Gå til innhold

dagmamma vs. barnehage

IKHH

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg er nå hjemme med mitt første barn. ikke så lenge til permisjonen er ferdig og jeg må begynne med barnepass.

Jeg tenker mye og er veldig bekymret for at hun skal gå i barnehage fra hun er ett år..... hun virker så liten og hjelpesløs.

Barnhagen hun eventuellt skal gå i (hvis hun får plass) er ganske stor, og det finnes ingen andre alternativer.

Jeg tenkte eventuellt på dagmamma, men vet ikke om noen her i området.

men det er et annet problem.

det jeg egentlig vil ha svar på er andres erfaringer med å begynne rett i barnehage eller hva dere har gjort ?

Glad for alle svar!! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine to eldste var 10 mnd og ett år da de begynte i bhg. Det gikk kjempeflott.

I utgangspunktet ser jeg på bhg som den optimale løsningen og dagmamma som nødløsning. Jeg hadde aldri levert fra meg barna mine til en dagmamma jeg ikke kjenner godt. Hvem som helst får ikke låne bilen min, så hvorfor la hvem som helst passe barnet??!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde dagmamma ett år med eldstemann da jeg var ferdig med permisjonen. Rett og slett fordi det var/er umulig å få barnehageplass når de er så små. Han var 1 1/2 år da jeg begynte å jobbe igjen, og jeg var heldig å få en dagmamma som bodde i nabolaget. Han trivdes kjempegodt der, hun var flink med barn og veldig kreativ.

Ulempen med dagmamma er nå hun eller ungene hennes er syke. Da må man bruke av de dagene somer beregnet på eget sykt barn. Jeg måtte bl.a sykemelde meg for å være hjemme med sønnen min fordi vi ikke hadde nok dager igjen på høsten.

En annen ting er ferie. Dersom man ha barnehageplass vet man når bhg er stengt om sommeren (evt. at den er åpen hele sommeren). Det er litt av et puslespill som skal legges for at ferien passer for alle.

Når du har bhg.plass vet du at du har pass til barnet ditt for mange år framover, vi opplevde å miste dagmammaen plutselig fordi de skulle flytte.

Men med små barn kan man vel se langt etter barnehageplass, så jeg regner med at lillebror også kommer til å gå til dagmamma når jeg er ferdig med permisjonen. Men er vi heldige å får plass i bhg. så nøler ikke jeg med det selv om han er liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste begynte hos dagmamma da han var 1 år (hadde praktikant hjemme fra han var 6 mnd.)....vi var så heldige at en bekjent av oss ville være dagmamma....har veldig gode erfaringer med dette....

Etter permisjonen etter nr. 2 begynte begge to hos den samme dagmammaen.....har ennå denne dagmammaen i dag.....guttene er 3 og 7 år.. :)

På grunn av at jeg jobber 50 % og min mann er offshorearbeider trenger vi dagmamma alt fra 0 - 5-6 dager pr. mnd......jeg går "ulike" dager på jobb hver uke...så vi måtte hatt full barnehageplass og skolefritidsordning (selv om vi ikke har behov for dette)...og dette ville blitt dyrt....4500-5500 kroner ( idag betaler vi 1000-2300-avhengig av hvor mye de har vært hos dagmamma).

Om dagmamma eller barnehage er best for barna tror jeg er veldig individuellt fra barn til barn......noen trenger mye eneoppmerksomhet og andre er mer selvstendige....

Personlig ville jeg ikke hatt et 1 år gammelt barn i barnehage på fulltid.....hvis jeg ikke var nødt.....ikke det at jeg tror barna har det "vondt" i barnehagen...men de er jo så små.....og det er også ganske utmattende for så små barn å være i barnehage 8 timer pr. dag....det er "action" hele tiden og lyder og inntrykk konstant....

Hos en god dagmamma kan barnet både få lek og ro.....

Jeg regnet ut en gang at hvis man har et barn i barnehage (eller dagmamma forsåvidt) på fulltid.....så har barnehagen flere våkne timer sammen med barnet ditt enn du selv har...det gav iallefall meg en tankevekker... :-?

Det er jo også et dilemma å finne en dagmamma man kan stole på...hvis man ikke kjenner personen...men spør etter referanser!!

Hvis jeg i nærmeste framtid begynner i høyere stillingsprosent kommer jeg til å søke barnehage til min yngste...men han er nå snart 3,5 år....men vil ikke benytte oss av full plass uansett..selv om vi må betale for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Dersom du skal ha fremmed dagmamma sørg for å få referanser !

Har hatt dagmamma til eldste og minstemann og rett i barnehage med han i midten. Har like gode erfaringer med begge deler, men vi kjente dagmammaene fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mest sansen for dagmamma/praktikant.

Men da snakker jeg kun utifra mine egne erfaringer som barn.

Har faktisk aldri gått i barnehage, foreldrene mine var hjemme i perioder, men ellers så har jeg og søsteren min hatt dagmamma. Da var vi hjemme og kunne gjøre det vi hadde lyst til og leke med de andre ungene i gata.

Er stadig vekk innom barnehager i jobben og ungene kan være noen skikkelige bøllefrø enkelte steder..

Masse unger fordelt på bare noen få voksne gå nok ikke alltid like bra.

Men så er nå jeg nokså egenrådig og vil helst gjøre det jeg selv har lyst til på min måte. :sjarmor:

Jeg tror det beste for barna er å være hjemme eller hos dagmamma, men det er nå bare min ydmyke mening.

Men det er godt det finnes barnehager, ellers hadde nok ikke guttungen jeg er stemor til noensinne lært seg å snakke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...