Gjest Gjest Skrevet 29. august 2006 #41 Skrevet 29. august 2006 Litt mer fakta: Norsk-kurs er gratis for alle innvandrere som har gyldig opphold i landet utover 6 mnd. Var iallefall, da min mann tok det. Norsk-kurs holdes på forskjellige nivåer, man inndeles i gruppe etter f.eks: kan skrive og lese på samme alfabet bare ikke norsk, kan ikke skrive/lese vestlig alfabet men annet alfabet, kan ikke skrive/lese overhodet. Dette er faktisk et komplekst spørsmål. Noen innvandrere kommer og er veldig ivrige til å gå på norsk-kurs, finne seg en jobb, etablere et liv for seg og sine i landet. De ønsker å integreres. Jeg kjenner noen slike, en afrikaner jeg kjenner er frustrert og har sagt mer enn en gang: i Norge er det så mange som ikke vil jobbe, men jeg får kanskje ikke bli og jeg vil veldig gjerne jobbe. Hvorfor kan ikke de som vil jobbe få bo her heller? Og da sikter han mest til at det er mange nordmenn som ikke vil jobbe.. (han har vaskejobb). Så har man de på den andre siden som ikke er interessert i å lære språket, etablere seg i arbeidslivet, integreres i lokalsamfunnet... de vil bare nyte fruktene av å ha fått lovlig opphold i et rikt land. Det må helt klart forskjellige tiltak til for så forskjellige mennesker. Man må lage systemer som passer for begge..
Bønna Skrevet 30. august 2006 #42 Skrevet 30. august 2006 (endret) Jeg synes det er et meget godt forslag personen fra Skedsmo Høyre kommer med. ← Nå er ikke akkurat Kebab-Høyre kjent for å være mot innvandring. Med Høyres liberale innvandringspolitikk er det jo en forsvinnende liten andel av innvandrerne som ikke vil være i besittelse statsborgerskap. Endret 30. august 2006 av Bønna
Bønna Skrevet 30. august 2006 #43 Skrevet 30. august 2006 en afrikaner jeg kjenner er frustrert og har sagt mer enn en gang: i Norge er det så mange som ikke vil jobbe, men jeg får kanskje ikke bli og jeg vil veldig gjerne jobbe. Hvorfor kan ikke de som vil jobbe få bo her heller? Og da sikter han mest til at det er mange nordmenn som ikke vil jobbe.. (han har vaskejobb). ← Det er ikke slik at nordmenn ikke vil ha visse jobber. Det er slik at innvandringen gjør nordmenn for bra for visse jobber. Slik som din negervenn - som er villig til å ta vaskejobber for betingelser langt under hva som er akseptabelt for etniske nordmenn. Greit nok at du er tilhenger av innvandring hvis du er kapitalist og profitterer på et dårligere arbeidsmarked for arbeiderne, da dette er i dine egoistiske interesser. Men det er på det rene at innvandring ødelegger arbeidsmarkedet for den innfødte arbeiderklassen.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2006 #44 Skrevet 30. august 2006 Vi har flere utlendinger på arbeidsplassen min, noen har vært her i landet i mange år og kan omtrent ikke et ord norsk, mens andre har vært her mindre enn ett år å er kjempeflinke til å snakke norsk. Så det har vel litt med viljen til å lære språket også vil jeg tro. Når vi har møte på arbeidsplassen må de innvandrene som har vært her lengst ha tolk, det sier jo litt. Vi har to fra Somalia som kun har vært her i 9 mnd. de snakker norsk såpass godt at de fint gjør seg forstått og de forstår det meste som blir sagt. Det er utrolig hva man kan lære seg bare viljen er der!!!!!!!! ← Sorry, men det er ikke alle som får det til. Hun ene jeg kjenner har vært på 3-4 norskkurs, men sliter likevel. Viljen er der, uten tvil! (Hun trenger riktignok ikke tolk, men det krever velvilje av de som skal snakke med henne, og den velviljen fra nordmenn er ikke alltid tilstede.)
Bønna Skrevet 30. august 2006 #45 Skrevet 30. august 2006 Viljen er der, uten tvil! (Hun trenger riktignok ikke tolk, men det krever velvilje av de som skal snakke med henne, og den velviljen fra nordmenn er ikke alltid tilstede.) ← Nei, så rart. Har du tenkt på det at det faktisk er slitsomt å måtte forholde deg til et menneske som ikke deler språket eller kulturen din? I så måte undres jeg som vanlig hvorvidt innvandringstilhengerne har et eneste argument til forsvar for innvandringspolitikken sin.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2006 #46 Skrevet 30. august 2006 Nei, så rart. Har du tenkt på det at det faktisk er slitsomt å måtte forholde deg til et menneske som ikke deler språket eller kulturen din? I så måte undres jeg som vanlig hvorvidt innvandringstilhengerne har et eneste argument til forsvar for innvandringspolitikken sin. ← Eh... jeg har da forholdt meg til henne, har jeg ikke? Og tro meg, det er mindre slitsomt å være positivt innstilt enn å kapitulere og si at man ikke skjønner noe som helst. Prøv det en gang!
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2006 #47 Skrevet 30. august 2006 Nei, så rart. Har du tenkt på det at det faktisk er slitsomt å måtte forholde deg til et menneske som ikke deler språket eller kulturen din? I så måte undres jeg som vanlig hvorvidt innvandringstilhengerne har et eneste argument til forsvar for innvandringspolitikken sin. ← Slitsomt?! Du er f... ikke sann! Har du tenkt på at det er slitsomt å forholde seg til gamle kjerringer som hører dårlig og utilregnelige psykisk syke eller utviklingshemmede også? Nei, få de bort!
Christiane Skrevet 30. august 2006 #48 Skrevet 30. august 2006 Nå er ikke akkurat Kebab-Høyre kjent for å være mot innvandring. Med Høyres liberale innvandringspolitikk er det jo en forsvinnende liten andel av innvandrerne som ikke vil være i besittelse statsborgerskap. ← Kebab-Høyre ja. Det er vel en kjekk formulering de mer brune elementene av FRP er kommet på. Høyres innvandrinspolitikk kan selvsagt diskuteres, men det har i grunnen ikke så mye å si for dette forslaget, som gjennomgående er godt.
Ciara Skrevet 30. august 2006 #49 Skrevet 30. august 2006 Det er ikke slik at nordmenn ikke vil ha visse jobber. Det er slik at innvandringen gjør nordmenn for bra for visse jobber. Slik som din negervenn - som er villig til å ta vaskejobber for betingelser langt under hva som er akseptabelt for etniske nordmenn. Greit nok at du er tilhenger av innvandring hvis du er kapitalist og profitterer på et dårligere arbeidsmarked for arbeiderne, da dette er i dine egoistiske interesser. Men det er på det rene at innvandring ødelegger arbeidsmarkedet for den innfødte arbeiderklassen. ← Ærlig talt. Nordmenn er for bra for visse jobber samtidig som innvandrerne ødelegger arbeidsmarkedet?? Hvordan kan innvandrerne ødelegge dersom nordmennene ikke gidder å ta jobbene i utgangspunktet? Jeg synes også et uttrykk som "negervenn" er over streken.
Gjest seroxata Skrevet 31. august 2006 #50 Skrevet 31. august 2006 Løsningen hadde kanskje heller vært å ta en skikkelig sjekk på personer før de kommer inn til landet, og dersom de har begått kriminelle handlinger før....så beklager, men hvorfor skal vi ta dem inn?? Det burde også være satt en prøvetid på statsborgerskapet, dersom lovbrudd blir begått innen et visst tidsrom bør man bli sendt hjem. Altså, at statsborgerskapet ikke trer i kraft før etter x-antall år med god oppførsel. ← denne her signerer jeg!! du skulle vært politiker!!
Gjest Alf Kaida Skrevet 31. august 2006 #51 Skrevet 31. august 2006 (endret) Rart hvordan folk ser på seg selv. Mitt inntrykk er at mange innvandrere ser på seg selv som bortimot likeverdige oss hvite nordmenn, selv her i Norge. Lurer på om det er "vi" eller "de" som har rett i det..? Lurer ikke på hvem som har rett av deg og punktom, dog. Lett å fastslå at begge påstandene stemmer. Endret 2. september 2006 av vimse
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2006 #52 Skrevet 1. september 2006 denne her signerer jeg!! du skulle vært politiker!! ← Hva er det som er så bra her? Det er jo tatt ut av løse luften, har ingen relevans til virkeligheten. Jeg satte inn en liten "faktaboks" som kanskje står på side 2. Hva er det som er så sinnsykt klokt i å ha 5 års prøvetid på statsborgerskap, når man må ha lovlig opphold i Norge i 7 år før man kan søke om statsborgerskap?? Hvor dom for grov kriminalitet i disse årene vil følges av et utvisningsvedtak? Dere sitter å fantaserer og har ikke begrep om hvordan ting er idag..
Duracell Skrevet 1. september 2006 #53 Skrevet 1. september 2006 Ærlig talt. Nordmenn er for bra for visse jobber samtidig som innvandrerne ødelegger arbeidsmarkedet?? Hvordan kan innvandrerne ødelegge dersom nordmennene ikke gidder å ta jobbene i utgangspunktet? Jeg synes også et uttrykk som "negervenn" er over streken. ← hvorfor det? om han er en neger, og er en venn, så vi vel det kvalifisere som negervenn?
Duracell Skrevet 1. september 2006 #54 Skrevet 1. september 2006 Hva er det som er så bra her? Det er jo tatt ut av løse luften, har ingen relevans til virkeligheten. Jeg satte inn en liten "faktaboks" som kanskje står på side 2. Hva er det som er så sinnsykt klokt i å ha 5 års prøvetid på statsborgerskap, når man må ha lovlig opphold i Norge i 7 år før man kan søke om statsborgerskap?? Hvor dom for grov kriminalitet i disse årene vil følges av et utvisningsvedtak? Dere sitter å fantaserer og har ikke begrep om hvordan ting er idag.. ← grov? vi får nå for svarte kalle en spade for en spade. kriminalitet er kriminalitet i mine øyne iallefall. Har man evnen til å slå noen litt kan man også slå noen mye.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2006 #55 Skrevet 1. september 2006 Det er ikke slik at nordmenn ikke vil ha visse jobber. Det er slik at innvandringen gjør nordmenn for bra for visse jobber. Slik som din negervenn - som er villig til å ta vaskejobber for betingelser langt under hva som er akseptabelt for etniske nordmenn. Greit nok at du er tilhenger av innvandring hvis du er kapitalist og profitterer på et dårligere arbeidsmarked for arbeiderne, da dette er i dine egoistiske interesser. Men det er på det rene at innvandring ødelegger arbeidsmarkedet for den innfødte arbeiderklassen. ← Det er så absolutt slik at nordmenn ikke vil ha visse jobber. Jeg kjenner (ikke venner) mange som har den holdningen, det er det hesligste utkomme av velferdsstaten vår. En jente, f.eks, vil jobbe i ambulanse, men det er helt uaktuelt å ta utdannelse som kvalifiserer til å jobbe i ambulanse, og det er helt uaktuelt å ta en annen "lavere" jobb. Så hun går på sosialen. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "det er slik at innvandringen gjør nordmenn for bra for visse jobber". Antyder du at utifra et rasesystem så skal mørke innvandrere ha de laveste jobbene, og hvite nordmenn de avanserte, og derfor blokkeres hvite nordmenn av innvandrere? Det er isåfall helt idiotisk. Jeg synes ikke noe om uttrykket "negervenn". Han har ikke betingelser langt under hva som er akseptabelt for etniske nordmenn, han har tarifflønn. Jeg har familie som også har vaskejobber til tarifflønn - de er fornøyde med at de har jobb, og har hodet skrudd på plass. De vet at de uten utdannelse og uten spesiell erfaring ikke kvalifiserer til alle typer arbeid - å være etnisk norsk gjør nemlig ikke det.. Jeg er ikke kapitalist, og jeg er for innstramminger i innvandringen. Jeg synes det er et stort problem at mange innvandrere kommer identitetsløse, at mange sender barna sine som anker, og at mange importerer blodfamilie som ektefeller. Jeg er også imot norsk medlemsskap i EU, og også den ukontrollerte enorme arbeidsflyten av lavkost arbeidskraft fra øst-europa. Det ødelegger imidlertid ikke for meg, for jeg jobber ikke i arbeiderklassen selv, jeg er akademiker. Du høres også ut til å være en slik som setter innvandrer= mørk ikke-vestlig menneske. Det er meget uvitende. Det er f.eks takket være innvandrere at oljefondet er så stort som det er, utenlandske oljeingeniører som har bosatt seg i Norge for å jobbe. Nordmenn gidder jo ikke gå på skole og selv utdanne seg til oljeingeniør for å fylle tomme stillinger.. de har det for travelt med å syte over negre og heve trygd.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2006 #56 Skrevet 1. september 2006 grov? vi får nå for svarte kalle en spade for en spade. kriminalitet er kriminalitet i mine øyne iallefall. Har man evnen til å slå noen litt kan man også slå noen mye. ← Pr. idag legger de utvisningsvedtak på grove kriminelle handlinger. De som får fengselsstraff over.. husker ikke. For min del kan de gjerne ta alle kriminelle handlinger, iallefall nesten. Om de får en fartsbot for å ha kjørt 75 i 60-sona, så er det strengt med utvisning. Det kan være mishap. Men om de raner en gammel dame, og andre småkriminelle ting, som er overlagt, så ja.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2006 #57 Skrevet 1. september 2006 Rart hvordan folk ser på seg selv. Mitt inntrykk er at mange innvandrere ser på seg selv som bortimot likeverdige oss hvite nordmenn, selv her i Norge. ← Kan du utdype? Mener du at innvandrere er underlegne hvite nordmenn? Er det hudfarge eller annet som gjør dem underlegne? Hypotetisk; en av de store sjefene i Statoil er innvandrer, dog ikke flyktning. Er han pga denne innvandringen underlegen deg? Han er et laverestående menneske, han er mindre verdt, hva?
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2006 #58 Skrevet 1. september 2006 hvorfor det? om han er en neger, og er en venn, så vi vel det kvalifisere som negervenn? ← Nei, det kan vi ikke, for det antyder at han, i kraft av sin hudfarge, er en annen type venn enn hvite mennesker. Og det er han ikke, han er en helt standard, normal venn, faktisk venn av en venn.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2006 #59 Skrevet 1. september 2006 Nei, det kan vi ikke, for det antyder at han, i kraft av sin hudfarge, er en annen type venn enn hvite mennesker. Og det er han ikke, han er en helt standard, normal venn, faktisk venn av en venn. ← men ei jente er noe annet enn en gutt. og man har da jentevenner og guttevenner. at man bruker en forklarende betegnelse for å sortere og kategorisere sier ingenting om holdninger eller forutinntatthet. Det er den som roper "rasist rastist!" som sitter med fordommene.
Gjest Alf Kaida Skrevet 1. september 2006 #60 Skrevet 1. september 2006 Kan du utdype? Mener du at innvandrere er underlegne hvite nordmenn? Er det hudfarge eller annet som gjør dem underlegne? Hypotetisk; en av de store sjefene i Statoil er innvandrer, dog ikke flyktning. Er han pga denne innvandringen underlegen deg? Han er et laverestående menneske, han er mindre verdt, hva? ← Ikke i mine øyne, nei. I minst to andre tråddeltakeres øyne; ja. Innlegget du siterte er en liten ironisering over hvor selvhøytidelige åpenbare, hvite og "rene" tapere er når de vurderer seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå