Gjest aishwarya Skrevet 28. august 2006 #1 Del Skrevet 28. august 2006 (endret) slettet Endret 1. september 2006 av aishwarya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2006 #2 Del Skrevet 28. august 2006 Jeg har to gode russiske venninner og kjenner en del flere russiske jenter. Gjett hva? Rent bortsett fra at de snakker russisk (!!!) og til og med kan skrive og lese dette vanskelige språket, er de som alle andre. Skuffet nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest moderat hor Skrevet 28. august 2006 #3 Del Skrevet 28. august 2006 Jeg har to gode russiske venninner og kjenner en del flere russiske jenter. Gjett hva? Rent bortsett fra at de snakker russisk (!!!) og til og med kan skrive og lese dette vanskelige språket, er de som alle andre. Skuffet nå? ← Merkelig, akkurat det er min erfaring også. Men det spørs nok om ikke vi tar feil, siden trådstarteren har hatt en så lang telefonsamtale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2006 #4 Del Skrevet 28. august 2006 Min erfaring er at det er visse forskjeller mellom våre kulturer. Russere har kanskje et mer "sydlandsk" forhold til kjærlighet enn vi trauste nordmenn. I Russland selger de f.eks små blomsterbuketter overalt på gata, og det er nok forventet mer romantisk oppmerksomhet enn det en nordmann ville ansett som "normalt". Sjalusi og litt drama er det vel også mer av enn det vi er vante til, men slik er kulturen. For nordmenn kan det sikkert bli litt voldsomt, men for en Italiener ville det kanskje være helt på det normale. Russiske damer er også jevnt over mer forfengelige enn norske utenfor den private sfære. Det er ikke ofte man ser en Russisk kvinne gå usminket og tilfeldig kledd i butikkene f.eks, men mannfolkene er også opptatte av hvordan de ser ut utenfor hjemmet. Mange bruker helt andre klær på hjemmebane enn når de er ute blant folk og det er viktig for Russere flest å fremstå som presentable. Her i Norge ser jeg at de aller fleste etterhvert glir mer inn i det norske og tilpasser seg. Kjenner f.eks ei studine som ikke sminker eller pynter seg spesielt mye til daglig her i landet, men som gjør det hjemme i Russland fordi det er normen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2006 #5 Del Skrevet 28. august 2006 Er han reiseleder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 28. august 2006 #6 Del Skrevet 28. august 2006 Min erfaring med en russisk dame er sånn: Blid, rar, dårlig i norsk, litt blond, ganske søt og vimsete. Mine fordommer i mot dem: * Prostituerte. * Gifter seg for pengenes skyld. * Lyver mye (I am doctor but can't find work so thats why I am prostitute). * Rødt/Orange hår. * Masse masse sminke (maling). * Kyniske. * Konkurrerende. * Bittre. Jepp...dette var fordommer. Jeg kan med andre ord ikke bekrefte at dette er sant, men ingen har motbevist det heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2006 #7 Del Skrevet 28. august 2006 Jeg kjenner ikke så mange russiske kvinner, men jeg får uttale meg om de fire jeg kjenner. (Alder 40-45 år) De sier selv at den største forskjellen mellom "dem" og "oss", er at de er mer krevende enn oss på de fleste områder når det gjelder mannens innsats! De sier de nekter å bo sammen med en "latsabb", da hadde de heller giftet seg med en russer... De stiller store materielle krav, og vil gjerne ta igjen for den tiden de levde under kommunismen, uten fri handel og talefrihet! De synes norske kvinner er for frigjorte med tanke på sex, alkohol og familieliv/yrkesliv, og at vi generelt sett er for lite feminine utseendemessig. (Vi pynter oss for lite) Den største forskjellen JEG ser, er temperamentet. Disse kvinnene har bein i nesa, og sier klart fra hva de ønsker seg, og når de vil ha det ordnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 29. august 2006 #8 Del Skrevet 29. august 2006 Min erfaring etter ett år i Russland er ganske lik den gjest her over beskriver. En norsk venninne av meg satt på en trapp i en mellomstor by i Russland og ventet på at jeg skulle møte henne, hun hadde på seg vanlige "norske" klær (dongeribukse, genser), og var ikke sminket. Så kom det en gammel krokrygget kone forbi og stakk til henne en seddel. Hun trodde hun var en fattig tigger på grunn av det "shabby" utseendet!!! Hun visste ikke at denne jenta kunne kjøpe henne ut av hus og hjem om hun hadde villet... Dette var mer enn ti år siden, og da var damene der ekstreme til å stasje seg opp, sminke seg og gå med korte, korte skjørt. Skjønte aldri hvor de fikk disse klærne fra, de hadde jo ikke penger. Men de var vel flinke til å sy... Og håret var gjerne blondert til det ble helt ullete og slitt av billige hårblekingsmidler som neppe ville blitt godkjent i et vestlig land. Og de vet hva de vil, og de vil IKKE ha en russisk, lat, alkoholisert mann. Vi er kanskje litt mer praktiske og avslappete til omverdenen (og derfor ufeminine?) Men som sagt, dette er mer enn ti år siden, ting har kanskje endret seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 29. august 2006 #9 Del Skrevet 29. august 2006 Kan bare si meg enig i gjest fra innlegg 5 og 10. Kjenner en og hun passer godt inn beskrivelsen. Høyt utdannet og dyktig er hun også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest moderat hor Skrevet 29. august 2006 #10 Del Skrevet 29. august 2006 Min erfaring med en russisk dame er sånn: Blid, rar, dårlig i norsk, litt blond, ganske søt og vimsete. Mine fordommer i mot dem: * Prostituerte. * Gifter seg for pengenes skyld. * Lyver mye (I am doctor but can't find work so thats why I am prostitute). * Rødt/Orange hår. * Masse masse sminke (maling). * Kyniske. * Konkurrerende. * Bittre. Jepp...dette var fordommer. Jeg kan med andre ord ikke bekrefte at dette er sant, men ingen har motbevist det heller. ← Høres omtrent ut som manges fordommer mot norske damer. Bortsett fra at mange norske damer har så god råd at de puler rundt uten å ta penger for det. Jeg kjenner mange damer som er sånn, bortsett fra at de ikke sminker seg så mye som russerinnene gjorde i gamle dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bønna Skrevet 29. august 2006 #11 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Godt å høre at han tok feil og at mine totalt urasistiske holdninger holder vann. Så slipper jeg å drukne i dem. Uansett har jeg en flytevest som heter "Skråblikk og generaliseringer". Tihihi. Kanskje dere er i samme intrigefulle krets og til og med er russere? Iiiiiikkk! ← Du må forstå det at innvandringstilhengere lever i en annen verden enn oss dødelige. De mener bestemt at verden utelukkende består av individer. Slik at kultur og etnisitet er irrelevante størrelser. Og at alle som mener noe annet enn dem er uvitende xenofobiske rasister. Endret 30. august 2006 av Bønna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. august 2006 #12 Del Skrevet 30. august 2006 En av mine beste venninner er russisk. Hun snakker flytende norsk, er blond, sminker seg nøytralt, vil ikke gifte seg med kjæresten sin, er omtenksom og nesten alltid i godt humør. Så jeg skjønner ikke det det er snakk om her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2006 #13 Del Skrevet 30. august 2006 Har en venn jeg hadde en 4 timers samtale på telefon i går med. Om russiske damer. Mest om én men sterke generaliseringer kom også på banen. Han (har?) vært sammen med en noen måneder. Han traff henne på et "bedre" utested på vestkanten. Årsaken til at hun kom til Norge var et ekteskap for flere år siden. Han fortalte om ekstrem forfengelighet, sjalusi, catfights med andre russiske kvinner, drama, mistanke om bearbeiding av sin gifte sjef og forslag om barn etter en måned og hemmeligholdelse av sin russiske nasjonalitet. Herregud! Stemmer alt man tror (med sine unntak)? Her beskrives et miljø som er akkurat som man hører om men likevel er for tolerante (???) til å tro på alle ryktene om. Og så er det mye, mye verre. Russisk dame, anyone? ← Der sa du det også. En. Gratulerer med å sette deg selv på plass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2006 #14 Del Skrevet 30. august 2006 (endret) Du er naiv. Om din kjære venninne har fornorsket seg er det en hel bøling andre russiske kvinner å ta av. Sett deg selv på plass om du ikke har et betydelig antall flere rosenrøde eksempler å ta av. Én er lite representativt for flertallet, sjansen for at et høyere antall er det er større. Her var mangelen på logikk svært manglende. Det at han har vært sammen med EN betyr også at han har vært i hennes vennekrets, utvidede vennekrets, besøkt hennes familie i Russland, vært i det russiske miljøet. De har ikke levd i et vakuum. ← Så du mener med andre ord at dine generaliseringer basert på annenhåndsinfo knyttet til en kjæreste til en du kjenner er mye mer holdbare enn andres opplevelser. Du mener med andre ord at andre som kjenner en eller flere tar feil, fordi det ikke stemmer med dine tolkninger av det du har hørt andre si, i tillegg til at det er blandet med ditt fascinerende sett av fordommer mot alt du ikke vet noe om. Deler slettet. Misty (mod) Endret 30. august 2006 av Misty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bønna Skrevet 30. august 2006 #15 Del Skrevet 30. august 2006 Så du mener med andre ord at dine generaliseringer basert på annenhåndsinfo knyttet til en kjæreste til en du kjenner er mye mer holdbare enn andres opplevelser. ← Så var det dette med å kunne argumentere for sine påstander. Hva er ditt grunnlag for å hevde at de motstridende eksemplene har større troverdighet? At du synes at disse beskrivelse passer bedre inn i ditt eget verdensbilde? For øvrig skulle det være på det rene at kultur er en reell størrelse som gjør innvandring til alt annet enn uproblematisk. Og når det er sagt mener jeg ikke at hvite gifteklare russiske jenter er det største problemet med innvandringen. De utgjør tross alt en buffer, om en aldri så liten en, mot den massive fremmedetniske innvandringen til Norge og resten av Europa. Hvite gifteklare russiske jenter vil faktisk integreres i det norske samfunnet over tid. Når en hvit russisk jente gifter seg med en like hvit nordmann og får barn sammen med ham, vil faktisk avkommet integreres i det norske samfunnet. Det er noe mer enn hva som kan sies om pakistanere og somaliere etc, som utelukkende reproduserer etniske og kulturelle skillelinjer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. august 2006 #16 Del Skrevet 30. august 2006 Der sa du det: En ← Mhm. Det gjorde jeg. Er alle anderledes enn henne? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistyen Skrevet 30. august 2006 #17 Del Skrevet 30. august 2006 Tråden er ryddet. Misty (mod) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 30. august 2006 #18 Del Skrevet 30. august 2006 Høres omtrent ut som manges fordommer mot norske damer. Bortsett fra at mange norske damer har så god råd at de puler rundt uten å ta penger for det. Jeg kjenner mange damer som er sånn, bortsett fra at de ikke sminker seg så mye som russerinnene gjorde i gamle dager. ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punktom Skrevet 31. august 2006 #19 Del Skrevet 31. august 2006 Dette minte meg om en tilsvarende historie fra mitt eget liv. Jeg pratet med en kamerat på msn her forleden, og han hadde nylig gjort det slutt med sin kjæreste. Han var så lei av intrigene, løgnene, fasadene og det overflatiske forholdet kjærsten og gjengen hennes hadde til livet og verden. Nordmenn ass. Skrev vi i kor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå