Gå til innhold

kastet ut fra skolen


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Ei venninne ble kasta ut av skolen fordi hun ikke bestod medikamentregninga på 4. forsøk. Skolen er ikke særlig vennlig og er ikke hjelpsomme i det hele tatt. Noen vil sikkert mene at klarer man det ikke da så er det ingen vits?? det var det faktisk en lærer som sa. Jeg mener noen kan bli kjempeflink sykepleiere, selv om de sliter litt med å lære det. Er ikke så vanskelig, men noen er flinkere enn andre i matte, men alle kan lære det, tar bare litt tid.

Er det noen andre i samme situasjon som gjorde noe for å komme inn igjen. Er det noen skoler dere vet har medikamentprøven nå før 1. oktober? DHadde vært så fint å høre, for om hjun består den og har papirene i orden før da, så kan hun fortsette på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å kunne nøyaktig medikamentregning er viktig når en jobber som sykepleier. Gjør vi feil her kan det få alvorlige konsekvenser for pasientene.

Når det gjelder din venninne så tyder det jo på at hun har problemer med elementær utregning om hun har strøket FIRE ganger !

Om hun sterkt ønsker å fortsette utdannelsen så bør hun kanskje først vurdere og ta ekstraundervisning i mattematikk. Det er ikke sykepleierhøyskolens ansvar å lære henne grunnleggende matte, det bør hun kunne når hun søker. Så at hun ikke får fortsette nå skjønner jeg faktisk, men det burde jo være håp om at hun kan lære det med litt ekstra hjelp en periode...............

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, går selv i samme klasse og vet det er veldig viktig, klarte den selv på 1 forsøk, var ikke vanskelig. Poenget er at det ikke burde stoppe noen at skolen er så firkanta. Om det absolutt ikke går så burde de kunne råde henne til å ta kurs over et år og ta prøva neste år, finne løsninger i fellesskap, men nå gidder de knapt prate med henne.

Det er ikke rart at hun har strøket, da det er et under at hun i det hele tatt har hatt overskudd til skolen, med sykdom og dødsfall i samme periode som prøvene. Ellers har hun hatt gode resultater resten av året.

Er det noen som har hatt prøver om igjen og deretter kommet seg inn igjen? Vet det går an å ta det som privatist og hun reiser gjerne til hammerfest for å gjøre det, men må gjøres før 1. oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at man ikke får fortsette studiet etter 4 misslykkede forsøk på medikamentregning. Skal man beregne livsnødvendige medisiner til pasienter får man faktisk bare ett forsøk. Medisinering og dosering er en så viktig del av en sykepleiers jobb at det ikke er skolen som er firkanta men lovverket som er det... heldigvis.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjipt for venninnen din, men hvis hun ikke klarer en eksamen etter 4 forsøk, så er hun kanskje ikke egnet som sykepleier. Eventuelt så har hun veldig dårlige studievaner (men da er det strengt tatt hennes egen feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss (høyskolen hvor jeg tar spl.) blir man forsinket i studiene hvis man ikke står på 2. forsøk i alle eksamener unntatt medkamentregning, der får man 3 forsøk. Slik var det ogsås ta jeg studerte ved UiO husker jeg (3 forsøk). Stryker man på 3.forsøk må man avbryte, så jeg antar at dette er ganske vanlig reglement? Det jeg har hørt andre gjøre ( blant annet ei som begynte hos oss forrige semester), er å søke seg til en annen skole og forsøke på nytt der. Kanskje verdt å sjekke ut om dette er mulig?

Men, som de andre sier: Medikamentregning er viktig! Og det er heller ikke avansert matematikk. Problemet for mange er vel at man må ha 100% rett for å bestå. Kanskje hun kan øve seg mer og deretter ta det ved en annen skole?

Endret av Soul
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lurt litt på de derre utregningsmetodene. Hvordan fungere de? Får dere et ark med en gitt pasient som veier så og så mye og skal ha den og den medisinen som inneholder så og så mye ml's....do the math!

Eller?

Min venninne - som ER sykepleier nå - strøk første gangen. Hun hadde EN feil! Men det var jo en feil for mye. Klarte den dog ved glans andre gangen. Så, jeg forstår det dithen at korrekt utregning er alfa og omega.

Tror det koker ned til ett ord jeg; PUGGE!

Or am i wrong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All mulig sympati til venninnen din som har strøket, men på generellt grunnlag er det av og til braat studier er strenge. Å kunne regne fullstendig nøyaktig på medikamentdosering er ekstrent viktig når man er sykepleier, det skal bare et komma på feil plass til før ham kan ha skadet en pasient.

Og venninnen din kunne jo ha søkt om å få utsatt prøvene hvis hun akkurat da ikke var i psykisk stand til å ta dem, da teller det ikke som stryk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss (høyskolen hvor jeg tar spl.) blir man forsinket i studiene hvis man ikke står på 2. forsøk i alle eksamener unntatt medkamentregning, der får man 3 forsøk. Slik var det ogsås ta jeg studerte ved UiO husker jeg (3 forsøk). Stryker man på 3.forsøk må man avbryte, så jeg antar at dette er ganske vanlig reglement?

I utgangspunktet skal studenten få inntil tre forsøk på en eksamen. Deretter er løpet kjørt. Dette er hjemla i høyskoleloven.

Deretter kan studenten søke om å få gå opp til eksamen en fjerde gang, men dette skal normalt ikke innvilges med mindre det mangler lite for å ha fullført studiet.

Dermed har høyskolen strekt seg langt allerede.

Om man sliter med et fag er det viktig å ikke melde seg opp på nytt uten å forberede seg, for plutselig står du der uten mulighet til å fullføre studiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firefox: Ok, ja det var noe slikt jeg antok og har hørt/lest. Det er nemlig mange som har avlagt 2.forsøk på spl.eksamen i klassen min nå. Og de har fått klar beskjed om at hvis de stryker nå må de vente til neste ordinære eksamen i faget som gjennomføres til sommeren (dvs. at de blir 1 år forsinket i utd.).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun kan søke permisjon 1 år mens hun tar matematikkundervisning ?

Vet ikke helt hva de godtar som permisjonsgrunn, men jeg hadde 1 år permisjon før jeg startet på igjen...........................

Og,ja, hun kan absolutt bli en dyktig sykepleier til slutt selv om hun sliter litt med å lære seg matte............... :)

Endret av ehu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun kan absolutt bli en dyktig sykepleier, og hun klarer visst alle oppgavene når er hjemmer, er prøvesituasjonene som er problemet, i tillegg til mye annet stress.

Da regner jeg med at ingen vet om noen skoler som tar inn privatister før oktober?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...det er ikke meningen å være negativ, men jeg blir litt bekymret hvis man kan få sykepleiere som har strøket 4 ganger på eksamen (prøve..?). En sykepleiers hverdag er vel ikke uten stress det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok flere enn du tror som har strøket både 4 og flere ganger igjen som privatist. Men de kan bli gode sykepleiere for det, og når de først skjønner regninga gjør de ikke feil på grunn av at det tok litt tid. det er ikke vanskelig, men det tok noen omganger hjemme før jeg skjønte bæret også, og jeg stod på 1. forsøk. Stress er en faltor ja, men sykepleier skal også støtte seg til hverandre og sjekke, vet jo ikke hvor ofte det blir gjennomført, men det sier de til oss iallefall.

Jeg vet veldig godt som mange andre her at denne prøven er viktig, men synd at den skal ødelegge så mye, og når vi som elever ved denne skolen også kan stille spørsmålstegn ved undervisninga... den var ikke bra. Nei da regner jeg med at alt håp et ute for henne, hun må vel ta et hvileår og så starte igjen neste høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok flere enn du tror som har strøket både 4 og flere ganger igjen som privatist. Men de kan bli gode sykepleiere for det

Eh, det var jo betryggende. Not.

De kan sikkert være gode sykepleiere helt til de gjør en grov feil på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjempekjedelig for din veninne, men jeg tror ikek jeg hade følt meg trygg i hendene til en sykepleier som ikke klarer å regne ut medisinen jeg skal ha.....

Om man ikke klarer eksamen i uansett hvilket fag er vel det et tegn på enten at man ikke er nok interessert, eller at man rett og slett ikke kan det man trenger, og da er man ikke egnet i det yrket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer man ikke medikamentregninga på 4. forsøk, skal man ikke bli sykepleier. Hun har da hatt god tid til å læe seg dette og får det tydligvis ikke inn i knollen. Det betyr at hun ikke egner seg til å ha ansvar for andres liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel strengt talt ikke høgskolens ansvar, dette må hun ta på egen kappe.

Det er bra det er strenge regler, det blir helt feil om man skal ha ubegrenset med forsøk, og bare prøve helt til man greier det. Sykepleiere har en viktig jobb med mye ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer man ikke medikamentregninga på 4. forsøk, skal man ikke bli sykepleier. Hun har da hatt god tid til å læe seg dette og får det tydligvis ikke inn i knollen. Det betyr at hun ikke egner seg til å ha ansvar for andres liv.

Litt bastand uttalelse kanskje, siden hun har en familie å ta vare på, jobber ved siden av og har hatt flere sorger å bære den siste tiden, både før og under denne prøven. Sier ikke at det ikke er hennes egen feil, på sett og vis er det det, men mye ligger bak og derfor er det du dumt om hun må vente et år.

Jeg var ikke på utkikk etter masse svar om at hun ikke bør bli sykepleier, det bør hun! oppriktig talt passer hun utrolig godt til det yrket og når hun får greia på regninga er det ingenting i veien for at hun skal gjør en skikkelig god jobb. Vi er ikke ferdige som sykepleiere før om to år, og hun lærer masse innen da, dessuten er det bra med sykepleiere som ikke er for kjepphøye også, som kan spørre o de er usikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...