Gå til innhold

tørkede bønner til chili con carne

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

tenkte jeg skulle lage chili con carne i dag og la hvite tørkede bønner i vann i går kveld. er imidlertid vant med å bruke salat-/ grytebønner fra boks til dette og lurer på følgende:

- må jeg skifte vann på bønnene mens de vannes ut?

- koker jeg bønnene i det vannet de er bløtt ut i eller i nytt vann? mener å ha lest en gang at èn av metodene er å anbefale, men hvilken?

- på pakken står det at bønnene skal kokes i 40 minutt. bør jeg koke dem separat på forhånd eller skal jeg koke dem i chilien fra begynnelsen av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pulverheksa ikke innlogge

Du trenger ikke å bytte vann på bønnene mens de vannes ut.

Jeg pleier å koke bønnene i nytt vann. Har lest et sted at det er anbefalt.

Du kan koke dem med i chilien. Pleier i alle fall å koke bønnene med i mat som skal koke lenge.

Pulverheksa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk, pulverheksa! :kyss:

nå blir det chili i lange baner i kveld - bruker å lage en stoooor porsjon iblant og så fryse ned i porsjonpakker, slik at det bare er å slenge i mikroen når jeg kommer sent hjem fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes lurt ut! Ja, å lage stor prosjon og fryse ned altså.. Du har ikke tilfeldigvis en god oppskrift på hjemmelaget chili con carne som du vil dele med oss? Har bare prøvd den som kommer i pose, og vet at hjemmelaget er mye bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ingen oppskrift ettersom jeg bruker den velkjente "prøve meg fram-metoden", men skal prøve å holde en telling med hvor mye jeg bruker av de forskjellige ingrediensene og gi en nærmere tilbakemelding når jeg sitter med sprekkferdig chili con carne-mage i kveld :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ragnhils ikke innlogget

Jeg har en oppskrift :-)

2 bokser hakkede tomater, eller 8-10 vanlige tomater

2 løk

1-2 fedd hvitløk

2 paprika

et par chilli (bruker å fjerne frøene)

kjøttdeig evt. kjøtt

bønner

chillipulver, salt, pepper og litt tabasco

av og til tar jeg i bacon - og jeg ser også at noen har i mais.. Godt blir det uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble ikke laget chilli før i kveld, men den som venter på noe godt osv... :ler:

etter beste hukommelse kommer oppskriften her:

en halv kilo karbonadedeig (evt kjøttdeig) og to grovhakkede kyllingfileter stekes i olje sammen med en finhakket kinesisk hvitløk (den lille uten fedd) og to grovhakkede løk. tilsett 4 bokser hakkede tomater, hvite bløtlagte bønner, en boks mais, 3-4 hakkede paprika (gul, oransje, grønn), 2 store røde chilli og 2-3 små sterke chilli, et par ts spisskummen og paprikapulver, smak til med salt.

jeg brukte tørkede bønner som jeg ikke kokte på forhånd og lot det koke i rundt halvannen time fra jeg begynte til jeg tok det av plata. bruker du hermetiske eller forkokte bønner kan du redusere koketiden noe, men en times tid bør chillien få. og selvfølgelig bør du prøve deg fram med styrken på den friske chillien - jeg liker å bruke både den store aromatiske og relativt milde og de små sterke. hvis du er usikker, så ha heller i litt for lite og få opp styrken etterhvert.

bon appetite! :kgblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) Har vært veldig opptatt med filmfestivalen her i Tromsø denne uka (har nesten glemt hvor påknappen på pc'n er ), men skal få prøvd ut chili con carne i løpet av neste uke. Gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Nå har jeg endelig fått lagd chili con carne, og den ble kjempegod :) Hadde i kyllingfilet sånn som Liten beskriver, men droppa paprika for det liker jeg ikke. Ingen skriver noe om mengde bønner, så jeg tok en boks. Brukte de hvite bønnene i tomatsaus, for det var det jeg fant i butikken. Skal prøve å få tak i tørka bønner neste gang jeg husker på det i en butikk som har litt bedre utvalg. Hvor mye bønner bruker dere andre? Har jeg brukt for lite eller for mye?

Godt ble det i alle fall. Mannen min jobber masse overtid for tida, så han gleder seg til å få med en porsjon på jobb i morra, sånn at han slipper pizza eller kinamat som er overtisdsmaten der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...