Thomasine Skrevet 8. september 2006 #1 Skrevet 8. september 2006 Mange barn (og voksne!) sliter med gangetabellen. I skolen i dag (ikke overralt) mener flere og flere spes.pedlærere at barna ikke skal pugge og at de kan få bruke en gangtabell når de har behov for det. Hva synes du om det? :klø: Er det ikke greit å kunne gangetabellen? Jeg ser for meg en voksen dame som står i butikken og skal regne ut hva 8 melk koster. Så drar hun opp gangetabellen... Ja, det er pes og lære seg gangetabellen, og det tar noen år, men etterpå har man mye glede av den og gjør mye regning enklere, eller...:klø: Jeg legger inn innlegget på et nytt forum for lærere og andre i skolen også: Lærerforum
Gjest Gjesta Skrevet 8. september 2006 #2 Skrevet 8. september 2006 Latterlig At barn øver på å lære seg ting utenatt er supert for hjernens utvikling i tillegg til at man bruker gangetabellen veldig ofte i det virkelige liv. Dersom mine fremtidige barn ikke lærer gangetabellen på skolen, skal jeg lære dem det selv!
Gjest vimse Skrevet 8. september 2006 #3 Skrevet 8. september 2006 Jeg er litt nysgjerrig på hva som ligger til grunn for at flere og flere mener man ikke skal pugge? Jo jeg synes det er greit å kunne gangetabellen, og jo jeg mener man bør kunne den, jeg anser den som en del av det grunnleggende man bør vite.
Gjest Kitten Skrevet 8. september 2006 #4 Skrevet 8. september 2006 Etter hva jeg har fått med meg er det fordi de skal bruke tiden på å forstå gangetabellen, istedetfor å bare pugge den. Forstår du gangen har du grunnlag for å lære nye regnemåter.
Gjest Gjesta Skrevet 8. september 2006 #5 Skrevet 8. september 2006 Pugging er slitsomt, men gangetabellen bør man kunne på rams.
Gjest Gjesta Skrevet 8. september 2006 #6 Skrevet 8. september 2006 Etter hva jeg har fått med meg er det fordi de skal bruke tiden på å forstå gangetabellen, istedetfor å bare pugge den. Forstår du gangen har du grunnlag for å lære nye regnemåter. ← men kan man ikke både forstå og pugge? forståelsen kommer vel når man har lært den?
Gjest gjest1 Skrevet 8. september 2006 #7 Skrevet 8. september 2006 Her har vi pugget til gangene kom på rams. Det gjør da virkelig regning så mye enkelre istedenfor å måtte slå opp alt?
Gjest nhd Skrevet 8. september 2006 #8 Skrevet 8. september 2006 Hjernen vil nok utvikle seg selv om man ikke lærer seg gangetabellen... Men, jeg ser ikke noe grunn til at skolen skal droppe å lære gangetabellen utenat. Unntaket er hvis det er barn som ikke klarer å lære det. Dyskalkuli er nok vanligere enn man tror. Derimot ser jeg argumentet mot å begrense pugging av diverse remser. Eksempelvis kan jeg nevne tysk adjektiv-bøyning. Jeg tror mange kan dette, selv om de ikke kan snakke tysk... Og poenget med tyskundervisning må være å nettopp lære seg tysk.
Gjest gjest1 Skrevet 8. september 2006 #9 Skrevet 8. september 2006 Synes det er slapt. Det er jo så gøy når du endelig får den til på rams!
punktom Skrevet 8. september 2006 #10 Skrevet 8. september 2006 Etter hva jeg har fått med meg er det fordi de skal bruke tiden på å forstå gangetabellen, istedetfor å bare pugge den. Forstår du gangen har du grunnlag for å lære nye regnemåter. ← Er det mer å forstå enn at tre ganger tre er tre pluss tre pluss tre? Men ellers er det nok flere nye pedagoger som mener pugging er galt. Jeg vedder noen tusenlapper på at ingen av de har erfaring innenfor realfag, eller at de har klart å forstå viktigheten med en bro eller en bygning. Kanskje de må pugge det?
Gjest Gjesta Skrevet 8. september 2006 #11 Skrevet 8. september 2006 Derimot ser jeg argumentet mot å begrense pugging av diverse remser. Eksempelvis kan jeg nevne tysk adjektiv-bøyning. Jeg tror mange kan dette, selv om de ikke kan snakke tysk... Og poenget med tyskundervisning må være å nettopp lære seg tysk. ← Godt poeng. Til og med jeg kan et par tyske sånne, og jeg har aldri hatt tysk engang. Ikke forstår jeg et kvidder av de remsene heller. Men de sitter.
Gjest niomi Skrevet 8. september 2006 #12 Skrevet 8. september 2006 Hjernen vil nok utvikle seg selv om man ikke lærer seg gangetabellen... Men, jeg ser ikke noe grunn til at skolen skal droppe å lære gangetabellen utenat. Unntaket er hvis det er barn som ikke klarer å lære det. Dyskalkuli er nok vanligere enn man tror. Derimot ser jeg argumentet mot å begrense pugging av diverse remser. Eksempelvis kan jeg nevne tysk adjektiv-bøyning. Jeg tror mange kan dette, selv om de ikke kan snakke tysk... Og poenget med tyskundervisning må være å nettopp lære seg tysk. ← "An, auf, hinter, in, neben, über, under, vor, zwishen" Hehehe, nesten eneste jeg husker fra tysk-undervisningen. Men vi pugget veldig lite tysk, vi leste, skrev og hørte. Mens parallellklassen drev med gramatikk. Grupper fra begge klasser ble trukket opp i tysk B-språk i 2. Og hvem gjorde det best? Jo, vår klasse, så klart! Men gangetabellen opp til 10-gangen bør sitte på rams. Selv om jeg aldri helt har klart å lære meg 7-gangen.
Malama Skrevet 8. september 2006 #13 Skrevet 8. september 2006 Jeg ser heller ikke helt hva det er å "forstå" med gangetabellen uten å vite at 4*3 er 4+4+4, og å pugge den synes jeg burde være en selvfølge. Om jeg noen gang for barn skal de i alle fall lære gangetabellen, like naturlig som de skal kunne alfabetet, de skal kunne lese og regne. Lærer ikke skolen dem dette får vi lære dem det selv.
Gjest StoreSky Skrevet 8. september 2006 #14 Skrevet 8. september 2006 Prøvde for harde livet å lære gangetabellen som barn -men det gikk aldri inn. Så idag kan jeg fremdeles ikke gangetabellen, og har det faktisk heeelt fint! Klarer ikke helt å forklare det med å "forstå" en gangetabell...Har med kognetiv utvikling og slikt. Min datter klarte allerede som liten enkle matte-stykker, og jeg som alltid har slitt med matte, spurte hvordan hun klarte det. jo svaret var: " tja, jeg ser det liksom bare for meg"
Gjest gjest1 Skrevet 8. september 2006 #15 Skrevet 8. september 2006 Veldig synd, spør du meg! Det er så mye kunnskap vi må tilegne oss, vi har simpelthen ikke tid til å lære oss alt selv, via god teknikk og intuisjon. Noe må vi faktisk stole på at andre har funnet ut for oss, slik at vi kan høste fruktene og slipper å finne opp kruttet gang på gang. For å danne oss et generelt kunnskapsgrunnlag. Så kan vi bygge videre på det, ha det som basis til våre videre tankesprang... Nettopp dette med mangel på pugging og kunnskap man får gjennom å pugge, er noe man får svi for på universitetsnivå. Svært få kan bli flinke i grammatikk, for eksempel, hvis de ikke har lært å pugge, utviklet teknikker der, fra tidlig alder. Om ikke elevene direkte får svi for det, så blir de "gamle" fagretningene som krever solide grammatikkunnskaper kuttet ned på, og stengt, pga mangel på studenter. Få studenter kan f.eks. studere historisk språkvitenskap hvis de ikke først har lært å pugge gresk og latinsk grammatikk! Da må man reise ut av landet, og nedover i Europa hvor man ennå legger vekt på å lære fakta, ikke BARE lære hvordan man skal lære. Hjertesukk fra meg...
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #16 Skrevet 8. september 2006 Hjernen trenger faktisk også trim for å holde seg i form! Og å kunne gangetabellen er faktisk basiskunnskap!
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #17 Skrevet 8. september 2006 Hjernen trenger faktisk også trim for å holde seg i form! Og å kunne gangetabellen er faktisk basiskunnskap! ← Tja, for deg og meg. Men det skjer forandringer..
Laina Skrevet 8. september 2006 #18 Skrevet 8. september 2006 Jeg ser absolutt at det med å "forstå" gangetabellen er viktigere enn å pugge den. Matematikk har alltid vært mitt sterke fag, og jeg pugget gangetabellen. Nå kan jeg den ikke på rams lenger, men jeg forstår den, og har aldri noe problem med å gange. Det er ikke bare å forstå at 4x6 er 4+4+4+4+4+4, som igjen er 24. Det har noe med å forstå hvilke tall som kommer før og etter, og hvilke andre tall som går opp i 24, f.eks. Beklager, men det er litt vanskelig å forklare hva jeg mener.
Thomasine Skrevet 8. september 2006 Forfatter #19 Skrevet 8. september 2006 Jeg er litt nysgjerrig på hva som ligger til grunn for at flere og flere mener man ikke skal pugge? Jo jeg synes det er greit å kunne gangetabellen, og jo jeg mener man bør kunne den, jeg anser den som en del av det grunnleggende man bør vite. ← Noen mener at barn som f.eks går på mellomtrinnet og sliter med tiervenner ( hva blir ti tilsammen? 7+3, 5+5...osv) skal bruke tid på å lære seg det og forstå det, og slippe å pugge gangetabellen. Mange klarer rett og slett ikke lære seg slike remser - selv ikke etter ukers/måneders pugg... Og de mener at det er viktigere å kunne addere og subtrahere før man fortsetter med multiplikasjon og divisjon.
nea Skrevet 8. september 2006 #20 Skrevet 8. september 2006 Mange elever får ikke inn matematikken hvis ikke de pugger det. Forståelsen kommer da i annen rekke, men er som regler på plass etter hvert. Pugging eller ikke pugging kommer helt ann på hvordan eleven lærer best, og det er opp til læreren å legge til rette for at alle elevene lærer å gange og ser at det er et mønster der.. Mye av grunnen til at vi som voksne forstår gangetabellen er akkurat fori vi pugget den som liten og vet hva den inneholder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå