Gå til innhold

Kinamat?

Malama

Anbefalte innlegg

Jeg spiser egentlig ikke kinamat. Har bare vært på kinaresturant en gang, sammen med noen venninner som hadde minimal forståelse for det faktum at jeg er veldig kresen, og opplevelsen var ikke så veldig positiv.

Men jeg har lest/hørt så mye om god kinamat idet siste uten at jeg vet helt hvordan det kan ha seg da, at jeg fikk litt lyst til å prøve igjen. Men med minnet i bakhodet frister det ikke helt å gå på kinaresturant og prike i maten en gang til... (dessuten går vi nesten aldri ut og spiser middag, så når vi for en gangs skyld gjør det vil jeg ha noe jeg vet jeg liker, og det er uansett antakelig lenge til. Det skjer ikke hvert år.)

Så jeg tenkte på noe vi kunne lage hjemme?

Søkte omkring på nettet i dag, og skjønner ikke helt hvorfor jeg har lyst til å prøve dette, for alle rettene jeg fant oppskrift på inneholdt ingredienser som jeg rett og slett bare ikke liker, som sopp eller paprika (Ja, jeg VIL gjerne like papirka, det ser godt ut, jeg liker papirkakrydder og papirkapotetgull er favoritten, men jeg liker dessverre hverken rå eller stekt papirka, til min store skuffelse) og det virker litt avansert også.

Vet ikke egentlig helt hva som ER kinamat heller jeg. så da virker det kanskje absurd å ha lyst på det, men jeg fikk nå den ideen i hodet, og når jeg søkte på tema så var det såååå mange som skrev om at det er så kjempegodt og sånn. Og jeg tenkte at det er dumt å ikke spise noe kinamat dersom det egentlig er godt, bare pga en uheldig opplevelse på en restuant for noen år siden... Jeg prøver å bli litt voksen og prøve nye ting, og dette var altså noe jeg kunne tenke meg å prøve meg på.

Men er det vanskelig? Og hva kan en kresen, håpløst vanskelig i matveien, nybegynner prøve seg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En saus jeg syns er god og som er litt kina aktig, er denne

2-4 ss soyasaus

litt revet ingefær (en halv tommel)

hakket hvitløk

litt finhakket chili uten frø, eller med hvis du liker det sterkt

saft av 1 lime eller 1/2 sitron

1/2-1 dl vann

Bland alt og hell det over woka grønnsaker og la det koke opp.

Når jeg woker bruker jeg stort sett denne sausen som utgangspunkt, bruker mer eller mindre soyasaus etter smak, noen dager er det bedre med litt salt mat enn andre.

Når jeg woker tar jeg de grønnsakene jeg liker og har for hånden. Begynner alltid med å smaksette oljen ved å svisje hvitløk og chili og ingefær litt før jeg steker kjøttet og har i grønnsakene.

Nå er kinesisk mat mye mer enn sursøt saus og sheshuan(?) men et sted må man begynne. Du kan søke på BBCfood sine sider, de har en kokk som heret kylie kwong eller noe i den dur, hun lager enkel kinamat, og det meste ser veldig godt ut.

Skulle gjerne svart litt mer, men jeg må løpe til bussen :)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger på noen vårruller, de er kjempegode, selv om de kanskje ikke er typisk kinesike( hva vet jeg, jeg har ikke vært i kina..)

Vårruller

Glassnudler(supertynnerisnudler) bløtes i varmt vann. bruker ca 1/3 pakke.

Hakket hvitløk ca 3-6 fedd

revet ingefær ca 3-4 ss

koriander stilkene finhakket

1 bunt vårløk i tynneskiver

2-3 revnegulrøtter

2-3 stilker selleri finhakket

1/2 kinakål Fint strimlet

1/2 agurk finhakket

bønnespirer ca 1 boks

hakket koriander(bladene)

Søt chilisaus

litt tomatpure(ikke nødvendig)

fiskesaus eller østersaus elle soyasaus

legg nudlene i kokende varmt vann, 3-5 min til de blir bløte. sil av vannet og hakk dem grovt.

Svisj hvitløk og ingefær i litt olje og ha i grønnsakene unntatt det myeke på kinakålen bønnespirene og korianderbladene. La grønnsakene bli møre og ha i bønnespirene og korianderbladene og nudlene og ha i søtchilisaus ca 4-6 ss og fiskesaus 2-4 ss, det skal bare gi litt smak og binde massen litt sammen.

Avkjøl helt før det rulles i vårrullomslag. Rull de så stramt du klarer, da holder de best fasongen når de stekes. Pensle med litt vann så kanten festes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi pleier å gjøre er å kjøpe kylling eller annet kjøtt strimle og tilsette peppersaus fra "blue dragon" så har vi oppi de grønsakene vi selv liker. (er selv kresen ja!) og spiser med nudler eller ris til. Da blir det litt sånn kina-aktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEr støter vi på et problem... hvor spiselig er denne maten uten hvitløk? Jeg skjønner at hvitløk er en viktig del av kinesisk matlaging.. det stemmer godt overens med minner fra den tiden jeg som tudent delte kjøkken med en kineser.

Jeg sliter med det, jeg lager aldri mat med hvitløk. Aksepterer at det er det i ferdigmat om det ikke er til å unngå, men jeg liker det ikke. LITT kan jeg altså tilnød klare, slik som det er i tomatsauser og sånn (og i nudler, selv om jeg ikke bruker krydderblandingen, så er det hvitløk i nudlene), men å gå igang med fersk hvitløk frister ikke...

Kanskje jeg får holde meg til pinglematen min likevel da.

Men skal titte på den websiden til bbc, om der er NOE jeg kanskje kan like.

For en som aldri har woket noe, (ikke har wok) og egentlig er lite begeistra for grønnsaker, så er det nok noe merkelig å ha et ønske om å smake kinamat... Bare tenkte jeg skulle gi det en sjangse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vi pleier å gjøre er å kjøpe kylling eller annet kjøtt strimle og tilsette peppersaus fra "blue dragon" så har vi oppi de grønsakene vi selv liker. (er selv kresen ja!) og spiser med nudler eller ris til. Da blir det litt sånn kina-aktig.

ahh, nå nermer vi oss noe jeg også kanskje kan like. :)

Akkurat peppersaus fra blue dragon har jeg aldri sett eller smakt (men pepper liker jeg i alle fall godt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes szechuan krydret tomatsaus fra Blue Dragon er veldig god. Det finnes mange gode grønnsaker å bruke i wok (vi bruker forresten heller ikke vår wok, den står og støver ned i kjelleren, en vanlig stekepanne går like bra). De vi bruker oftest er: fennikel, squash (grønn og gul), gulrot, kinakål (kommer til sin rett når den varmebehandles), sukkererter og babymais.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker hvor sjokkert min kinesiske nabo ble da jeg laga salat med kinakål ja, jeg kunne da umulig mene at jeg skulle spise den RÅ? Så at den kan puttes i varm-mat tviler jeg egentlig ikke på.

Jeg skal tenke på dette (og tar med glede mot både tips og oppskrifter på "enkel, nybegynnervennlig" kinamat) så kanskje jeg kan overraske min elskede med noe "nytt og spennende" en gang. Det ville han sikkert like, han synes jeg er litt for lite eksperimenterende i matveien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker hvor sjokkert min kinesiske nabo ble da jeg laga salat med kinakål ja, jeg kunne da umulig mene at jeg skulle spise den RÅ?

Hei du, spør naboen din da vel! Ellers kan du jo bruke oppskrifter som inneholder paprika og hvitløk, men bare utelate det du ikke liker og heller tilsette mer av det du liker? Pleier å woke grønnsaker jeg liker, brokkoli, gulrot, løk, paprika (!), hvitløk (!) og sopp (!), men bytt ut noe av det. Har en blanding av buljong, soyasaus, vann og chilipasta som jeg marinerer kjøttstrimler med. Wok kjøttet først, så grønnsakene, så heller jeg over festen av marinaden og surrer rundt.

Server med ris. En kineser hadde sikkert ikke ment dette var særlig kinesisk men det ligner jo litt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blue Dragon har mange gode sauser, perfekt for en nybegynner som meg og kanskje deg ;) Mine favoritter er chop-suey, sweet&sour og honey-coriander. Ingen av de er sterke, jeg er en pyse når det gjelder sterk mat. Mulig at noen av de inneholder litt hvitløk altså, men tror ikke det er mye isåfall.

Stek først kyllingfilet i små biter, ta de ut av panna.

Hakk opp en tre- fire slag grønnsaker (jeg må ha med forskjellige farger pga det estetiske, altså squash eller brokkoli, rød paprika, minimais, løk, gulerot, men ta det du liker - blir godt uansett) i tynne/små biter og stek de raskt, rør så de ikke brenner seg.

Ha den ferdigstekte kyllingen oppi panna igjen, og bland med sausen til alt er varmt. Ris eller nudler ved siden av :)

Det er jo så lettvint og godt, hverdagsmat her i huset. Har ikke wok jeg heller forresten, bruker stekepanne med høye kanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest: Jeg HADDE en kinesisk nabo som jeg delte kjøkken med da jeg var student. Han har nok forlengst flyttet tilbake til Kina, og jeg har forlengst flyttet fra studenthjemmet, så å spørre ham ville ikke være så lett. Og jeg ville vært svært tvilende til å gjøre det likevel, hadde nemlig kommet til å ende opp med en ferdigservert kinesisk middag, MED mange ingrendisener jeg ikke hadde lyst på, NULL forståelse for at jeg ikke ville ha dette, påtvunget middagsselskap med tilhørende samtale der han forklarte meg at han ikke var kommunist, men at kommuniskem generelt var veeeedlig misforstått i vesten, og m,ye annet jegg hadde liten interesse av, på dårlig engelsk, og det ville vart i noen timer. (dette var jeg utsatt for dog med ikke annen servering enn en (fæl) te en gang, det tok meg over to timer å komme meg unna ham, til tross for at jeg prøvde å forklare at jeg var trøtt og sliten etter reisen (var nettopp kommet tilbake fra ferie) faktsik var i telefonen i en halvtimes pause underveis (men ettersom jeg hadde koppen hans måtte jeg tilbake med den, og slapp ikke vekk...)

Han var nok god på å lage kinamat, men hadde null respekt for andres meninger, ingen forståelse for at ikke alle var enige med ham, eller likte/spiste det samme som ham (og hvordan jeg kunne finne på å lage risengrynsgrøt uten å putte nettopp kinakål oppi, eller ikke engang gjøre det når han sa jeg MÅTTE det, var ufattelig for ham...) og egentlig ikke en spesielt fordragelig person...

Blue dragon skjønner jeg at er noe jeg skal legge meg på minnet. Og det er greit nok at det er noe hvitløk i sausene altså, jeg takler jo det, men ejg orker bare ikke begynne å lage mat med hvitløk (hverken fersk eller som krydder) som jeg selv tilsetter.

I går var jeg på en butikk med litt større utvalg av mat enn jeg pleier. skulle ha nudler, men så etter disse som jeg pleier kjøpe på rema eller kiwi, helt enkle greier. (typisk 5 små pakker i en pose) Denne butikken hadde ikke slike, men derimot et vidt spekter av egg-nudler, thai-nudler, tynne og brede nudler... Så der kan jeg sikkert finne noe som kan brukes om jeg noen gang våger meg på å lage kinamat. Trodde de nudlene jeg pleier spise (gjerne som et lite mellommåltid dersom min kjære kommer sent hjem til middag, eller som tilbehør til fiskepinner eller stekte pølsebiter f.eks) var "sånn nudler er" jeg, men det stemmer visst ikke helt...

Jaja, jeg lærer så lenge jeg lever :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å steke kjøtt og evt. grønnsaker du liker med en saus (for eks Blue Dragon), kok eggenudler som du slenger i panna med kjøttet når det er ferdigstekt. Bland sammen. Enkelt og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil prøve noen nye grønnsaker i kinamaten, som jeg synes er veldig gode (og jeg er VELDIG kresen), kan du bruke vannkastanjer, bambusskudd og bønnespirer i wok i tillegg til f.eks. gulrot, mais/babymais, kinakål e.l. De finnes bl.a på hermetikk fra Blue Dragon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker jo i alle fall spennende, dette her.

Det blir nok ikke helt enda, men jeg skal kanskje overraske min elskede med noe nytt og spennende en gang jeg er hjemme i god tid før ham og skal lage middag til han kommer. Må finne en plass som selger dette Blue Dragon-greiene da, for det har jeg aldri sett. Men jeg har aldri sett ETTER det heller, så det er kansje ikke så vanskelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nudlene sånn "5 i pakke" er nesten bare salt, regner de nesten ikke som nydler. De burde nesten vært forbudt å selge...

Sats på skikkelige nudler, de koster litt mer men er definitvit verdt hvert øre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sursøt-saus (de får man kjøpt på glass i butikken) er utrolig gode. :sikle: Og hvis man har kyllingkjøtt og ris til, vips, kjempeenkel middag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...