Gjest Gjest Skrevet 20. september 2007 #41 Skrevet 20. september 2007 Gammel tråd, men interessant tema Jeg lager noe tradisjonsmat, som grønnsakssupper og andre supper, særlig om høsten, kan lage kjøttkaker fra bånn, har servert både fårikål, ferskt kjøtt og suppe, lamme- og hønsefrikassé de siste månedene osv. Når vi spiser fisk tilberedes den også ofte ganske tradisjonelt (men ikke alltid, synes det er godt med ris i stedet for potet, og f eks wokede grønnsaker i stedet for kokte, av og til) - men vi spiser nok fisk for sjelden. Spekemat spiser vi en god del av om sommeren, både med potet og eggerøre, eller i salat. Norsk tradisjonsmat er kjempegodt, synes jeg, men samtidig er en viktig del av mat- og matlagingsgleden å variere! Dessuten blir et husmannskosthold med hovedsaklig kjøtt hver dag fordi man ikke "gidder" å spise saltsild, torsk osv så ofte, altfor tungt... Derfor baserer vi heller mer av kostholdet på kylling og vegetarmat et par ganger i uka, og fordi det er moro å lage mat og gøy å spise ting som smaker forskjellig, blir endel av rettene mer franske/italienske/indiske/afrikanske. Men jeg bruker faktisk nesten de samme råvarene i norske som i utenlandske retter, det er stort sett bare krydring og noe tilbereding som er forskjellig.
Kayli Skrevet 20. september 2007 #42 Skrevet 20. september 2007 Jeg er oppvokst med en far som mener at en middag uten poteter ikke er middag. Hjemme hos oss hadde vi følgelig poteter til alt, til og med spaghetti med kjøttsaus og raspeball. Selv er jeg ikke så nøye på det. Selv om vi ofte har poteter til middagen (bor på gård og produserer poteter selv - lett tilgjengelig, altså), kan familien godt spise ris eller pasta i stedet. Tradisjonell mat står høyt i kurs hos oss, men vi kan like gjerne ty til frossenpizza av og til. Vi prøver også gjerne utradisjonelle eller utenlandske retter. Norsk, "gammeldags" mat er likevel det som spises mest. Vi har rikelig tilgang til fjellfisk og viltkjøtt, noe som ofte avspeiles i vårt menyvalg.
Betsy Skrevet 20. september 2007 #43 Skrevet 20. september 2007 Spiser masse norsk husmannskost, vi. Kokte poteter er vi kjempeglade i begge to, samme med kjøttkaker, fårikål, lapskaus (*fnis*), kokt fisk, fiskeboller, fiskepudding, fiskegrateng, "vanlige" kokte grønnsaker... Men vi er veldig glade i utenlandsk og "trendy" mat også, som sushi, asiatisk mat, tapas ++. Men siden vi som mange andre har det litt hektisk i hverdagen, blir det stort sett til at vi gjør oss litt mer flid og lager sånn type mat i helgene.
Gjest imli Skrevet 23. september 2007 #44 Skrevet 23. september 2007 Vi spsier mye vanlig norsk mat. Har ofte poteter til. Spiser mye kjøttkaker, kjøttpudding, selvfisket fisk som vi steker i panna eller tar i røykovn, fiskeboller, gryteretter, bankekjøtt, stek osv. Lagde fårikål her om dagen også. Tilbehør er som regel poteter, saus og kokte (men ikke ihjelkokte!), ovnsstekte eller stekte grønnsaker.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2007 #45 Skrevet 23. september 2007 Glad i tradisjonsmat av og til men må faktisk innrømme at jeg ikke er like stø på å lage det som f.eks thai-mat. Vokst opp på landet men hadde vel en mor som ble overbegeistret i det øyeblikket hun oppdaget toro og andre ferdig eller halvfabrikat produsenter. Ergo var det lite å lære derfra. Synes forøvrig det er en smule hysterisk å påstå at poteter er usunt. Egentlig synes jeg hele gi oppstyret er overdrevent. Tidligere var fettet den store synderen og det var masse snakk om tette blodårer og høyt kolesterol. Men mener faktisk å ha lest at dette har ført til at man nå faktisk får i seg for lite fett. (Antar de da mener et "sunne fettet") Moderasjon på mengde og variasjon er vel en bedre tilnærming til sunnhet mener nå jeg...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå