Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble nettopp oppringt angående betaling av linsens. Jeg bor i et hus med tv-tilgang, men jeg eier ikke en tv. Min romkamerat eier en tv, og han betaler linsens.

Men i følge mannen som ringte meg, spiller ikke dette noen rolle. Jeg bor i et hus med tv-tilgang og skal derfor betale lisens uansett. Det har jeg litt vanskelig for å forstå, så jeg etterlyser en forklaring som kan oppklare dette for meg.

Er det noen her som vet hvilke kriterier som stilles for betaling, og hvor jeg finner informasjon om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan da ikke være slik? Da vil det jo si at alle vi fire i familien skal betale siden vi har en tv-tilgang??

Skrevet
Det kan da ikke være slik? Da vil det jo si at alle vi fire i familien skal betale siden vi har en tv-tilgang??

Ikke sant?

Det er det jeg ikke forstår...

Skrevet

http://www.nrk.no/lisens/

Det stemmer sikkert ikke, og man skal uansett ikke betale to lisenser for en tv. (hvis det var det de mente :klø: )

Søsteren min kjøpte seg tv da hun gikk på videregående, men bodde hjemme hos mamma og pappa. Fikk lisens i posten. De mente at siden hun var såpass voksen og bodde hjemme måtte hun betale selv. Det viste seg at dette var feil siden mamma og pappa forsørget henne, men likevel var det fryktelig vanskelig å få de til å ikke sende inkasso. Tror de fikk flere purringer.

Skrevet

Takk for svar alle sammen :)

Jeg leser av linken til Arwen at linsensbetaler betaler lisens for seg selv, ektefelle og barn.

Betyr det at samboende som meg og min romkamerat må betale to lisenser siden vi ikke er gift?

Skrevet

Han har sikkert provisjon for alle lisensene han klarer å fikse.

Ring NRK sentralbord i kontortiden og spør der.

Skrevet
Takk for svar alle sammen  :)

Jeg leser av linken til Arwen at linsensbetaler betaler lisens for seg selv, ektefelle og barn.

Betyr det at samboende som meg og min romkamerat må betale to lisenser siden vi ikke er gift?

Det kan jeg da aldri tenke meg. :overrasket: Det ville vært blodig urettferdig. Vi hadde lisensmannen på døra rett etter at vi flyttet sammen og han sa ingenting om det.

Skrevet
http://www.nrk.no/lisens/

Det stemmer sikkert ikke, og man skal uansett ikke betale to lisenser for en tv. (hvis det var det de mente :klø: )

(...)

Han vi måtte betale lisens begge to for samme tv-mottak... Det er det jeg ikke forstår...

Skrevet

Det høres feil ut. Kontakt NRK og hvis de fortsatt står på sitt så kontakter du forbrukerombudet.

Skrevet

Såvidt jeg har forstått skal man bare betale lisens om man eier en tv. Selv om man bruker den til å kun se film, så må man betale. Men at du må betale selv om du ikke har tv høres helt rart ut.

Skrevet

De jobber på provisjon ja, så de er rimelig ivrige...

Skrevet

Det er vel den personen tv'en er registrert på som må betale??

Skrevet
Det kan jeg da aldri tenke meg. :overrasket:  Det ville vært blodig urettferdig. Vi hadde lisensmannen på døra rett etter at vi flyttet sammen og han sa ingenting om det.

Det ser ut til at de kan kreve av begge hvis det er mer enn en tv-mottaker, og linsensbetaler ikke fullt ut forsørger den andre. Men det er få mennesker som i dag blir helt forsørget av andre. Det er mange kvinner som er i full jobb, selv om de har samboer. Det er sikkert en sovende paragraf for den virker utdatert med tanke på samfunnet vi lever i.

En familie som bor sammen kan ha ubegrenset antall mottakere i bruk i sin bolig forutsatt at mottakerne kun benyttes av lisensbetaleren, ektefelle, samboer og/eller mindreårige barn som blir helt og fullt forsørget av lisensbetaleren. Mottakere som tilhører en familie og som er plassert i fritidshus, hytte, campingvogn, fritidsbåt eller på annen måte er plassert utenfor boligen dekkes også av samme avgift forutsatt at det ikke etableres et fast bosted på disse stedene. §4,I i Forskrifter om fjernsynsmottakere ~ http://www.nrk.no/lisens/3167955.html

§ 4. Flere mottakere på ett kringkastingskort

Det må betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (herunder avgreninger til separate skjermer). Unntak fra dette gjøres i følgende tilfeller:

I). Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.

Skrevet

Dette er definitivt den regningen jeg irriterer meg mest over, og nå ble jeg mer irritert.

Skrevet
Det er vel den personen tv'en er registrert på som må betale??

Det var det jeg også mente, men slik er det ikke. Sjekket det mot en link jeg fikk i denne tråden, og mot forskriften som det er basert på. Det er antall tv-mottakere som er avgjørende for lisensen. Vi bor i en leilighet med ett tv-mottak, så vi skal bare betale for den ene. Men NRK mente vi skulle betale begge to...

Skrevet
Dette er definitivt den regningen jeg irriterer meg mest over, og nå ble jeg mer irritert.

Jeg også. Det er ett tv-mottak, og en tv her som tilhører romkameraten min. Den blir betalt av han, og nå vil NRK kreve det samme fra meg også.

Skrevet

Men får man ikke ganske samme status som gifte når man har bodd sammen i to år?

Skrevet
Men får man ikke ganske samme status som gifte når man har bodd sammen i  to år?

Det vet jeg ikke... Men forskriften er fra 1980, med noen få endringer fram mot 1990...

Skrevet

Jeg ville uansett kontaktet forbrukerombudet, for hvis det de sier faktisk blir håndhevet er det urettferdig og loven bør skrives om.

Skrevet
Jeg ville uansett kontaktet forbrukerombudet, for hvis det de sier faktisk blir håndhevet er det urettferdig og loven bør skrives om.

Skal gjøre det. Enten ved å sende telefax i morgen, eller ved å ringe på mandag. Forskriften sier en ting, mens informasjonen på nettsidene til NRK ikke er like strenge i sin tolkning av lisensbetaling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...