Gå til innhold

Tvangsinnleggelse

Fremhevede innlegg

Gjest Huldali
Skrevet

Det er vel slik at man ikke kan bruke tvang hvis det ikke står om fare for død eller liv, hvis pasienten kan være til skade for seg selv eller andre, men luer på hvordan dette fungerer litt mer i praksis.

Er det en lege alene som tar avgjørelsen om en person skal tvangsinnlegges eller må legen forhøre seg med flere leger før det blir fattet en beslutning?

Og hvis pasienten mener at beslutningen er feil kan pasienten da klage på vedtaket og få saken vurdert av en annen lege før det ender med innleggelse?

Når en person skal bli tvangsinnlagt, må pasienten møte opp på stedet der han/hun skal legges inn (da blir det nesten frivillig) eller skal pasienten hentes hjemme av lege eller politi og fraktes til sykehuset/klinikken?

Og hva skjer hvis pasienten ikke møter opp der han/hun skal hentes eller legges inn? Hvis pasienten rømmer eller gjemmer seg bort for å unngå å bli tvangsinnlagt, kan han/hun da få bot eller noe form for straff?

Noen som vet litt om dette eller tror de vet hvordan dette fungerer?

Videoannonse
Annonse
Gjest beekeeper
Skrevet
Det er vel slik at man ikke kan bruke tvang hvis det ikke står om fare for død eller liv, hvis pasienten kan være til skade for seg selv eller andre, men luer på hvordan dette fungerer litt mer i praksis.

Er det en lege alene som tar avgjørelsen om en person skal tvangsinnlegges eller må legen forhøre seg med flere leger før det blir fattet en beslutning?

Og hvis pasienten mener at beslutningen er feil kan pasienten da klage på vedtaket og få saken vurdert av en annen lege før det ender med innleggelse?

Når en person skal bli tvangsinnlagt, må pasienten møte opp på stedet der han/hun skal legges inn (da blir det nesten frivillig) eller skal pasienten hentes hjemme av lege eller politi og fraktes til sykehuset/klinikken?

Og hva skjer hvis pasienten ikke møter opp der han/hun skal hentes eller legges inn? Hvis pasienten rømmer eller gjemmer seg bort for å unngå å bli tvangsinnlagt, kan han/hun da få bot eller noe form for straff?

Noen som vet litt om dette eller tror de vet hvordan dette fungerer?

Hvis du velger selv at du skal bli innlagt, har du mer frihet og kan skrive deg ut igjen når du vil. Du vil som oftest bli spurt (kanskje ikke hvis du er helt krakilsk) om du vil legge deg inn frivillig, og så skriver du under på noen papirer og sånn.

jeg regner med at du vil vite info om pasienter som er veldig utilregnelige og vrange, men det eneste jeg vet er at om du stikker av blir ivertfall politiet koblet inn på leting.

Man blir ikke bare tvangsinnlagt sånn uten videre, det er nok spesielle hendelser og grunner som oftest som er årsaken til at det skjer.

Skrevet

En person jeg kjenner blir psykotisk noen ganger. En gang det skjedde ble det nødvendig med tvangsinnleggelse. (H*n var da allerede "i systemet"). Løsningen var å kontakte legevakten som tok det videre derfra. Kan dessverre ikke svare på de andre spørsmålene dine.

Skrevet

Ved tvangsinnleggelse skal pasienten være til fare for seg selv og/eller andre eller ute av stand til å ta vare på seg selv.

Legen tar beslutning om evt tvangsinnleggelse, men det trengs en tutorerklæring fra politi eller pårørende til pasienten om at vedkommende ikke er i stand til å ta vare på seg selv.

Pasienten kan da klage til Kontrollkommisjonen, de fleste steder oppfordres tvangsinnlagte pasienter til å klage. Kontrollkommisjonen er en uavhengig instans som vurderer tvangsinnleggelser, tvangsbehandling, etc. Vanligvis legges pasienten inn, og Kontrollkommisjonen kontaktes i løpet av et par dager.

Enten kan pasienten komme "frivillig", medpårørende f.eks. til legevakten. Hvis ikke det lar seg gjøre, blir de hentet av politi eller ambulanse. Ved rømning kontaktes politi. Man får ingen straff for å rømme.

Håper det var til hjelp!

Skrevet

Men om man blir tvangsinnlagt hvor lenge blir man da innlagt?

Jeg har en kusine som har blitt tvangsinnlagt flere ganger, men hun blir sluppet ut igjen altfor fort!!

Hun er til fare for seg selv og har prøvd å ta livet sitt mange ganger. Hun tror at ting er forhekset og skal ta henne, alt fra biler til maten hun skal spise......

Vi vet ikke hva vi skal gjøre for at helsevesenet skal forstå at hun trenger hjelp over lengre tid, og at hun må være der hjelpen er, siden hun ikke møter opp om det er frivillig.....

Gjest Huldali
Skrevet

Nå ble jeg litt klokere når det gjelder tvangsinnleggelse, så takk for at dere svarte! Det er vel ikke slik som man har hørt om fra “gamle dager” da folk ble sperret inne uten grunn og holdt inne i eviglage tider. Men viste så lite om hvordan dette foregikk i praksis, så det er litt inntresant å vite litt om dette.

Skrevet

Om du er interessert kan bøkene til Esben B-J Jaer kanskje være av interesse? Spesielt den siste hvor det og er et kapittel sett fra morens side er svært interessant lesning.

Gjest Huldali
Skrevet

Takk for tipset, skal se på den boken!

Skrevet

Mitt møte med psykiatrien har vært at tvangsinleggelse ikke er så lett. Det skal relativt mye til for at en tvangsinleggelse skal forekomme. De tilfellene dette har vært aktuelt i vårt tilfelle har det endt med en "frivillig" tvangsinleggelse hvor personen fraskriver seg sine egne rettigheter for en viss tid. Jeg har forstått at denne da gjelder i ti dager, etter det kan personen igjen velge om de vil fortsette inleggelsen.

Legene har i noen av våre tilfeller frarådet tvangsinleggelse pga den "byrokratiske" delen. Selv da pasienten kom inn pga overlagt overdose ble passienten ikke tvangsinnlagt. Jeg mener legene i slike tilfeller bør ta annsvaret for at dette skal skje, da familien i en slik situasjon ikke er sterk nok til å ta opp kampen alene, slik det var i disse tilfellene. Men dette er sikkert forskjellig gra lege til lege og fra syehus til sykehus.

Skrevet

Det er ikke så veldig mye som skal til dessverre.Det er opp til den enkelte lege å synse om hva som er "psykotisk" og ikke.

Skrevet (endret)

Jeg har mange tvangsinnleggelser bak meg senest for noen måneder siden.

Og det er riktig som en del skriver, men hvis du samtykker til innleggelse er det ikke tvang, da er det frivillig.

Du kan holdes inne i maks 10 dager, da må det ny vurdering til. Men for å få lov til å bli skrevet ut av et tvangsvedtak må du vurderes av en overlege....

Og aller helst to leger.

Du blir alltid informert om klageadgangen, men ærlig talt folkens... tror dere det er det som står i hodet på en når en ser slanger overalt eller glefsende rotter som spiser på beina ens, eller at en makter å klage når en sitter med 20 sting på hånden etter et forsøk ??

Tutor-erklæringen som må til for å bli tvangsinnlagt, kan også skrives av en kommunelege eller lignende overlege. Min mann har hele tiden nektet å skrive under på dette, da han mener at det er legene som mener jeg må tvangsinnlegges som må ta ansvaret, dvs. psykiaterer og psykologer. Jeg har aldri i mine 22 år som psykiatrisk pasient hørt om politi som skriver tutor erklæring. MEN det er veldig ofte politiet som må hente en som ikke vil innlegges.

Her i Bergen har vi fått et fantastisk tiltak, en vanlig van som kjører rundt med spesialkompetente folk å henter de som skal tvangsinnlegges og som nekter å være med frivillig, eller av andre grunner ikke kan komme seg til sykehuset.

Det er en stol bak i bilen som du blir plassert i, du kan velge om du vil sitte frivillig, dersom du ikke gjør det blir du spent fast.

Det hadde vært noe hvis andre deler av landet hadde fått en slik bil også.

Det er noe helt annet å bli hentet av denne grå bilen, en en politibil.

Endret av strilen
Skrevet

Det Må to leger til for å få en person tvangsinnlagt, to uavhengige leger. Dette for å sikre pasienten sine rettigheter.

Gjest Juristen
Skrevet

Les mer om dette her:

http://www.shdir.no/psykiskhelse/psykisk_h...kisk_helsevern/

Kort oppsummering:

Det er ikke et krav at pasienten er til fare til seg selv og andre. Vilkårene for innleggelse er:

- Du må vurderes som alvorlig sinnslidende

- Du må enten vurderes å kunne bli bedre av behandling eller å raskt bli dårligere uten, eller være til fare for deg selv eller andre

- Frivillighet må vurderes som uaktuelt, f eks pga manglende samarbeidsvilje

- Tvangsinnleggelse må vurderes som den beste løsningen for deg

Vurderingen gjøres av en overlege på sykehuset. Innleggelse forutsetter imidlertid at en utenforstående lege har vurdert det sannsynlig at vilkårene er oppfylt, samt at det foreligger tutorerklæring.

Tvangsinnleggelsen kan oppretthodles så lenge vilkårene vurderes som oppfylt.

Pasienten har omfattende klagerettigheter og rett til fri advokathjelp.

Skrevet

Det skal være to leger som skriver under på papirene, men å kalle de er “uavhengige” er som regel en vits. I de aller fleste situasjoner som dette så kjenner legene hverandre såpass godt at det er den første legen som vurderer, og den andre som nikker og sier seg enig etter 2 minutter.

Gjest Juristen
Skrevet
I de aller fleste situasjoner som dette så kjenner legene hverandre såpass godt at det er den første legen som vurderer, og den andre som nikker og sier seg enig etter 2 minutter.

Det tror jeg er en undervurdering av legene som yrkesutøvere. Jeg arbeider med dette området, og opplever at de fleste legene vi er i kontakt med er seg bevisst sitt ansvar og foretar grundige vurderinger.

Skrevet

Enig med gjest. Det er kammeraderi blant legene. Legekollegaer støtter opp om hverandres avgjørelser. Det er dårlig rettsikkerhet i psykiatrien.

For enkelte leger har det nærmest gått sport i å legge inn folk. :frustrert:

Noen leger elsker å utøve tvang.

Skrevet

det var vel litt å ta i?

Gjest Juristen
Skrevet
Enig med gjest. Det er kammeraderi blant legene. Legekollegaer støtter opp om hverandres avgjørelser. Det er dårlig rettsikkerhet i psykiatrien.

For enkelte leger har det nærmest gått sport i å legge inn folk. :frustrert:

Dette synet tror jeg er litt overdrevet.

Men uansett så er det ikke legene som bestemmer i siste instans - pasient kan klage til kontrollkommisjonen, og hvis han ikke får medhold der kan han gå til rettssak. Begge deler på statens regning og med hjelp fra advokat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...