Gjest Mireya Skrevet 29. august 2006 #1 Del Skrevet 29. august 2006 Jeg kan finne på å gå på kjøkkenet og hente meg "noe", selv om jeg egentlig ikke er sulten. Raider ikke skapene på jevnlig basis, men noen dager føles det som om jeg spiser "hele tiden". (Akkurat nå er jeg gravid, og vet det er vanlig at gravide gjør sånt, men denne uvanen har jeg i ugravid tilstand også! Dessverre. Den har vært en del av meg siden 8-årsalderen. Er nå 22.) Flere her som har det sånn? Hva gjør dere for å unngå å kjedespise? Må ruste meg opp med masse gode, virksomme tips nå, står foran en lang barselpermisjon hjemme... Mine tips (som jeg ikke alltid følger, men prøver ): -Ikke ha masse usunne ting i skapene (men hvor sunt er det å kjedespise 1 kg epler, da? Ikke helt bra det heller.) -La være å spise ved pc og tv (altså prøve å bare spise ved spisebordet, da blir det automatisk slutt på en stor del av kjedespisingen for min del) -Prøve å få fokus bort fra følelsen av å "måtte" ha mat i munnen når jeg kjeder meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirito Skrevet 29. august 2006 #2 Del Skrevet 29. august 2006 Spis kålrot. Det øker forbrenningen masse og er bare sunt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mireya Skrevet 29. august 2006 #3 Del Skrevet 29. august 2006 Spis kålrot. Det øker forbrenningen masse og er bare sunt. ← Takk for tips, men jeg vil gjerne venne meg av med det å måtte ha noe i munnen til enhver tid når jeg kjeder meg/sitter foran pc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 29. august 2006 #4 Del Skrevet 29. august 2006 Vet akkurat hvordan du har det - har perioder der jeg spiser konstant, uansett hva det er, og perioder der jeg spiser en gang om dagen. Ingen av delene er spesielt sunne... Prøv å skrive opp alt du spiser en stund. For det første merker du hver gang du spiser at "oi, nå spiser jeg igjen", for det andre får du oversikt over hva og hvor mye du spiser totalt. Prøv å erstatte vanene med nye. I stedet for å spise, gjør noe annet. Ta et glass vann, gå en tur, sett på noe musikk, begynn med en hobby, f.eks scrapping, og i stedet for å spise lager du en albumside (ikke hver gang da ). Eller noe lignende. Skriv ukesmeny, og handle en gang i uka. Pass på at du ikke er sulten når du handler, og kjøp bare det som står på lista. Da har du bare det du trenger til de planlagte måltidene, og kan ikke spise det som står i kjøleskapet/kjøkkenskapet hvis det ikke er planlagt - da har du jo ikke mat i morgen f.eks. Ha som mål å ikke gå på butikken oftere. Smør matpakke og spis skikkelig frokost. Da er det lettere å ikke hive innpå med småsnacks, fordi du ikke blir så fort sulten/svimmel når blodsukkeret er lavt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirito Skrevet 29. august 2006 #5 Del Skrevet 29. august 2006 Takk for tips, men jeg vil gjerne venne meg av med det å måtte ha noe i munnen til enhver tid når jeg kjeder meg/sitter foran pc. ← Tygg på blyanter? Jeg tror vi har et behov for å ha noe i munnen av og til, det er vel derfor man tygger blyanter, røyker, spiser snop og barn sutter på tommelen eller smokken. Jeg vet ikke om det går an å venne seg av med et instinkt? Jeg greier det ihvertfall ikke, og fokuserer heller på å putte i meg sunne ting når jeg absolutt MÅ ha noe i munnen. *går og kutter opp gulrøtter* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirito Skrevet 29. august 2006 #6 Del Skrevet 29. august 2006 Et glass med vann er jo også et godt tips, forresten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 29. august 2006 #7 Del Skrevet 29. august 2006 Vet akkurat hvordan du har det - har perioder der jeg spiser konstant, uansett hva det er, og perioder der jeg spiser en gang om dagen. Ingen av delene er spesielt sunne... Prøv å skrive opp alt du spiser en stund. For det første merker du hver gang du spiser at "oi, nå spiser jeg igjen", for det andre får du oversikt over hva og hvor mye du spiser totalt. Prøv å erstatte vanene med nye. I stedet for å spise, gjør noe annet. Ta et glass vann, gå en tur, sett på noe musikk, begynn med en hobby, f.eks scrapping, og i stedet for å spise lager du en albumside (ikke hver gang da ). Eller noe lignende. Skriv ukesmeny, og handle en gang i uka. Pass på at du ikke er sulten når du handler, og kjøp bare det som står på lista. Da har du bare det du trenger til de planlagte måltidene, og kan ikke spise det som står i kjøleskapet/kjøkkenskapet hvis det ikke er planlagt - da har du jo ikke mat i morgen f.eks. Ha som mål å ikke gå på butikken oftere. Smør matpakke og spis skikkelig frokost. Da er det lettere å ikke hive innpå med småsnacks, fordi du ikke blir så fort sulten/svimmel når blodsukkeret er lavt. Planlegg når du skal spise. Stå opp til samme tid hver dag, selv om det er helg. Mye lettere å holde vanene da. F.eks frokost kl 7, lunsj kl 11, mellommåltid kl 15 (yoghurt el.l), middag kl 17. Evt. kvelds (et par brødskiver eller frukt eller noe sånt) kl 20. Da vet du hvor lenge det er til neste måltid, og så klarer du kanskje å holde motivasjonen oppe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 29. august 2006 #8 Del Skrevet 29. august 2006 Når man spiser uten å være sulten er det ofte for å dekke et annet behov enn sult. Man kan være litt deppa, kjede seg, skuffa over noe eller hundre andre grunner. Min metode er å stoppe meg selv i det jeg kommer i tanker om å spise uten at jeg er sulten (det er jo lett å merke forskjell, dessuten får man lyst på helt andre ting). Jeg tenker over hva det er jeg _egentlig_ har lyst på, og så skriver jeg det ned, gjør det eller legger meg det på minne til senere. Når jeg har gjennomført dette er ofte lysten borte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 29. august 2006 #9 Del Skrevet 29. august 2006 Spiser du nok og sunt nok ellers? Kanskje kroppen din trenger noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KATTAstrofe Skrevet 4. september 2006 #10 Del Skrevet 4. september 2006 Tyggis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 4. september 2006 #11 Del Skrevet 4. september 2006 Når jeg leste overskriften på tråden din kom jeg på at jeg hadde en gjeng med brownies jeg bare måtte spise opp - sorry for avsporingen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #12 Del Skrevet 4. september 2006 Særlig nå når høst og vinter (+ jul) kommer, da blir vi feitere veit du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå