Gjest Tiit Skrevet 12. januar 2003 #1 Del Skrevet 12. januar 2003 Lurer litt på om det er et bakteriebelegg(blæ!!) eller om det er en form for oksydering. Det er sinkvasken på kjøkkenet jeg snakker om. Og når jeg ikke har skrubbet den med oppvaskmaskinpulver eller stålull på ei stund blir den brungul og lite lekker. Håper det ikke er bakterier..... Hva tror dere?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 12. januar 2003 #2 Del Skrevet 12. januar 2003 Jeg får et sånt rundt hullet i vasken på toalettet. Om den ikke vaskes, bare snakk om noen få dager, så kommer det et brunt belegg. Har aldri vært borti det før, lurer på om det har noe med vannet å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 12. januar 2003 #3 Del Skrevet 12. januar 2003 Godt mulig at det er vannet, ja. Jeg får ikke et slikt belegg i min oppvaskkum, mens min svigerinnes kum ser guffen ut hver gang jeg er der.. (går sterkt ut fra at den skrubbes i blant.. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2003 #4 Del Skrevet 12. januar 2003 Kobber i vannet fra kobberrør kan gi belegg, det kan kanskje være det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosejente Skrevet 12. januar 2003 #5 Del Skrevet 12. januar 2003 Tror d er kalkinnholdet i vannet som lager dette belegget...er d ikke d da..???? Har en flaske med "vaskemiddel" som heter "Kalk-løser" (kjøpt gjennom Enjo - et rengjøringssystem basert i hovedsak på microfiber) som jeg bruker til å fjerne dette belegget. Har ikke opplevd d i vasken på kjøkkenet...men i andre vasker og i dusjkabinett... Snakker vi om d samme belegget...??? :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 13. januar 2003 #6 Del Skrevet 13. januar 2003 Det kan òg vera humus i vatnet. Så kva det skuldast i akkurat det tilfellet, det er ikkje så lett å seia - kan vera så masse. Men eitt eller anna i vatnet er det. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 13. januar 2003 #7 Del Skrevet 13. januar 2003 Vasken min tettet seg en gang og det sto vann til langt oppover. Jeg helt på mer og mer plumbo. Så fikk vi pumpet og så løsnet det, så det var greit. Men det var som å se en butikkny vask der hvor "plumbovannet" hadde ligget. Skinnende blankt! Skikkelig lekkert! Nå er skillet borte igjen - men uansett hva det brune er, plumbo tar det! Plumbo er undervurdert som husmorhjelpemiddel. Funker også glimrende på fastbrente gryter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tiit Skrevet 13. januar 2003 #8 Del Skrevet 13. januar 2003 Plumbo ja.....det brukte jeg en gang i en dusj vi leide! Veldig effektiv på tilstopping! Har litt problemer med å huske hva det heter, jeg vil så gjerne kalle det Duplo..... men det er vel noe annet Takk for svar alle sammen. Uansett er det jo bare å vaske og skrubbe med jevne mellomrom (og ikke for lange) så blir det jo ok! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morgan Skrevet 13. januar 2003 #9 Del Skrevet 13. januar 2003 Oi....Plumbo er syre.Vi bruker det på skipene når slukene går tette.Da kjenner du hvordan syren arbeider,stålrørene blir veldig varme der det har korket seg.Når vi har lokalisert korken,hamrer vi på røret eller skrur opp flensen. Som sagt,meget sterke saker,du er ute og kjøre får du det på hendene ja!!Kan antakelig brukes en sjelden gang hjemme,men burde ikke være nødvendig. Ellers er jeg ikke helt sikker på hva som er best for problemet ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosejente Skrevet 13. januar 2003 #10 Del Skrevet 13. januar 2003 Jeg og reagerte på det det plumbo-innlegget...... :o tror ikke jeg vil ha det som "husmorhjelpemiddel" nei..... :-? Mener du i ramme alvor at du bruker det på fastbrente gryter eller er det en spøk.....?? :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 13. januar 2003 #11 Del Skrevet 13. januar 2003 Ja, jøss, jeg mener det. Og er selvsagt nøye med å ikke få det på hendene eller i øynene og sånn... Ja, det er syre, og ja, det skal brukes med varsomhet. Men i dette tilfellet rørte jeg rundt med en vanlig oppvask-kost av plast - og den så du ingenting på etterpå. Den var like fin. Og ja, ha det i en fastbrent gryte, og det etser og bobler og gryten blir som ny. Dette er for oss som ikke har oppvaskmaskin og kan bruke oppvaskmaskinpulver til å etse og boble bort tingene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 13. januar 2003 #12 Del Skrevet 13. januar 2003 Eh. Siden når var det bare oss med oppvaskmaskin som fikk lov til å kjøpe oppvaskmaskinpulver? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie Skrevet 13. januar 2003 #13 Del Skrevet 13. januar 2003 Dusj litt klorin på det mørke belegget i vasken. Da forsvinner det med en gang. Ikke er det så farlig som Plumbo heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 14. januar 2003 #14 Del Skrevet 14. januar 2003 Eh. Siden når var det bare oss med oppvaskmaskin som fikk lov til å kjøpe oppvaskmaskinpulver? Å hallo... tenk mengde, da Starfish? Hvor mange ganger trenger man en spiseskje pulver til en fastbrent gryte? Par-tre ganger i året? Hvor mange spiseskjeer er det i en pakke med oppvaskmaskinpulver? Kontra mengden i en flaske Plumbo - som jeg også bruker til andre ting... Men dette var ingen Plumbotråd - jeg kom med et tips som funker her i huset og hos andre jeg kjenner - føler jeg må forsvare det, og det trenger jeg da ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2003 #15 Del Skrevet 25. januar 2003 Plumbo er IKKE en syre. Det inneholder bla NaOH Natriumhydroksid, bedre kjent som LUT (som også fungerer fint som avløpsrens). Lut er sterkt basisk, det motsatte av surt (syre). Hvis du får lut på hendene kan du lett nøytralisere det ved å vaske hendene med eddik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå