Gå til innhold

Hva er lykke?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Ja, hva er egentlig lykke? Går det an å være lykkelig selv om man ikke har mann og barn og stor familie og mange venner? Selv om man ikke har et aktivt liv fylt med spenning og action? Kan lykke være noe så enkelt som å trives med seg selv og den man er, eller må man ha det lille ekstra? (hva nå enn det er)

Jeg er ikke helt sikker om jeg er lykkelig faktisk. Har langt i fra det mest spennende livet for tiden og er av og til litt ensom. Men kan egentlig ikke klage heller, trives med den jeg er og har blitt mye tryggere på meg selv det siste året. Har en liten, men flott familie og mange venner jeg kan snakke med (men få som bor i nærheten.) Jeg vet at jeg har det meste jeg trenger og alle foutsetninger for å bli lykkelig, men akkurat nå føler jeg bare at livet står litt stille. Hva med dere? Er DU lykkelig? Og hva er lykke for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå er lykke for meg det som er oppsummert i signaturen min.

.....og familien min selvsagt :)

Endret av kira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror lykke er så enkelt som å trives, ja. Ikke nødvendigvis at man må være UTROLIG fornøyd med seg selv og alt det store man har oppnådd - da ville det vært svært få som var lykkelige, kanskje, men at man har et ok forhold til seg selv og ikke minst omgivelsene sine, til hverdags. At man har ting man setter pris på, og tenker over at man setter pris på. Ofte tar vi mange ting for gitt, selv om de egentlig ikke er det. At man er oppmerksom på ting rudt seg tror jeg bidrar til lykke, enten det er at man setter pris på noe pent man ser, hva folk gjør, at man hjelper noen, god mat... hva som helst egentlig.

Jeg er stort sett lykkelig for tida. Ting som gjør meg lykkelig i hverdagen er at jeg bor et vakkert sted hvor jeg trives og har hyggelige praktiske ting å holde på med, dyr (spesielt katta), å være i naturen, jobben min... Jeg har ingen store bekmringer, litt lite inntekt, men ikke verre enn at jeg får betalt regninger og kjøpt mat, så da går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Jeg tror det er veldig mye i det den danske damen i Magasinet på TV2 sa; at det er viktig å være fornøyd med det man har og sette pris på det som er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har svaret selv i ditt første avsnitt. Man kan være lykkelig selv om man er alene. Lykke er å ha det bra med seg selv. Det er de små øyeblikkene av velvære. Duften av nybakt brød, en vakker naturopplevelse eller å se nøye på en vakker blomst. Å trekke pusten dypt å kjenne at du lever, og har ro i sinnet.

Lykke er som oftest gratis, men det hjelper å ikke ha økonomiske bekymringer.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke er glimtvise øyeblikk med en slags melankolsk, samtidig nåværende god følelse der man erindrer noe fint ved tilværelsen. Man ser helheten og det store gjennom et farget bilde som i en levende dagsdrøm.

Dette kan man fint oppleve uavhengig om man har venner og familie eller ikke.

Noen mennesker nekter seg selv å oppleve lykke, selv om de har aldri så mye familie, barn, mann og annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne sammenheng må jeg ta fram det gamle, gode ordtaket som sier:

"Det kommer ikke an på hvordan man HAR det, men hvordan man TAR det"

Jeg mener at man kan bestemme seg for å være lykkelig, at man har et valg. Man kan i stor grad velge selv hva man vil sette fokus på. Hvis jeg kun konsentrerer meg om det som er "feil" i livet mitt, og fokuserer kun på det som jeg mangler, det som er trist og leit (for det finnes i alle menneskers liv),så ville det se ganske så begredelig ut, tror jeg, men det gjelder vel de fleste.

Jeg prøver å snu tankegangen.

- Hvis jeg fokuserer på alt i livet mitt som er bra, så ser jeg at jeg har utrolig mye å være glad og takknemlig for. Hver eneste dag har jeg noe å være lykkelig over! -Og om det høres aldri så naivt ut, så har jeg bestemt meg for å være lykkelig.

"Always look on the bright side"

:plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne sammenheng må jeg ta fram det gamle, gode ordtaket som sier:

"Det kommer ikke an på hvordan man HAR det, men hvordan man TAR det"

Jeg mener at man kan bestemme seg for å være lykkelig, at man har et valg. Man kan i stor grad velge selv hva man vil sette fokus på. Hvis jeg kun konsentrerer meg om det som er "feil" i livet mitt, og fokuserer kun på det som jeg mangler, det som er trist og leit (for det finnes i alle menneskers liv),så ville det se ganske så begredelig ut, tror jeg, men det gjelder vel de fleste.

Jeg prøver å snu tankegangen.

- Hvis jeg fokuserer på alt i livet mitt som er bra, så ser jeg at jeg har utrolig mye å være glad og takknemlig for. Hver eneste dag har jeg noe å være lykkelig over! -Og om det høres aldri så naivt ut, så har jeg bestemt meg for å være lykkelig.

"Always look on the bright side"

:plystre:

Tja, deg om det.

Vet ikke helt jeg, om lykke er noe man bestemmer seg for.

Min oppfatning er at lykke er noe som kommer som en konsekvens av den tilstanden man til enhver tid er i, som igjen er et resultat av de tingene man har valgt å gjøre, som igjen er et resultat av de tankene man har tenkt og tenker.

I tilegg kommer omgivelser, miljø og arv, i tillegg til innstilling og oppfatning av verden rundt seg.

Det blir alt for enkelt og platt å si at det bare er noe man bestemmer.

Lykke kan ikke bestilles i form av at man bestemmer det, mener jeg.

Lykke kan ikke styres og kan ikke kjøpes. Men den kommer som en konsekvens av hvem man er og hvordan man tenker. Lykken må også sees individuelt ut fra den enkeltes ståsted. Definisjonen er ikke lik for alle og enhver, det er subjektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan lykke være noe så enkelt som å trives med seg selv og den man er, eller må man ha det lille ekstra? (hva nå enn det er)

Jeg er ikke helt sikker om jeg er lykkelig faktisk. Har langt i fra det mest spennende livet for tiden og er av og til litt ensom.

Jeg er lykkelig...og ikke lykkelig :) Jeg opplever øyeblikk, timer, dager av lykke, men det er noe som kommer og går. Og jeg kan helt klart være lykkelig alene! En kveld med håndarbeid, noe spennende på tv, og gjerne litt god vin. Det gir lykke hos meg. Eller et restaurantbesøk sammen med gode venner eller familie.

Lykke er ikke noe jeg slenger rundt meg. Derfor er det mye av tiden jeg ikke ville velge å kalle meg lykkelig, selv om jeg har det fint og bra. Lykke er de spesielle stundene :) Jeg føler ofte at vi lever i en tid der det ikke er greit å kunne si at man er lykkelig når man er alene. Man skal hele tiden være opptatt med venner, familie, kjæreste, cafebesøk.. men jeg opplever altså mine egne øyeblikk av lykke, og det er godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå er lykke for meg det som er oppsummert i signaturen min.

.....og familien min selvsagt  :)

så utrolig vakker signatur. Den kan jeg skrive under på. :)

En annen ting som er lykke for meg, er utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det kommer ikke an på hvordan man HAR det, men hvordan man TAR det"

+ "Always look on the bright side"

:plystre:

Ja, det var svært, svært dypsindig. Du må nok ha vunnet minst en Nobelpris.

:flagg::flagg::flagg::flagg::Nikke::Nikke::Nikke: :enig_anim: :enig_anim: :enig::klappe::klappe::klappe::klappe::klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hedda Gabler

Jeg leste et eller annet sted for ikke så lenge siden at lykke er alle de dagene man ikke husker. Vet ikke om jeg er 100 % enig, men det sier noe om at lykken er i hverdagen, ikke bare i de grandiose øyeblikkene.

Lykke er glimtvise øyeblikk med en slags melankolsk, samtidig nåværende god følelse der man erindrer noe fint ved tilværelsen.

Sånn oppleves lykken for meg også. Korte glimt, som nesten gjør vondt. Det kan være et ansiktsuttrykk hos noen jeg er glad i, naturopplevelser, i bilen på vei hjem.

Ja, det var svært, svært dypsindig. Du må nok ha vunnet minst en Nobelpris.

:flagg:  :flagg:  :flagg:  :flagg:  :Nikke:  :Nikke:  :Nikke:  :enig_anim:  :enig_anim:  :enig:  :klappe:  :klappe:  :klappe:  :klappe:  :klappe:

Burde holde meg for god til å kommentere denne, men... Her er det heldigvis ikke noe krav til at alt man skriver må være ekstremt nyskapende, filosofisk eller super-duper-gjennomtenkt. Noe du selv ser ut til å leve opp til, gjest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er lykkelig, selv uten mann og barn og alt det der. Ikke har jeg så mange venner heller, men etter år med sykdom og depresjon, dårlig økonomi og diverse, har jeg det endelig bra med meg selv. Jeg har en jobb jeg trives med, slekt rundt meg, frihet til å gjøre hva jeg vil, er omringet av vakker natur. Lykke for meg er når jeg kommer hjem fra jobb om kvelden og setter meg ned og slapper av og innser at jeg faktisk har et bra liv og at jeg er utrolig glad for at jeg lever. Og så er det jo sånne spesielle øyeblikk da jeg kjenner den, lykken, ekstra godt. F.eks når jeg sykler på skogsstier, suser bortover og virkelig føler at jeg lever. Eller når jeg er sammen med søstra mi og nevøen min o.l. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synseren

Lykke er å ha det kjekt, samme hvor stort eller lite det du holder på med er. Det er ikke noen forskjell på lykken en markedsdirektør føler når han haler i land en milion kontrakt , enn den lykken jeg føler når jeg får en stor varm klem av samboeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lykkelig, selv uten mann og barn og alt det der. Ikke har jeg så mange venner heller, men etter år med sykdom og depresjon, dårlig økonomi og diverse, har jeg det endelig bra med meg selv. Jeg har en jobb jeg trives med, slekt rundt meg, frihet til å gjøre hva jeg vil, er omringet av vakker natur. Lykke for meg er når jeg kommer hjem fra jobb om kvelden og setter meg ned og slapper av og innser at jeg faktisk har et bra liv og at jeg er utrolig glad for at jeg lever. Og så er det jo sånne spesielle øyeblikk da jeg kjenner den, lykken, ekstra godt. F.eks når jeg sykler på skogsstier, suser bortover og virkelig føler at jeg lever. Eller når jeg er sammen med søstra mi og nevøen min o.l. :)

Og kanskje med alvene, slik som i avateren? :):Nikke::klem::klem::klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning er at lykke er noe som kommer som en konsekvens av den tilstanden man til enhver tid er i, som igjen er et resultat av de tingene man har valgt å gjøre, som igjen er et resultat av de tankene man har tenkt og tenker.

I tilegg kommer omgivelser, miljø og arv, i tillegg til innstilling og oppfatning av verden rundt seg.

Deilig filosofisk enkelt og rett på sak. 100 % enig.

Gjør du de rette valgene og har litt flaks, kan du selvsagt flyte på dette og koste på deg en holdning "Det kommer ikke an på hvordan man HAR det, men hvordan man TAR det"

Ikke alle som har den samme grunnlaget.

For tiden er trivsel for meg å ha en jobb jeg trives med å gå til.

Men siden jeg har et heller dårlig grunnlag, er det vanskelig å bryte ut og finne seg noe annet.

Å sitte på søndagskveld og grue seg til nye arbeidsuke, er ikke å trives.

Jeg har hatt jobber jeg trivdes med, og da virket det som livet bare gikk på skinner. Ingen bekymringer. Det faktum at jeg trivdes akkumulerte bare flere positive handlinger som forbedret livskvaliteten.

Den ene følger det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...