Gjest Bellatrix Skrevet 29. august 2006 #21 Skrevet 29. august 2006 For enkelte leger har det nærmest gått sport i å legge inn folk. ← Jeg hører da også om alvorlig suicidale pasienter som ikke blir innlagt, men avvist og tar sitt eget liv.
Gjest beekeeper Skrevet 31. august 2006 #22 Skrevet 31. august 2006 Enig med gjest. Det er kammeraderi blant legene. Legekollegaer støtter opp om hverandres avgjørelser. Det er dårlig rettsikkerhet i psykiatrien. For enkelte leger har det nærmest gått sport i å legge inn folk. Noen leger elsker å utøve tvang. ← ÅÅ, det kan nok være to sider av saken også!!! Jeg kunne like godt ha sprunget rundt på kontoret til overlegen jeg var hos med kniv å true med å drepe alle sammen jeg, uten at det hadde fått meg inn på sykehuset!! Lurer på hvor du har fått DET inntrykket fra?
Gjest niomi Skrevet 31. august 2006 #23 Skrevet 31. august 2006 Men om man blir tvangsinnlagt hvor lenge blir man da innlagt? Jeg har en kusine som har blitt tvangsinnlagt flere ganger, men hun blir sluppet ut igjen altfor fort!! Hun er til fare for seg selv og har prøvd å ta livet sitt mange ganger. Hun tror at ting er forhekset og skal ta henne, alt fra biler til maten hun skal spise...... Vi vet ikke hva vi skal gjøre for at helsevesenet skal forstå at hun trenger hjelp over lengre tid, og at hun må være der hjelpen er, siden hun ikke møter opp om det er frivillig..... ← Psykiatrien lider av pengemangel. Alvorlig sådan. Etter at psykiatrien ble nedlagt som egne enheter og kom under helseforetakene, har det gått fort nedover. De blir hele tiden pålagt å spare inn penger, men får ikke legge ned tiltak de finner "mindre preserende" (type mødrehjem). De får heller ikke redusere antall sengeplasser, men skal redusere antall liggedøgn. Det som da skjer, er at de ikke har råd til å ta inn pasienter i sengene, og ikke råd til nok pleiere (er en syk, blir det ikke hentet inn vikar, for det er dyrt). Derfor blir altfor mange pasienter avvist, og altfor mange skrevet ut for fort. Uttrykket "svingdørpasienter" passer veldig godt. Kjenner en psykolog som hadde den ukentlige samtalen med en pasient, hvor denne pasienten var meget suisidal. H*n burde så absolutt legges inn, men det fantes ikke kapasitet. Endskapen på visa ble at pasienten dro hjem, og psykologen ringte pasienten 4 ganger i døgnet påfølgende uke. Psykolog hadde lovet pasient å sende noen dersom h*n ikke svarte på telefonen. For pasienten var overbevist at h*n ikke kom til å overleve denne uka. Heldigvis var det en åpning uka etter, så pasienten ble innlagt. Men skrevet ut igjen 4 dager etter, da noen trengte plassen enda mer...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå