Gå til innhold

Kredittvurdering av jobbsøkere.

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Gjest Baardsen_*
Skrevet

En bekjent av meg er ganske så frustrert. Han har det siste året søkt utallige jobber, i hovedsak gjennom vikarbyrå. Han har både søkt på jobber innen sitt fagområde, og ufaglærte jobber, men fått avslag hver gang, selv om han har vært best kvalifisert.

Eneste problemet med han, er at personen i de 15 siste årene har vært en notorisk "inkassobedrager", ignorerer brev fra både forliksråd og andre instanser. Han er ikke kriminell, eller i besittelse av andre typer personlighetsavvik. En sympatisk, smart og tilpasningsdyktig person, med denne ene lasten.

Har byråene adgang til kredittopplysninger, uten å få samtykke fra kandidaten?

Han begynte virkelig å lure, da han hadde søkte om på et oppdrag i et selskap som han hadde hatt et par uoppgjorte saker med for ca. 10 år siden. Han var best kvalifisert, kom inn på 2. gang intervju, men så ringte de og fortalte at han hadde fått avslag. :grine: .

Etter det han forsto, hadde selskapet sjekket han opp i eget internregister, og funnet disse sakene på han. Er dette lov i.h.t. norsk personvernslov? :overrasket:

Han har ikke hørt noe fra byrået i etterkant heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tippe at de har lov til å sjekke slik i egne interne registre. De har jo ikke kjørt en kredittvurdering av ham. Mest sannsynlig har noen synes at navnet var kjent, og dermed undersøkt litt.

Skrevet
En bekjent av meg er ganske så frustrert. Han har det siste året søkt utallige jobber, i hovedsak gjennom vikarbyrå. Han har både søkt på jobber innen sitt fagområde, og ufaglærte jobber, men fått avslag hver gang, selv om han har vært best kvalifisert.

Eneste problemet med han, er at personen i de 15 siste årene har vært en notorisk "inkassobedrager", ignorerer brev fra både forliksråd og andre instanser. Han er ikke kriminell, eller i besittelse av andre typer personlighetsavvik. En sympatisk, smart og tilpasningsdyktig person, med denne ene lasten.

Har byråene adgang til kredittopplysninger, uten å få samtykke fra kandidaten?

Han begynte virkelig å lure, da han hadde søkte om på et oppdrag i et selskap som han hadde hatt et par uoppgjorte saker med for ca. 10 år siden. Han var best kvalifisert, kom inn på 2. gang intervju, men så ringte de og fortalte at han hadde fått avslag. :grine: .

Etter det han forsto, hadde selskapet sjekket han opp i eget internregister, og funnet disse sakene på han. Er dette lov i.h.t. norsk personvernslov?  :overrasket:

Han har ikke hørt noe fra byrået i etterkant heller.

Jeg har ikke villet ansatt en notorisk innkassobedrager som du beskriver han.

Hva når han møter kunder som han i verste fall har bedradd? De som ansetter han må tenke på sine kunder og rykte.

Ja, det er lov å sjekke folk. Jeg kan køpe kredittvurdering på "deg". jeg må betale for tenesten og du vil få et brev i posten om at du er sjekket og at det er jeg som har gjort det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...