Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som går på sykepleien... Hvilke arbeidssko bruker dere på øvingsposten?? Sånne hvite klogger? eller vanlige svarte sandaler?

Videoannonse
Annonse
Gjest Frk. Grønn
Skrevet

Har ikke kjøpt meg sko enda, men tenkte å gå i en butikk og prøve disse kloggene som skal være så gode. Hvis ikke kan man bruke sandaler eller joggesko så lenge det er god demping i de (du skal sikkert bruke de samme skoene når du er ute i praksis, så man kan like gjerne investere i skikkelige sko med en gang). Vi ble anbefalt å ha sorte, hvite eller brune sko/sandaler med hvite sokker i, så de stilige knallfargede kloggene må nok vike for de hvite.

Skrevet

kjøp sko/sandaler/klogger som er gode å gå i. Husk at når du er i praksis/jobb, er det disse skoene du skal ha på deg flest timer hver dag. De skal være god støtte i, lette å ha på, gode å gå i og helst litt luftige. Dette er i allefall noe jeg vektlegger når jeg skal ha sko til jobben (er sykepleier), så er det ikke så viktig om de er kule eller tøffe. Det er fryktelig å ha trette føtter hver dag fordi man vil ha tøffe sko eller man ikke investerer nok penger i arbeidsfottøy.

Skrevet

Da jeg studerte sykepleie (startet i 98) ble vi oppfordret til å kjøpe sko som hadde hælrem pga forsikringer. Det var noe med at dersom vi trådte ut av skoen (foten gled ut av skoen), og dette i verste fall bedfører fall med pasient. Med hælrem forebygger en disse ulykkene. Jeg kjøpte ecco-sandaler.

Du må kjøpe det du synes er best på foten, du skal gå mange mil i de, og stå i mange timer!

Lykke til!

Skrevet
Vi ble anbefalt å ha sorte, hvite eller brune sko/sandaler med hvite sokker i, så de stilige knallfargede kloggene må nok vike for de hvite.

Hehe, jeg har faktisk fått stikk motsatt råd: Bruk fargerike, morsomme sko/sokker! Jeg har fått så mange kommentarer på dyresokkene mine, særlig gjør de lykke på barneavdelingen. :ler: (Men jeg er ikke sykepleier, da. Kanskje vi bioingeniører bare er kulere fra naturens side :erter: )

For å være en smule seriøs også: Jeg har Spotec-sandaler, og er superfornøyd med dem.

Gjest Frk. Grønn
Skrevet
Hehe, jeg har faktisk fått stikk motsatt råd: Bruk fargerike, morsomme sko/sokker! Jeg har fått så mange kommentarer på dyresokkene mine, særlig gjør de lykke på barneavdelingen. :ler: (Men jeg er ikke sykepleier, da. Kanskje vi bioingeniører bare er kulere fra naturens side :erter: )

For å være en smule seriøs også: Jeg har Spotec-sandaler, og er superfornøyd med dem.

Ååååh! Missunnelig på deg nå, ja! :ler:

Skrevet

Ehh.. Hva het de igjen. Raptor, reaktor eller noe helt annet fra ett eller annet merke :ler: I allefall skikkelige sko jeg aldri ble sliten i foten av. Men skikkelige sko koster penger, og det er absolutt ikke på sko du burde spare inn litt. For dårlige sko ødelegger hele systemet, pluss at arbeidsdagen blir et slit.

Skrevet

Tenk at de gikk i tresko i "gamledager". Det må da være det absolutt verste å utsette kroppen sin for i et slikt yrke, men alle hadde jo tresko likevel. :overrasket:

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg har brukt sandaler fra Mirage gjennom hele studiet, men sisteåret gikk jeg over til Scholl. Angående sokker så kan man bruke hva man vil, men helst ikke mørke. Dette fordi søl og flekker ikke vises så godt på mørke. Fargerike sokker er det mange som bruker.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet
Da jeg studerte sykepleie (startet i 98) ble vi oppfordret til å kjøpe sko som hadde hælrem pga forsikringer. Det var noe med at dersom vi trådte ut av skoen (foten gled ut av skoen), og dette i verste fall bedfører fall med pasient. Med hælrem forebygger en disse ulykkene. Jeg kjøpte ecco-sandaler.

Du må kjøpe det du synes er best på foten, du skal gå mange mil i de, og stå i mange timer!

Lykke til!

Vi ble også oppfordret til sko med hælrem, men dette pga at skoen ikke skulle falle av dersom det skulle oppstå en nødsituasjon og vi måtte løpe.

Skrevet

vi har fått beskjed om å bruke mørke sokker, jeg trodde søl merkes best på hvite jeg. og det er påbudt med hælrem. vi kjøpte både sko og uniform på en butikk der de selger arbeidstøy. husker ikke hva de het. men om du søker på helsetøy på google eller noe så kommer det sikkert opp flere nettbutikker. healthworkers tror jeg en heter iallefall.

fargerike sokker tror jeg man kan bruke i praksis, spesielt på barneavdeling, men er jo greit at de er litt strenge på skolen. men jeg har bare sokker med mønster. sorte med katter på osv, kjøper ikke nye for skolen sin skyld nei.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet
Hva med gode joggesko, er det greit å bruke?

Tipper du kommer til å bli ganske så svett og klam på bena. Dessuten så må du jo ha egne jobb-joggesko, og det blir jo fort vel så dyrt som gode sandaler. Poenget er jo å være renest mulig.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet
vi kjøpte både sko og uniform på en butikk der de selger arbeidstøy. husker ikke hva de het. men om du søker på helsetøy på google eller noe så kommer det sikkert opp flere nettbutikker. healthworkers tror jeg en heter iallefall.

Kjøpe uniform? Vi fikk låne uniform, samme tøyet som sykehusets personale bruker. Når arbeidsdagen er over tar jeg ikke tøyet med meg hjem, dette på grunn av at man får masse bakterier og uhumskheter på seg, selv om man ikke ser det.

Skrevet
Hva med gode joggesko, er det greit å bruke?

De blir neppe gode nok. Er et h** og bruke joggesko på jobb.

Skrevet

anbefaler spotec sandaler, sitter utrolig bra på føttene

Skrevet
Kjøpe uniform? Vi fikk låne uniform, samme tøyet som sykehusets personale bruker. Når arbeidsdagen er over tar jeg ikke tøyet med meg hjem, dette på grunn av at man får masse bakterier og uhumskheter på seg, selv om man ikke ser det

Det er forskjellige rutiner på dette på de forskjellige høyskolene. Vi fikk streng beskjed om at vi måtte selv stå for uniformer til øvingsrom, måtte ha minst to sett. I tilleg måtte vi ha våre egne uniformer på praksisstedet ble det sagt (sykehjem). På praksisplasser får de ikke dekket utgifter til uniformer til studenter, dermed ble dette en ren utgift.

Det er trolig bare i denne praksisen at det blir aktuelt å ha egen uniform, så det er kostbart øvelse uniform.

Vi fikk også beskjed om at skoene våre burde tåle å bli vasket og spylt, pga evt søl. Dette ble snart aktuelt i mitt tilfelle, så jeg var glad jeg fulgte dette rådet. Jeg har forøvrig Ecco sandaler.

Skrevet

Jeg er ikke sykepleier, men vil svare deg allikevel.

En skrev at du bør velge sko/sandaler med helrem, det er jeg enig i. Fysioterapeuten min fortalte at dersom man går med slipperser eller sko uten helremmer strammer man tærne for at slippersen/skoene skal sitte på foten, selv om vi tror vi ikke strammer dem, gjøres det, og med årene vil vi få stram akillessene (skrives det slik).

Kjøp deg et par myke sandaler som koster litt, husk at du investerer i helsa di.

Selv jobber jeg i barnehage og går mye i løpet av en dag på harde gulver, og jeg har erfart at myke sandaler som sitter godt på foten er de beste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...