Gå til innhold

Barn og mobiltelefoner


Kosejente

Anbefalte innlegg

Så et innslag om barn og mobiltelefoner på "God morgen Norge" i dag...fikk ikke med meg alt....men tror det var en psykolog som uttalte seg....

Han sa bla at vi foreldre måtte legge våre motprinsipper til side når våre barn vil ha mobil...dette begrunnet han med at barn lett kan "falle utenfor" når de ikke har mobil.....(snakk om barn fra 8 -11år).... :-?

Jeg har selv problemer med å takle at barn under tenåringsalder skal ha mobil......

Men når den tid kommer at jeg må gi meg er jeg iallefall fast bestemt på å ha regler for bruken.....ellers kan det både bli kostbart og barna kan rett og slett bli "avhengige" av mobilen og sms-aktivitet (slik vi voksne er.... :-? )

Er faktisk redd for at dette er en utvikling vi vanskelig klarer å stoppe....!!!! :-? :roll:

Synspunkter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så et innslag om barn og mobiltelefoner på "God morgen Norge" i dag...fikk ikke med meg alt....men tror det var en psykolog som uttalte seg....

Han sa bla at vi foreldre måtte legge våre motprinsipper til side når våre barn vil ha mobil...dette begrunnet han med at barn lett kan "falle utenfor" når de ikke har mobil.....(snakk om barn fra 8 -11år).... :-?

Ja, og så blir de utenfor fordi de ikke har playstation, data spill, tv på rommet, de siste kule klærene, kule sykkelen..skiene eller hva det nå skal være. Og for ikke å snakke om den riktige type mobil telefon.

En unge 8-11 år trenger ingen mobil telefon på skolen. Er det noe viktig som de MÅ ringe hjem for så er det sikkert en telefon i nærheten som det går an å låne. Jeg synest en 8 årig er for ung til å gå rundt med mobil telefon jeg. Min nevø er nå riktig nok bare 6, så han er vel kanskje litt for ung til å komme med i den gruppen som psykologen snakker om. Men jeg tror jeg hadde ledd meg ihel om han gikk rundt med mobil telefon. Greitt nok, mye skjer vel på to år, men allikavel. Når de nærmer seg 10-11 så KAN det være greitt at de kan disponere en mobil på kvelden.

Det er nok ikke så enkelt å være foreldre å stå imot kjøpepresset. Men når det gjelder barn i den alderen så kan det være lurt å ta det opp på ett felles møte med foreldre sånn at det blir en "felles løsning" på det.

Forøvrig så leste jeg ett sted at for barn å ha mobil telefon og kunne sms det var på en måte "en ny måte" for ungene å sosialisere seg på. Kan være det var det psykologen mente. Mye av kontakten ungene i mellom skjer på mail og sms, og når ett barn ikke har det, så blir en utenfor. Er jo ikke så rart heller. Når en ser på foreldrene så er det mye mobil og mail bruk. Jeg kan jo innrømme at jeg er den som ikke går noen steder uten min mobil. Men nå er ikke jeg lenger ett barn da... :wink: He,he...det var min unnskyldning,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp!Nå så ikke jeg det innslaget da men...kult at du tar opp sånt.Som du sier...du er redd barna skal bli som oss voksne,hehe.

Det får meg til å tenke på at et barn stoler på det det SER,ikke hører.Det blir som å stå med sigaretten i munnviken og fortelle barnet at det er farlig å røyke,du kan dø av det.Var du med på den?

Og mange jenter er ofte bekymret for hvordan datteren går kledd og bortetter....men glemmer selv at de gjorde seg til for guttene da de var tenåringer...

Ærlig?Jeg tror du må se det utifra din egen økonomi,om du har råd til et kontantkort til poden.Jeg ser ikke den helt store forskjellen på om du kjøper en mobil til ham/henne om 6 måneder eller i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så leste jeg ett sted at for barn å ha mobil telefon og kunne sms det var på en måte "en ny måte" for ungene å sosialisere seg på. Kan være det var det psykologen mente. Mye av kontakten ungene i mellom skjer på mail og sms, og når ett barn ikke har det, så blir en utenfor. Er jo ikke så rart heller. Når en ser på foreldrene så er det mye mobil og mail bruk. Jeg kan jo innrømme at jeg er den som ikke går noen steder uten min mobil. Men nå er ikke jeg lenger ett barn da... :wink: He,he...det var min unnskyldning,

Ja, tror det var akkurat det psykologen mente....

Å ha mobilen med på skolen er jeg enig i at er helt unødvendig.....sånt bør tas på på foreldremøter.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke til å sitere 2 personer i et innlegg....må lære meg det... :-?

Det får meg til å tenke på at et barn stoler på det det SER,ikke hører.Det blir som å stå med sigaretten i munnviken og fortelle barnet at det er farlig å røyke,du kan dø av det.Var du med på den?

Joda...ser klart den Morgan... :) ...og dette må vi foreldre selvsagt ha i bakhodet...

...men den dagen barna skal kopiere foreldrene i ett og alt...og at alle "voksenting" er tillatt...da får vi ville tilstander da.... :roll: (see what i mean..??)

Selvsagt skal vi strebe etter å være gode rollemodeller for barna våre...og visse "voksenting" bør vi vel prøve å skjule....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min går i 6 klasse og vi har ikke hatt noen problemer med dette. Jeg har en ekstra mobiltelefon med kontant kort som hun disponerer, men den har omtrent ikke vært brukt på et halvt år. Det er veldig få i klassen hennes som har mobiltelefon og de har ikke lov til å ha med telefonene på skolen. Hun var mye mer interessert i å ha egen telefon for 2-3 år siden, men da fikk hun ikke lov.

På de to skolene hun har gått på så har ikke dette vært noe stort problem så det virker som om det varierer veldig fra sted til sted. Jeg ser ikke helt poenget med å gi en 8 åring mobiltelefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det får meg til å tenke på at et barn stoler på det det SER,ikke hører.Det blir som å stå med sigaretten i munnviken og fortelle barnet at det er farlig å røyke,du kan dø av det.Var du med på den?

He,he...ja nettopp. Det kan jo bli litt vanskelig for barn å skjønne akkurat det. Eller voksne i båt som IKKE vil ha på seg redningsvest, men barna MÅ ha det. Ellers kan de jo drukne vett du. Jeg husker jeg ikke helt skjønte det når min bestemor sa det. Hun kunne IKKE svømme. Men jeg som var barn, måtte ha det. Og jeg hadde også vunnet svømmekonkurranse på skolen... Hennes "unnskyldning" var at hun var nå så gammel allikavel.

Ærlig?Jeg tror du må se det utifra din egen økonomi,om du har råd til et kontantkort til poden.Jeg ser ikke den helt store forskjellen på om du kjøper en mobil til ham/henne om 6 måneder eller i dag.  

En må nok akseptere at verden forandrer seg. Og jeg tror ikke en lærer barna så mye med å være FOR standhaftig om det heller. Men jeg tror at barnet kan lære ved at en ikke får ALT med en gang bare fordi "alle andre får det". Og jeg tror det er sunt for å barn å vite at voksne og`må forsake ting. F.eks skal familien til syden, så går det an å forklare barnet at nå må mor og far spare penger for å ha råd til dette.

Sønnen til ei venninne av meg hadde en god forklaring dersom mor sa at de ikke hadde råd til å kjøpe all slags mulige leker. "Ja,men du har jo kortet med deg." :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Min datter på snart 9 år ønsket seg en til jul. Da måtte jeg bare si at hennes høyeste ønske ikke kom til å bli oppfylt................

Det er kun en i klassen hennes som har mobil. Tror ikke det er noe problem med dette på hennes skole. Trodde psykologer var litt mer opptatt av at barn skal få god selvfølelse og selvtillitt uten materielle goder !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at det er veldig få på 8- 11 år som trenger mobil. de skal jo ikke ha med den på skolen, og de bør ikke være et sted der det ikke går ann og få tak i dem. og hvis de trenger mobil for og kunne sende sms til hverandre hele dagen så mener jeg at det er godt argument for at de ikke bør ha det så tidlig.

Vi har ikke hustelefon, så vi må nok ha en mobil som er hjemme her når vi får barn, sånn at det vil ha muligheten til og få tak i oss hvis det er noe. hvis så unge barn trenger mobil, så bør man kunne stenge den på noen områder sånn at det er begrensninger på hva den kan brukes til. ikke sms, kun ringen noen nr.

Det er jo ikke nok med kontantkort fordi hvis de bruker det opp på tull, så må man alikevel kjøpe nytt hvis de skulle trenge det. den mobile utviklingen som skjer er skremmende nok, og jeg tror det er viktig at vi foreldre går forann som gode forbilder. barn gjør som man gjør og ikke som man sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde psykologer var litt mer opptatt av at barn skal få god selvfølelse og selvtillitt uten materielle goder !

Hvis du leser gjennom innleggene...så ser du at poenget til "psykologen" (som egentlig da er en pedagog....fikk ikke helt med meg hva hva han var...men han snakket iallefall som en psykolog..hehe :) ) ikke var at barna skulle ha alskens materielle goder...men at mobiltelefonbruken er på en måte blitt en del av barne-ungdomskulturen...og en måte de unge kommuniserer på...(som en del av de "eldre")...derfor kunne de "falle utenfor".....

Men utifra en del av innleggene her ser det ut til at for mange så er ikke dette et problem i så ung alder som 8-11 år.....beroligende..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har to barn som har egen mobil. De er 9 og 13 år.

For 13-åringen var det "merket" på mobilen som var viktig, så han kjøpte sin egen, for egne penger.

9-åringen var ikke så nøye på det, og fikk en "gammel" vi hadde liggende.

Han kjøpte selv kontant-kort til 150; Dette var i høst. Sjekket saldoen på kortet hans nå, og fant ut at han hadde 142; igjen på kortet!

13-åringen kjøper nytt kontant-kort ca. annenhver mnd.

Mange lurer kanskje på hva de skal med mobil når de ikke er i bruk?

De bruker den til å ringe oss to ganger, så ringer vi de opp.

Begge ungene har med mobilen på skolen, men den blir ikke skrudd på før etter siste time. De går på steiner skolen, så det er fint å få avtalt om og når vi skal hente, eller om de skal bli med noen hjem.

Hører kanskje med til historien at jeg har vært KJEMPE motstander av barn med mobil. Men dette var før jeg hadde egne erfaringer

Tess@

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lillebror er 11 år gammel og mye plaget med forskjellig sykdom. Han har blant annet ADHD og epilepsi. Mamma og pappa kjøpte en (billig) mobiltelefon til ham som han skal ha for å føle seg tryggere, og dette virker! Han er mye mer ute enn før og har fått flere venner. Han sier også selv at han ikke er så redd for å få anfall mer for da kan han bare ringe og si fra så kommer det noen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva i all verden skal en unge på 8-11 år med en mobil? Ringe unødvendige telefoner? Sende unødvendige meldinger? Eller bare rett og slett bare ha den for å "spille" med den? En unge på 8-11 år er så og si i "nærheten" av en voksen. Og som en annen sa på denne tråden, "på skolen er det jo telefoner hvis det skulle være nødvendig". Det er jo sant. Jeg mener de bør vente til de ihvertfall har fylt 14-15 med å få en mobiltelefon. Det er ikke en leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...