Gå til innhold

Heis er for de late?

Snasen

Anbefalte innlegg

Og hvem skal bedømme om de er spreke?  Du?

Har du hørt om usynlig handikap?

Hvorfor bli provosert over noe du ikke har noe med?  For ærlig talt, det er INGEN som har noe med hvem som tar heisen, eller hvorfor de gjør det!

Man har lov til å blande seg (lufta er for alle, næ næ næ nææ nææææææææ). Man har lov til å diskutere ting som opptar en. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bodde tre år i åttende etasje, MED heis, og som oftest ble den brukt, i hvertfall opp. Men jeg ser stadig vekk folk som tar heisen EN etasje, og det er studenter som burde være spreke. :overrasket: What's the point?

There is no point. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dere friske og spreke må veldig gjerne begynne å ta trappene i stedenfor heisen, så kanskje vi som virkelig trenger heisen ville få slippe til litt enklere. Utrolig frustrerende å bli stående utenfor en heis i evigheter og vente, fordi friske mennesker sprenger seg foran rullestolen min og inn i heisen for så å si ting som "du må nok vente, det er ikke plass til en rullestol sammen med oss andre". Når dette skjer for kanskje tredje gang blir jeg sur, gretten og irritert, og for ikke å snakke om forsinka!

(Med forbehold om at noen mennesker som ser friske ut, slett ikke er det, og faktisk har behov for å ta heis. Men det er vel sjelden disse som skritter over mine ben og fotstøtter, jogger langs kanten av stolen min sånn at de kan bråsvinge inn foran den eller som rett og slett holder meg fysisk igjen med hånda mens de smyger seg inn...)

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har faktisk ikke behov for den, men å bruke den gjør "vi" (les: en god del andre bortsett i fra meg og noen flere heldigvis) jevnt og trutt.

Jeg ser at folka på skolen tar heisen opp i salen hvor vi har forelesning (4.etg).

Og etter jeg har stått ute i friminuttet med mine klassekamerater strever de alle bort til heisen med en eneste gang. Hva skal jeg si egentlig? "Nei folkens... ta heisen dere, så går jeg opp til 4. alene."  :ler:

Nei da... jeg har ikke noe problem med å si det, men det faller seg naturlig at de som står ute sammen i friminuttene tar heisen sammen når vi tross alt tar følge inn på skolen igjen sammen.

Helt enig i at dersom man kan bør man ta trappa i stedet for heisen. Men samtidig så må jeg smile litt av deg Sexy C, du sier at du ikke tar heis, for så å si at du tar heis fordi andre gjør det. Hvis du er så imot heis burde hvertfall du klart å si at, nei, jeg tar trappa, møtes oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening gir muskler og appetitt etter min erfaring (jeg har vel heller for god appetitt). Jeg sa altså at jeg setter en grense ved 6-7 etasjer. Er det mer enn det så blir det for mye :)

Jeg kjenner folk med "usynlige" sykdommer som gjøre at de kan bli veldig fort slitne. Jeg kan ikke engang se det selv når jeg prater med dem. Så om noen har fordommer så bør de tenke etter en gang til.

Men, alle "normale" mennesker (tykke som tynne) har godt av å bruke kroppen så mye som mulig. Det vil man garantert få betalt for senere i livet.

Ok, så du ville løpt opp og ned trapper hver eneste dag og hver eneste gang du skulle noe sted hvis du bodde i 7. etasje? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, så du ville løpt opp og ned trapper hver eneste dag og hver eneste gang du skulle noe sted hvis du bodde i 7. etasje? :ler:

Jeg gjør det hver dag (6 etg) på jobb (ett par ganger om dagen i snitt vil jeg tro), samt mange kortere turer. Sikkert 20 etg tilsammen hver dag på jobb. Bra for meg som ellers sitter godt plantet i en kontorstol resten av dagen. Klart, må man opp og ned mange ganger så får man heller bruke heisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg bruker heisen på jobb. Det har jeg ikke dårlig samvittighet for. Men jeg tar også heisen når jeg skal til og fra trening. Det har jeg dårlig samvittighet for. (Og tenkte faktisk ikke over det før jeg leste denne tråden, så takket være deg, Sexy C, tar jeg heretter trappa ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i syden me familien og budde i 7.etasje der var heis, men eg har ei greie med heis så eg tok heller tappene. Ofte 3-4 ganga for dag. Dei såg på meg som rar, og eg ville ikkje vere til bry så da gjorde eg mitt for å kome først. Etter 14 daga kan eg sverge på at eg mista eit par kilo. Der fikk dei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg bruker heisen på jobb. Det har jeg ikke dårlig samvittighet for. Men jeg tar også heisen når jeg skal til og fra trening. Det har jeg dårlig samvittighet for. (Og tenkte faktisk ikke over det før jeg leste denne tråden, så takket være deg, Sexy C, tar jeg heretter trappa ;))

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kantine i 10. etasje tidligere. Da gikk jeg og kollegaen min trappen opp og ned - mellom 1. og 10. etasje hver eneste dag - aldri tok vi heisen. Vi hadde en kjempekondis til slutt - må legge til at kollegaen min gjorde det til og med da hun var gravid :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i syden me familien og budde i 7.etasje der var heis, men eg har ei greie med heis så eg tok heller tappene. Ofte 3-4 ganga for dag. Dei såg på meg som rar, og eg ville ikkje vere til bry så da gjorde eg mitt for å kome først. Etter 14 daga kan eg sverge på at eg mista eit par kilo. Der fikk dei ;)

Det er bra. Og i tillegg er det bra for helsen.

Jeg tok som vanlig trappene i dag da "alle" andre tok heisen. Hvem tror dere kom først opp til klasserommet? Jo, det var meg det. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde kantine i 10. etasje tidligere. Da gikk jeg og kollegaen min trappen opp og ned - mellom 1. og 10. etasje hver eneste dag - aldri tok vi heisen. Vi hadde en kjempekondis til slutt - må legge til at kollegaen min gjorde det til og med da hun var gravid  :klappe:

Så bra.

Kathrine Sørland mener trappene i blokka hennes er det som holder henne i form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at dersom man kan bør man ta trappa i stedet for heisen. Men samtidig så må jeg smile litt av deg Sexy C, du sier at du ikke tar heis, for så å si at du tar heis fordi andre gjør det. Hvis du er så imot heis burde hvertfall du klart å si at, nei, jeg tar trappa, møtes oppe.

Hæ? Jeg har vel tatt trappene i 90% av tilfellene, men innimellom har det hendt at jeg har blitt med på heisekjøret ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør du ikke meg, men jeg svarer for det.

JA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nei, 3-årig. Men lenge siden jeg hadde friminutt.

Det kalles pause, men jeg kaller det friminutt. Samme det. Det går for det samme. Eller mener du at dere ikke har friminutt/pause overhodet? Litt kjipt i såfall.. for deg og hjernecellene dine.

Jeg er heller ikke pålagt til å ta pause/friminutt. Ei heller pålagt i å gå på skolen når jeg burde være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

irritera meg grenselaust på sjukehus osv og.

Ansatte som har pause, skal opp og ned nåken etasjer, pårørande osv. okkupera ofte heisen. (da meina ikkje eg om det e krise av et eller anna slag, da e det såklart greit)  Vi måtte ofte stå lenge og vente på heis som vi skulle ta pasientar i senger med i. irriterande, syns friske og oppegåande folk kan gå trappa eg..

Kjenner godt til denne. Hadde praksis på Radiumhospitalet, og her tok jeg heisen til kantinen i 9ende etasje hver dag. Helt til den dagen jeg stod i heisen som er reservert for utrykningskjøretøy og senger. Da stod det to ambulansekjørere med en sengeliggende pasient som hadde akutt status, og de lurte på om ikke de skulle få heisen som er reservert til akuttpasienter. Jeg gikk ut av heisen, mens leger, sykepleiere og sykepleierstudenter sto igjen og trykket på knappen for å lukke dørene. Dermed kjørte heisen av gårde mens jeg, to ambulansesjåfører og en akuttpasient som trengte øyeblikkelig hjelp ble stående i kjelleren.

Det synes jeg var så frekt av sykehusets ansatte og studentene, at jeg har ikke ord for det. Etter det tok jeg trappene opp og ned fra kantinen hver dag. Og ja, jeg kom i bedre form etter den supre trapperunden. Har også fortsatt med dette på universiteter og høgskoler hvor jeg har studert.

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_rosa_*

Jeg er en av dem som tar heis og får "stygge" blikk, uansett.......ser nemlig ganske så frisk ut, men pga kronisk sykdom har jeg som regel stive og vonde knær. Noen dager verre enn andre.

-Har noen prøvd å gå i trapp med stivt kne? :ler: - prøv da vel!-

Dessuten har jeg operert bort alle grunnledd på ene foten -(føles som småstein i skoene hele tiden.)- Dette skjuler jeg med fine sko!

Har ofte lyst å bli usynlig i heisen, for jeg blir som regel målt opp og ned, spesielt av eldre med stokk og rullestolbrukere......"hva gjør du her"? :tristbla:

Godt å få det ut! :ler: Men det er altså ikke latskap som gjør at jeg tar heis, hvertfall.

Og så misunner jeg dere som kan ta trappene- fortsett med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...