaget av tyverier, så får de ordne skikkelige tiltak mot det i stedet for å mistenkeliggjøre kundene.

Skrevet

Å ha påbud om å legge fra seg ting i slike bokser er å skyte seg selv i foten. Jeg unngår slike butikker så godt jeg kan. Da får de heller ansette noen sivilkledde vektere.

Sure kassadamer/menn er nokså vanlig etter min mening.

Jeg har selv opplevd at kassadama spurte om å se i sekken min. Greit nok det, men måten hun sa det på var bare uforskammet. Et smil og et høflig tonefall, det er ikke så mye å forlange..

Gjest Ærligheten selv
Skrevet

Jeg bruker alltid å knyte igjen medbrakte poser og legge de i handlevognen når jeg går inn i en matbutikk. Når jeg kommer til kassen så tilbyr jeg alltid kassadamen/ mannen å se igjennom posene mine. Har aldri opplevd at noen faktisk har sett oppi posene, men det er vel kanskje fordi at de får tilbudet og dermed stoler på meg.

Skrevet
Å ha påbud om å legge fra seg ting i slike bokser er å skyte seg selv i foten. Jeg unngår slike butikker så godt jeg kan.

Går du ikke på Polet, heller, du da? :ler:

Skrevet

:frustrert::frustrert::frustrert::frustrert::frustrert::frustrert: for det første

FORLANGER JEG å ikke bli beglodd å skjekket når jeg er en plass å handler!

jeg jobbet i butikk før å man kan ikke ta inn noen vist man ikke hadde GRUNN til det !!!!

synes det er SYKT at folk finner seg i slikt"!!!!! :frustrert:

Skrevet
Går du ikke på Polet, heller, du da?  :ler:

Polet her maser ikke om dette. Ser aldri folk sette ting i disse boksene.

Skrevet

Da jeg sist skulle inn på Elkjøp, sto det at veske/bag skulle settes igjen ute i gangen, bak disken (ubevoktet) hos reparatørene/lageret som var der...

Jeg setter IKKE fra meg veska mi der nei !

Kom med et oppbevarings-skap som står iøyenfallende til, så er det greit.

Ikke morro å ha sånne tendenser i butikkene våre...

Skrevet

Jeg hadde heller ALDRI gått tilbake til den butikken nei :frustrert: Vet jo at det er problemer med butikktyveri, men det får de løse på en annen måte enn med en sur kassadame som omtrent stempler deg som butikktyv. :frustrert:

En plakat godt synelig når du kommer inn burde iallefall være en selvfølge

Skrevet
Går du ikke på Polet, heller, du da?  :ler:

Har aldri vært på et pol som har et slikt påbud. Polet her har verken bokser eller noe skilt med påbud om å sette fra seg vesker noe sted.

Skrevet

Til den som nevnte polet.

Jeg handler mest på polet i Grünerløkka. Der hadde det ikke vært plass til alle kunders poser og vesker... Men de aller fleste legger ikke fra seg tingene. Har aldri hørt de som jobber kommentere dette.

Selv synes jeg det er noe jævli pes med disse boksene.

Skrevet

Det er selvbetjenete pol de har sånne bokser. Her i Oslo har de i hvertfall det. Synes det greit jeg så lenge du ikke trenger en 10-krone for å brukt dem. Synes det er irriternde når det står skilt om å legge poser og denslags i skap, og så må du ha en 10-er for å få gjorte det.

Skrevet

Er helt enig i at damen kunne ha omformulert seg og tatt en hyggeligere tone, det er helt klart!

Men jeg skjønner ikke helt problemet med å bruke boksene hvis det er påbud om det, så sant det er nok til alle som må bruke dem og at de er gratis, og at de står lettvint til. Tar maks 30 minutter å legge alt inn i boksen og 30 sekunder og ta det ut igjen.

Skulle butikken ha ansatt vektere (de måtte hatt flere enn en for å dekke så stor butikk som OBS), ville det blitt dyrere enn å innstallere oppbevaringsbokser, og da må man regne med at prisene på varene stiger....

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Skjønner ikke helt jeg... det er da verken beskrevet noe surt eller krasst tonefall eller noen dårlig formulering synes jeg. Etter det som står i hovedinnlegget ble ts kun oppfordret til å bruke boks neste gang.

Er folk virkelig så hårsåre at de får fullstendig hetta når noen ber dem om å gjøre noe de ikke har funnet ut av seg selv? Har det noe å gjøre med at dama satt i kassa på butikken og derfor ikke må tillate seg å be noen om å gjøre noe som helst, og i hvert fall ikke en betalende (tenk!) kunde?

Hallo. Ta saken med en smule selvironi og handle akkurat hvor du har lyst neste gang.

Er forøvrig helt enig i de boksene hvor du må ha en tier. Jeg blir sint og nekter å låse inn noe som helst - ikke at jeg hadde fått det til heller, for jeg har ingen tier.

Skrevet

Jeg synes butikken selv bør sørge for å gjøre påbudet og muligheten for å oppbevare poser synlig før man går inn. Har bodd i utlandet hvor noen butikker hadde ansatt en fyr som sto rett innenfor inngangen og smilte og tok i mot poser og vesker, la dem i en hylle og passet på dem. Dette var helt konsekvent ovenfor alle kundene, og helt greit for meg.

Jeg ville sikkert syntes det var ubehagelig om en ekspeditør smilte skjevt og sa til meg at neste gang legger ud posene fra deg utenfor så lenge jeg faktisk ikke var klar over at de hadde et slikt tilbud. da føler man seg jo litt mistenkeliggjort. Det er sikkert sagt i beste mening, altså, men jeg synes altså butikken kunne sørget for bedre merking og itlrettelegging så man ikke ble satt i en ubehagelig situasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...