Gjest Ulva35 Skrevet 6. september 2006 #1 Skrevet 6. september 2006 Har sittet og lest igjenom tråden: hva skal du ha til middag i dag(har svart litt selv også). Har stilt meg et spørsmål og nå spør jeg dere. Hva med vanlig norsk mat? Er det ut liksom Og da mener jeg mat som: Fåri-kål, lammefrikase,kjøttkaker, forskjellig fisk, koteletter, fiskeboller, lapskaus, kjøttpudding o.l Og med vanlige norske grønnsaker og poteter til. Ser jo enkelte som har vanlig norsk mat innemellom, men det er veldig mye mat som jeg hverken har smakt eller hørt om Er jeg for gammeldags eller?
Latee Skrevet 6. september 2006 #2 Skrevet 6. september 2006 (endret) Vi har vanlig norsk mat en gang i blandt her i huset, men ikke ofte. Grunnen er rett og slett at jeg ikke synes det er noe godt. Kjedelig og smakløst (mener jeg da ) Ikke er det spesielt sunt heller, med mye sauser og greier.... Endret 6. september 2006 av Latee
Gjest Gjesta Skrevet 6. september 2006 #3 Skrevet 6. september 2006 Jeg er veldig lite glad i norsk mat, og kokte poteter er noe av det verste jeg kan få i meg, og ikke er det spesielt sunt, heller. Så siden jeg bestemmer selv, blir det alt mulig annet, helst basert på ferske råvarer. Selvsagt finnes det unntak, men mat av den typen du nevner, er heller unntaket enn regelen hos oss, i hvertfall.
Jens Skrevet 6. september 2006 #4 Skrevet 6. september 2006 er enig med de andre her. Norsk mat er ikke spesiellt sundt. Så mye poteter og sauser.
Gjest Ulva35 Skrevet 6. september 2006 #5 Skrevet 6. september 2006 Poteter er sunt. Mener jeg. Og det strides de lærde om også da. Og sauser og annen mat blir smakløst om man er redd for å krydre. Søstra mi bruker lett ditt og lett datt i sauser fordi fløte gjør den til en kaloribombe. Og nakkekottelettene hennes blir stekt uten smør. Æsj. Greit nok, hvis det ikke hadde vært for at hun etter maten stapper i seg kaker og svære poser med godis og snacks Da lager jeg og spiser mat som er god og smaker i stedet. Flere?
Gjest Gjesta Skrevet 6. september 2006 #6 Skrevet 6. september 2006 Poteter sunt? Hvor har du det fra? Poteter inneholder altfor mye karbohydrater av det raske slaget, som kroppen ikke trenger. I tillegg legger det seg som sement i magen. Jeg vil påstå at den som ikke klarer å lage mat uten masse fløte og fett, burde kanskje revurdere hvordan man lager mat. Mat skal ikke bare smake godt, men det skal faktisk også gi oss drivstoff, av den sunne måten, slik at vi kommer oss gjennom hverdagen, og slik at det styrker kroppens egne funksjoner på en best mulig måte. Og hvem har snakket om "redd for å krydre"? Jeg skjønner egentlig ikke korstoget ditt for å redde æren til tradisjonell norsk mat; sunnhet kan i hvertfall ikke være det beste argumentet. Før i tida hadde nordmenn og -kvinner gjerne et liv med hardt fysisk arbeid, og derfor trengte de alle kalorier maten kunne gi dem. Dessuten spiste de ting som inneholdt fløte, fett og sukker bare til spesielle anledninger, og kjøtt var forbeholdt søndagsmiddagen. Og snacks og brus fantes ikke. I våre dager lever vi ikke slik; vi har gjerne stillesittende jobber, og det er en kjennsgjerning at man gjerne stapper seg med brus, kaker og snacks i tide og utide. Resultatet sier seg selv: Nordmenn blir feitere, og i dårligere form. Derfor mener jeg at det faktisk er på tide å revurdere hva som er sunt og ikke, og ikke blindt holde fast ved gamle tradisjoner fordi de er nettopp det.
Gjest Ulva35 Skrevet 6. september 2006 #7 Skrevet 6. september 2006 Er det korstog å spørre om norske mat-tradisjoner Som det står: jeg bare lurer. Og i mitt forrige innlegg skrev jeg at jeg heller lager god mat som smaker enn og stappe i meg godis og snacks i bøtter og spann. Og i tillegg til poteter så er massevis av grønnsaker alltid på middagsbordet her i huset. Og det med krydderet var til den personen som sa at norsk mat er smakløs.
Gjest gjesta Skrevet 6. september 2006 #8 Skrevet 6. september 2006 Jeg hadde klubb til middag i dag :D med kålrot og gulroter og det er utrolig god middag, synes jeg. Er glad i internasjonal mat, men god, norsk mat er godt det også! Fårikål, pinnekjøtt, lapskaus og kjøttkaker er blant mine favoritter. Grunnen til at vi ikke spiser dette så ofte som jeg skulle ønske, er at det tar ganske lang tid å lage. Det som var norsk hverdagskost før i tiden har nærmest blitt søndagsmat her i huset... Og de rettene jeg har nevnt her må da være minst like sunt som taco og lasagne som jeg ofte ser nevnt i middagstråden...
Gjest Fjellsippa Skrevet 6. september 2006 #9 Skrevet 6. september 2006 Norsk mat er like sundt og godt som annen mat. Poenget er jo hvordan man tilbereder den. Både lapskaus, får-i-kål, frikasse og fisk er veldig sundt og godt. Selvfølgelig kan en dårlig kokk ødelegge selv de beste råvarene, men det er jo en annen sak. Om poteter og karbohydrater er sundt strides de lærde. Jeg leste nylig en artikel om en ny forskningsrapport som sier at det ikke har noen betydning hvilken type karbohydrater man spiser. Dermed er både Fedon og Attkins en bløff, kun for å tjene penger. Hjernen trenger karbohydrater for å fungere. Hvis man spiser for lite karbohydrater omdanner kroppen muskler til karbohydrater. Jeg så et program på TV hvor en svensk lege kalte dette for autokanibalisme. Kroppen "spiser" opp seg selv. Hvis man slanker seg og ikke spiser karbohydrater går man raskt ned i vekt, men det er musklene som forsvinner. Så et variert kosthold er det beste, og tradisjonsrik norsk mat er på høyde med mat fra alle verdenshjørner, hvis det blir tilberedt på en bra måte. Poteter hører også med. Det er jo utenkelig med ris til får-i-kålen. Det er ikke for ingenting det norske kokkelandslaget er i verdenstoppen. De har gode tradisjoner å ta vare på.
Gjest piaf Skrevet 7. september 2006 #10 Skrevet 7. september 2006 Det virker kanskje ikke sånn på innleggene mine i mattråden, men jeg setter pris på norske mattradisjoner og råvarer. Skal lage fiskekaker og kålrabistappe til middag i dag, for eksempel. Og jeg liker å koke lapskaus og betasuppe. Men det blir ikke sånn mat hver dag, mest fordi det er tung mat, og ofte tidkrevende å lage (ikke noe problem i helgene, men i ukedagene kan det av og til være greiere med en rask, vegetarisk pastarett). Brun saus er i tillegg ikke noen favoritt - laget kjøttkaker i brun saus med kålstuing for første gang på årevis for en stund siden, og det ble rett og slett litt voldsomt for kroppen min - mektig, brunt og tungt. Jeg er imidlertid en varm tilhenger av å bruke så mye norske - og gjerne lokale - råvarer som mulig. Jeg spiser mye fersk fisk, men har ikke bare smeltet smør, kokte poteter og gulrøtter som tilbehør (av og til har vi det også ). Og bor man i Norge, synes jeg man gjennom vinteren bør spise en del norske vintergrønnsaker som div. rotgrønnsaker, selv om Fedon sier de har for høy GI. Men det betyr ikke at vi nødvendigvis må tilberede dem på tradisjonell måte - jeg lager feks puré av kokte gulrøtter med frisk ingefær i. Og serverer til fersk stekt (norsk!) fisk, men med brun basmatiris og villris i stedet for kokte poteter. Dessuten liker jeg å bruke produkter laget av lokale småskalaprodusenter: Oster, pølser, spekemat, lefser, saft uten tilsetningsstoffer etc. Disse produsentene fører etter min mening den norske mattradisjonen videre på best tenkelige måte, og opprettholder i tillegg liv og sysselsetting i bygdene.
tuji Skrevet 7. september 2006 #11 Skrevet 7. september 2006 Vi er glad i norsk tradisjonskost, og spiser ofte fiskegrateng, fiskeboller, fiskekaker, kjøttkaker, lapskaus, potetball (nam!), koteletter o.l. Men av og til er det godt med andre smaker også, for den norske maten er ikke akkurat pikant i smaken.
tommeline Skrevet 7. september 2006 #12 Skrevet 7. september 2006 Skriver ikke så mye i mattrådene, men vi har da typisk norsk mat et par ganger i uken. Fiskekaker, kjøttkaker, kokt/stekt fisk, koteletter ol. Føler ikke jeg lager direkte spenstig mat disse dagene, men det er da godt. Og hvor sundt/usunt det er kommer jo mye an på tilbehøret.
Gjest Hilde79 Skrevet 7. september 2006 #13 Skrevet 7. september 2006 Ikke vær så slemme med poteten da Den har en glykemisk belastning på 15, og hvis man spiser den sammen med kjøtt er det ikke så farlig. Kjøtt senker GB. http://www.iform.nu/polopoly.jsp?d=1307&a=6623 Generelt er norske råvarer ikke det verste man får i seg, det kommer an på hvordan man tilbereder den. Grunnen til at nordmenn blir feitere og feitere er at de spiser for mye junk og beveger seg mindre.
Gjest LilSweetie Skrevet 7. september 2006 #14 Skrevet 7. september 2006 Jeg mener også at "typisk norsk" mat altfor ofte både er kjedelig og tungt. Av det som nevnes her er det eneste jeg liker godt fårikål og pinnekjøtt. Kjempegodt - men forbeholdt julen (pinnekjøtt) og noen ganger om høsten (fårikål).
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2006 #15 Skrevet 7. september 2006 Jeg har ei venninne som kun spiser pasta, salat, hvitt kjøtt +++. Hun spiser aldri norsk mat, av den grunn at hun mener det er fetende. I stedet hiver hun innpå potetgull, masse godterier og brus og klager over at hun legger på seg, til tross for at hun spiser sunt (altså, avstår fra norsk kosthold). Man blir ikke fet av å ha et norsk kosthold, det er som en nevnte lenger oppe i tråden her; all snacksen og brusen vi har i oss som har skylden i dette.
Gjest LilSweetie Skrevet 7. september 2006 #16 Skrevet 7. september 2006 Jeg har ei venninne som kun spiser pasta, salat, hvitt kjøtt +++. Hun spiser aldri norsk mat, av den grunn at hun mener det er fetende. I stedet hiver hun innpå potetgull, masse godterier og brus og klager over at hun legger på seg, til tross for at hun spiser sunt (altså, avstår fra norsk kosthold). Man blir ikke fet av å ha et norsk kosthold, det er som en nevnte lenger oppe i tråden her; all snacksen og brusen vi har i oss som har skylden i dette. ← Det er en kombinasjon av flere ting - det er fullt mulig å ikke spise masse potetgull og drikke brus selv om man spiser sunne middager Og tung norsk mat fører vanligvis til flere kalorier - som man selvfølgelig kan forbrenne igjen ved tungt fysisk arbeid eller ved å trene tilsvarende. Men det er det ikke så mange som gjør.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2006 #17 Skrevet 7. september 2006 Jeg spiser mye norsk tradisjonskost. Kjøttkaker, betasuppe, lapskaus, klubb, fiskegrateng osv osv... For å si det slik; vi nordmenn har i mange år vært blant de som lever lengst her i verden, og de som er grunnlaget for slike tall de spiste nok stort sett bare norsk mat, så vi lever iallefall godt og lenge på den maten vi har tradisjon for. At den norske maten er så mye mer usunn enn annen mat er bare tøv! Kan bare nevne noen måltid jeg vet er vanlig der ute blant mange: lasagne (med ost, noe som ikke er så sunt), pizza, pasta, gryteretter av ulikt slag, taco (der mange hiver på med både rømme og ost), hamburgere, fritert mat osv osv. Jeg synes noe av dette er godt, men ville ikke basert kostholdet mitt på slik mat for å si det sånn.. Nordmenn har aldri vært blant de feteste heller, men nå er det stadig flere som blir det. Og ikke kom her og si at det er pga det tradisjonelle kostholdet vårt! Det kommer snarere tvert imot pga ulike trender og matvaner fra andre land!
Spoven Skrevet 7. september 2006 #18 Skrevet 7. september 2006 Her i huset lages det mye norsk mat. Spesielt når gubben er hjemme. (Pendler 14/14.) Han vokste opp på en gård med ei skikkelig bondekone til mamma -av det gammeldagse slaget, så jeg hadde litt å leve opp til da vi flyttet sammen. Vi har også tatt til oss mange retter fra andre land og selv elsker jeg mat som er woket. Om vi en dag har taco eller kylling med karrisaus, så kan vi godt ha kokt torsk eller kjøttsuppe den neste. Det ene utelukker ikke det andre. Vi er så heldige at vi har tilgang på både lamme- og reinsdyrskrotter til en rimelig penge, så derfor blir det til at mye av det blir brukt til tradisjonell mat. Vi har også lett for å få tak i fersk fisk fra Senja. Jeg kjøper sjelden og aldri fisk i butikken, og hadde ikke vi fått tak i fisk på annet vis, så hadde det nok sakte men sikkert forsvunnet fra matbordet her. Idag skal vi ha ertesuppe til middag, la ertene i bløt i går kveld, og gjett om jeg gleder meg!
Gjest *Snart medlem* Skrevet 7. september 2006 #19 Skrevet 7. september 2006 Jeg er vegetarianer, og da sier det selv selv at det blir lite fårikål, kjøttkaker og kokt torsk her i gården. Jeg lager derimot lapskaus og grønnsakssuppe med ujevne mellomrom. Men heller ikke da jeg bodde hjemme og ikke var vegetarianer stod klassisk norsk middag høyt i kurs. Jeg synes generelt sett at mye av tradisjonell norsk kost er småkjedelig - dessuten har jeg ingenting til overs for overkokte grønnsaker som tilbehør.
Spoven Skrevet 7. september 2006 #20 Skrevet 7. september 2006 - dessuten har jeg ingenting til overs for overkokte grønnsaker som tilbehør. ← Enkelte av oss som lager norsk hverdagskost kan også koke/dampe grønnsaker på en ordentlig måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå