Gjest Gjest Skrevet 2. september 2006 #61 Skrevet 2. september 2006 Ikke i mine øyne, nei. I minst to andre tråddeltakeres øyne; ja. Innlegget du siterte er en liten ironisering over hvor selvhøytidelige åpenbare, hvite og "rene" tapere er når de vurderer seg selv. ← Ok, fint. Det er så mange rasister som ikke har peiling på hva de snakker om. En hvit brite med høy utdannelse og lang erfaring kan ha toppjobb i norske selskaper, og derfor bo i Norge, og derfor være innvandrer i Norge.. Men DET er jo aldri hva de snakker om, de snakker om de ANDRE innvandrerne. Hadde vært fint om folk kunne være litt mer spesifikke iblandt.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2006 #62 Skrevet 2. september 2006 men ei jente er noe annet enn en gutt. og man har da jentevenner og guttevenner. at man bruker en forklarende betegnelse for å sortere og kategorisere sier ingenting om holdninger eller forutinntatthet. Det er den som roper "rasist rastist!" som sitter med fordommene. ← Ja, jenter er noe annet enn gutter, hva er poenget? Jeg skiller ikke venner i guttevenner og jentevenner heller. Jeg skiller i venner, bekjente, ukjente, vet-om, og kanskje mislikte. Jeg har ikke ropt rasist! rasist! Jeg har påpekt at at slike forklarende betegnelser er negativt fordi det setter folk som anderledes når de ikke (nødvendigvis) er det. For eksempel Condoleeza Rice: er hun utenriksminister, eller negerutenriksminister? Klarer du å se poenget her? Hun er nemlig ikke utenriksminister på grunn av eller til tross for sin hudfarge, men rett og slett fordi hun er Condoleeza som er en smart, hardtarbeidende, og ambisiøs person.
Bønna Skrevet 4. september 2006 #63 Skrevet 4. september 2006 (endret) Kebab-Høyre ja. Det er vel en kjekk formulering de mer brune elementene av FRP er kommet på. Høyres innvandrinspolitikk kan selvsagt diskuteres, men det har i grunnen ikke så mye å si for dette forslaget, som gjennomgående er godt. ← Et forslag som gjenomgående tjener særinteressene til den norske middelklassen. Det er tross alt de øvre klasseinteresser innvadringen tjener. Vi vet alle hvilke klasseinteresser Høyre forsøker å representere så godt de kan. Ærlig talt. Nordmenn er for bra for visse jobber samtidig som innvandrerne ødelegger arbeidsmarkedet?? Hvordan kan innvandrerne ødelegge dersom nordmennene ikke gidder å ta jobbene i utgangspunktet? Innvandring ødelegger arbeidsmarkedet for etniske nordmenn fordi innvandring øker tilbudet av arbeidskraft på det norske arbeidsmarkedet. Så fremt du ikke avviser eksistensen av markedsmekanismer, vil innvandring redusere prisen på arbeidskraft på det norske arbeideidskraftmarkedet. Ergo er det innvandringen som skaper arbeidsplasser til lønns- arbeidsbetingelser etniske nordmenn ikke vil ha. Ikke etniske nordmenns krav til lønns- og arbeidsbetingelser. Dette betyr, så fremt du ikke avviser eksistensen av markedsmekanismer, at innvandringen øker forskjellen mellom den etnisk norske middelklassen og den etnisk norske arbeiderklassen. Dermed er ikke situasjonen den at ikke nordmenn gidder å ta visse jobber, men at innvandringen medfører at nordmenn ikke gidder å ta jobber til de lønninger innvandringen medfører. Jeg synes også et uttrykk som "negervenn" er over streken. ← Jeg har ikke noen argumenter mot dette, annet enn at jeg personlig oppfatter det som en semantisk absurditet. Skal en hver synder dø, fordi han har tatt i bruk det norske begrepet neger? Hva med litt respekt for det norske språket og dets begreper? Det er så absolutt slik at nordmenn ikke vil ha visse jobber. Jeg kjenner (ikke venner) mange som har den holdningen, det er det hesligste utkomme av velferdsstaten vår. En jente, f.eks, vil jobbe i ambulanse, men det er helt uaktuelt å ta utdannelse som kvalifiserer til å jobbe i ambulanse, og det er helt uaktuelt å ta en annen "lavere" jobb. Så hun går på sosialen. Nå har jo aldri høyresiden vært kjent for å være menneskekjennere. Denne kunnskapløse tradisjonene mener jeg heri følger. For det kan umulig være jentas skyld at hun akterer i tråd med de premissene innvandringstilhengerne legger. Det er ganske åpenbart at skaper man en underklassejobb gjennom innvandring er det heller ingen som har det som førstevalg på karriereønskelisten. Hva er det egentlig innvandringstilhengerne tror? Tror de at man kan pøse på med arbeidskrat på arbeidsmarkedet uten at det får noen konsekvenser? Tror de virkelig at noen ønsker å ha en jobb som på grunn av innvandringen er et dumpingssalg? Den praktiske konsekvensen av en full innvandringsstopp til Norge ville helt klart vært en markant stigning i de norske arbeiderlønningene, som følge av en ren markedseffekt. Men for de såkalte venstreorienterte innvandringstilhengerne er jo det nærmest spott og spe. Tenke seg til. Å føre en arbeidsmarkedspolitikk som tjener interessene til den norske arbeiderklassen er det nærmeste man kommer helligbrøde i det sosialistiske verdensbildet. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "det er slik at innvandringen gjør nordmenn for bra for visse jobber". Antyder du at utifra et rasesystem så skal mørke innvandrere ha de laveste jobbene, og hvite nordmenn de avanserte, og derfor blokkeres hvite nordmenn av innvandrere? Det er isåfall helt idiotisk. Neida, det er ikke ut i fra et rasesystem. ”Systemet” er ut i fra det faktum at innvandring øker tilbudet av arbeidskraft på arbeidsmarkedet. Slik at lønns- arbeidsvilkårene i visse jobber synker - som følge av at arbeidsinnvandringen øker tilbudet av arbeidskraft på arbeidsmarkedet i de typene jobber. Så fremt man ikke avviser eksistensen av markedsmekanismer er det slik. Jeg synes ikke noe om uttrykket "negervenn". Han har ikke betingelser langt under hva som er akseptabelt for etniske nordmenn, han har tarifflønn. Jeg har familie som også har vaskejobber til tarifflønn - de er fornøyde med at de har jobb, og har hodet skrudd på plass. De vet at de uten utdannelse og uten spesiell erfaring ikke kvalifiserer til alle typer arbeid - å være etnisk norsk gjør nemlig ikke det.. Jeg, på min side, påpeker uansett det faktum at innvandring har konsekvenser på arbeidsmarkedet. Så får dine familiemedlemmer være så intelligente de bare vil, i forhold til sin egen posisjon på det akk så norske arbeidsmarkedet. Jeg er ikke kapitalist, og jeg er for innstramminger i innvandringen. Jeg synes det er et stort problem at mange innvandrere kommer identitetsløse, at mange sender barna sine som anker, og at mange importerer blodfamilie som ektefeller. Jeg er også imot norsk medlemsskap i EU, og også den ukontrollerte enorme arbeidsflyten av lavkost arbeidskraft fra øst-europa. Det ødelegger imidlertid ikke for meg, for jeg jobber ikke i arbeiderklassen selv, jeg er akademiker. Vi er nok uenige om sentrale poenger. Personlig ser jeg ikke hvordan din uttalt EU-motstand skal gjøre det fetere for norske arbeidere i EU-sammenheng? Tross alt er det ikke EU som er den største trusselen mot etnisk norske arbeidsinteresser. Tvert i mot. Du høres også ut til å være en slik som setter innvandrer= mørk ikke-vestlig menneske. Det er meget uvitende. Det er f.eks takket være innvandrere at oljefondet er så stort som det er, utenlandske oljeingeniører som har bosatt seg i Norge for å jobbe. Nordmenn gidder jo ikke gå på skole og selv utdanne seg til oljeingeniør for å fylle tomme stillinger.. de har det for travelt med å syte over negre og heve trygd. ← Oljefondet er så stort som det er ene og alene takket være råvareprisen på olje. Jeg tror nok at dine egne familiemedlemmer, som etter mitt skjønn tilhører den norske befolkningens til dels intelligente Übersytegruppe, bør se sin oljerike karriere i lys av andre faktorer enn sin egen innbilte fortreffelighet. Det personlige ansvar eksisterer kun i liberalistiske fantasier. Dette ble forsøkt, og forhåpentligigvis blir forsøkt, som et genialt debattinnlegg på KG. Selve debattemnet lyder: ”’Endelig en politiker etter mitt hjerte, vil kaste ut bråkmakere”. Jepp! Her er det mye kukksuging å ta tak i. For å bringe analogien videre. Det virker som kukksugingen ingen ende har! Også lurer de på hvorfor feminismen tapte overskriftene? Endret 4. september 2006 av vimse
Christiane Skrevet 4. september 2006 #64 Skrevet 4. september 2006 Det er mulig det er noe sentralt jeg ikke skjønner Bønna, siden jeg ikke er marxist, men hvorfor er det borgerskapets særinteresse at kriminelle innvandrere kastes ut dersom de begår kriminalitet?
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #65 Skrevet 4. september 2006 Jeg har også flere oljeingeniører i familien. Jeg kommer fra en type familie hvor folk tar ansvar for sin egen fremtid, skaffer seg utdannelse og jobb. Ikke syter og klager over negre som tar jobbene deres, og legger alt fokus på å skaffe seg trygd. Jeg synes det er litt merkelig at du snakker så mye om å heve lønningene til arbeiderklassen. Arbeiderklassen i Norge har da til dels meget bra lønn! Industriarbeidere har så god lønn at de priser sin bedrift ut av det globale markedet, dermed seg selv ut av jobb.. men de tenker kortsiktig, skal ha mer og mer og mer penger. Bygg/anlegg gjør det bra hvis de er faglærte håndverkere. Kun helsevesen og lærervesen er vel de med kanskje litt lav lønn, men det er veldig mange arbeider med fet lønn i Norge idag.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2006 #66 Skrevet 6. september 2006 Jeg mener at problemet ligger i manglende oppfølging og dårlig integrering i samfunnet. (Både pga. liten velvilje hos dem og hos "norske") Jeg tror IKKE at gjengmedlemmenes forfedre (som jo er de som har blitt "sluppet inn" i landet) hadde kriminelt rulleblad selv om deres barn får det. ← Helt enig. Mange av de som er med i disse gjengene blir med i dem fordi de ikke finner seg til rette i det samfunnet vi har. Integreringen er for dårlig, fordommer blant jevnaldrende (ofte videreført av foreldrene) gjør at man faller utenom. Hvis noen tar seg bryet med å se Izzat, så ser man det også fra en annen side. Det er ikke slik at nordmenn ikke vil ha visse jobber. Det er slik at innvandringen gjør nordmenn for bra for visse jobber. Slik som din negervenn - som er villig til å ta vaskejobber for betingelser langt under hva som er akseptabelt for etniske nordmenn. ← INGEN, INGEN er noen gang for bra for noen jobb. Man kan være overkvalifisert til en jobb, men dersom det er den eneste jobben man får på et tidspunkt, så er INGEN for bra nok til å ta den. En typisk latmannsholdning fra bortskjemte nordmenn som er vokst opp med playstation, x-box, hytter, biler, båter, og som er vant til at alt detter rett i fanget på dem.
Noorgie Skrevet 9. september 2006 #68 Skrevet 9. september 2006 gjester I denne diskusjonen var det mye uvitenhet.. la meg bare putte inn disse fakta: - man kan søke om norsk statsborgerskap først etter 7 år med lovlig opphold i Norge. Om personen pådømmes straff for alvorlig kriminalitet i denne perioden, følges det som regel av et utvisningsvedtak. - når noen har fått statsborgerskap, er de ikke lenger gjester her. De er en av oss. - ca. 95% av de som kommer, kommer uten identifikasjon. Hvordan foreslår du da at man skal sjekke deres kriminelle bakgrunn? Mange kommer også fra land hvor offentlige registre er.. ikke akkurat velholdte. Hvis det hadde vært veldig enkle løsninger for disse problemene, så hadde de da vært iverksatt.. ← Hmm, hvordan er det egentlig mulig å komme seg helt til Norge UTEN noen form for ID???? Min tese at stort sett alle har id papirer av en eller annen art da de reiste, men det passer utmerket for mange å ankomme Norge ute, fordi - tja da tar ting litt lengre tid og så kan man jo se ting ann så lenge.......
Agenta Skrevet 11. oktober 2006 #69 Skrevet 11. oktober 2006 "De snille kan være her, men de slemme må dra hjem!" Hør på dere selv!
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2006 #70 Skrevet 11. oktober 2006 Hun er nemlig ikke utenriksminister på grunn av eller til tross for sin hudfarge, men rett og slett fordi hun er Condoleeza som er en smart, hardtarbeidende, og ambisiøs person. ← Smart? Tja, akkurat det kan jo diskuteres.
Tule Skrevet 18. oktober 2006 #71 Skrevet 18. oktober 2006 Smart? Tja, akkurat det kan jo diskuteres. ← hei he he der sa du det hilsen
Tule Skrevet 18. oktober 2006 #72 Skrevet 18. oktober 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=127943 ← Hei jeg kan vere lit enig i det men dette er vel allerede det vi gjør, det er vel ikke serlig lurt og finne opp hjulet på nytt nok om det Til Bønna her roter du deg inn i ting du ikke kan underbygge 1. det kommer mange invandrere til Norge Det kan diskuteres, vi kan vel si at det tallet som brukes her i tråden er vel lavt, men det er ikke så serlig høyt, de som kommer inn er enten kvoteflyktninger og det er vel ca 1500 i året som vi er pålagt og ta i mot av Fn og som vi ikke kan gjøre så mye med eller så er det asylsøkere som for opphold og jeg vet ikke hvor mange det er men det er ikke så mange eller det er familiegjenforening og det vet jeg heller ikke vor mange det er, men her har jo regjeringen gjort noe med et nytt lovforslag som vil begrense det antakelig med litt i stil med det de gjør i Danmark Utover det så er det invandringstop fra 1975 2. Invandringen er noe høyresida har ønsket Det er vel og en sannhet med visse modifikasjoner, det er vel generelt venstresiden og dit parti som har jobbet for mest mulig invandring ut i fra solidaritetsprinsippet, det er vel vidt meg bekjent høyresida og fremskrittspartiet som har den mest restriktive invandringspolitikken, og den invandringspolitikken du ser ut til og ønske her lingner mest på fremskrittspartiet mer en på den dit eget parti har 3. invandringen ødelegger arbeidsmarkedet for etniske nordmenn Dette er også litt feil, det er ikke markedet som bestemmer lønnene i Norge, det er forhandlinger mellom arbeidstakerorganisasjonene (LO) og arbeidsgiverene f eks NHO og andre, her lønnes man etter tarif og det er samme lønn en person men oppholds og arbeidstilatelse i Norge og en etnisk nordman får, og en person med arbeids og oppholdstilatelse i Norge har akkurat di samme økonomisek behov som en nordmenn og har ikke mulighet til og arbeide for mindre, det er tydelig at du blander kortene her. Det som har vert en diskusjon er de som er fremmedarbeidere som er her og arbeider og drar tilbake til hjemlandet, disse kan lønnes på samme tarif som i hjemlandet i eøs området og det er mest øst europeere og polakker det gjelder, det kan diskuteres om de tar jobber fra andre når de jobber for mindre en nordmenn, men det arbeidet de gjør gir dem den samme kjøpekraften i hjemlandet som nordmenn her. Det kan som sakt diskuteres om dette er konsekvenser for arbeidsmarkedet, men det skal vel noe til og her kommer jeg inn på noe annet, nemlig disse landene er med i Eu og vil i framtiden ha en bedre levestandard og ikke ha så mye interesse av og komme hit så det kan diskuteres hvor stor trussel de er. Når det gjelder enkelte yrker som nordmenn ikke vil ha så tror jeg det er en kombinasjon i at di ikke er prioritert i lønn og at de ikke gir noe serlig status for dem som tar dem, det gir ikke noe serlig status og vere søppeltømmer eller vaskehjelp så nordmen gidder ikke ha dem når andre tar dem. og snakke om klasseforskjeller er litt drøyt, det er relativt lite eller ingen forskjell mellom middelklassen og arbeiderklassen, som jeg var inne på så er arbeiderlønn og i industrien ganske god i norge, vi er faktisk i ferd med og prise oss ut av konkuransen uavhengig av om det er invandrere her eller ikke jeg tror det var det jeg ville si
Gjest Taxi Skrevet 18. oktober 2006 #73 Skrevet 18. oktober 2006 Herlig!!!! Endelig noen som tenker i riktige baner
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå