Gå til innhold

jentebursdag

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mamma
Skrevet

Vår mellomste fikk bursdagsinvitasjon forrige uke fra en jente i klassen. De har lekt sammen, litt til og fra. Før skoleferien var det ofte sånn at denne bursdagsjenta sjelden ville være sammen med min jente. Kom ikke hjem sammen etter skolen lengre og skyldte på at det måtte være en misforståelse (voksne ord i en barnemunn?) dersom min datter mente de hadde en "avtale".

Har også hørt ad omveier at datteren min ikke er så godt likt av hennes mor, og regner med at det er årsaken til at de ikke er så mye sammen.

Denne bursdagsjenta var bedt i vår mellomstes bursdag tidligere i år, og hun kom. Hun oppførte seg da litt rart, og sa blant annet at det var urettferdig at vår mellomste fikk større is enn de andre, selv om, hun var bursdagsbarnet og skulle gjøres litt stas på.

Jeg er i tvil, hva gjør jeg ? Disse jentene er klassekamerater på 5.året nå så det er ikke så lett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vår mellomste fikk bursdagsinvitasjon forrige uke fra en jente i klassen. De har lekt sammen, litt til og fra. Før skoleferien var det ofte sånn at denne bursdagsjenta sjelden ville være sammen med min jente. Kom ikke hjem sammen etter skolen lengre og skyldte på at det måtte være en misforståelse (voksne ord i en barnemunn?) dersom min datter mente de hadde en "avtale". 

Har også hørt ad omveier at datteren min ikke er så godt likt av hennes mor, og regner med at det er årsaken til at de ikke er så mye sammen. 

Denne bursdagsjenta var bedt i vår mellomstes bursdag tidligere i år, og hun kom. Hun oppførte seg da litt rart, og sa blant annet at det var urettferdig at vår mellomste fikk større is enn de andre, selv om, hun var bursdagsbarnet og skulle gjøres litt stas på.

Jeg er i tvil, hva gjør jeg ? Disse jentene er klassekamerater på 5.året nå så det er ikke så lett.

La henne dra. Gjør ikke saken noe bedre hvis du skal nekte henne det.

Gjest Gjest_mamma
Skrevet

ja, det vil hun selvsagt. de er ikke uvenner av noe slag, og det vil jeg heller ikke at de skal bli. Synes bare det er litt rart at hun blir invitert når de ellers har så lite med hverandre å gjøre...

Skrevet

Hvis datteren din vil gå, hvorfor skal du stoppe henne?

Skrevet

Hvrfor skal alltid foreldre styre og ståke slik? La barna ordne opp selv.

Skrevet

Når de er klassekamerater er det ikke så rart at hun blir bedt. Datteren min får ikke lov til å be jentene i klassen uten å be alle. For meg blir det for dumt om hun skal be 10 men ikke den som er nr11 fordi de ikke leker så mye sammen ellers.

Er noe helt annet hvis det er blandingsbursdag slik at det er både gutter ogjenter. Da får hun velge et visst antall gjester. På den måten er det ikke bare en jente som kommer utenfor

Skrevet

Greit nok at den andre jenta ikke er overbegeistret for datteren din, det er selvfølgelig vondt for deg som mor, men hun liker henne tydeligvis godt nok til å be henne i bursdagen sin. Hvorfor skal du hindre henne i å gå hvis hun vil det selv? (og jeg skjønner egentlig godt at de andre barna reagerte på at hun fikk større is enn de andre. Selv om hun var bursdagsbarnet. Barn har ofte utpreget rettferdighetssans.).

Skrevet
ja, det vil hun selvsagt. de er ikke uvenner av noe slag, og det vil jeg heller ikke at de skal bli. Synes bare det er litt rart at hun blir invitert når de ellers har så lite med hverandre å gjøre...

Da hadde jeg latt henne gå og heller hatt en avtale om at hun kunne ringe deg.

hvis det skjærer seg.

Skrevet

Jeg hadde latt min datter gå hvis hun vil det selv.

Mange ganger har vi foreldre en tendens til å blande oss opp i saker som ungene fint klarer å ordne opp i selv.

(Husker fra min egen barndom hvor flaut det var at mora mi skulle ordne opp i ting når jeg og venninna mi var uvenner, noe vi ofte var ;) )

Gjest Gjest_mamma
Skrevet

Da blir det vel til at hun får gå, slik hun selv forventer. Men jeg hadde liksom ikke lyst til å la foreldrene til bursdagsbarnet slippe helt unna. Bursdagsinvitasjonen er en anledning til å lufte meninger med dem mener nå jeg. Vi snakkes ikke så ofte til vanlig.

Det er alltid noen som ikke blir bedt - så det hadde vi takla. Bedre det enn å være de som skal fylle opp "kvota"...

Skrevet
Da blir det vel til at hun får gå, slik hun selv forventer. Men jeg hadde liksom ikke lyst til å la foreldrene til bursdagsbarnet slippe helt unna. Bursdagsinvitasjonen er en anledning til å lufte meninger med dem mener nå jeg. Vi snakkes ikke så ofte til vanlig.

Det er alltid noen som ikke blir bedt -  så det hadde vi takla. Bedre det enn å være de som skal fylle opp "kvota"...

Hva er det foreldrene ikke skal "slippe helt unna"?

Skrevet

Det er alltid noen som ikke blir bedt -  så det hadde vi takla. Bedre det enn å være de som skal fylle opp "kvota"...

Jeg syns ikke du skal la uenighet med jentas foreldre og ditt behov for å "ikke la de slippe unna/lufte meninger" ødelegge verken den andre jentas bursdag eller din datters deltakelse i den.

Det er alltid vondt å ikke bli bedt, og at du hadde takla det betyr ikke at det ville vært lett for datteren din å takle. Hun vet ikke at hun bare skal "fylle opp kvota" om du ikke forteller henne det. Og det skal du ikke gjøre. Kanskje er det heller ikke sant.

Husk at en 5.klassing ikke forteller alt hjemme. Det kan ligge mye bak uenigheten du snakker om som du ikke kjenner. Og det at man er misunnelig på en som får større is er vel ikke tegn på annet enn normal umodenhet og kanskje litt annerledes oppdragelse enn du gir dine barn.

Gjest Gjest_mamma
Skrevet
Hva er det foreldrene ikke skal "slippe helt unna"?

Vi snakker ikke om andres barn så våre hører på. Det har mammen til bursdagsjenta gjort. Jeg vet det fordi bursdagsbarnet selv har sagt det til meg. Derfor blir det litt merkelig at bursdagsinvitasjonen kommer, er det bare for å kunne ha en stor bursdag eller ? Foreldre skaper holdninger hos barna sine, og hvis holdningen de andre dagene i året er at datteren min ikke er akseptert, skjønner jeg ikke hvorfor bursdagen skulle være et unntak... Det blir litt lettvint.

Vi har også hatt store barnebursdager, i år var første gangen 5.klassingen ikke ba alle jentene i klassen men bare de hun leker mest med. Her er det forskjeller allerede, noen ber bare de beste venninnene, de som bor i gata, eller alle jentene i klassen. Så det å ikke bli bedt er ungene vant med - de skjønner heller ikke hvorfor de skal å til unger de ikke henger med til vanlig.

Men så er det denne bursdagen da, hvor 5.klassingen min har veldig lyst å gå. Og jeg har mine tvil, ikke fordi ungene ikke går overens (for de har faktisk lekt godt sammen i flere år), men fordi jeg ikke synes noe om måten disse foreldrene - eller denne mammaen - har oppført seg på. Synes denne invitasjonen var en anledning til å ta det opp.

Skrevet

Herregud, dette må da jentene få ordne opp i seg i mellom.

Regner med at det er bursdagsbarnet som har bestemt hvem som er blitt bedt, ikke hennes mor.

Hadde du forresten nektet din datter å be denne jenta dersom hun ville be henne i bursdagen sin, bare fordi du er snurt på hennes foreldre?

Nei, skjerpings. Mange nok som skaper uvennskap her i verden om ikke du også skal bidra...

Gjest Gjest_mamma
Skrevet

Jeg er ikke snurt på hennes foreldre, men ser at det går ut over min datter fordi hun mister en venn. Denne bursdagsjenta var som sagt gjest i vår datters bursdag.

Vår jente vet ikke at den andre mammen har sagt dette om henne, og jeg vil heller ikke si det. Det er altså ikke en sak mellom jentene - de har altså ikke noe å ordne opp i som flere sier her. Skal jeg fortelle henne det og la henne bestemme selv ? Har ikke lyst til det egentlig.

Ønsker ikke å skape uvennskap men bevare et vennskap. Det er vel derfor jeg jeg nøler litt - si ja og la henne gå uten at vi sier noen ting - eller at vi sier nei og ringer til denne mammaen og forklarer hvorfor.

Skrevet

Jaja, dersom hun ikke får gå, mister hun garantert en venn.

Og klart du ikke skal fortelle henne at moren har sagt ting om henne. Herregud - disse jentene er 10-11 år gamle!

Dersom du synes mor oppfører seg kjipt overfor din datter, får du ta det opp med henne.

For å være ærlig, så skjønner jeg ikke problemet. Snakk om storm i vannglass...

Skrevet

Det får da være grenser for hva foreldrene skal blande seg oppi :overrasket:

Å selv om enkelte har begynt med å be bare de nærmeste vennene i bursdag behøver ikke alle følge den samme trenden. Er det ikke fint at noen tenker på alle jentene i klassen da?

Synes ikke det var noe rart om enkelte unger reagerte på at din datter fikk mer is enn dem i hennes bursdag. Jeg reagerte selv på det. Her i huset får alle barna like mye, eller de får spise seg mette alle sammen. Noen spiser mye mens andre spiser mindre.

Jeg må også innrømme at det er ikke alle jentene i min datters klasse jeg synes like godt om, men jeg kan da ikke unnlate de til bursdagsfeiringer. Det hender også at de jentene jeg ikke er så begeistra for er med min datter hjem, å det kan jeg heller ikke nekte dem. Det er tross alt min datter som velger sine egne venner.

Barn har også tendenser til å krangle seg imellom, og til å bytte venner. Sånn er det vel med de fleste, å da må vi som foreldre legge bort våre holdninger og ta godt imot barnas venner.

Å hvis du har noe du føler at du må ta opp med jentas foreldre så synes jeg du skal la det ligge på jentas bursdag. Det kan legge en demper på bursdagen samtidig som jeg vet av erfaring at det er hanske stressende mens selskapet holder på. Da må det være bedre å ta en tlf i etterkant av bursdagen.

Skrevet

:sjokkert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...