Gå til innhold

Kinamat?


Malama

Anbefalte innlegg

De nudlene sånn "5 i pakke" er nesten bare salt, regner de nesten ikke som nydler. De burde nesten vært forbudt å selge...

Sats på skikkelige nudler, de koster litt mer men er definitvit verdt hvert øre :)

Har ikke noe problem med å prøve noe annet, selv om det er dyrere, det er bare det at de butikkene jeg har handlet i stort sett bare har solgt disse (eller noen som ser helt like ut, bare selges en og en, men ellers ser og smaker likt)

Er stort sett kiwi eller rema jeg har handlet på, på bakgrunn av det er dette som har vært butikkene som geografisk sett har vært mest tilgjengelig, men nå som vi har flyttet er det vel og merke fortsatt kiwi som er nærbutikken, og rema er den nest nærmeste, men der er også en safari der rema er, og dessuten er rimi og meny sånnsett like lett dersom vi skal handle på vei hjem fra jobb (om jeghandler på kjøpesenteret ved togstasjonen jeg går PÅ, eller handlesenteret ved togstasjonen der jeg går AV er relativt irrelevant, men vi handler mest på lørdager, og da er jo ikke disse så aktuelle likevel da...)

Men greit nok, jeg skal prøve noe mer "skikkelige" nudler neste gang :)

Og jeg skal vel finne Blue Dragon også da, når jeg får behov for det.

I dag skal jeg vel og merke bare spise pølser, og det er ikke mye eksotisk... Tipper de blir servert med ris eller pasta, for min elskede er visst ikke i humør for nudler for tiden (muligens om vi hadde prøvd noe mer "ekte"? Kanskje det er disse "salt-greiene" han ikke er tilhenger av lenger? Selv om det er han som i utgangspunktet fikk meg til å smake på dem...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du jobber i sentrum av bergen ikke sant?

Der er det mange gode innvandrer butikker som har stort utvalg av nudler, urter og sauser.

Jeg handler for det meste hos tyrkeren (Levet) på Nordnes (han er kjempetrivelig), siden han lhar butikk på min daglige rute.

Jeg handler også på Than cat mat (asiatisk mat) i vaskerelven, de er veldig greie og veldig hjelpsomme.

Og på eksotisk torg i vektergården, de har rimelige urter (i bunter til 10 kr stykk)

Det ligger også en asistisk butikk i kong oscars gt( hvis den er der ennå, er sjelden på den kanten av byen ) det er bare 5 min fra jernbanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å logge inn, må bare si det så du ikke tror jeg er en stalker.. ;):)

Du jobber i sentrum av bergen ikke sant?

Der er det mange gode innvandrer butikker som har stort utvalg av nudler, urter og sauser.

Jeg handler for det meste hos tyrkeren (Levet) på Nordnes (han er kjempetrivelig), siden han lhar butikk på min daglige rute.

Jeg handler også på Than cat mat (asiatisk mat) i vaskerelven, de er veldig greie og veldig hjelpsomme.

Og på eksotisk torg i vektergården, de har rimelige urter (i bunter til 10 kr stykk)

Det ligger også en asistisk butikk i kong oscars gt( hvis den er der ennå, er sjelden på den kanten av byen ) det er bare 5 min fra jernbanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, jeg jobber i sentrum, så jeg kan nokuten problemer finne saker og ting her ja.

Jeg bare pleier ikke handle på sånne butikekr, jeg er av den "enkle sorten" og handelr stort sett på mine nærmeste butikker. Derfor har jeg ikke sett så mye sånn spennende mat, siden jeg aldri ser etter det.

Men jeg skal nok finne det ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner nok frem, i alle fall vektertorget og har sett en eller annen invandrerbutikk på min "daglige rute" som jeg bare aldri har vært inni.

Jeg tror nok ikke jeg er helt mentalt klar for å gjennomføre dette enda uansett da, jeg er pingle.

Men jeg skal prøve meg på "skikkeligere nudler" neste gang jeg handler, DET skal jeg i alle fall klare.

Om jeg liker dem, så bør det jo la seg gjøre å steke kjøtt i småbiter, og prøve meg på bare grønnsaker jeg liker (ehh, ok, det kan ikke være så lett, så jeg må prøve meg på noe jeg ikke har smakt før også da, og håpe jeg liker det...) og blande hele greiene, og så var det den sausen... som skal slås over hele greia før servering? Så liker jeg ikke den så er maten ødelagt da... kansjke jeg må første gangen varme opp den og smake på den før jeg evt tar den over maten, just in case...

Jeg VIL jo gjerne bli tøffere i matveien.

Men egentig så synes jeg at stekte, krydrete middagspølser med krydret ris eller pasta og tolatsaus egentlig er relativt fristende (det er planen for i dag) Ikke så skummelt...

Pingle, I know!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å steke ris av og til og. Da steker jeg bogskinke eller annet kjøtt (Det vi har), ris, og noen grønsaker (f.eks gulerøtter, champinong, mais, vårløk) og så krydrer jeg med grillkrydder, pepper, paprikakrydder og litt chillikrydder. Blander alt godt og vips nam nam. (er litt med vietnamesisk en kinesisk da. Bare at de ofte har flere grønnsaker i (som jeg ikke liker!) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min absolutte kinesiske yndlingsrett er kinesisk pepperbiff. Det er fast på min spesiell kinarestaurant. Biffene er tynne, og har ligget i en marinade før de stekes.

Om du kjøper et slikt "Toro Kinesisk Chop Suey kit", men følger oppskriften du finner her på Toro sine sider, da får du et utsøkt måltid. Nesten slik som på restauranten min iallfall :) Serveres med valgfrie grønnsaker, men jeg syns det er godt med blandt annet brokkoli, løk, babymais og vannkastanje. Jeg bruker bare vanlig soyasaus, og ikke Mushroom Soyasaus.

Lykke til iallfall! Det fins så utrolig mye god kinesisk mat. Stort land, mange folk = mye forskjellig nammenamm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper de 5-pak nudlene av og til, men bruker ikke krydderposen. Da slipper man unna saltproblemet.

Jeg kaster også de krydderpakkene da, og krydrer heller selv (gjerne etter at jeg har slått av vannet, helt sikkert ikke riktig, men da trenger jeg ikkeså mye krydder og får god smak. Bruker div krydder jeg selv liker, litt forskjellig for å variere smaken, ettersom hva jeg evt har til (ofte har jeg ikke noe til derosm det bare er et mellommåltid for meg selv)

Ferdigpakke fra toro virket ikke som en så dum ide, Majka. (selv om det sikkert vil av enkelte hevdes at dett eikke er "kinesisk" og at toro er "bare salt", men det får så være :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et tips hvordan en kan bruke kinakål i varm rett........du lager oriantalskgryte, Toro-pose. Jeg bruker kjøttdeig. Tilsett litt hakket ingefær, og litt hvitløk hvis en vil. Siste 5 minutter ha i en box ananas. Siste 2 minutter ha i strimlet kinakål, skal ikke koke noe særlig........nydelig!!!

Du kan forresten også dele en kinkål i 4, på langs. Kok på vann med salt, mye salt, ha i kålen og la det koke i 5-10 minutter. Server rykende varm til kjøttkaker og potet! Ny vri!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdigpakke fra toro virket ikke som en så dum ide, Majka. (selv om det sikkert vil av enkelte hevdes at dett eikke er "kinesisk" og at toro er "bare salt", men det får så være :) )

Jeg liker jo egentlig å lage ting fra bunnen av for å ha kontroll over innhold. Men når en skal lage mat fra fremmede land som krever mange og spesielle råvarer, er det ofte enklest å bruke pakke (viss ikke har jeg en tendens til å få mye rare rester av krydder og ting).

Føler liksom jeg utfordrer ferdigpakken litt da, siden jeg bruker den på en litt annen måte enn "orginalt" og legger til litt grønnsaker og slikt :) Når det i tillegg ble nesten identisk med det jeg spiser på restaurant, ja da MÅ jeg bare lage det av og til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mm, å lage ting fra bunnen er ikke dumt, men når det krever at man skaffer mange rare krydderier man ellers aldri bruker, for å prøve noe jeg altså ikke vet om vil bli laget mer enn en gang siden jeg "egentlig ikke liker kinamat", så synes jeg ikke det er så dumt å ta utgangspunkt i en pakke.

Tilsette grønnsaker og gjøre det litt annerledes er ikke dumt, slett ikke. Særlig når det som du sier blir likt det du får på kinaresturant.

Skal legge meg dette på minnet til en gang jeg føler emg "vågal" og har litt tid til å rpøve noe spennende å overraske min elsede med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en vietnamesisk rett, men kan kanskje passe inn her likevel. :)

Kjøttfarse

tomatpurè

bambusskudd

bønnespirer

minimais

paprika

hel chili

ris

Kok risen på vanlig måte. Rull kjøttfarsen til kjøttfarsekaker og stek dem. Kutt opp paprikaen i strimler (dette kan selvsagt sløyfes om du ikke liker paprika) og hell den oppi med kjøttfarsekakene. Hell oppi resten av grønnsakene (unnatt chili).

Bland tomatpurè med vann og hell over til du får passelig med saus. Del chili i to og ta ut frøene. Legg disse oppi (ca. 2-3 chili for to personer). Krydre med chli, cayennepepper, karri, salt og pepper. La det småputre til risen er ferdig.

Når alt er ferdig, fjern chilien fra gryten og servèr. Supergodt! :mrgreen:

P.S. Jeg for min del spiser ikke kjøtt, så jeg har laget denne retten uten kjøttfarsekakene. Er fortsatt supergodt! :klappe:

P.P.S! Måtte inn og redigere, jeg hadde glemt minimaisen på ingredienslisten... :sjenert:

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Og i dag er dagn kommet.... Lang tid tok det, men nå "wokes" det på kjøkkenet.

Jeg hadde tenkt å gjøre det på fredag, men den overveldende mengden ulike sånne sauser (og jeg husket ikke hvilkte jeg vikk anbefalt her) på den meget innholdsrike safari-butikken min gjorde at jeg "feig ut" og laga taco i stedet.

Men jeg fortalte min kjære at jeg hadde TENKT å gjøre det, derfor gjør vi det i dag i stedet. Dvs, HAN gjør, og jeg lover å smake me åpent sinn.

Vi gjør det hele meeeeeget nkelt. Strimletstorfekjøtt, en pakke frossede "wok-grønnsaker" og en pose saus fra bloe dragon, chop-suey (pppersaus hadde de ikke på den rimi-butikken vi handla på, og jeg ville ikke ha den det står østers på (jeg vet at det sikket bare smaker salt av det eller noe, men jeg klarer ikke tanken på ørsters!) så da valgte min kjære denne, og forsikret meg om at et "bare er en kryddersaus".

Så får vi se da, det hele serveres med eggnudler

Jeg håper det blir godt... Og ligner i alle fall på noe som ser ut som "kinamat", og det er godt nok for meg... KINa er jo ikke det vesentlige, men å prøve/våge noe nytt, samt det da altså at alle forteller meg at kinamat/asiatsik mat/wok er så godt. Og sunt, med alle grønnsakene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tja, grønnsakene fra fryseren var ikke så ille de (om vi altså ser bort ifra at jeg ikke liker brokkoli uansett hvordan det tilberedes, men dette var slett ikke det verste ejg har vært borti, selvkokt fra rå tilstand var verre, faktisk)

Og maten... ja det smakte egentlig godt totalt sett. Vi prøver nopk igjen, kanskje litt andre grønnsaker, hvm vet? Men maten smakte i alle fall greit den, og det ble nok ikke siste gang, det viser seg at min forlovede er glad i dette her... (han har bare aldri sagt det fordi han har fortsått at det neppe var noe for meg, men når jeg foreslo det så...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn til hverdags pleier jeg å ta en tre-fire grønnsaker, for eksempel 1 stor gulerot, 1 løk, 1/2 boks minimais og 1/2 squash (altså endel mindre enn en hel pose frossengrønnsaker), i tillegg til 2 kyllingfileter og 1 pose saus. Synes mengdeforholdet er viktig, ikke godt med altfor mye grønnsaker eller for lite saus. Hvis jeg bruker sweet&sour- posen fra Blue Dragon så slenger jeg i tillegg oppi en liten boks med ananasbiter inkl saften tilslutt. Ris eller nudler ved siden av åffkårs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...