Gjest Ulva35 Skrevet 7. september 2006 #21 Skrevet 7. september 2006 Grønnsaker skal ikke være overkokte da Har ikke sansen for det jeg heller. Ellers er det godt å høre at noen ivaretar norske mat-tradisjoner Nå er det ikke sånn at vi her i huset aldri spiser pasta og pizza og sånn. Men stort sett går det i vanlig tradisjonell mat. Og aldri en dag(nesten) uten masse(passe kokt eller dampende) grønnsaker. Blomkål, brokkoli og her jeg bor har også fersk rosenkål kommet. Norsk mat er ikke kjedelig. Det spør selvfølgelig hva man tilsetter. I dag blir det kjøtt og suppe her. Og da har vi så mye grønnsaker at poteten blir i skapet
Latee Skrevet 7. september 2006 #22 Skrevet 7. september 2006 Tror dette har noe med smak og behag å gjøre jeg For ei som er vant til og foretrekker afrikansk og asiatisk mat er liksom ikke kjøttkaker det helt store.. Men jeg liker pinnekjøtt da!
Gjest LilSweetie Skrevet 7. september 2006 #23 Skrevet 7. september 2006 En litt annen ting: Det er tydelig også forskjell på hva man regner som utradisjonell mat og ikke. Pasta, f.eks, tenker jeg på som den vanligste maten man kan spise....ikke særlig fremmed eller annerledes
Gjest *Snart medlem* Skrevet 7. september 2006 #24 Skrevet 7. september 2006 Enkelte av oss som lager norsk hverdagskost kan også koke/dampe grønnsaker på en ordentlig måte. ← Tja, jeg tviler. Jeg har aldri fått noe annet enn det jeg vil kalle overkokte grønnsaker til norsk kost
Malama Skrevet 7. september 2006 #25 Skrevet 7. september 2006 En litt annen ting: Det er tydelig også forskjell på hva man regner som utradisjonell mat og ikke. Pasta, f.eks, tenker jeg på som den vanligste maten man kan spise....ikke særlig fremmed eller annerledes ← At det er VANLIG i dag er jo ikke det samme som at det er tradisjonell norsk kost da. Pasta er ikke typisk tradisjonell norsk mat. Men vanlig er det. Tja, jeg tviler. Jeg har aldri fått noe annet enn det jeg vil kalle overkokte grønnsaker til norsk kost ← Vel, det betyr jo ikke at INGEN kan det, selv om de du kjenner som har servert deg det ikke kan det? Jeg er fint istand til å IKKE overkoke grønnsaker, og likevel servere dem til kjøttkaker... Og du kan jop alltids prøve selv da, og se om det ikke er mulig å servere "rett tilberedte" grønnsaker til vanlig/tradisjonell norsk mat. Personlig må jeg nok innrømme at jeg ikke spiser så mye av den tradisjonelle norske maten i det daglige. Det går mye i pasta eller ris, svært lite poteter som jo er en byggesten i norsk mattradisjon. Vi spiser taco og pizza nesten hver uke, men kjøttkaker og lapskaus bare en sjelden gang. Men vi lager noe "tradisjonell norsk mat" også noen dager. Litt av hvert, alt ettersom. Synes mye av den "tradisjonelle norske maten" tar lang tid å tilberede, og etter en lang dag på jobb, så frister det langt mer med noe kjapt. som ofte ikke inkluderer hverken poteter eller saus (eller, kanskje en tomatsaus da...)
Gjest *Snart medlem* Skrevet 7. september 2006 #26 Skrevet 7. september 2006 Vel, det betyr jo ikke at INGEN kan det, selv om de du kjenner som har servert deg det ikke kan det? Jeg er fint istand til å IKKE overkoke grønnsaker, og likevel servere dem til kjøttkaker... Og du kan jop alltids prøve selv da, og se om det ikke er mulig å servere "rett tilberedte" grønnsaker til vanlig/tradisjonell norsk mat. ← Poenget mitt var at kokte grønnsaker slik de er i tradisjonelle norske middagsretter blir for meg overkokte uansett - og det gjelder etter all sannsynlighet dine grønnsaker også. Jeg har også spist grønnsaker kokt av personer jeg ikke kjenner, og som har hatt varierende grad av profesjonalitet.
monja Skrevet 7. september 2006 #27 Skrevet 7. september 2006 Skriver ikke så mye i mattrådene, men vi har da typisk norsk mat et par ganger i uken. Fiskekaker, kjøttkaker, kokt/stekt fisk, koteletter ol. Føler ikke jeg lager direkte spenstig mat disse dagene, men det er da godt. Og hvor sundt/usunt det er kommer jo mye an på tilbehøret. ← Sånn er det her og.
salsera Skrevet 7. september 2006 #28 Skrevet 7. september 2006 Jeg er vegetarianer, og da sier det selv selv at det blir lite fårikål, kjøttkaker og kokt torsk her i gården. Jeg lager derimot lapskaus og grønnsakssuppe med ujevne mellomrom. Men heller ikke da jeg bodde hjemme og ikke var vegetarianer stod klassisk norsk middag høyt i kurs. Jeg synes generelt sett at mye av tradisjonell norsk kost er småkjedelig - dessuten har jeg ingenting til overs for overkokte grønnsaker som tilbehør. ← Jeg har vel gjort samme erfaringene som *Snart medlem*. Tradisjonell norsk middagsmat blir det lite av, det er jo heller ikke så mye som er vegetarisk. Det jeg spiser av "tradisjonell norsk mat" er vel mest grovbrød og annen bakst.
Kykkelikokos Skrevet 7. september 2006 #29 Skrevet 7. september 2006 Jeg hadde klubb til middag i dag :D med kålrot og gulroter og det er utrolig god middag, synes jeg. Er glad i internasjonal mat, men god, norsk mat er godt det også! Fårikål, pinnekjøtt, lapskaus og kjøttkaker er blant mine favoritter. Grunnen til at vi ikke spiser dette så ofte som jeg skulle ønske, er at det tar ganske lang tid å lage. Det som var norsk hverdagskost før i tiden har nærmest blitt søndagsmat her i huset... Og de rettene jeg har nevnt her må da være minst like sunt som taco og lasagne som jeg ofte ser nevnt i middagstråden... ← Samme her
Gjest Fruktfat Skrevet 7. september 2006 #30 Skrevet 7. september 2006 her er det lite av medisterkaker, koteletter, fårikål, og annen tradisjonell kjøttmat, fordi jeg ikke eter det. vi eter masse kylling og fisk da. men samboeren min ELSKER norsk husmannskost, og når vi er hos mine foreldre ber han alltid om kjøttkaker (medister-), fårikål, hvalbiff, osv, sånn som de eter hver dag her om dagen fikk han masse medisterkaker av moren til en venninne av ham, gjett om han ble glad! noe av det beste vi vet er lapskaus (med kalkunpølser, vi eter masse lapskaus!), røkt kolje, og annen sånn mat, men sjelden vi lager det fordi det tar lang tid, blir mye oppvask, osv.
Gjest Ulva35 Skrevet 7. september 2006 #31 Skrevet 7. september 2006 Poenget mitt var at kokte grønnsaker slik de er i tradisjonelle norske middagsretter blir for meg overkokte uansett - og det gjelder etter all sannsynlighet dine grønnsaker også. Jeg har også spist grønnsaker kokt av personer jeg ikke kjenner, og som har hatt varierende grad av profesjonalitet. ← Det var da fælt til stahet da Hvis man koker grønnsaker, da f.eks blomkål, brokkoli eller rosenkål i 2-3 minnutter blir de ikke overkokte. Skal du ha dem mindre kokt, så må du la være å koke dem. Du kan jo ikke snakke for alle.
Malama Skrevet 8. september 2006 #32 Skrevet 8. september 2006 Det var da fælt til stahet da Hvis man koker grønnsaker, da f.eks blomkål, brokkoli eller rosenkål i 2-3 minnutter blir de ikke overkokte. Skal du ha dem mindre kokt, så må du la være å koke dem. Du kan jo ikke snakke for alle. ← Det var liksom det jeg skulle frem til. Jeg servererf.eks gulroten stort sett rå, og om jeg koker den så er den bare "halvkokt", for jeg er heller ikke glad i overkokte grønnsaker. Med andre ord, de fleste av mine grønnsaker serveres enten faktsik rå (altså ikke kokt) eller nettopp bare LITT kokt. Likevel er de en del av tradisjonell norsk kost (så er det en annen ting at jeg ofte ikke bruker så veldig mye grønnsaker i min matlaging da, til min skam) Også lager jeg vel så ofte mat som ikke er tradisjonelt norsk, og jeg koker ikke grønnsakene mer eller mindre av den grunn
Gjest Hedda Gabler Skrevet 8. september 2006 #33 Skrevet 8. september 2006 Jeg synes de norske mattradisjonene er vel verd å ta vare på. Og det har ingenting med overkoking av grønnsaker å gjøre. Vi veksler mellom ulike typer mat og bruker mye gammeldags, norsk mat. Mannen min er best på å lage sånt, jeg er best på salater og risbaserte middager. Vi har stor grønnsakshage og bruker grønnsakene våre både i wok og i tradisjonell kost. Ungene våre liker heldigvis begge deler. Kan ikke la være: Hverken sunt eller usunt skrives med d.
Gjest Fjellsippa Skrevet 8. september 2006 #34 Skrevet 8. september 2006 (endret) Kan ikke la være: Hverken sunt eller usunt skrives med d. ← Greit det Hedda . Skjønner at det er meg du sikter til. Ser det når du sier det. Er du norsklærer eller? Fint at det er flere her som liker norsk mat. Om maten blir god eller ikke kommer helt an på kokken, men for ordens skyld. Jeg lager også mat fra alle verdenshjørner. Da ser man etter hvert at norske råvarer og norsk mat faktisk er i verdensklasse. Endret 8. september 2006 av Fjellsippa
Gjest antifilliokkus Skrevet 20. september 2007 #35 Skrevet 20. september 2007 Enkelte av oss som lager norsk hverdagskost kan også koke/dampe grønnsaker på en ordentlig måte. et masse burger og pomfri så blir du sterk
Gjest Blondie65 Skrevet 20. september 2007 #36 Skrevet 20. september 2007 Utrolig interessant at man slakter poteten og norske sauser for derettere å fortelle at det går i ris, pasta, pizza og tacos. Norsk mat, ordentlig tilberedt trenger verken være kaloribomber eller usunne. At norsk mat skal være dårlig pga overkokte grønnsaker beror mer på kokken enn på norsk mat. Det største problemet med norsk mat er nok mengden poteter og saus. Det meste skal bade i saus (ref. kjøttkaker) og halve tallerkenen bør være potet. Da blir det for mye karbohydrate. Taco, pasta (slik som f.eks. lasagne) og pizza er alt sammen KALORIbomber laget på usunt fett. Det er umulig - selv med den aller magreste osten - å lage disse ned i en kalorimengde som er akseptabelt for et alminnelig kaloriintak for en middag (mellom 400 og 600 kcal). Dessuten er alle disse høy GI (med mindre det er brukt fullkornspasta). Så ut fra et sunnhetsperspektiv er dette rett og slett å bytte ut norsk mat med usunn utenlandsk mat. Nå finnes det selvsagt sunne varianter av utenlandsk mat - f.eks. wok, og andre der grønnsaker og/eller rent kjøtt eller fisk er hovedingrediensen. Ofte er disse tilberedt med sjysaus av kraften. Fløte, rømme, ost eller youghurt brukes i svært liten grad og det i seg selv reduserer kaloriinnholdet. Og ja Ulva - jeg er helt enig med deg: stek heller koteletten i smør/melange og kutt ned på kake/chips.
Gjest Eurydike Skrevet 20. september 2007 #38 Skrevet 20. september 2007 (endret) Utrolig interessant at man slakter poteten og norske sauser for derettere å fortelle at det går i ris, pasta, pizza og tacos. Norsk mat, ordentlig tilberedt trenger verken være kaloribomber eller usunne. At norsk mat skal være dårlig pga overkokte grønnsaker beror mer på kokken enn på norsk mat. Det største problemet med norsk mat er nok mengden poteter og saus. Det meste skal bade i saus (ref. kjøttkaker) og halve tallerkenen bør være potet. Da blir det for mye karbohydrate. Taco, pasta (slik som f.eks. lasagne) og pizza er alt sammen KALORIbomber laget på usunt fett. Det er umulig - selv med den aller magreste osten - å lage disse ned i en kalorimengde som er akseptabelt for et alminnelig kaloriintak for en middag (mellom 400 og 600 kcal). Dessuten er alle disse høy GI (med mindre det er brukt fullkornspasta). Så ut fra et sunnhetsperspektiv er dette rett og slett å bytte ut norsk mat med usunn utenlandsk mat. Nå finnes det selvsagt sunne varianter av utenlandsk mat - f.eks. wok, og andre der grønnsaker og/eller rent kjøtt eller fisk er hovedingrediensen. Ofte er disse tilberedt med sjysaus av kraften. Fløte, rømme, ost eller youghurt brukes i svært liten grad og det i seg selv reduserer kaloriinnholdet. Og ja Ulva - jeg er helt enig med deg: stek heller koteletten i smør/melange og kutt ned på kake/chips. Gammel tråd - men jeg må likevel kommentere litt. Jeg kan ikke se at flertallet av de som sier at de hovedsaklig ikke spiser norsk tradisjonskost, er eksplisitte på at de bytter det ut med akkurat pizza og tacos? Pasta og ris nevnes, ja, og dersom det dreier seg om hvit ris og pasta av hvitt mel er det jo selvsagt like raske karbohydrater som poteten. Men både brun ris og fullkornspasta er stadig mer brukt, noe som går fram av både denne tråden og ikke minst av middagstråden. Dessuten kombineres pastaen ofte med saus laget av grønnsaker og olivenolje (ihvertfall for min del) - det må jo også tas med i betraktningen. Jeg er i prinsippet enig i at både norsk mat og internasjonal mat kan lages sunt og usunt. Men man kommer ikke utenom at den norske tradisjonsmaten generelt sett inneholder mer rødt kjøtt, mer mettet fett og mindre grønnsaker enn feks det såkalte "middelhavskostholdet". Og det er ikke uten grunn at sistnevnte kosthold har blitt anbefalt fra medisinsk forskningshold i flere år fordi det forebygger hjerte/kar-sykommer og kreft. Og angående den siste kommentaren: Det er jo betegnende at man for å få koteletter stekt i smør til å høres mindre usunt ut, må sette det opp mot å spise mye kake og chips. For the record: Jeg steker koteletter i smør (blandet med olje), jeg har planer om å lage komlemiddag på søndag, og den hender at jeg spiser kake. Jeg betrakter imidlertid ingen av delene som hverdagskost - alt med måte. Jeg fråtser imidlertid i fersk norsk fisk og norske, økologiske grønnsaker - og i dag skal jeg lage thai-wok av dem. Edit: Tastefeil Endret 20. september 2007 av Eurydike
Malama Skrevet 20. september 2007 #39 Skrevet 20. september 2007 Det er vel faktsik bare jeg som har skrevet at jeg ikke spiser mye "tradisjonsrik norks mat" men derimot en del taco og pizza... Og jeg skrev det slett ikke osm om at det var sunnere, men som en innrømmelse av at det nok er sant. (vel og merke, min taco har svinekjøttdeig med lite fett, har litt ost (men ikke uvettes mye), men ingen rømme, masse salat, tomat etc. og er antakelig ikke det mest usunne jeg serverer, men jeg burde sikkert brukt grovere lefser (vi bruker tortillas, ikke sånne maisgreier). ) Men, vi spiser altså ikke bare sunt. Det er slett ikke av helsemessige årsaker vi ikke hr mye "tradisjonsrik norsk mat", men tid. Jeg lager en del slik "norka mat" i helgene, potetball er absolutt tradisjonsrik norsk mat, og både jeg og min mann er kjempeglad i det, men det tar jo to timer å lage, og da er det ikke aktuelt å gjøre det etter jobb. Så det har vi på søndager, så har vi stekt ball på mandagen. Vårt kosthold styres i svært liten grad av hva som er sunt, og det vet jeg er en uting. Men, jeg har heller aldri sagt at jeg spiser sunt. Jeg har sagt at jeg 1) spiser lite tradisjonsrik norsk mat i hverdagen 2) Ikke overkoker grønnsaker 3) spiser taco og/eller hjemmelaget pizza nesten hver uke. (vi spiser dog også en del annen mat, og noe er sunnere enn andre ting) Vårt kosthold kunne absolutt trengt en omlegging. Men jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Men det, det er en helt annen sak...
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2007 #40 Skrevet 20. september 2007 det jeg regaere litt på er så mange kun tenker på usunn mat når man snakker om norsk tradisjonsmat, jeg er veldig klar over at mange da kun ser for seg kjøttkaker og brun saus og fårikål og poteter. men hvis man ser litt lenger tilbake enn 20 år så var faktisk ikke kjøttkaker det man hadde hver dag, jeg kjenner ingen som er så flink til å bruke fisk som mine bestemødre og da også de fiskeslagen som vi ikke er så vant til i dag so sild osv. det er jo faktisk ikke slik at man kun hadde et utvalg på 10 retter man kunne velge mellom og alle var fulle av fett osv... Jeg er selvsagt enig i at en del av del av den tradisjonelle maten inneholder mye fett, men det er fullt mulig å spis tradisjonmat uten å spise usunn mat, men man må faktisk tenke litt lenger enn de 4-5 rettene vi i dag ser på som tradisjonsmat. De fleste av våre formødre var utrolig flinke til å variere kosten og grønnsaker var faktisk billigere enn kjøtt for mange, men de var dessuten opptatt av at kostholdet skulle være variert, og det er noe vi i dag ikke alltid klarer like godt, dvs vi kutter ut alt fett hvis noen kommenterer at fett ikke er sunt i store mengder, snakkes det om karbohydrater kutter vi ut alt som inneholder det. poenget må jo være at man får i seg alt det man trenger men ikke mer enn nødvendig. Jeg regner med at de fleste forstår at jeg er glad i norsk mat, jeg er dessuten veldig glad i indisk mat og det meste som har litt styrke. Det går veldig fint å kombinere, da mannen min dessuten er veldig glad i og flink til å lage typisk italiensk mat og asiatisk mat føler jeg vel egentlig at jeg klarer å oppfylle målet mitt som er å spise variert og sunt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå