Gå til innhold

Endelig en politiker etter mitt hjerte!


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_kari_*
..og da ville de ikke bare ventet til de hadde fått statsborgerskap?

Da hadde det ihvertfall ikke vært så lettvint som det er idag. Dersom prøvetiden var på feks 5 år, tror jeg mulighetene for at folk hadde oppført seg hadde vært bedre.

Men det viktigste av alt er jo å kontrollere hvem vi faktisk gir statsborgerskap til..er jo der problemet ligger i dag, alt for mange av de som kommer inn til landet har kriminelle rulleblad. Det vises dessverre gang på gang i ulike kriminalsaker...og nei, jeg er ikke rasist..bare lei av å lese at det gang på gang er utlendinger som begår grove lovbrudd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da hadde det ihvertfall ikke vært så lettvint som det er idag. Dersom prøvetiden var på feks 5 år, tror jeg mulighetene for at folk hadde oppført seg hadde vært bedre.

Men det viktigste av alt er jo å kontrollere hvem vi faktisk gir statsborgerskap til..er jo der problemet ligger i dag, alt for mange av de som kommer inn til landet har kriminelle rulleblad. Det vises dessverre gang på gang i ulike kriminalsaker...og nei, jeg er ikke rasist..bare lei av å lese at det gang på gang er utlendinger som begår grove lovbrudd!

Jeg mener at problemet ligger i manglende oppfølging og dårlig integrering i samfunnet. (Både pga. liten velvilje hos dem og hos "norske") Jeg tror IKKE at gjengmedlemmenes forfedre (som jo er de som har blitt "sluppet inn" i landet) hadde kriminelt rulleblad selv om deres barn får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i dag for lett å bli norsk statsborger. Alle som kommer hit til Norge fra andre land og som begår lovbrudd må sendes tilbake dit de kom fra.
Klokt sagt. Og på tide at det blir stuerent å si det også for oss som ikke stemmer FrP.

Før man blir statsborger bør man ha vist at man både klarer å holde rullebladet rent over flere år, kan norsk, forstår norsk kultur osv. Jo flere av de uønskede elementene vi får luket ut, jo lettere tror jeg det blir for dem som er igjen. Og jo mer vi satser på å integrere dem som er her i vår kultur, jo lettere blir det for oss å se det positive i deres kulturer også. De fleste er jo hyggelige, ansvarlige mennesker, men det er jo ikke rart vi "innfødte" får fordommer når kriminalstatistikken er som den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Før man blir statsborger bør man ha vist at man både klarer å holde rullebladet rent over flere år, kan norsk, forstår norsk kultur osv.

Ja, for det er kjempelett å lære et nytt språk som godt voksen. Jeg kjenner flere innvandrere som prøver å lære norsk, men selv etter flere tiår sliter de med å få det til. Skal ikke de få statsborgerskap fordi de ikke har språkøre? (Forøvrig synes jeg at det er mange nordmenn som bør lære seg norsk også. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moderat hor
Sliter etter flere tiår?? :klø:

Her er en utfordring til deg: Flytt til Afghanistan og lær deg flytende Farsi på mindre enn 10 år. Lær deg alle ordenes doble, triple og tidoble betydning, lær deg nyanser, lær deg den ulike kulturelle betydning og betoning av ulike ord, lær deg alt det vi heldige nordmenn tar som en selvfølge her hjemme.

Og bær i mellomtiden over med alle som mener at Farsi er lett å lære seg, og at du forlengst burde funnet deg en jobb. Eller aller helst en mann.

Endret av moderat hor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliter etter flere tiår?? :klø:

Ja, og om du er overrasket over det så skjønner jeg at du ikke har særlig stor innblikk i en innvandrers hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mushroom

Jeg er forsåvidt enig med denne politikeren, trådstarter.

Er selv etnisk norsk, og bor i Oslo. Vil ikke kalle meg selv rasist, har flere venner som er mørkhudede, enten de er adopterte eller kommet til landet senere. Og de er hyggelige, opplyste mennesker, for all del. Det er ikke det det går på.

Jeg tror heller at grunnen til den økte misnøyen blandt etniske norske med tanke på den voldsomme innvandringen, er at det blir for mye, rett og slett. Går du på gata i Oslo sentrum en vanlig hverdag, så er det utlendinger overalt. Det kryr av dem. Hvordan i all verden skal man få alle disse integrert i samfunnet?? Det er klart det oppstår problemer da, og det er nok mange svarte får blandt de, som politikerne har sluppet inn ved en glipp.

Og når 2 av 3 innsatte i norske fengsel er utenlandske, og de norske ungjentene er redde for å gå ute alene på kvelden, og ungdomsskoleelever blir banket opp og rundstjelt av utenlandske gjenger, da begynner man å miste tålmodigheten. Hvor mange har vi plass til ? Har den norske stat råd til å fø alle sammen? Og hvorfor går det utover de svake gruppene i samfunnet? Man hører jo at kommunene ikke har råd til å gi skoleelever skolemat, de koster for mye. Fritidsklubber legges ned. Gamlehjem og sykehjem slås sammen, det trappes ned på personale både her og der. Er der ikke nå vi skal bruke oljepengene våre? Eller er det det staten Norge gjør, bare at pengene går til utlendingene istedet? Stakkars oss, dumme nordmenn. Så naive vi er. Hvor lenge skal vi utnyttes før noen sier stopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klappe: til innlegget over!

Nå må snart diverse "snille" SV'ere innse at alle innvandrerne umulig kan bli integrert i samfunnet. Vi må snart si stopp!

Og til hun over som kjenner flere innvandrere som sliter med å lære seg alle nyansene i det norske språket: det er vel ikke akkurat det poenget er....hva med å lære seg basic facts så man kan forstå litt av det som skjer...ingen som forventer perfekte norskkunnskaper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller at grunnen til den økte misnøyen blandt etniske norske med tanke på den voldsomme innvandringen, er at det blir for mye, rett og slett. Går du på gata i Oslo sentrum en vanlig hverdag, så er det utlendinger overalt. Det kryr av dem. Hvordan i all verden skal man få alle disse integrert i samfunnet??

I fjor fikk 472 innvandrere fast opphold i Norge...

Har den norske stat råd til å fø alle sammen?

De fleste har faktisk jobb, eller prover aa faa det, men de sliter noe med det paa grunn av rasister som deg , som ikke er villige til aa ansette folk med annen opprinnelse.

Og hvorfor går det utover de svake gruppene i samfunnet? Man hører jo at kommunene ikke har råd til å gi skoleelever skolemat, de koster for mye. Fritidsklubber legges ned. Gamlehjem og sykehjem slås sammen, det trappes ned på personale både her og der.

Mener du virkelig at det er innvandring som er en hemmer for skolematen? Du tror ikke det har noe med politisk vilje aa gjore. Du tror kanskje alle utgifter er paa samme post...

Er der ikke nå vi skal bruke oljepengene våre? Eller er det det staten Norge gjør, bare at pengene går til utlendingene istedet? Stakkars oss, dumme nordmenn. Så naive vi er. Hvor lenge skal vi utnyttes før noen sier stopp?

Er du sinnsyk? Hvordan kan du si at du ikke er rasist? Det er slike som deg som forer til manglende integrering i samfunnet. Herregud!!!!

Endret av Firegirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen hadde kanskje heller vært å ta en skikkelig sjekk på personer før de kommer inn til landet, og dersom de har begått kriminelle handlinger før....så beklager, men hvorfor skal vi ta dem inn??

Det burde også være satt en prøvetid på statsborgerskapet, dersom lovbrudd blir begått innen et visst tidsrom bør man bli sendt hjem. Altså, at statsborgerskapet ikke trer i kraft før etter x-antall år med god oppførsel.

gjester

I denne diskusjonen var det mye uvitenhet.. la meg bare putte inn disse fakta:

- man kan søke om norsk statsborgerskap først etter 7 år med lovlig opphold i Norge. Om personen pådømmes straff for alvorlig kriminalitet i denne perioden, følges det som regel av et utvisningsvedtak.

- når noen har fått statsborgerskap, er de ikke lenger gjester her. De er en av oss.

- ca. 95% av de som kommer, kommer uten identifikasjon. Hvordan foreslår du da at man skal sjekke deres kriminelle bakgrunn? Mange kommer også fra land hvor offentlige registre er.. ikke akkurat velholdte.

Hvis det hadde vært veldig enkle løsninger for disse problemene, så hadde de da vært iverksatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Firegirl: Jeg skjønner godt det krasse svaret tilbake fra deg, muligens du misforstod innlegget mitt da. Her skal jeg prøve å forklare;

Jeg tror heller at grunnen til den økte misnøyen blandt etniske norske med tanke på den voldsomme innvandringen, er at det blir for mye, rett og slett. Går du på gata i Oslo sentrum en vanlig hverdag, så er det utlendinger overalt. Det kryr av dem. Hvordan i all verden skal man få alle disse integrert i samfunnet??

I fjor fikk 472 innvandrere fast opphold i Norge...

Joda, men da regnes ikke med de hundrevis som kommer ulovlig, for å bo hos familie og venner. Disse skal også ha sitt, vel? Nå er det jo sånn at mennesker som ikke har lovlig opphold i Norge, ikke har krav på støtte. Men de er jo en utgiftspost, lell. Og hva med asylsøkerne? Og alle de andre som var i Norge en stund, men som ble sendt hjem igjen? Veldig mange av disse går rundt i Oslo, driver gatelangs. Mange kommer også til norge for å tigge, etter at tiggerloven ble opphevet. Dette skremmer faktisk turistene vekk.

Har den norske stat råd til å fø alle sammen?

De fleste har faktisk jobb, eller prover aa faa det, men de sliter noe med det paa grunn av rasister som deg , som ikke er villige til aa ansette folk med annen opprinnelse.

Ok, det sies jo at Norge er verdens rikeste land, men av og til må man jo lure på prioriteringen til politikerne. Skylle tro det var småkroner de kranglet om- litt til barnehagebygging her, og ellers liiitt ekstra i kontantastøtte for de hjemmeværende.

Og jeg vet at de fleste som kommer til norge prøver å få seg jobb. Og jeg vet også at det kan være vanskelig pga språket. Jeg jobber sammen med mange innvandrere, og selv om mange har vært her i Norge i flere tiår, så oppstår det ofte misforståelser pga språkproblemer. Derfor er det nå engang sånn at nordmenn (les: uavhengig av hudfarge) får lettere jobb enn innvandrere fra eks somalia som kanskje ikke har vært i norge så lenge. Da er det mange som går arb.ledige, og derfra er veien kort til den kriminelle løpebane. (Det gjelder heldigvis svært få, men det merkes fort i det norske samfunnet. ) Kunne disse problemene vært ungått hvis færre fikk komme til norge? Det tror jeg .Bedre språkopplæring (de bør jo slippe å ta ansvar for det selv, er noe de bør få gratis av staten) bedre oppfølging og kanskje utplassering på norske arb.plasser.

Og hvorfor går det utover de svake gruppene i samfunnet? Man hører jo at kommunene ikke har råd til å gi skoleelever skolemat, de koster for mye. Fritidsklubber legges ned. Gamlehjem og sykehjem slås sammen, det trappes ned på personale både her og der.

Mener du virkelig at det er innvandring som er en hemmer for skolematen? Du tror ikke det har noe med politisk vilje aa gjore. Du tror kanskje alle utgifter er paa samme post...

Jeg tror staten har unødvendig store utgifter pga den dårlige integreringen. les innlegget over.

Er der ikke nå vi skal bruke oljepengene våre? Eller er det det staten Norge gjør, bare at pengene går til utlendingene istedet? Stakkars oss, dumme nordmenn. Så naive vi er. Hvor lenge skal vi utnyttes før noen sier stopp?

Er du sinnsyk? Hvordan kan du si at du ikke er rasist? Det er slike som deg som forer til manglende integrering i samfunnet. Herregud!!!!

Og hvis du synes at jeg er fordomsfull, les ditt eget innlegg over her. Det må gå an å diskutere en sak som omhandler innvandrere, uten at man skal bli kalt for rasist. En rasist er en som ser ned på mennesker med en annen hudfarge- det gjør ikke jeg. Men jeg rister på hodet over politikerne som tror at integreringen ordner seg selv, bare man gir innvandrerne nok penger. De fortjener da bedre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og til hun over som kjenner flere innvandrere som sliter med å lære seg alle nyansene i det norske språket: det er vel ikke akkurat det poenget er....hva med å lære seg basic facts så man kan forstå litt av det som skjer...ingen som forventer perfekte norskkunnskaper!

Hvor går grensa for "godt nok?" Jeg mener ikke at de ikke kan nyansene, men de klarer ikke alltid å gjøre seg forstått, både pga grammatikk og uttale.

Jeg synes fortsatt at det er altfor mange lettvindte løsninger her på kg (og i det virkelige liv.) Hadde det vært så enkelt som mange av dere mener, så ville det vel ha blitt gjort? (Nei, selvfølgelig er dere mye smartere enn idiotene som styrer landet. :ironi: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for det er kjempelett å lære et nytt språk som godt voksen. Jeg kjenner flere innvandrere som prøver å lære norsk, men selv etter flere tiår sliter de med å få det til. Skal ikke de få statsborgerskap fordi de ikke har språkøre? (Forøvrig synes jeg at det er mange nordmenn som bør lære seg norsk også.  ;) )

Vi har flere utlendinger på arbeidsplassen min, noen har vært her i landet i mange år og kan omtrent ikke et ord norsk, mens andre har vært her mindre enn ett år å er kjempeflinke til å snakke norsk.

Så det har vel litt med viljen til å lære språket også vil jeg tro.

Når vi har møte på arbeidsplassen må de innvandrene som har vært her lengst ha tolk, det sier jo litt.

Vi har to fra Somalia som kun har vært her i 9 mnd. de snakker norsk såpass godt at de fint gjør seg forstått og de forstår det meste som blir sagt.

Det er utrolig hva man kan lære seg bare viljen er der!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sinnsyk? Hvordan kan du si at du ikke er rasist? Det er slike som deg som forer til manglende integrering i samfunnet. Herregud!!!!

Det er nok heller slik at det er naive innvandringstilhengere som deg som ødelegger det norske samfunnet. Faktisk er jeg ganske sjokkert over hvor forstokka mennesker som deg kan bli.

Et lite tankeeksperiment. Offisielt har Norge rundt 300 000 fremmedetniske/fremmedkulturelle innvandrere. Disse har kommet til Norge i en periode på 30 år, og flertallet av dem den igjen har kommet i den siste halvdelen av perioden. Hvor mange innvandrere blir det i året, sa du? Ganske mange flere enn dine 472 i året, eller hva?

Hvor lenge tror du egentlig det er mulig å opprettholde denne massive innvandringen, før hele Norge ser ut som Grønland i Oslo? Dersom dagens liberale innvandringspolitikk opprettholdes er ikke spørsmålet om etniske nordmenn blir en minoritet i Norge. Spørsmålet er når det skjer. Kan du så komme med et eneste argument for hvorfor det skal føres en slik innvandringspolitikk?

Endret av Bønna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er et meget godt forslag personen fra Skedsmo Høyre kommer med.

Dersom en person med utenlandsk statsborgerskap begår en kriminell handling har han/hun vitterlig ingen rett til å være her lenger. Det er ikke så mye mer vanskelig enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har flere utlendinger på arbeidsplassen min, noen har vært her i landet i mange år og kan omtrent ikke et ord norsk, mens andre har vært her mindre enn ett år å er kjempeflinke til å snakke norsk.

Så det har vel litt med viljen til å lære språket også vil jeg tro.

Når vi har møte på arbeidsplassen må de innvandrene som har vært her lengst ha tolk, det sier jo litt.

Vi har to fra Somalia som kun har vært her i 9 mnd. de snakker norsk såpass godt at de fint gjør seg forstått og de forstår det meste som blir sagt.

Det er utrolig hva man kan lære seg bare viljen er der!!!!!!!!

Mange av innvandrerene som kommer hit har veldig begrensede språk kunnskaper fra før. En ting er å lære et nytt språk når man har grunnleggende lese og skriveferdigheter på sitt eget språk fra før. Har man ikke det, blir saken helt anderledes.

Å si at det kun er viljen det går på, på et slikt generelt grunnlag er rimelig frekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at det kun er viljen det går på, på et slikt generelt grunnlag er rimelig frekt.

[/quote

Javel, det er ditt synspunkt. Men når folk får tilbud om skole/kurs og ikke vil delta der DA mener jeg at det er viljen det står på.

Det er ikke mange på min arbeidsplass som har villet gå på kurs for å lære norsk for de ser ingen vits i det. De lar heller ungene fungere som tolk i hverdagen.

Vi har også 10-15 fra Slovakia de har vært her nå i fem år, snakker ikke norsk i det hele tatt men skjønner litt av hva vi sier. De er her bare for å tjene penger så skal de reise hjem om et par år.

De mener at de aldri kommer til å få bruk for norsk igjen, så hvorfor lære det?

Jeg skjønner hva de mener, men du verden hvor mye enklere vi hadde hatt det på jobb hadde vi forstått hverandre. Det er ikke alt man får til å forklare med tegn og fakter heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...