Gå til innhold

kastet ut fra skolen


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner at du forsvarer venninnen din, men du må også skjønne at det er rimelig skummelt for oss som kan få venninnen din som sykepleier.

Hun vil alltid ha en familie å ta vare på, sorger kan man dessverre oppleve når som helst, og sykepleiere jobber vel veldig mye til tider? Jeg hadde vært veldig skremt hvis jeg hadde hatt en sykepleier som bare fungerte optimalt når alt var bra rundt henne..

Så nei, jeg håper skolen er streng på dette. Hvis det stemmer at man kan ta samme prøve ubegrenset med ganger på forskjellige skoler, så er det horribelt. Virkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg tok juss var det ingenting som het konting, annet om man var syk. Strøk man så strøk man, og man måte pent vente til neste ordinære eksamen om 0,5 år.

Synes ikke videre synd på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går sykepleien, og strøk på mitt første forsøk på grunn av en slurvefeil. Har også famile ved siden av, og omstendigheter gjorde at jeg var syk på det andre forsøket vi hadde, og ved det tredje og siste forsøket ble det alvorlig sykdom i nære familie, derfor fikk jeg ikke brukt mitt siste forsøk. Jeg fikk legeerklæring begge gangene. Jeg kom meg gjennom alle andre eksamener, men skulle alikevel ikke få lov til å starte på 2.året siden jeg ikke hadde bestått med.eksamen. Det hadde ingenting å si at jeg hadde legeerklæringer, og jeg kunne tatt en eksamen ved en annen skole og fått sensuren 3-4 dager etter at skolen min startet, men det gikk heller ikke...Husker jeg undersøkte om når nye eksamener var ved andre skoler, og det var vel i september og oktober....Skolen min var veldig strenge på dette, men de satte likevel opp et 4. forsøk i august, mitt 2.forsøk, og på dette var jeg veldig nøye på slurvefeil, hadde fått meg en oppvekker, ja, og jeg sto, så jeg fikk fortsette videre, heldigvis. Det var imidlertid 70% stryk på dette 4.forsøket, og det er et høyt tall på et 4.forsøk, skulle jo tro at folk hadde fått dreisen på det da, vi fikk 2 mnd på å øve til det 4.forsøket, riktig nok i sommerferien, men likevel.....

Tror nok venninen din må belage seg på å komme et år etter med studiene, det er skikkelig kjedelig, og skjønner at dette er en trist situasjon.

Ønsker venninen din lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok juss var det ingenting som het konting, annet om man var syk. Strøk man så strøk man, og man måte pent vente til neste ordinære eksamen om 0,5 år.

Synes ikke videre synd på henne.

dette var ikke en tråd om de var synd på henne eller ikke. Skjønner at folk mener det er skummelt, men en prøve er ikke avgjørende, som jeg skrev en annen plass, vi har 2 år igjen på skolen og masse praksis før vi er ferdige, at noen har trøbbel med en prøve, betyr ikke at de blir dårlige i jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går sykepleien, og strøk på mitt første forsøk på grunn av en slurvefeil. Har også famile ved siden av, og omstendigheter gjorde at jeg var syk på det andre forsøket vi hadde, og ved det tredje og siste forsøket ble det alvorlig sykdom i nære familie, derfor fikk jeg ikke brukt mitt siste forsøk. Jeg fikk legeerklæring begge gangene. Jeg kom meg gjennom alle andre eksamener, men skulle alikevel ikke få lov til å starte på 2.året siden jeg ikke hadde bestått med.eksamen. Det hadde ingenting å si at jeg hadde legeerklæringer, og jeg kunne tatt en eksamen ved en annen skole og fått sensuren 3-4 dager etter at skolen min startet, men det gikk heller ikke...Husker jeg undersøkte om når nye eksamener var ved andre skoler, og det var vel i september og oktober....Skolen min var veldig strenge på dette, men de satte likevel opp et 4. forsøk i august, mitt 2.forsøk, og på dette var jeg veldig nøye på slurvefeil, hadde fått meg en oppvekker, ja, og jeg sto, så jeg fikk fortsette videre, heldigvis. Det var imidlertid 70% stryk på dette 4.forsøket, og det er et høyt tall på et 4.forsøk, skulle jo tro at folk hadde fått dreisen på det da, vi fikk 2 mnd på å øve til det 4.forsøket, riktig nok i sommerferien, men likevel.....

Tror nok venninen din må belage seg på å komme et år etter med studiene, det er skikkelig kjedelig, og skjønner at dette er en trist situasjon.

Ønsker venninen din lykke til!

Tusen takk!

Endelig noen som svarer på det jeg ville vite. Ja det er trist hun ikke får fortsette, men hun må bare vente et år da. Her har hun også legeerklæringer som tilsier at hun pga stress burde få omgjort både prøve 2 og 3.

Glad du sto, og for at jeg sto!

men har vondt av henne, og litt vondt av folk her inne som henger seg litt mye opp i at hun strøk, istedet for å svare på det jeg ville vite.

men takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sykepleier_*

Til alle dere negative der ute. Gi sykepleiere på sykehus samme testen så skal jeg love at dere kommer til å se strykprosent!!

Nå er det sånn at alle utregninger på sykehuset skal sjekkes av 2 stk, nettopp fordi det er så viktig at det blir rett. Å si at man ikke kan bli god sykepleier på grunnlag av dette må jeg si viser mye snever tankegang!!

Hilsen erfaren Sykepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til alle dere negative der ute. Gi sykepleiere på sykehus samme testen så skal jeg love at dere kommer til å se strykprosent!!

....

Hilsen erfaren Sykepleier.

My god :overrasket: Ser dere hva dere skriver? Her er vi bekymret fordi vi er redd den aktuelle personen ikke er egnet som sykepleier, og nå forteller du meg at utdannede sykepleiere er enda verre????

Fine greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bertine
Til alle dere negative der ute. Gi sykepleiere på sykehus samme testen så skal jeg love at dere kommer til å se strykprosent!!

Nå er det sånn at alle utregninger på sykehuset skal sjekkes av 2 stk, nettopp fordi det er så viktig at det blir rett. Å si at man ikke kan bli god sykepleier på grunnlag av dette må jeg si viser mye snever tankegang!!

Hilsen erfaren Sykepleier.

:klappe:

Akkurat som jeg skulle sagt det selv!

Ingen sykepleiere er perfekte!

Vi er mennesker vi også, vi gjør feil. Men har arbeidsplassen gode rutiner når det gjelder sjekking av medikamenter og rutiner så er vi godt sikret.

Endret av Bertine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg glad, at noen tenker litt mer enn bare det første som slår dem... snevert kan man godt si!

mange vil bli gode sykepleier selv om de stryker den testen, kanskje ti og med bedre enn meg som klarte den på ti min..... så lett var den iallefall. Noen skoler en lettere enn andre kanskje?

Vi bør vel alle streve for å innse egen begrensning, spørre etter hjelp og andres erfaringer. og ikke minst, oppdatere oss som yrkesutøvere og søke mer kunnskap.

godt med litt støtte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må visst være sykepleier/student for å se logikken deres... Jeg er ingen av delene, og jeg vil ha sykepleiere som ikke har stryket 4 ganger.

Eksamener på høyere utdanning er for å sjekke om man har fått med seg pensum. Og i mindre grad, luke ut dem som ikke er gode nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette var ikke en tråd om de var synd på henne eller ikke. Skjønner at folk mener det er skummelt, men en prøve er ikke avgjørende, som jeg skrev en annen plass, vi har 2 år igjen på skolen og masse praksis før vi er ferdige, at noen har trøbbel med en prøve, betyr ikke at de blir dårlige i jobben sin.

Nå er det vel ikke snakk om en prøve, men 4....

En prøve er ikke avgjørende nei, men etter 4 forsøk så burde hun (i mine øyne) uansett ta seg et friår for å lære matematikken og utregningen, og så prøve igjen senere. 4 stryk på denne prøven er mye, synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg fikk velge mellom en sykepleier som aldri gjør medisinsk feil men som er pottesur og lite hyggelig eller en som gjør små tabber men er verdens kosligste så ville jeg valgt det første slternstivet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg fikk velge mellom en sykepleier som aldri gjør medisinsk feil men som er pottesur og lite hyggelig eller en som gjør små tabber men er verdens kosligste så ville jeg valgt det første slternstivet....

Men hvorfor i alle dager skal man måtte velge mellom disse alternativene. Jeg nekter å tro det er en sammenheng mellom godt humør og hvorvidt en stryker på denne prøven. Tror du..?

Hadde noen i min familie blitt feilmedisinert så hadde jeg gitt blaffen i hvor hyggelig sykepleieren som gjorde tabben var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor i alle dager skal man måtte velge mellom disse alternativene. Jeg nekter å tro det er en sammenheng mellom godt humør og hvorvidt en stryker på denne prøven. Tror du..?

Hadde noen i min familie blitt feilmedisinert så hadde jeg gitt blaffen i hvor hyggelig sykepleieren som gjorde tabben var.

Det var bare for å sette det på spissen...synes å huske at trådstarter nevnte at den omtalte i hele denne saken var meget flink og bra egnet som sykepleier ellers..altså når det kom til den eksamen tingen så gikk det visstnok litt dårlig...altså doseringstingen av medikamenter....ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må visst være sykepleier/student for å se logikken deres... Jeg er ingen av delene, og jeg vil ha sykepleiere som ikke har stryket 4 ganger.

Eksamener på høyere utdanning er for å sjekke om man har fått med seg pensum. Og i mindre grad, luke ut dem som ikke er gode nok.

Medikamentregningstesten på skolen jeg gikk på var veldig vanskelig og hadde HØY strykprosent. Kun 2/3 deler av studentene hadde bestått etter de 3 ordinære forsøkene (testen ulik hver gang) . Det stemmer at vanskelighetsgraden varierer fra skole til skole. Jeg benyttet meg av andre skolers tester til å øve meg på. Skolenes strykprosent gir antakelig også en pekepinn på varierende vanskelighetsgrad og eventuelle forskjeller i sensur. Hvorfor jeg mener prøvene var urimelig vriene der jeg gikk er flere ting, for det første var mange av oppgavene direkte lurespørsmål, for det andre fikk man feil selvom man hadde riktig svar (hvis utregningsmetoden ikke var perfekt satt opp og anvendt) og i tillegg hadde vi ikke brukt/øvet oss på noe av dette i praksis fordi vi hadde prøven helt i begynnelsen av utdanningen. Ikke lett og sitte der på prøven å skjønne logikken i noe man aldri har sett eller vært borti, det hørte jeg mange sa etter å ha levert besvarelsen første gangen.

Nå i ettertid er det nok flere av oppgavene jeg fikk på eksamen som jeg hadde hatt problemer med å løse fordi jeg ikke har brukt det i praksis i det hele tatt, eksempelvis fortynninger med bruk av formler etc. Du vil ikke ha sykepleiere som har strøket mange ganger sier du, men du har tydeligvis ikke anelse om praktisk sykepleiearbeid på et medisinrom. Det er veldig lite praktisk utregning, dosene som legene skriver ut og som vi skal administrere passer som regel med styrken medikamentene kommer i fra produsenten. Alle medisiner kontrolleres uansett av to sykepleiere før de når pasienten. Er det noe som skal regnes ut har vi selvfølgelig verktøy som kalkulator og i noen tilfeller konverteringstabeller, og så gjør to sykepleiere utregningen også for å kvalitetssikre at regnestykket er korrekt. Likevel hender det (heldigvis svært sjelden) at det skjer feil. Derimot tror jeg ikke disse feilene er avhengig av hvor mange forsøk sykepleieren trengte på medikamenttesten for mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke snakk om en prøve, men 4....

En prøve er ikke avgjørende nei, men etter 4 forsøk så burde hun (i mine øyne) uansett ta seg et friår for å lære matematikken og utregningen, og så prøve igjen senere. 4 stryk på denne prøven er mye, synes jeg...

:Nikke:

Om jeg fikk velge mellom en sykepleier som aldri gjør medisinsk feil men som er pottesur og lite hyggelig eller en som gjør små tabber men er verdens kosligste så ville jeg valgt det første slternstivet....

Er vel ikke en liten "småtabbe" å gi en person f.eks. dobbel dose morfin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest meg igjen

Jeg kan for mitt liv ikke forstå hvorfor noen (og spesielt dere som er sykepleiere selv) kan forsvare at det er ok å stryke på en prøve 4 ganger... 4 ganger. Én gang er greit. Kanskje til og med to. Tre ganger er suspekt. Men 4 er helt uforståelig. Er ikke jobben deres SÅ viktig når alt kommer til stykket? Dere stoler på legene (som heldigvis ikke kan stryke så mye som dere) og dobbeltsjekker alltid, ok.

Blir noe skeptisk til sykepleiere av å lese denne tråden. Både evnelig og yrkesetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan for mitt liv ikke forstå hvorfor noen (og spesielt dere som er sykepleiere selv) kan forsvare at det er ok å stryke på en prøve 4 ganger... 4 ganger. Én gang er greit. Kanskje til og med to. Tre ganger er suspekt. Men 4 er helt uforståelig. Er ikke jobben deres SÅ viktig når alt kommer til stykket? Dere stoler på legene (som heldigvis ikke kan stryke så mye som dere) og dobbeltsjekker alltid, ok.

Blir noe skeptisk til sykepleiere av å lese denne tråden. Både evnelig og yrkesetisk.

Nå har jeg faktisk lest flere historier i fagbladet om leger som har skrevet ut medisiner, angitt i feil dose. Et medikament som gis i ml er gitt i mg osv.. Legene gjør også feil, og det er kollegene som ser etter at det blir rett. Så om man sliter med en prøve betyr ikke det at man i fremtiden kommer til å gjøre feil, jeg nevnte også, som ingen her mener betyr noe, at hun sliter med prøvesituasjonen, jeg har selv sett henne løst mange oppgaver hjemme og fått de til. Så er det så vanskelig å skjønne at noen kan ha trøbbel i en studiefase, og bli glimrende siden, uten at man skal skylde på at man må være sykepleier for å forstå-. Ja jobben til sykepleiere er viktig, og medikamentregningen må være rett, men som sagt så har vi 2 år igjen på skolen før vi får røre medikamenter på egen hånd, og etter det igjen mange år med læring. Vi er ferdig utdannet men ike ferdig utlært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg litt ambivalent her... synes man burde greie medikamentregninga på 1./2. forsøk og at man ikke burde ha uendelig med sjanser. Men det er som noen sier, at ferdighetene kommer med praktisk trening...

Jeg tviler derfor egentlig ikke på at hun som T.S refererer til vil bli en glimrende sykepleier.

Er vernepleier selv, er elendig i matte, men stod på 1. forsøk i medikamenteksamen. Så SÅ vanskelig kan det ikke være. Men som pasient ville jeg heller stolt på en sykepleier/vernepleier som hadde trengt 4 ganger for å stå på eksamen, men jobber med medikamenthåndtering til daglig enn jeg som trengte ett forsøk, men ikke har jobbet med medikamenter siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Selvom man har strøket på medikamentregning 4 ganger, så er det litt feil å si at man ikke burde bli Sykepleier. Jeg har selv strøket 4 ganger. Mye av det var pga angst og stress på eksamen. Har aldri strøket i matematikk tidligere. Hørte faktisk om ei som strøk på Anatomi eksamen 7 ganger, før hun klarte det. Jeg har klart det fint i alle fag som jeg har hatt hittil, untatt medikamentregning. Og jeg skal ta medikamentregning eksamen som privatist i I November. Juhu! :) Håper jeg klarer det, ellerså burde jeg vel ikke bli sykepleier? Lol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...